معرفی تکنیک PAS در کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی


/

همانطور که می‌دانید یکی از موثرترین راه‌های جذب مخاطب در فضای مجازی، استفاده درست و اصولی از محتوا است. درواقع اگر بتوانیم محتواهای مفید و ارزشمندی را برای مخاطبینمان تولید کنیم، آن‌ها به ارزشی که…

همانطور که می‌دانید یکی از موثرترین راه‌های جذب مخاطب در فضای مجازی، استفاده درست و اصولی از محتوا است. درواقع اگر بتوانیم محتواهای مفید و ارزشمندی را برای مخاطبینمان تولید کنیم، آن‌ها به ارزشی که برایشان قائل شده‌ایم، پی می‌برند. این موضوع باعث وفادار شدن مشتریان به برند شما خواهد شد. درمیان انواع مختلف محتوا، محتواهای متنی جایگاه ویژه‌ای دارند.

متخصصان تولید محتوای متنی برای اینکه بتوانند محتوای باکیفیت و البته موثر در بازاریابی دیجیتال را در اختیار کاربران قرار دهند، از تکنیک‌های ویژه کپی رایتینگ استفاده می‌کنند. برخی از این روش‌ها به طور مستقیم بر روی افکار مشتری تاثیر داشته و سبب ترغیب او به خرید می‌شود. یکی از تکینک‌های مشهور در محتوانویسی و کپی رایتینگ، تکنیک PAS است که در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا، قصد داریم به بررسی همین تکنیک فوق العاده بپردازیم. اگر شما هم به تازگی وارد عرصه تولید محتوا شده‌اید و یا به این فعالیت علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب جذاب از رشدانا را از دست ندهید!

 

با تکنیک PAS آشنا شوید

زمانی که یک کارشناس تولید محتوا به جای مراجعه به خلاقیت خود، به سراغ تقلید و کپی کردن از سایر محتواها می‌رود، درواقع درحال خیانت به جایگاه خود و کسب و کار موردنظر است! به بیانی دیگر برای موفقیت و تاثیرگذاری تبلیغات و کپی رایتینگ، باید تمام تلاش خود را داشته باشید تا یک محتوای خلاقانه و بکر ارائه دهید. برای نوشتن یک کپی رایتینگ حرفه‌ای، راه‌ها و تکنیک‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها  تکنیک PAS است. نام این تکنیک از مخفف کلمات Problem (مسئله)، Agitate (برانگیختن) و Solution (حل مسئله) تشکیل شده است. در این شیوه تبلیغ نویسی، متخصص تولید محتوا می‌کوشد تا در ابتدا مشکل مخاطبش را با استفاده از جادوی کلمات پررنگ کند. پس از آن محصول و یا خدمات کسب و کار موردنظرش را به عنوان راه حل ارائه می‌نماید. در ادامه مطلب بیشتر با چگونگی به کارگیری این تکنیک آشنا خواهید شد.

 

گام‌های تکنیک PAS کدامند؟

همانطور که گفته شد، یکی از بهترین تکنیک‌های مورد استفاده تبلیغ نویسان حرفه‌ای، تکنیک کلاسیک PAS یا PAS Copywriting Formula است. در این بخش به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید از آن برای رسیدن به اهداف بازاریابی و تبلیغاتی موردنظرتان استفاده کنید.

 

گام اول: مطرح کردن مشکل در PAS

در مرحله اول اجرایی تکنیک PAS، نیاز است تا مشکل اساسی و درد پنهان مخاطب خود را بشناسید! درواقع شما باید به عنوان یک متخصص حرفه‌ای تبلیغ نویسی، این توانایی را داشته باشید که خود را به جای مخاطبینتان قرار دهید و از منظر آن‌ها به مسائل نگاه کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود به راحتی مشکلات آن‌ها را بیابید. درک مشکلات مخاطب باید به قدری عمیق باشد که مشتری در حین خواندن محتوا این تصور را داشته باشد که انگار تنها برای او نوشته‌اید و یا در گذشته درمورد مشکلات خود با شما صحبت کرده است! این کار نه تنها باعث افزایش احتمال خرید و ایجاد حس نیاز در مخاطب می‌شود، بلکه اعتماد سازی نسبت به کسب و کار نیز صورت می‌گیرد.

گام دوم: بر زخم مخاطبینتان نمک بپاشید!

در گام دوم از تکنیک PAS، باید تمام تلاش خود را بکنید تا جایی که امکان دارد، بر زخم مخاطب نمک بپاشید و مشکل او را بزرگ و بزرگ‌تر جلوه دهید! این همان مرحله برانگیختگی است و درواقع شما با انگشت گذاشتن بر نقطه ضعف او، درد پنهانش را یادآوری می‌کنید. بدین گونه حتی اگر مخاطب شما سال‌ها با آن مشکل زندگی کرده است و توجهی به حضور آن نداشته، باعث می‌شوید دوباره زخم خود را به یاد آورد و درصدد رفع آن بربیاید. البته بیشتر از طاقت کاربر این عمل را انجام ندهید و یک راه فراری نیز برای او قائل شوید!

 

گام سوم: ارائه راه حل

حالا که با برملا کردن مشکلات و تاکید بر روی آن‌ها مخاطب خود را به جنون رسانده‌اید، نوبت به آن می‌رسد که با ارائه راه حل، او را به آرامش دعوت کنید! تکنیک PAS به دلیل نزدیکی نویسنده به مخاطب و درک بهتر او، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در این گام باید با استفاده از اصول و استانداردها، مزایای محصول یا خدمات کسب و کار موردنظرتان را مطرح کنید و به مخاطب این پیام را منتقل کنید که مشکل آن‌ها با استفاده از پیشنهادات شما حل شدنی است.

 

حتما بخوانید: ۶ مزیت خاص از مزایای بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال

 

گام چهارم: به نتایج توجه کنید

گاهی اوقات برخی از نویسندگان تبلیغات، یک مرحله دیگر به تکنیک PAS اضافه می‌کنند. این مرحله Outcome به معنای نتیجه گیری است و PAS را به PASO تبدیل می‌کند. در این بخش شما می‌توانید بعد از پررنگ کردن درد مخاطب و ارائه راه حل، نتیجه کار را برای او شرح دهید. البته اضافه کردن نتیجه نباید به گونه‌ای باشد که خواننده تصور کند شما قصد فروش اجباری محصول و گول زدن او را دارید! شما باید بتوانید نتایج را به گونه‌ای توصیف کنید که مخاطب بتواند شرایط خود را پس از حل مشکلش تصور کند!

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی محتوا

 

کلام پایانی

استفاده از محتوای متنی یکی از تاثیرگذارترین روش‌های بازاریابی است. محتوانویسی و تبلیغات باید به گونه‌ای باشد که خواننده احساس نکند که در حال مطالعه یک متن تبلیغاتی و گول زننده است! بلکه این دسته از متن‌ها باید طوری نوشته شوند که تا حد امکان دل کاربر را به دست آورند و او را ترغیب به خرید کنند. یکی از روش‌های موثر تبلیغ نویسی، استفاده از تکنیک PAS است. در این مطلب به طور کامل چگونگی استفاده از این تکنیک را شرح دادیم. تجربه خود را در استفاده از این تکنیک کلاسیک با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin