استعفای عاطفی در کار چیست و چه عواملی باعث آن می‌شود؟


/

استعفا از شغل، تنها محدود به استعفا قانونی نیست و امروزه با شکل دیگری از استعفا به نام استعفای عاطفی یا کناره گیری احساسی در محیط های کاری مواجه هستیم. این اتفاق درست زمانی رخ…

استعفا از شغل، تنها محدود به استعفا قانونی نیست و امروزه با شکل دیگری از استعفا به نام استعفای عاطفی یا کناره گیری احساسی در محیط های کاری مواجه هستیم. این اتفاق درست زمانی رخ می‎‌دهد که فرد در محیط کارش حضور فیزیکی دارد اما از لحاظ احساسی و عاطفی، خود را از محیط کارش جدا می‎‌داند.

ممکن است شما هم چنین تجربه‌ای را پشت سر گذاشته باشید و بهتر از هر کس دیگری با پیامدها و آثار مخرب این اتفاق ناگوار بر روان خود و همینطور شرکتی که در آن مشغول به کار بوده‌اید، آشنا باشید. در هر صورت، استعفای عاطفی امری تدریجی است و بنا به دلایل مختلفی که در ادامه خواهیم گفت، کارمندان و حتی مدیران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استعفای عاطفی

آنجایی که خودتان را پشت میز کارتان می‌‎بینید که دیگر هیچ علاقه‌ای به آن ندارید و ترسناک‌تر اینکه، بدون انگیزه‌ای برای کار کردن، منتظر گذر هرچه سریع‌تر زمان هستید تا از محیطی که در آن احساس خفه شدن دارید به سرعت خارج شوید و در آخر ماه حقوق بگیرید؛ شما دچار پدیده استعفای عاطفی هستید.

متأسفانه به همین ترتیب فردا و روزهای بعد هم، این سناریوی تلخ تکرار می‎‌شود در حالی‌که شما بر خلاف گذشته، هیچ انگیزه‌ای در جهت ارتقاء خود و پیشرفت شرکت‌تان ندارید. ما در رشدانا قصد داریم ضمن توضیح علائم کناره‌گیری احساسی در کار، دلایل وقوع آن را نیز توضیح دهیم تا با شناخت این پدیده، از بروز آن جلوگیری کنید و با اشتیاق و انگیزه کافی نسبت به شغل خود، سلامت روان و توسعه سازمان را نیز حفط کنید.

 

استعفای عاطفی (Emotional Resignation) چیست؟

اگر هر روز با اکراه به محل کارتان می‎‌روید، هنگام کار کردن دائما نگاه شما به ساعت‌تان است، طبق برنامه روزانه خود پیش نمی‎‌روید، میز کارتان را دوست ندارید و حتی نسبت به مرتب کردنش هم بی خیالید و یا هیچ علاقه‌ای به پاسخگویی مشتریان و ارباب رجوع‌ها ندارید، شما از کارتان استعفا داده‌اید. درست است که قانونا نامه‌ای به مدیرتان مبنی بر ترک محل کار نداده‌اید اما باید بگوییم که شما دچار استعفای عاطفی شده‌اید.

برای درک بهتر این موضوع به طلاق عاطفی اشاره می‎‌کنیم. در این نوع طلاق، زن و شوهر زندگی مشترکی دارند و هیچ طلاقنامه‌ای را در دفتر ازدواج و طلاق امضاء نکرده‌اند اما متأسفانه نسبت به یکدیگر کاملا بی‌تفاوت و بی‌میل هستند. مشابه این اتفاق در محیط‌های کاری، زیاد به چشم می‎‌خورد.

فردی که صرفا در محیط کار و یا پشت میزش حضور فیزیکی دارد اما نسبت به سازمان و حتی مشتریان نیز هیچ حسی نداشته و کاملا منفعل است؛ رابطه احساسی خود را با اداره یا شرکتش قطع کرده است. چنین فردی کارمند شرکت یا اداره محسوب می‌‎شود اما علی‌رغم اینکه علاقه‌ای به ادامه کارش ندارد، هیچ تلاشی هم برای بهبود شرایط و اوضاع سازمانش نمی‌‎کند.

 

علائم و نشانه‌های استعفای عاطفی یا کناره گیری احساسی

مهم‌ترین و البته رایج‌ترین نشانه‌های استعفای عاطفی به این شرح است:

  • بی‌انگیزه بودن نسبت به شغل
  • ایجاد احساس روزمرگی
  • درخواست مرخصی‌های مکرر و پی‌در‌پی
  • عدم تمایل به پذیرش مسئولیت‌های جدید
  • کاهش تمرکز
  • انباشته شدن کارهای معوقه
  • تحویل دیر هنگام پروژه‌ها
  • جدا دانستن خود از سازمان (احساس عدم تعلق)
  • منزوی شدن و کاهش سطح ارتباطات با همکاران
  • نداشتن حال خوب و اشتیاق در محیط کار
  • به دنبال شغل بهتر بودن

Emotional Resignation

دلایل استعفای عاطفی چیست؟

همانطور که گفتیم، همیشه جدا شدن و ترک محیط کار از طریق اعلام رسمی به مدیر سازمان اتفاق نمی‌‎افتد و ممکن است فرد در اداره یا شرکت خود حضور داشته باشد اما عمیقا احساس خوبی از این ماندن ندارد و در واقع به دنبال ترک چنین محیط کاری است. استعفای عاطفی دلایل متعددی دارد که در ادامه به 7 مورد آن اشاره می‎‌کنیم.

 

حتما بخوانید: 7 عامل موثر بر رضایت شغلی کارمندان

 

عدم دریافت حقوق کافی

دستمزد و حقوق دریافتی پایین، از اولین و بزرگترین علت‌های کناره گیری احساسی از کار است. واضح است که اگر دستمزدی که مدیران به کارمندان خود می‎‌پردازند متناسب با تخصص، مهارت، تجربه، سابقه کاری و همینطور تعداد ساعات کاری آن‌ها نباشد، طی مدت زمان کوتاهی کارمندان انگیزه و هیجان سابق را از دست داده و مجبور به ترک سازمان می‌شوند.

 

رکود اقتصادی

از دیگر دلایل کناره‌گیری احساسی از کار، وجود رکود اقتصادی است. هنگامی که یک کشور دچار رکود اقتصادی می‎‌شود، فرصت‌های شغلی کاهش پیدا کرده و افراد امیدی به اشتغال در حرفه مورد علاقه خود ندارند. متأسفانه در این وضعیت، کارکنان بسیاری وجود دارند که علی‌رغم میل باطنی خود و صرفا برای امرار معاش، کار می‌کنند در حالی‌که از شغل فعلی خود رضایتی ندارند و در جایی مشغول به کارند که تناسبی با علائق و توانمندی‌هایشان ندارد.

 

عدم تناسب میان شغل و رشته تحصیلی

فردی را در نظر بگیرید که با مدرک کارشناسی ارشد حسابداری، به صلاح‌دید مدیر باید امور دفتری شرکت را انجام دهد. واضح است که این شخص پس از مدتی کوتاه، احساس ناکامی کرده و تمام تلاش‌های گذشته خود را بی‌فایده می‌داند. از این رو، دچار کناره گیری احساسی از کارش می‎‌شود و از سوی دیگر، شرکت هم بخاطر تصمیم اشتباه مدیر آسیب می‌بیند.

تضاد کاری

تضاد ارزش‌های کارمند با فرهنگ سازمانی

احتمال اینکه پس از شروع به کار متوجه شوید که فرهنگ سازمانی و هنجارهای محیط کارتان همسو و در جهت ارزش های شما نیست، بسیار زیاد است. به عنوان مثال، نحوه برخورد مدیر سازمان با مشتریان بسیار گستاخانه و دور از ادب است، این نوع رفتار در تضاد کامل با ارزش های کاری شما می‎باشد و به مرور، به دلیلی بزرگ برای استعفای عاطفی‌تان تبدیل می‎‌شود.

 

حتما بخوانید: فرهنگ سازمانی و نقش آن در افزایش بهره‌وری منابع انسانی

 

وجود نداشتن امنیت شغلی

امنیت شغلی یا Job Security به این معنی است که در آینده و طبق قراردادی که با کارفرمای خود منعقد کرده اید، شغل شما و تمام مزایای آن حفظ خواهد شد. البته امنیت شغلی دارای مفهوم گسترده‌ای است که شامل امنیت روانی، امنیت در محیط کار و حتی عدم آزار جنسی از سوی مدیران، همکاران و یا مشتریان می‎‌شود. اگر هرکدام از موضوعات بالا در محیط کارتان وجود نداشته باشد قطعا تصمیم به ترک چنین سازمانی خواهید کرد.

 

وجود تبعیض در محیط کار

مصادیق و مثال‌های تبعیض و بی‌عدالتی در محیط‌های کاری بسیار فراوان هستند. متأسفانه در این مورد کم کاری و بی توجهی مدیران، منجر به افزایش بی عدالتی ها می‎‌شود. تغییر جایگاه شغلی کارمند به دلیل استخدام نزدیکان، تبعیض در پرداخت دستمزدها، تقدیر از کارمندان دارای عملکرد ضعیف و عدم توجه به تلاش‌های سایر کارمندان، توجه بیش از اندازه به یک کارمند و امثال آن، نمونه‌های بارز تبعیض از سوی مدیران محسوب می‎‌شوند.

 

عدم توانمندی کارمند

در این قسمت مدیران هیچ نوع دخالتی در کناره‌گیری احساسی کارمند خود از کار ندارند و این شخص کارمند است که در مقابل چالش‌های کاری آمادگی لازم را ندارد. او به یادگیری مهارت های نرم و سخت برای پیشرفت در کار خود نمی‎‌پردازد. اعتماد به نفس لازم برای چنین جایگاه شغلی را نداشته و هیچ علاقه ای به یادگیری مهارت‌های مرتبط با حرفه‌اش ندارد.

 

و اما جمع بندی

استعفای عاطفی، پدیده ای است که امروزه به یکی از معضلات محیط‌های کاری و مدیران تبدیل شده است. متأسفانه چنین معضل اجتماعی بزرگی از دید کارشناسان دور مانده و تحقیقات کمی در این باره انجام شده است. هدف ما در این مقاله از رشدانا، کاهش استعفای عاطفی در سازمان‌ها و همچنین جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این پدیده به کارمندان و سازمان‌ها است.

به این ترتیب، در این مطلب علائم و نشانه های کناره گیری احساسی از کار را بیان کرده و 7 دلیل مؤثر در ایجاد چنین پدیده ای را به تفصیل، توضیح دادیم.

هرچند راه‌های بسیار زیادی برای حفظ کارکنان و عدم کناره گیری عاطفی آن‌ها وجود دارد اما رعایت تناسب میان دستمزدها و شایستگی‌های افراد، محترم شمردن کارمندان، برقراری ارتباط سازنده در شرکت، ایجاد تنوع و چالش‌های شغلی، تشویق کارکنان، آموزش مهارت‌های نرم و ایجاد بسترهای امنیت شغلی برای کارکنان و روش‌هایی از این دست می‎‌تواند کارمند را به سازمان دلگرم کرده و پدیده استعفای عاطفی را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

آیا راهکارهای دیگری برای کاهش این پدیده سراغ دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در رابطه با استعفای عاطفی با ما به اشتراک بگذارید.

 

اگر در مسیر شغلی خود دچار چالش شدید، کافیست با مشاورین ما در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin