چگونه ادمین اینستاگرام شویم؟ مهم ترین وظایف ادمین پیج اینستاگرام


یکی از اصطلاحات رایج بین فعالان حوزه دیجیتال و دنیای مجازی، کلمه ادمین است. ادمین صفحه یا شبکه‌های اجتماعی، یک شغل محسوب می‌شود و درآمد خوبی هم دارد. این افراد به شکل دورکاری یا کار…

یکی از اصطلاحات رایج بین فعالان حوزه دیجیتال و دنیای مجازی، کلمه ادمین است. ادمین صفحه یا شبکه‌های اجتماعی، یک شغل محسوب می‌شود و درآمد خوبی هم دارد. این افراد به شکل دورکاری یا کار حضوری دائم و پاره وقت در شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند و معمولا بیشتر زمان خود را در خانه هستند؛ یعنی از منزل کارهای مربوط به اداره سایت یا صفحه مجازی را انجام می دهند. در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از سوالات پرتکرار این روزهای دنیای مجازی یعنی ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد صحبت کنیم.

این ویژگی که ادمین‌ها معمولا دورکار هستند و حقوق خوبی دارند، باعث شده که افراد بیشتری به این شغل علاقه مند شوند. اگر شما هم دوست دارید به شکل فریلنسر و دورکاری، فعالیت کنید و حقوق خوبی داشته باشید، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه بمانید.

ادمین اینستاگرام

ادمین اینستاگرام کیست؟

شاید پیش خودتان بگویید اینستاگرام فضای ساده ای است و نیاز به هزینه کردن ندارد. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که با توجه به گسترش فعالیت در بستر اینترنت، ماهیت بسیاری از کسب­و­کارها تغییر کرده و روش های تبلیغات و بازاریابی مخصوص به خود را دارند. بنابراین اگر بخواهیم از تمام پتانسیل های این فضا به خوبی بهره ببریم، باید با دیدگاه حرفه ای تری به مدیریت صفحه اینستاگرام خود بپردازیم.

در ایران از اینستاگرام به جز جنبه تفریحی و سرگرمی، به هدف بازاریابی و فروش هم استفاده می‌شود. به دلیل وجود تعداد زیادی از دسته‌بندی‌های شغلی و فعالیت بیش از 300 میلیون کاربر فعال در این شبکه اجتماعی، نیاز به محتوای برنامه‌ریزی شده و هدفمند روز به روز افزایش می‌یابد.

ادمین اینستاگرام شخصی است که مدیریت پیج را در اینستاگرام بر عهده می گیرد و با استفاده از روش های گوناگون نظیر تولید محتوا، تحلیل و آنالیز پیج، تامین امنیت پیج و…  به رشد صفحه شما در این شبکه اجتماعی محبوب کمک می­کند.

 

واژه ادمین به چه معنا است؟

کلمه Admin که در فارسی ادمین خوانده می‌شود، از کلمه Administrator گرفته شده است و به عبارتی، مخفف آن محسوب می‌شود. این واژه در دنیای فناوری اطلاعات یا IT بسیار رایج است؛ مثلا در بخش‌های مختلف سیستم عامل ویندوز  یا IOS  و حتی اندروید، این اصطلاح را بارها و بارها شنیده‌اید. واژه مدیر، معادل فارسی این کلمه است.

 

تفاوت بین ادمین اینستاگرام و وبمستر چیست؟

حال که می‌دانیم ادمین اینستاگرام کیست، باید تفاوت آن را با Webmaster یا مدیر سایت بررسی کنیم. به نظر شما تفاوت این دو در چیست؟ مدیر وب‌سایت یا وبمستر، کسی است که به طور کامل یک وب‌سایت را مدیریت می‌کند و وظیفه محتواگذاری در صفحات مختلف آن را برعهده دارد. در مورد ادمین اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی، این موضوع محدود به Social Media یا شبکه اجتماعی است و شامل وب‌سایت نمی‌شود.

با این تعاریف متوجه شدیم که یک ادمین اینستاگرام، در واقع مدیریت پیج اینستاگرام را انجام می دهد و برای این کار نیاز به توانایی، مهارت و تخصص دارد. چه بخواهید ادمین اینستاگرام شوید و چه به استخدام ادمین اینستاگرام بپردازید باید مهارت های لازم برای این جایگاه شغلی را کسب کنید.

مهارت ها و توانایی های یک ادمین

مهارت ها و توانایی های یک ادمین

قطعا تخصص پیدا کردن در هر زمینه ای نیازمنددانش و تمرکز است. شما می توانید با صرف وقت و تمرکز کافی به یک ادمین حرفه ای تبدیل شوید. در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که با رعایت آن ها می توانید به تخصص و مهارت کافی دست پیدا کنید.

  • به اپلیکیشن اینستاگرام و تمام قابلیت ها و کارکردهای آن مسلط باشید
  • آشنایی کافی با انواع پروفایل های اینستاگرامی داشته باشید
  • علاوه بر موبایل، نحوه کار به وسیله وبسایت اینستاگرام را نیز بدانید
  • انواع روش های جذب و افزایش فالوور را بدانید و از آن ها به درستی استفاده کنید
  • پیج های با فالوور بالا را زیر نظر داشته باشید و با خلاقیت خود از آن ها ایده برداری کنید
  • درک درستی از استوری اینستاگرام داشته باشید
  • از مفهوم کلی هشتگ، کاربرد و نحوه استفاده از آن مطلع باشید
  • از نرم افزارهای موبایلی مانند Inshot یا Picsart برای ویرایش عکس ها و فیلم ها استفاده کنید
  • از مقالات و منابع معتبر انگلیسی و فارسی برای آموزش کار با اینستاگرام و سایر برنامه ها بهره ببرید
  • پیج هایی که ایده های جدید و خلاقانه دارند را فالو کرده و سعی کنید با رصد کردن عملکرد این پیج ها، از آن ها یاد بگیرید
  • از ابزارهای آنالیز و تحلیلی اینستاگرام به بهترین نحو استفاده کنید
  • از تصویر پروفایل مناسب و یک بایو حرفه ای برای پیج خود استفاده کنید

ایرادی ندارد که در ابتدای راه از ایده های خلاقانه دیگران کپی کنید. کم کم و با طی کردن این مسیر، ایده های ناب و منحصر به فرد خودتان را خلق خواهید کرد.

 

حتما بخوانید: 6 ترفند شگفت انگیز بازاریابی در اینستاگرام

 

وظایف ادمین اینستاگرام چیست؟

در ادامه مقاله، وظایف و حوزه فعالیت ادمین را با هم بررسی می کنیم. وظایف مورد نیاز این شخص، بستگی به شیوه کار صفحه اینستاگرامی و هدفش دارد. اما به طور کلی ادمین ها به دو دسته تقسیم می شوند.

کسانی که فقط، مسئولیت اداره کردن یک پیج را بر عهده دارند و در مقابل افرادی که علاوه بر مدیریت پیج باید به تولید محتوا نیز بپردازند.

موارد زیر بخشی از وظایف ادمین هستند که می توانند با توجه به تقاضا یا شرایط  کارفرما یا صاحب پیج، کم یا زیاد شوند:

  • آپلود و انتشار محتوا شامل عکس یا ویدیو (IGTV) در قالب پست و استوری به صورت منظم
  • نوشتن کپشن یا متن متناسب با محتوای آپلود شده
  • هشتگ گذاری مناسب
  • دسته بندی استوری ها و ذخیره آن ها در قسمت Highlight در صورت نیاز
  • دسته بندی پست ها و ذخیره آن ها در قسمت Guide در صورت لزوم
  • پاسخ گویی به کامنت ها و واکنش های کاربران به استوری ها
  • پاسخ گویی به دایرکت هایی که از طرف فالوورها یا حتی افرادی که پیج را فالو ندارند ارسال شده
  • گرفتن سفارش
  • مدیریت ارتباط با مشتری ناراضی
  • مدیریت کامنت های نامناسب و به دور از ادب
  • برنامه ریزی برای افزایش فالوور، افزایش بازدید، افزایش لایک
  • حفظ امنیت پیج و جلوگیری از هک شدن آن
  • تغییرات دوره ای در تصویر پروفایل و متن بایو اینستاگرام (Bio)
  • افزایش نرخ تعامل پیج (Engagement Rate)
  • آشنایی با روش های مختلف بازاریابی، تبلیغات و راه اندازی کمپین های اینستاگرام مارکتینگ
  • تشخیص زمان مناسب برای قرار دادن پست ها

 

وظایف یک ادمین اینستاگرام

 

همان طور که متوجه شدید یک ادمین، وظایف مهمی را بر عهده دارد. چرا که در دنیای امروز، دیجیتال مارکتینگ نقشی اساسی در بهبود بسیاری از کسب­ و­کار­ها ایفا می­کند. به همین دلیل مهم است که مدیریت پیج به صورت اصولی و حرفه ای و با رعایت الگوریتم های اینستاگرام انجام شود.

مسیر یادگیری و اشتغال در حرفه ادمین اینستاگرام

خوشبختانه ادمینی اینستاگرام از آن دسته مشاغلی است که نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارد و شما با هر مدرک تحصیلی می‎توانید در این حرفه مشغول به کار شوید. البته، باید بدانید که مسیر اشتغال و کسب درآمد در این حرفه، از یادگیری و آموزش اصول اینستاگرام مارکتینگ می‌گذرد.

به عبارت دیگر، باید پیش از شروع به این کار، ابتدا اصول اولیه کار با پلتفرم اینستاگرام را بیاموزید. هرچند آشنایی با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ نیز برای موفقیت در این شغل ضروری است. در هر صورت، توصیه ما در رشدانا این است که نکات اولیه همچون موارد زیر را یا به صورت خودآموز و یا ضمن شرکت در دوره‏های معتبر ادمینی ایسنتاگرام، بیاموزید:

  • آشنایی با قوانین، الگوریتم‌ها و بخش‌های مختلف اینستاگرام
  • روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام و آشنایی با انواع فرمت‌های محتوا
  • تکنیک‏های جذب و تعامل با کاربران
  • آشنایی با فنون طراحی و اجرای کمپین‏های تبلیغاتی
  • کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی حرفه‌ای
  • کار با ابزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ
  • شناخت ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی

درحالی‌که هر کسی می‎تواند از طریق این شبکه اجتماعی درآمد کسب کند و این یک راهکار ساده و سریع برای درآمدزایی محسوب می‎شود؛ بسیاری از ادمین‌ها به دلیل نداشتن دانش کافی باعث ورود آسیب‌های بسیار زیادی به پیج‌های پرطرفدار شده‌اند. از این رو، اگر قصدتان برای ورود به این حرفه جدی است از همین لحظه برای یادگیری تکنیک‌های اینستاگرام مارکتینگ، برنامه ریزی کنید.

همانطور که اشاره کردیم دو راه برای آموزش و شروع به کار در این زمینه وجود دارد. راه اول استفاده از مقالات، ویدئوها و منابع رایگان موجود در گوگل و راه دوم، شرکت در دوره‌های آموزشی اینستاگرام می‌باشد.

رشدانا نیز، با هدف کوتاه‌تر نمودن مسیر یادگیری و اشتغال علاقمندان به حرفه ادمینی اینستاگرام، مسیر رشد شغلی آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام و مدیر شبکه های اجتماعی را طراحی نموده است. با شرکت در این مسیر رشد، ضمن بهره گیری از تجارب اساتید فعال در شبکه‌های اجتماعی، از فرصت‌های خوبی همچون راهنمایی منتورها، انجام پروژه‌های واقعی و فرصت اشتغال پس از پایان دوره نیز بهره مند خواهید شد.

ادمین اینستاگرام کیست؟

وضعیت بازار کار و درآمد ادمین‌های اینستاگرام چگونه است؟

اینستاگرام چند سالی است که به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی جهان تبدیل شده است و همین امر باعث شده تا فرصت‌های شغلی متعددی در این زمینه خلق شود. ادمین اینستاگرام، یکی از همین فرصت‌های شغلی است که با رشد چشمگیر پیج‌های کسب و کارهای مختلف، نیاز روزافزونی به آن احساس می‌شود.

از سوی دیگر، ادمینی یکی از مشاغل خانگی بسیار مناسب محسوب می‎شود. چرا که، ادمین‌ها تنها به یک گوشی همراه هوشمند و یک کامپیوتر نیاز دارند و بسیاری از کارفرماها نیز محدودیت خاصی برای حضور در محیط کار، برای این دسته از شاغلین ایجاد نمی‌کنند.

در مورد درآمد ماهانه و حقوق دریافتی ادمین‌ها باید گفت که هنوز میزان و مرجع معتبری برای این موضوع وجود ندارد و به همین دلیل، دریافتی ادمین‌ها بسیار متفاوت است. هر چند تجربه، میزان مهارت‌ها، تسلط بر اینستاگرام مارکتنیگ و تعداد فالوورهای پیج، از جمله فاکتورهای مؤثر بر درآمد ادمین‌ها به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر، میزان حقوق دریافتی یک ادمین اینستاگرام به نحوه کار او بستگی دارد. به عبارت دیگر، کار به صورت پاره وقت و یا تمام وقت، دستمزدهای متفاوتی را برای فرد دربر خواهد داشت. ادمین‌هایی که به صورت پاره وقت کارهای یک پیج را انجام می‌دهند، درآمدی بین 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان دارند. ادمین‌های تمام وقت نیز به طور میانگین بین 2 میلیون تا بالای 5 میلیون در ماه درآمد دارند. البته، این قاعده‎ای کلی نبوده و بر اساس معیارهای گفته شده، اعداد و ارقام متغیر می‌باشند.

اگر قصد دارید در این حوزه درآمد خوبی بدست بیاورید، باید توانایی مدیریت چند پیج را به طور همزمان داشته باشید. به طور کلی، هر چه زمان بیشتری برای این کار اختصاص دهید، درآمد بالاتری خواهید داشت. نا گفته نماند که ادمینی همزمان چند پیج با توجه به اموری مثل طراحی پست، تولید محتوا، آنالیز پیج و … کار چندان راحت و ساده‏ای نیست.

یک روش دیگر برای کسب درآمد بیشتر در این زمینه، ارائه درخواست به پیج‌هایی است که فالوور واقعی زیادی دارند. پیج‌های پربازدید، به دلیل تعداد بالای مخاطبان، زمان بیشتری هم از شما می‌گیرند و مدیریت آن‏ها نیازمند برخورداری از مهارت‌های متعدد و دقت بالا در کار می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله درباره اینکه ادمین اینستاگرام کیست، مهارت ها و وظایف این شخص صحبت کردیم. با توجه به استفاده روز افزون از اینستاگرام، بسیاری از کسب و کارها نیاز دارند برای رشد کردن و دیده شدن از افراد متخصص کمک بگیرند. فقط این گونه است که می توانند با مدیریت حرفه ای صفحات خود و انتشار مداوم محتوا در ذهن مخاطب حک شوند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. شما برای مدیریت بهتر صفحات مجازی تان از چه روش هایی استفاده می کنید؟ آیا استفاده از این روش ها تاثیری در افزایش فالوور و بازدید پیج شما داشته است؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

ادمین اینستاگرام

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام

Instagram Admin Course

رشد کسب و کارهای اینترنتی را با مدیریتی متفاوت در دست بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin