کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟


استفاده از کلید واژه مناسب، به شما کمک می‌کند تا با برنامه بهتری بتوانید استراتژی محتوایی خود را پیاده کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کلمه کلیدی چیست و با هر چه…

استفاده از کلید واژه مناسب، به شما کمک می‌کند تا با برنامه بهتری بتوانید استراتژی محتوایی خود را پیاده کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که کلمه کلیدی چیست و با هر چه که پیرامون این موضوع هست، آشنا خواهید شد. برای اینکه بتوانید با برنامه‌ای جامع به بازاریابی محتوا بپردازید و در این زمینه موفق شوید، به نکاتی که در این مقاله بیان می‌کنیم نیاز خواهید داشت؛ پس تا انتها همراه رشدانا باشید.

کلمه کلیدی چیست؟

اگر به تازگی در زمینه تولید محتوا و یا سئو شروع به فعالیت کرده‌اید، حتما این سوال برای شما پیش آمده که کلمات کلیدی سایت، کلمات کلیدی سئو و یا کلمات کلیدی محتوا دقیقا چه کلماتی هستند؟ کلمات کلیدی یا Keywords در واقع همان ایده‌ها و موضوعاتی هستند، که کاربر را از محتوای سایت آگاه می‌کنند. به عبارت دیگر منظور از کلمه کلیدی، عباراتی است که در هنگام جستجو در گوگل، به کار می‌بریم. چنان چه بخواهید کل محتوای یک مقاله را در کوتاه‌ترین حالت ممکن خلاصه کنید، عبارت به دست آمده همان کلمه کلیدی آن مطلب خواهد بود.

شما در جایگاه صاحب سایت یا کارشناس تولید محتوا باید بتوانید از مرتبط‌‌ ترین کلمات کلیدی در صفحه خود استفاده کنید. بدین صورت شانس بیشتری برای یافته شدن توسط مخاطبین خود خواهید داشت.

کلمه کلیدی چیست

دلیل اهمیت انتخاب صحیح کلمه کلیدی چیست ؟

حال که دانستید کلمه کلیدی چیست ، نوبت به بیان این موضوع می‌رسد که چرا یافتن کلمه کلیدی مناسب مهم است؟ همان طور که گفته شد، رشته ارتباطی مخاطب با سایت شما کلمات کلیدی هستند. به عبارت دیگر، کاربران به وسیله جستجوی کلید واژه‌ها، به سایت شما هدایت می‌شوند. چنان چه شما بتوانید کلیدواژه‌های پرجستجو و مرتبط با فعالیت خود را به درستی انتخاب کنید، به افزایش قابل توجه ترافیک سایت و در نتیجه موفقیت در کسب و کار اینترنتی دست می‌یابید.

یکی از اهداف اصلی سئو، دریافت بازدید مستقیم از گوگل است که این امر نیز با انتخاب صحیح کلمه کلیدی میسر می‌شود. برای اینکه بتوانید انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید، باید از نیاز و خواسته‌های کاربرانتان مطلع شوید. همچنین باید دریابید که برای هرکدام از موضوعاتی که قرار است در سایتتان در مورد آن صحبت کنید، چه عباراتی بیشتر جستجو می‌شود و همان‌ها را به عنوان کلید واژه محتواهای خود برگزینید.

به یاد داشته باشید که فرآیند سئو و بهینه سازی سایت، بدون یافتن کلمه کلیدی موثر، تلاش بیهوده‌ای است و مانند یک قفل بدون کلید به هیچ دردی نخواهد خورد! بنابراین انتخاب صحیح کلیدواژه به پیشرفت سایت شما در زمینه‌های مختلف کمک شایانی خواهد کرد.

انواع کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند که شناسایی هر یک از آن‌ها، تاثیر چشم‌گیری در پیشرفت وبسایت شما خواهد داشت. معمولا کلمات کلیدی را براساس طول آن دسته بندی می‌کنند. در ادامه با انواع کلیدواژه‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

کلمه کلیدی کوتاه یا Short Tail

منظور از کلمه کلیدی کوتاه یا short tail یک یا دو کلمه هستند که در محتوا به عنوان کلیدواژه معرفی می‌شوند. معمولا هدف کاربر از جستجوی این کلمات، مبهم است. مثلا زمانی که فردی کلمه (دمنوش) را جستجو می‌کند، نمی‌توان تشخیص داد به چه منظور به دنبال محتواهای مرتبط با این واژه است.

پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از این نوع کلمات به عنوان کلیدواژه استفاده نکنید؛ زیرا اگر کاربر به سایت شما وارد شود، ممکن است محتوای شما مورد نظر او نباشد و به سرعت از سایتتان خارج شود. این عمل تاثیر منفی بر سئو سایت خواهد داشت. همچنین short tail ها نرخ تبدیل بسیار پایینی دارند.

 

حتما بخوانید: نرخ تبدیل چیست؟ چرا برای کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد؟

 

کلمه کلیدی عبارتی یا Middle Tail

لازم است بدانید که منظور از کلمه کلیدی تنها یک کلمه نیست، بلکه می‌تواند یک عبارت باشد که چند کلمه را دربر می‌گیرد. کلمات کلیدی عبارتی، جزییات بیشتری را نسبت به حالت قبل شامل می‌شوند، اما باز هم صد در صد کامل نیستند. برای مثال کاربر عبارت (دمنوش خانگی) را سرچ می‌کند، اما باز هم مقصود او از جستجوی آن مشخص نیست و فقط اشاره به خانگی بودن آن کرده است.

کلمه کلیدی طولانی یا Long Tail

در این عبارت منظور و هدف کاربر از جستجو، کاملا واضح وشفاف است. طول این عبارات معمولا 3 تا 5 واژه است و جزییات بیشتری را مشخص می‌کنند. برای مثال کاربر با جستجوی دمنوش خانگی برای لاغری، کاملا هدف خود را مشخص کرده است. اگر این عبارت را به عنوان کلمه کلیدی محتوای خود انتخاب نمایید و در مورد آن تولید محتوا کنید، احتمال تبدیل شدن این فرد به مشتری سایت شما وجود دارد.

کلمه کلیدی طولانی

چگونه کلمه کلیدی مناسب پیدا کنیم؟

هنگامی که با استفاده از ابزارهای موجود، لیستی از کلیدواژه‌های مرتبط با صنعت و کسب و کارتان به دست آوردید، زمان آن رسیده که استراتژی مناسب به‌کارگیری آن‌ها را نیز مشخص کنید. برای انجام این کار، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.

سه عامل اصلی برای انتخاب کلمه مناسب را بشناسید

پیش از آن‌که کلمات کلیدی را انتخاب و شروع به تولید محتوا درباره آنان کنید، لازم است آن‌ها را براساس 3 مورد تقسیم‌بندی نمایید. این موارد عبارتند از:

مرتبط بودن

گوگل محتواهای شما را از نظر ارتباط رتبه‌بندی می‌کند و در اینجاست که مفهوم جستجو مشخص می‌شود. محتوای شما تنها در صورتی که برای کاربران ارزشمند باشد، توسط یک کلیدواژه رتبه‌بندی می‌شود. علاوه بر این، مطالب شما باید به منزله بهترین منبع موجود برای جستجوی کاربران باشد تا بتوانید رتبه خوبی در صفحه نتایج گوگل کسب کنید.

آتوریتی (Authority)

گوگل به منابعی وزن بیشتر می‌دهد که آن‌ها را معتبر بداند. این بدان معنا است که باید تلاش کنید تا سایتتان به یک منبع معتبر تبدیل شود. این کار از طریق غنی‌سازی وبسایت یا محتواهای مفید، تبلیغ آن‌ها برای به دست آوردن سوشال سیگنال و بک‌لینک میسر است. اگر در صنعت خودتان معتبر نباشید یا نتایج صفحه اول گوگل برای یک موضوع خاص مطالب سنگینی داشته باشد، شانس کم‎تری برای دستیابی به رتبه‌های برتر گوگل خواهید داشت. مگر آن‌که بتوانید یک محتوای استثنایی و فوق‌العاده تولید کنید.

میزان سرچ ماهانه عبارت کلیدی (Volume)

ممکن است بتوانید برای یک کلیدواژه خاص رتبه‌های اول گوگل را به دست آورید. اما اگر کسی هرگز آن کلمه را جستجو نکند، هیچ فایده‌ای ندارد! محبوبیت عبارت کلیدی یا Volume توسط MSV (میزان جستجوی ماهانه) تعیین می‌شود. این معیار به معنای تعداد دفعات جستجوی کیورد در هر ماه، در میان تمامی کاربران است.

کیوردهای اصلی و لانگ تیل را در هر دسته از موضوعات بررسی کنید

در هر دسته، لازم است ترکیبی از کلمات کلیدی اصلی و لانگ تیل را به صورت هم‌زمان در کنار هم داشته باشید. چراکه انجام این کار بر روی استراتژی‌های کوتاه و بلند مدت سایت تاثیرگذار می‌باشد. کلمات کلیدی اصلی یا همان Head معمولا بیشتر جستجو می‌شوند و این امر سبب می‌شود رقابت روی آن‌ها بیشتر شود و دستیابی به رتبه‌های نخست دشوارتر گردد. از طرفی دیگر، ترافیکی که از عبارات کلیدی طولانی دریافت می‌کنید، بیشتر بوده و مطلوب‌تر است. به همین دلیل گفته می‌شود که این دو مورد را در کنار یکدیگر به کار ببریم.

بررسی کنید رتبه رقبا برای کلمه کلیدی موردنظرتان چند است؟

نکته قابل توجه در این قسمت این است که اگر برای رقیب شما یک کلیدواژه مهم و پرترافیک باشد، به این معنی نیست که برای شما هم مهم است. اما پی بردن به جایگاه رقبا می‎تواند به شما کمک کند تا بهتر لیست کلمه‌های کلیدی خود را ارزیابی کنید. پس از آنالیز رقبا، زمان آن است که لیستی که برای کیوردها تهیه کرده‌اید را محدودتر کنید. می‌توانید با استفاده از ابزارهای کاربردی گوگل که در ادامه معرفی می‌کنیم، این لیست را بهینه نمایید و آن‌هایی که بیشتر به ارتقا رتبه سایتتان کمک می‌کند را برگزینید.

  1. SEOchat Suggestion Keyword Finder: این ابزار، کلمات کلیدی پیشنهادی را به صورت ترکیبی از موتورهای جستجو گوگل و Bing ارائه می‌دهد. کلمات پیشنهادی توسط این ابزار، در بیشتر مواقع توسط لیست پیشنهادی موتورجستجوی گوگل، تضمین می‌شوند.
  2. Google Ads Keyword Planner: این ابزار توسط گوگل ارائه شده است. کلماتی که توسط آن پیشنهاد می‌شوند، معمولا پررقابت هستند و براساس کشور، مناطق مختلف، زمان و تاریخ تعیین می‌گردند.
  3. Rellian Keyword Discovery: این ابزار دارای یک پایگاه داده است که بیش از چندین میلیارد کلمه کلیدی را شامل می‌شود. قابلیت نمایش تعداد دفعات سرچ هر کلیدواژه در ماه، یکی از ویژگی‌های مفید این ابزار محسوب می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل ادز Google Ads

 

چگونه کلمات کلیدی رقبا را بیابیم؟

علاوه بر شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت خود، باید به سراغ کلیدواژه‌هایی که رقبایتان از آن استفاده کرده‌اند نیز بروید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید کلمات کلیدی موفق و ناموفق مرتبط با سایت خود را بیابید و از بین کلمات پیشنهادی، موفق‌ترین‌ها را انتخاب کنید. درواقع با انجام این کار، می‌توانید از تحلیل رقبایتان به نفع خود استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: آموزش تولید محتوا بهینه و روند آن در بهینه سازی سایت

 

برای پیدا کردن کلیدواژه رقیب‌های خود، کافیست به صورت رایگان در سایت الکسا ثبت‌نام کنید. سپس در قسمت Keyword Research by Site آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید. بعد از این مرحله، کلمات کلیدی استفاده شده در سایت رقبایتان را در بخش Site Keywords مشاهده خواهید کرد.

چگونه کلمات کلیدی رقبا را بیابیم؟

جمع بندی پایانی

در این مقاله بیان کردیم که کلمه کلیدی چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. یافتن کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی محتوا است که به شما کمک می‌کند جایگاه سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. با کمک انتخاب کلیدواژه صحیح، قادر خواهید بود ترافیک سایتتان را افزایش دهید و به فروش بیشتری در کسب و کار آنلاین خود دست یابید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما چه ابزارهای دیگری را می شناسید که می توانند به کسب و کارها در پیدا کردن کلمه یا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایتشان کمک کنند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. sara

    خیلی عالی و کاربردی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin