چگونه سطح مشارکت کارمندان در سازمان را افزایش دهیم؟


آیا می‎دانید یکی از مهم‎ترین مؤلفه‌‎های بلوغ سازمانی مربوط به میزان مشارکت کارمندان در سازمان است؟ در واقع، بهبود بخشیدن به مشارکت و تعامل کارکنان در سازمان‏‌ها، یکی از بزرگترین دغدغه‌های بخش منابع انسانی سازمان‌ها…

آیا می‎دانید یکی از مهم‎ترین مؤلفه‌‎های بلوغ سازمانی مربوط به میزان مشارکت کارمندان در سازمان است؟ در واقع، بهبود بخشیدن به مشارکت و تعامل کارکنان در سازمان‏‌ها، یکی از بزرگترین دغدغه‌های بخش منابع انسانی سازمان‌ها به شمار می‌آید.

به عبارت دیگر، این روزها مدیران و رهبران سازمانی خواستار دستیابی به سطح قابل قبولی از مشارکت کارکنان هستند و برای این امر نیز تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهند. تلاش‌هایی که ممکن است همیشه به نتیجه مطلوب، منتهی نشود. چرا که مشارکت کارکنان از جمله موضوعات پیچیده و البته، گسترده سازمانی است.

پیش از مطالعه ادامه این مطلب از رشدانا، ابتدا این سؤال را از خود بپرسید که پرسنل من، چه احساسی نسبت به شرکت یا تیم‎شان دارند؟ آیا موفقیت یا شکست سازمان برایشان اهمیت دارد؟ انگیزه کافی برای ماندن در سازمان را دارند یا نه؟ و پرسش آخر اینکه، تعهد و علاقه آن‎ها تا چد حد است؟

بسیار ضروری است که هر چه سریع‏تر نسبت به میزان مشارکت، علاقمندی و تعهد کارکنان خود آگاهی بیابید. زیرا در صورتی که نرخ مشارکت آن‎ها پایین باشد، علاوه بر سازمان، تمام پرسنل نیز متحمل خسارات و آسیب‌های فراوان خواهند شد. این در حالی است که بالا بودن اینگیجمنت کارکنان باعث افزایش مواردی همچون خلاقیت، سطح انرژی، میزان بهره وری و.. خواهد شد.

ما در این مطلب از رشدانا قصد داریم راجع به مفهوم مشارکت یا اینگیجمنت کارمندان، ضرورت آن و راهکارهایی برای افزایش این مورد مهم، صحبت کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

افزایش نرخ مشارکت کارکنان

مشارکت کارمندان (Employee Engagement) چیست؟

Employee Engagement، به فرایندی گفته می‎شود که توسط آن، کارمندان تشویق و همچنین ترغیب می‌‎شوند که نسبت به سازمان تعهد داشته و در تصمیمات مهم سازمانی نیز مشارکت داشته باشند. در واقع، این فرایند با هدف موفقیت سازمان و افزایش رضایت کارکنان انجام می‎شود و تبعات مثبت زیر را به همراه دارد:

  • افزایش آزادی عمل کارمندان
  • بهبود عملکرد کارمندان
  • افزایش میزان تولید و بهره وری
  • بالا رفتن انگیزه و رضایت شغلی پرسنل

 

حتما بخوانید: رضایت شغلی کارمندان و 7 عامل تاثیرگذار بر آن

 

ضرورت و اهمیت مشارکت کارمندان در سازمان

ارزیابی و اندازه گیری میزان تعامل کارمندان از این جهت مورد اهمیت است که به ارتقاء فرهنگ سازمانی، بهبود ساختارهای اصلی سازمان و در نهایت ایجاد یک محیط آرام و سرشار از نشاط برای کار کردن، کمک می‌‏کند.

به بیان دیگر، مدیرانی موفق‌اند که با استفاده از راهکارهایی کارآمد همچون نظرسنجی، به دنبال بالا بردن اینگیجمنت در کارکنان خود هستند. چرا که با اثرات مثبت این فرایند به خوبی آشنا می‌باشند. بارزترین مزیت روش نظرسنجی این است ک مدیران قادر خواهند بود از نظرات پرسنل خود نسبت به اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده، به صورت مستقیم مطلع شوند.

این در حالی است که اطلاع از نظرات کارمندان باعث می‏‌شود تا مدیران پیش از بروز مشکلات عدیده، نسبت به رفع آن اقدام کرده و درصد رضایت کارکنان را در مدت زمانی کوتاه افزایش دهند. بهتر است بدانید که اگر کارمندان مجالی برای ابراز عقاید و نظرات خود نداشته باشند، پس از خروج از سازمان به سرعت انتقادات خود را در شبکه‌های اجتماعی بازگو می‌کنند.

ابراز مخالفت و نارضایتی نسبت به متد مدیریتی و ساختار سازمان در شبکه‌های اجتماعی به سرعت بسیار زیادی دست به دست خواهد شد و این امر نیز بر برند کارفرمایی و همینطور بر برند شرکت‏تان اثرات سوء برجای می‌گذارد. از این رو، برای بهبود تجربه کارمندی و افزایش رضایت پرسنل، بایستی هر چه زودتر اقدامات مناسب را انجام دهید.

 

راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در امور سازمانی

در اینجا قصد نداریم از دلایل عدم مشارکت کارمندان در امور و تصمیمات سازمان صحبت کنیم. اما لازم است به دو مورد بسیار پراهمیت که مشارکت افراد در سازمان را به چالش می‌کشد اشاره کنیم. این دو مورد اضطراب و تنهایی هستند که طبق تحقیقات دانشگاه فینکس، بر اثر پاندمی کرونا، متأسفانه از هر 10 آمریکایی، 4 نفر احساس تنهایی می‌کنند.

در واقع کرونا، باعث افزایش سطح اضطراب و میزان تنهایی افراد شده و این دو مورد در میان کارمندان دورکار بیشتر از سایر کارمندان به چشم می‏خورد. از این رو، ضروری است مدیران و رهبران سازمانی ابتدا نسبت به شناسایی علل عدم مشارکت پرسنل اقدامات لازم را انجام داده، سپس راهکارهایی که در ادامه آورده‌ایم را برای بهبود تجربه کارمندان خود مورد استفاده قرار دهند.

راهکار های افزایش نرخ مشارکت کارکنان

نظر سنجی

نظرسنجی روشی کم هزینه اما با بازدهی بسیار خوب جهت آگاهی از نظرات و بازخوردهای کارمندان می‌باشد. البته در کنار تحلیل نتایج نظرسنجی، بایستی به عملکرد کارکنان نیز دقت کافی داشته باشید و برای کسب نتیجه بهتر، هر دوی آن‏ها را درنظر بگیرید. فراموش نکنید که نظرسنجی‌ها صرفا برای اطلاع از رضایت و یا عدم رضایت پرسنل طراحی نمی‌شوند. بلکه با استفاده از این ابزار می‏توانید نقاط ضعف و باگ‌های موجود در سازمان را شناسایی کرده و آن‏ها را مرتفع کنید.

در ادامه تعدادی از سؤالاتی که در نظرسنجی خود می‎توانید از آن‏ها استفاده کنید را مطالعه خواهید کرد.

  • آیا اشتغال در این شرکت موجب افتخار و بالندگی‌تان است؟
  • آیا شرکت خود را برای کار کردن به دیگران هم توصیه می‌کنید؟
  • آیا اخیرا به این فکر کرده‌اید که در جای بهتری مشغول به کار شوید؟
  • آیا طی 2 سال آینده نیز در این شرکت خواهید ماند؟
  • آیا انگیزه کافی برای ایفای نقشی فراتر از وظایف شغلی‏تان دارید؟
  • از طریق مدیران، از اتفاقات، تصمیمات، اهداف و چشم اندازهای شرکت خود مطلع هستید یا نه؟
  • برای ارتقاء در جایگاه شغلی‏تان نیاز به آموزش دارید؟
  • مدیر خود را الگوی خوبی می‌دانید یا نه؟
  • آیا مدیرتان از علائق شغلی و استعدادهای شما با خبر است؟
  • ابزار لازم برای انجام بهتر امور در اختیارتان قرار دارد یا نه؟
  • بابت کارها و وظایف خوبتان تا به حال تشویق شده‎اید؟

 

حمایت از کارمندان به ویژه در مسائل مالی

طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات، حدود یک سوم از کارمندان اذعان داشته‌اند که حمایت و پشتیبانی لازم را از مدیران خود دریافت نکرده‌اند. بیشترین ناراحتی کارمندان مربوط به مسائل مالی و نگرانی نسبت به آینده است. البته این رقم در خانم‌ها بیشتر از مردان بوده و نگرانی از آینده در خانم‌های شاغلی که مدیرشان دستمزد کافی به آن‏ها پرداخت نمی‌کند، نسبت به مردان چند برابر بیشتر است. چرا که بانوان، به دلایل متعدد دستمزد کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند و از خدمات مهمی همچون بیمه‏، کمتر برخوردار می‏شوند.

 

کارمندان دورکار را از یاد نبرید

پس از شیوع ویروس کرونا دورکاری، به یک شیوه رایج کاری تبدیل شد و این امر مزایا و معایب فراوانی دارد. یکی از بزرگترین معایب دورکاری این است که افراد دورکار دائما فکر می‌کنند توسط مدیر و هم تیمی‌هایشان نادیده گرفته می‌‎شوند. از سوی دیگر، این امر منجر به کار بیشتر، افزایش خشم، کاهش خستگی و کاهش تمرکز کارمندان دورکار خواهد شد.

بنابراین، ضروری است که بسترهای لازم برای توجه بیشتر به کارمندان دورکار را فراهم آورید و به مناسبت‌های مختلف به آنان یادآوری کنید که قدردان زحمات و تلاش‌های آنان هستید.

 

بها دادن به اختلاف و تنوع دیدگاه‌ها در تیم

در تیم‌ها از افرادی استفاده کنید که دارای دیدگاه‌های مختلف هستند. چرا که اختلاف نظر باعث رشد و پویایی خواهد شد. در این رابطه دانشگاه میشیگان تحقیقی انجام داده که نتیجه جالبی برای همه ما دارد.

در این تحقیق کارشناسان متوجه شدند که تیم ‏های متشکل از افراد متخصص اما هم نظر، در زمان رویارویی با مشکلات و چالش‌های پروژه، به مراتب عملکرد بدتری نسبت به تیم‌هایی دارند که چندان در کار خود متخصص نیستند اما اختلاف نظر داشته و برای رسیدن به نتیجه بهتر تلاش بیشتری می‌کنند.

واضح است که افراد دارای نظرات مشابه، عملکرد و نتیجه‌ای یکسان خواهند داشت درحالی‌که تفاوت در دیدگاه‌ها و البته آزادی در بیان اختلاف نظرات، باعث می‏شود کارمندان زوایای پنهان پروژه‌ها را ببیند و سپس برای انجام بهترین کار نتیجه گیری کنند.

 

مدیری انعطاف پذیر باشید

ابتدا نیازهای کارمندان خود را شناسایی کرده و سپس، برنامه‌هایی عملی به منظور تطابق هرچه بیشتر با خواسته‌های آنان طراحی کنید. اگر اخیرا متوجه شده‌اید که بهره وری کارکنان کاهش یافته و دلیل این امر استفاده از ماسک در طولانی مدت است، به آنها اجازه دهید که هر چند ساعت از فضای آزاد داخل یا خارج از ساختمان استفاده کنند.

همین کار ساده، نه تنها تمرکز و انرژی پرسنل را بالا می‏برد بلکه باعث افزایش اینگیجمنت آنان نیز خواهد شد. بنابراین، متد مدیریتی یک مدیر سرد و بی‌روح را کنار بگذارید و با انعطاف بیشتر نسبت به کارکنان خود رفتار کنید.

 

حتما بخوانید: استعفای عاطفی در کار چیست و چه عواملی باعث آن می‌شود؟

 

و اما جمع بندی

تحقیقاتی که در راستای بررسی میزان مشارکت کارمندان در سازمان انجام شده نشان دهنده این موضوع است که بخش زیادی از کارمندان با اضطراب، بی‌میلی نسبت به ادامه کار، ناامیدی و سرخوردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. وجود این احساسات باعث می‎شود کارمندان نسبت به گذشته کم صبرتر شده و میزان نگرانی‏‌هایشان نسبت به آینده چندین برابر افزایش یابد.

از این رو، برای حفظ و نگهداشت کارمندان به‌ویژه کارمندان دورکار که احساسات مخرب بیشتری را تجربه می‌کنند، ابتدا باید صدایشان را شنید. هنگامی که کارمندان درک کنند مدیران‎شان منابع حمایتی قوی و قابل اتکاء برای آنان هستند، نرخ خروج از سازمان نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

در واقع، کارمندان زمانی تصمیم به ترک سازمان می‌گیرند که به تدریج نسبت به محیط کاری خود دلسرد شوند. بنابراین، تأکید بر استفاده از راهکارهای مناسب جهت تقویت روحیه کارمندان و همچنین تعامل بیشتر با آنان، به این دلیل است که نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر سازمان محسوب شده و از دست دادن این سرمایه، تبعات منفی بی‎شماری به همراه دارد.

ما در این مقاله از رشدانا تلاش کردیم پس از بیان ضرورت و اهمیت افزایش مشارکت کارمندان در امور سازمانی، راهکارهای مفیدی نیز برای این موضوع ارائه کنیم. آیا شما هم به عنوان مدیر، کارفرما، متخصص منابع انسانی و یا به عنوان یک کارمند چنین تجربیاتی در محیط کار خود داشته‌اید؟ نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin