فالوور فیک اینستاگرام چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟


این روز‌ها فضای مجازی عضوی جدانشدنی از زندگی ما است. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که انسان‌ها برای احساس نزدیکی به دوستان و خانواده از ابزاری مثل اینستاگرام استفاده می‌کنند و احوالات روزانه خود را…

این روز‌ها فضای مجازی عضوی جدانشدنی از زندگی ما است. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که انسان‌ها برای احساس نزدیکی به دوستان و خانواده از ابزاری مثل اینستاگرام استفاده می‌کنند و احوالات روزانه خود را با آنها در میان می‌گذارند. همه ما حداقل در اینستاگرام یک صفحه شخصی داریم یا به عنوان ادمین اینستاگرام، مدیریت پیج دیگران را انجام می دهیم.

احتمالا هدف اولیه طراحان اینستاگرام،  کوین سیستروم و مایک کرایگر، همین بوده ‌است. نزدیکی در عین فاصله! اما این بستر چنان پتانسیلی دارد که مردم به مرور زمان، متوجه شدند که می‌شود از این ابزار برای اهداف دیگری هم استفاده کرد. اهدافی مثل فروش محصول، جذب مخاطب و درآمدزایی از طریق تبلیغات و… عده‌ای هم به این قطعیت رسیدند که فروش و تبلیغات نیاز به دنبال‌کننده دارد، که کاملا هم درست و منطقی است. پس اقدام به طراحی ربات‌ها و ابزاری کردند که با استفاده از آن بتوان در کمترین زمان ممکن فالور جمع کرد و این ابزار را به قیمت گزاف به مردم عرضه کردند.

فالوور فیک، آفت جان پیج های اینستاگرامی

در ظاهر مشکلی وجود ندارد، اما اینستاگرام با چنین سیاستی مخالف است، اینکه شما به راحتی هر چه تمام‌تر ره صد ساله را یک شبه بروید و به رقابت با افرادی بپردازید که برای جذب مخاطب خود زحمت فراوان کشیده‌اند. اما چگونه می‌توان فالور‌های فیک را تشخیص داد؟ چرا اینستاگرام با گرفتن فالوور فیک مخالف است؟ آیا استفاده از فالور دروغین می‌تواند باعث درآمدزایی شود؟

با رشدانا همراه باشید تا به تمام سوالات بالا پاسخ دهیم.

چگونه می‌توان فالوورهای تقلبی را تشخیص داد؟

در مقدمه، نگاهی کلی به مبحث فالوور فیک در اینستاگرام انداختیم، حال بهتر است کمی دقیق‌تر صحبت کنیم. برای تشخیص فالوور فیک چند روش وجود دارد که بهترین آنها استناد به Engagement Rate است.
Engagement Rate یا نرخ تعامل، مولفه‌ای است که اینستاگرام از طریق آن اقدام به تشخیص کاربران موثر خود و اعطا پاداش به آنان می‌کند. پاداشی که از آن سخن می‌گوییم، نمایش پست‌های با نرخ تعامل بالا در صفحه‌ی جستجوی سایر کاربران است.

نرخ تعامل یک پست با استفاده از لایک شدن، تعداد بالای نظر، شیر شدن توسط فالوورها و مواردی از این دست که نیاز به مخاطب واقعی دارد، افزایش پیدا می‌کند. پس اگر صفحه‌ای دیدید که چندین هزار دنبال کننده دارد اما تعداد کامنت و لایک آن بصورت نامتعارف پایین است، بدانید که دنبال کننده‌های آن دروغین است.

چگونه می توان فالوورهای تقلبی را تشخیص داد

البته راه‌های دیگری هم برای تشخیص فالوور فیک هم وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

نام کاربری فالوور

یکی از ابتدایی‌ترین فاکتورهایی که در تشخیص دنبال کنندگان تقلبی به شما کمک می‌کنند، توجه به یوزرنیم پیج است. نام کاربری، اولین چیزی است که معرف هویت هر کاربر می‌باشد. هدف از حضور یک فرد در اینستاگرام، دیده شدن و شناخته شدن است؛ بنابراین هرچه نام کاربری به نام واقعی شخص یا برند نزدیک‌تر باشد، قابل قبول‌تر است و احتمال واقعی بودن آن پیج بیشتر می‌شود. در لیست فالوورها به دنبال نام‌های عجیب و نامتعارف بگردید. نام‌های کاربری ناخوانا، بی‌معنی، پیچیده و بعضا توهین‌آمیز که معمولا با اعداد و نشانه‌ها ترکیب شده‌اند، می‌توانند نشان‌دهنده یک اکانت تقلبی باشند.

عکس پروفایل

فاکتور بعدی که در زمان تشخیص دنبال کنندگان غیرواقعی می‌تواند به ما کمک کند، عکس پروفایل است. اکانت‌های فیک معمولا عکسی ندارند. هرچند که برخی از آن‌ها عکس‌های اینترنتی را در پروفایل خود قرار می‌دهند. دراین شرایط معمولا تصاویر به گونه‌ای هستند که می‌توان به راحتی واقعی یا غیرواقعی بودن آن را تشخیص داد.

بررسی بیو پیج

همان‌طور که می‌دانید، به قسمت پایینی عکس پروفایل بیو گفته می‌شود. در این بخش معمولا اطلاعاتی درمورد خود فرد، مانند: تاریخ تولد، محل زندگی و… قرار می‌گیرد. از آنجایی که دنبال کنندگان غیرواقعی معمولا توسط سیستم‌های خودکار ایجاد می‌شوند، بیو خاصی ندارند. درمواردی که یک پیج فیک بیو دارد، معمولا یک‌سری حروف بی‌معنی در کنار هم استفاده شده‌اند که معنای خاصی ندارند.

توجه به پست‌ها و استوری‌ها

اکانت‌های تقلبی معمولا در پیج خود پستی ندارند. همچنین این نوع پیج‌ها در طول زمان استوری هم منتشر نمی‌کنند. از آنجایی که این اکانت‌ها توسط سیستم ساخته می‌شوند، اگر هم پستی داشته باشند، تمام آن‌ها عکس است و هیچ‌کدام پست ویدئویی ندارند.

نسبت تعداد فالوورها به فالووینگ‌ها

به این دلیل که بیشتر پیج‌های غیرواقعی عکس و پست ندارند، معمولا افراد زیادی دنبال کننده آن‌ها نیستند. از طرفی این اکانت‌ها فالووینگ‌های زیادی هم ندارند و از این طریق می‌توانید تقلبی بودن آن را حدس بزنید.

تشخیص فالوور فیک

بررسی محتوای کامنت‌ها

علاوه بر تعداد لایک و کامنت‌ها که در قسمت اینگیجمنت توضیح دادیم، محتوای کامنت‌ها نیز در تشخیص واقعی یا غیرواقعی بودن فالوورها کمک می‌کنند. اگر کامنت‌های یک پست تکراری بودند و یا عباراتی مانند بسیار عالی، ممنون و چیزهایی از این قبیل دیدید، بدانید که پیج شما یا پیج موردنظرتان دنبال کننده فیک دارد.

روند افزایش لایک و کامنت‌

در صورتی که به دنبال‌کنندگان یک پیج مشکوک هستید، منتظر بمانید تا پست جدید گذاشته شود. اگر در ساعات اولیه، تعداد لایک‌ها کم بودند و به یکباره تعداد زیادی لایک و کامنت تکراری اضافه شد و پس از آن این تعداد ثابت ماند، شک نکنید که حدستان درست بوده است!

بررسی هویت فالووینگ‌های پیج موردنظر

در قسمت‌های قبلی گفتیم که برخی از پیج‌های غیرواقعی، فالووینگ‌های زیادی ندارند و تنها تعداد نفرات محدودی را دنبال می‌کنند. برای آن که مطمئن شوید که آیا یک اکانت تقلبی است یا خیر، می‌توانید همان چند حسابی را که دنبال کرده است را بررسی کنید. اگر دیدید اکثر پیج‌های دنبال شده، آیدی‌های عجیب دارند، می‌توانید به این اطمینان برسید که آن پیج هم فیک است. البته ممکن است در این بین، پیج‌های واقعی را هم دنبال کرده باشد. چراکه این دسته از اکانت‌ها توسط ربات اداره می‌شوند و در قبال دریافت وجه، برخی از پیج‌های واقعی را هم دنبال می‌کنند.

حال که دیدید به راحتی هر چه تمام‌تر می‌شود دنبال کننده‌های فیک یک پیچ را تشخیص داد، می‌دانید که کاربران اینستاگرامی دیگر به راحتی گول عدد نوشته شده زیر Followers را نخواهند خورد.

 

حتما بخوانید: اکسپلور اینستاگرام چیست و چطور به دیده شدنتان کمک می کند؟

چرا اینستاگرام با استفاده از فالوور فیک مخالف است؟

 اینستاگرام هم مثل هر شرکت دیگری از طریق محصول خود به دنبال درآمدزایی است. مهم‌ترین راه‌ درآمد شرکت فیسبوک از طریق بستر اینستاگرام، فروش داده‌های آماری-تحلیلی کاربران و تبلیغات است.

افزایش تعداد دنبال‌کننده‌ی تقلبی باعث خواهد شد تا صحت داده‌های آماری-تحلیلی کاربران زیر سوال برود و عملا ارزش خود را از دست دهد. به عنوان مثال وقتی یک شرکت تحلیل آمار قصد بررسی میزان علاقه‌ مردم به محصول یک شرکت خاص از طریق اینستاگرام را دارد، وجود فالوور فیک بر صحت این محاسبات اثر خواهد گذاشت.

از طرفی، در صورت افزایش فالور‌های دروغین، چرا یک شرکت در اینستاگرام به خودش زحمت تبلیغ محصول یا خدمتش را بدهد؟ یکی از اصول مهم بازاریابی تبلیغات، تحلیل آمارها و داده‌های حاصل از این تبلیغات است. اگر تعداد این نوع از کاربران در فضای اینستاگرام زیاد شود، فیسبوک در این زمینه هم متضرر خواهد شد.

آنچه مشخص است، اینستاگرام دلایل قانع ‌کننده‌ای برای مخالفت با این موضوع دارد. بعد از بررسی دو بخش قبل، بهتر است بی معطلی به پرسش اصلی برسیم.

 

حتما بخوانید: راه‌های جذب فالوور در اینستاگرام از طریق تولید محتوای اصولی

 

آیا استفاده از فالوور دروغین باعث رشد پیچ شما می‌شود؟

پاسخ قطعا خیر است! نه تنها باعث این اتفاق نمی‌شود، بلکه به دلایل بالا، باعث خواهد شد تا اینستاگرام با شما سر لج بردارد! هنگامی که با خرید این‌گونه فالوور سر به سر اینستاگرام بگذارید، این برنامه با استفاده از الگوریتم‌های خود تشخیص می‌دهد که شما از قوانین تخطی کرده و سزاوار مجازات هستید. مجازات شما هم، شادوبن (shadowban) شدن خواهد بود.

شادوبن یعنی چه؟ شادوبن یعنی اینکه شما در اینستاگرام مشغول فعالیت هستید، اما عملا یک شبح هستید. یعنی این برنامه شما را در قسمت اکسپلور هیچ‌فردی نشان نخواهد داد، شما در هشتگ‌هایی که در پست هایتان می‌زنید دیده نمی‌شوید و در حقیقت چون با جذب فالوور به دنبال دیده شدن بودید، حالا دیگر به هیچ وجه دیده نخواهید شد. این برای شما، کسب و کار و صفحه‌‌تان بدترین خبر ممکن است. اینستاگرام با استفاده از نرخ تعامل هر پست، به راحتی می‌تواند کج‌روی شما را تشخیص دهد، پس بهتر است بیخیال این سبک از افزایش فالوور شوید و در راه درست قدم بگذارید.

 

حتما بخوانید: گام به گام با مهم ترین اصول بازاریابی اینستاگرام

فالوور فیک؛ سمی برای صفحه‌ی شما

بله! دنبال‌کننده‌های دروغین تنها عامل ضرر خواهند شد. ما در این مقاله سعی کردیم تا از سه طریق مختلف به معرفی مضرات فالوور فیک اینستاگرام و هر آنچه نیاز است در این مورد بدانید، بپردازیم. اگر به‌ دنبال جذب فالوور هستید؛ بهترین راه، یادگیری اصول بازاریابی اینستاگرام است. از بازاریابی اینستاگرام غافل نشوید، تا در این اپلیکشین کام روا باشید! شما چه راه های دیگری برای تشخیص فالوورهای دروغین می شناسید؟ نظرات خود را با مطرح کنید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام

Instagram Admin Course

رشد کسب و کارهای اینترنتی را با مدیریتی متفاوت در دست بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin