دلایل اصلی شکست در کار تیمی و عدم توانایی انجام کارها


/

در کشور ما زمانی که حرف از کار تیمی می‌شود، معمولا عده کثیری از افراد از این موضوع فراری هستند! همه ما در موقعیت‌های مختلف این جمله را شنیده‌ایم که (ایرانی‌ها در کار تیمی ضعیف…

در کشور ما زمانی که حرف از کار تیمی می‌شود، معمولا عده کثیری از افراد از این موضوع فراری هستند! همه ما در موقعیت‌های مختلف این جمله را شنیده‌ایم که (ایرانی‌ها در کار تیمی ضعیف هستند)! اما آیا واقعا این موضوع درست است؟ اگر این جمله حقیقت دارد، دلیل اصلی آن چیست؟! اگر شما به کار تیمی علاقه مند هستید، اما نمی‌دانید چطور باید در این زمینه موفق شوید، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید. در این مقاله به شرح دلایل شکست کار تیمی خواهیم پرداخت.

تیم سازی چه ضرورتی دارد؟

شاید از خودتان این سوال را بپرسید که اگر ما ایرانی‌ها در کار تیمی ضعیف هستیم، پس چرا به سراغ آن می‌رویم؟ اصلا تیم سازی چه ضرورتی دارد؟ واقعیت این است که در بسیاری از کارها و پروژه‌ها به قول معروف (یک دست صدا ندارد)! بله درست متوجه شدید، انجام کارهای زیادی تنها توسط یک تیم، شدنی است و یک نفر قادر به انجام آن نخواهد بود!

بزرگان ما همواره به انجام کار تیمی تاکید داشته‌اند. آن‌ها براین باور بودند که حتی اگر قادر به انجام آن کار به صورت فردی باشیم، باز هم بهتر است در قالب یک گروه فعالیت کنیم! دلیل این توصیه از گذشته این بوده است که معمولا کارهایی که در قالب یک تیم یا بسیج انجام می‌شود، دارای نتیجه مطلوب‌تری است. سخن کن بلانچارد، یکی از نویسندگان معروف حوزه مدیریت، تاکید کننده این موضوع می‌باشد. او در یکی از کتاب‌های خود می‌گوید:(هیچ کدام از ما به تنهایی قادر نیست اندازه زمانی که همه ما در کنار هم هستیم، قوی باشد).

ضرورت تیم سازی

دلایل شکست کار تیمی چیست؟

تا این قسمت مقاله دریافتید که چرا باید در قالب یک تیم فعالیت کنیم. در این بخش توضیح می‌دهیم که اگر کار تیمی می‌تواند بسیار موفق آمیز باشد، پس چرا گاهی اوقات منجر به شکست می‌شود؟ دلایل شکست کار تیمی یا (Reasons For Failure Of Teamwork) چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ به طور کلی، مشکلات زمانی شروع می‌شوند که یکی از اعضا اشتباهی در زمینه تشکیل یا اداره تیم مرتکب شود. در ادامه با جزئیات بیشتری به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید: تیم سازی چیست؟ چگونه تیم موفق داشته باشیم؟

 

تیم قلمرو شخصی ما نیست!

اگر شما توانایی این را دارید که یک پروژه را هرچند هم بزرگ باشد، به تنهایی پیش ببرید، پس چرا در قالب یک تیم فعالیت می‌کنید؟ ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که اگر دقیقا به کارهایی که انجام می‌دهیم فکر کنیم، متوجه خواهیم شد که با همکاران خود مانند دستیاران مطیع رفتار می‌کنیم و انتظار داریم که آن‌ها این رفتارمان را بپذیرند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر واقعا به یک تیم کاری نیازمند هستیم، باید به جای کارمند، به دنبال همکاران خبره بگردیم که در مسیر، همراه و همگام ما باشند.

در اکثر مواقع عاملی که سبب شکست افراد در کار تیمی می‌شود این است که برخی از اعضای گروه، عادت به رفتار رئیس گونه دارند. این افراد مفهوم کار تیمی را به درستی متوجه نشده‌اند. به همین دلیل تصور می‌کنند که تیم قلمرو شخصی آن‌هاست! همین امر موجب می‌شود که افراد تیم از همکاری با این دسته از افراد ناراضی باشند و در اکثر مواقع توقف ادامه همکاری را سبب می‌شود. برای حل این موضوع بهتر است همیشه این مطلب را به یاد داشته باشید که همیشه حق را به خودمان ندهیم و به دنبال تزریق بیش از حد نظرات خود به گروه نباشیم!

دلایل شکست کار تیمی

قربانی کردن اهداف بلند مدت برای منافع آنی

این خطا زمانی که تیم به سود آنی رسیده باشد و به دلیل طمع، رخ می‌دهد. اگر اعضای تیم بدون درنظر گرفتن چشم انداز و تنها به دلیل شرایط فعلی فعالیت خود را پیش ببرند و یا اینکه در موضوعات پیش پا افتاده بیش از حد تمرکز داشته باشند، از رسیدن به اهداف خود باز می‌مانند.

عدم تشریح دقیق اهداف تیم و شفاف سازی آن

چنان چه اهداف یک تیم به اندازه کافی برای اعضای آن شفاف سازی نشده باشد، مسلما آن‌ها عملکرد قابل قبولی نخواهند داشت. واضح است که در هر زمینه‌ای اگر فرد نداند قرار است چه کار کند، نمی‌تواند به هدف خود برسد. درواقع این تیم در بخش تشکیل گروه و در بخش هدایت آن موفق نخواهد بود.

 

حتما بخوانید: 10 نکته طلایی اصول کار تیمی

 

فقدان زبان مشترک در تیم

آیا تا به حال به یک گروه موفق برخورد کرده‌اید که همه اعضای گروه مشتاق به فعالیت در آن هستند؟ رمز موفقیت این تیم در این است که اعضای این تیم توانسته‌اند به یک زبان مشترک برسند. به زبان خودمانی‌تر، آن‌ها زبان یکدیگر را می‌فهمند! در چنین گروه‌هایی زمان کمتری صرف توضیح بسیاری از مطالب روزانه می‌شود. از طرف دیگر، این موضوع تنها شامل ادبیات درون گروهی نمی‌شود، بلکه فرهنگ درون سازمانی را نیز در برمی‌گیرد.

فقدان زبان مشترک در تیم

تعارضاتی که حل نشده باقی مانده‌اند

اختلاف و تعارض، بخش جدایی ناپذیر همه اجتماعات بشری است. یعنی شما تا بحال هیچ گروه دوستانه، خانواده، تیم، شرکت و حتی کشوری را ندیده اید که میان اعضاء آن ها اختلافاتی وجود نداشته باشد. پس در مباحث تیم ورک، پذیرش وجود تعارض میان اعضاء تیم امری بدیهی است.

اما این تعارضات زمانی منجر به شکست کار تیمی می‎شود که مسأله اصلی بدون حل شدن، باقی بماند و همچنان تمام یا برخی از اعضاء تیم درگیر آن باشند. آنچه مسلم است، چشم پوشی در چنین موقعیت هایی موجب وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد.

پس اگر مدیر یک تیم هستید، به محض اطلاع از ایجاد اختلاف میان اعضاء تیم تان، بی طرفانه با هر یک از آن ها گفتگو کرده و در نهایت، تصمیمی قاطعانه اتخاذ کنید. به یاد داشته باشید که تصمیم گیری شما به عنوان یک مدیر در زمان بروز اختلافات، می‌تواند باعث کاهش اختلافات در آینده شود و یا بالعکس، با تصمیم اشتباه‌تان زمینه ساز ایجاد اختلافات بعدی شوید.

اگر هم به عنوان یک کارمند در تیم، رفتار و عملکرد دیگران شما را آزار می‌دهد، مثلا همکاران تان بجای بیان اشتباهات کاری شما، به غیبت کردن می‌پردازند؛ ابتدا با هر یک از آن‌ها گفتگویی منطقی داشته باشید و در صورتی که به رفتارهای خود ادامه دادند، از مدیر یا سرپرست واحدتان کمک بگیرید.

 

حتما بخوانید: همدلی سازمانی و تاثیر آن در بهبود مدیریت سازمان

 

عدم توجه به بی‌کفایتی در عملکرد اعضاء

احتمالا باز هم در گروه‌های مختلف مانند مدرسه یا خانواده، با افرادی برخورد کرده‌اید که وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و بار تکالیف‌شان را بر دوش دیگران می‌گذارند! در محیط‌های کاری نیز چنین افرادی وجود دارند و با بی‌کفایتی‌های مکرر در عملکردشان، به روند عادی انجام امور تیم صدمه می‌زنند. اگر خود شما یکی از همین افراد باشید، بهتر است بدانید که به زودی در تیم جایی نخواهید داشت و مقصر اصلی اخراج از محیط کار، خودتان هستید.

اما چنانچه برخی از اعضا تیم، به وظایف خود عمل نکرده و یا کم کاری می‌کنند، اگر شما مدیر تیم باشید باید حتما به همان فرد تذکر جدی بدهید. در اینجا هم نباید با چشم پوشی از عملکرد ضعیف یک فرد، در حق کارکنان دیگرتان اجحاف کنید. قرار نیست چند نفر از اعضا تیم بی‌وقفه کار کنند تا بی‌کفایتی چند کارمند دیگر را جبران نمایند!

در این مواقع پس از گفتگو با او، دلایل چنین رفتاری را جویا شوید. اگر این فرد نیاز به حمایت دارد، به او کمک کنید در غیر اینصورت، به او اخطاری قاطعانه بدهید و شخصا پیگیر انجام وظایفش باشید. با رعایت این نکات، بقیه اعضاء تیم نیز متوجه می‎شوند که انجام صحیح امور کاری و وظایف شغلی، جزء قوانین و خط قرمز های تیم می‎باشد.

البته، اگر فردی که کارها را به درستی انجام نمی‌دهد درگیر برخی مشکلات همچون فرسودگی شغلی باشد؛ مدیر تیم با حمایت از این فرد ، باعث بهبود عملکرد شغلی او خواهد شد و به سایرین نیز اعلام می‌کند که پیش از هر نوع برخورد  قهری، همدلی با اعضاء تیم برایش در اولویت است و با هوشمندی، از شکست کار تیمی کارمندانش جلوگیری می‌کند.

جمع بندی پایانی

امروزه یکی از مهارت‌های نرمی که در هنگام مصاحبه کاری سنجیده می‌شود، روحیه کار تیمی است. زمانی یک تیم می‌تواند پرقدرت کار کند و به هدف خود برسد که تمامی اعضای آن، علاقه و توانایی انجام کار گروهی را داشته باشند. لازم به ذکر است افرادی که روحیه کار تیمی ندارند، لزوما انسان‌های بدی نیستند! این افراد با توجه به تیپ شخصیتی خود قادر به انجام فعالیت‌های گروهی نمی‌باشند، بلکه برای فعالیت‌های فردی مناسب‌اند. در این مقاله 4 مورد از دلایل شکست کار تیمی را بررسی کردیم. خوب است بدانید که وجود هرکدام از این دلایل، سبب ازهم گسستن زنجیر گروه خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه موارد دیگری وجود دارند که از دلایل شکست کار تیمی هستند و چگونه می توان این موارد را برطرف کرد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin