10 نکته طلایی اصول کار تیمی


/

در این مقاله که با هدف آشنایی با اصول کار تیمی نوشته شده، لازم است تا در ابتدا با مفهوم کار تیمی آشنا شوید. بسیاری از افراد و مدیران تصور می‌کنند که منظور از کار…

در این مقاله که با هدف آشنایی با اصول کار تیمی نوشته شده، لازم است تا در ابتدا با مفهوم کار تیمی آشنا شوید. بسیاری از افراد و مدیران تصور می‌کنند که منظور از کار تیمی همان کار گروهی است و در بسیاری از موارد، عدم اطلاع از مفهوم هریک از آن‌ها تا حدودی مشکل آفرین شده است. درواقع این مشکلات، سبب بروز ضررها و آسیب‌های جبران ناپذیری به روند پیشرفت کسب و کارها می‌شوند. براساس عقیده کارشناسان، زمانی که افراد دور هم جمع می‌شوند و یک هدف خاص و مشخص را دنبال می‌کنند، یک تیم را تشکیل می‌دهند.

در حالی‌که اگر هدفی برای جمع شدنشان نداشته باشند، صرفا یک گروه هستند. به طور کلی تفاوت‌های فاحشی میان تیم و گروه وجود دارد. یک تیم متشکل از مجموعه افراد هم‌عقیده‌ای است که با تمرکز بر روی ارزشی مشخص، همواره درجهت رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنند. مفهوم گروه به افرادی اطلاق می‌شود که بیش از دو نفر هستند، اما لزوما به دنبال ارزش خاصی نیستند. همچنین در کارهای تیمی عدم حضور یک نفر از اعضای تیم، سبب ایجاد مشکل و نوسان در هدف نهایی می‌شود. درصورتی که در گروه این‌گونه نیست و هریک از اعضای آن شخصیت مستقل‌تری نسبت به یکدیگر دارند.

کار تیمی در سازمان

بسیاری از سازمان‌های مطرح دنیا به دلیل مرسوم بودن کار تیمی در آن‌ها، توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیاری دست یابند. زمانی که کارمندان یک مجموعه به خوبی کار تیمی را بلد باشند، بدون شک فضای بهتری برای رشد و پیشرفت در جایگاهشان برای آن‌ها فراهم شده است. درواقع امکان ندارد که یک نفر با روحیه تیمی بالا در مسیر رشد قرار نگیرد؛ چرا که امروزه اکثر سازمان‌ها به سمت و سوی انجام وظایف به صورت تیمی رفته‌اند.

البته به یاد داشته باشید، زمانی محیط کار تیمی می‌تواند تبدیل به یک بهشت برای شما شود که سایر همکارانتان نیز با این روحیه در جایگاه خود استخدام شده باشند. در غیر این صورت، اگر مجبور باشید برای انجام هر کاری مدام از سایرین پیگیری کنید و خودتان وظایف دیگران را انجام دهید، خیلی زود از شغل خود دلزده می‌شوید.

مزایای رعایت اصول کار تیمی را بشناسید

به طور کلی اگر قرار باشد در زندگی کاری را انجام دهیم، بهترین راه این است که قبل از به وقوع پیوستن آن، انگیزه لازم برای انجام آن را در خودمان ایجاد کنیم. به عبارتی دیگر با فواید آن کار که سبب افزایش انگیزه در ما می‌شود، به طور کامل آشنا شویم. لازم به ذکر است که کار تیمی هم از این قاعده مستثنی نیست! درواقع اگر بدانیم با رعایت این اصل چقدر می‌توانیم در انجام وظایف تیمی پیشرفت داشته باشیم، بدون شک به سراغ استفاده از آن خواهیم رفت. در ادامه با مزایا و فواید انجام کارها به صورت تیمی و رعایت اصول آن آشنا خواهید شد.

افزایش بازدهی

یکی از بزرگ‌ترین فواید انجام کارها به صورت دسته جمعی، درصورت رعایت اصول کار تیمی، افزایش بازدهی هریک از افراد تیم و افزایش راندمان کاری کل افراد می‌باشد. درواقع این موضوع ناممکن است که در یک محیط بی‌سر و صدا و با حال خوب کار کنید و باز هم بازدهی پایینی داشته باشید! زمانی که همه چیز ایده‌آل باشد، بدون شک نتایج بهتری نیز نصیب تمامی افراد تیم خواهد شد. افزایش تمرکز و در نتیجه افزایش بازدهی یکی از مزایای رعایت اصول کار تیمی است.

ایجاد علاقه و حال خوب میان اعضای تیم

در یک تیم کاری که همه چیز عالی و بی‌عیب و نقص است، قطعا روابط دوستانه میان هم‌تیمی‌ها حکم‌فرما خواهد بود. زمانی که در میان افراد یک تیم محبت شکل بگیرد، ناخودآگاه رضایت شغلی نیز پدید می‌آید. درواقع همه آن‌ها مانند یک خانواده بامحبت و دوستدار یکدیگر رفتار خواهند کرد.

افزایش حس اعتماد میان اعضای یک تیم

زمانی که میان دو نفر علاقه ایجاد شود، مطمئنا به دنبال آن اعتماد هم ایجاد خواهد شد. در میان همکاران نیز همین حس وجود دارد. حتما برای شما هم پیش آمده که با دوست داشتن یک نفر ناخودآگاه اعتمادتان نیز به آن فرد افزایش یافته و همین موضوع سبب می‌شود تا احساس امنیت داشته باشید. حال تفاوتی ندارد که امنیت کاری باشد یا امنیت عاطفی! افزایش اعتماد در میان افراد یک تیم، موجب افزایش بازدهی کار گروهی خواهد شد.

 

حتما بخوانید: ۴ استراتژی ضروری در کار تیمی و رهبری تیم برای موفقیت

 

افزایش تمرکز

تمرکز و بازدهی تا حدود زیادی به یکدیگر پیوند خورده‌اند. درواقع اگر تمرکز نباشد، میزان بازدهی هم رضایت‌بخش نخواهد بود. در محیط کاری مطلوبی که تا این بخش از مقاله اصول کار تیمی ، درمورد آن صحبت کردیم، امکان ندارد که کسی تمرکز لازم بر روی کارش را نداشته باشد! بنابراین فراموش نکنید که برای افزایش تمرکز خودتان هم که شده، با اصول کار تیمی آشنا شوید و تلاش کنید که آن‌ها را رعایت کنید.

ایجاد تعهد کاری

زمانی که یک کارمند در محیط کار خود احساس اعتماد، امنیت، علاقه و… داشته باشد، بدون شک نسبت به سایر همکاران خود نیز تعهد پیدا می‌کند. مشکل بسیاری از مردم هم این موضوع است که تعهد کافی به شغلشان را ندارند. فردی که به کار خود، که بیشترین زمان خود را بابت آن صرف می‌کند، متعهد نباشد؛ در سایر بخش‌های زندگیش نیز انسان متعهدی نخواهد بود. بنابراین با ایجاد یک محیط کاری خوب، می‌توانید تبدیل به یک فرد وظیفه‌شناس و متعهد شوید.

معایب کار تیمی کدامند؟

در کنار تمام مزیت‌هایی که رعایت اصول کار تیمی به ارمغان می‌آورد، معایبی هم وجود دارند که می‌توانند دلیل اصلی شکست سازمان‌ها باشند. به طور کلی برطرف نکردن این دسته از مشکلات و نداشتن بیزنس پلن، سبب آسیب به پایه‌های یک سازمان می‌شود. اصلی‌ترین معایب کار تیمی بدون اصول عبارتست از:

  • ایجاد مشکل در همسو کردن افراد مختلف یک تیم
  • به تعویق افتادن کارها به دلیل جلب مشارکت اعضا
  • درگیر شدن اعضای تیم در کارهایی که در آن متخصص نیستند

یک تیم نمی‌تواند افرادی را در خود جای دهد که همه آن‌ها به یک شیوه خاص، فکر یا رفتار می‌کنند! درواقع اگر چنین اتفاقی بیفتد، ماهیت تیم از بین خواهد رفت و خلاقیتی نیز وجود نخواهد داشت. درواقع اگر قرار باشد تمامی افراد یک تیم به شیوه یکسان فکر کنند و هیچ نظر مخالفی هم وجود نداشته باشد، پیشرفتی نیز در روند کارهای تیم پدید نمی‌آید. البته لازم به ذکر است که اگر متفاوت بودن اعضای گروه به درستی مدیریت نشود، این موضوع می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین مشکلات یک مجموعه بدل شود.

 

حتما بخوانید: دلایل اصلی شکست در کار تیمی و عدم توانایی انجام کارها

 

اصول کار تیمی

تا این قسمت از مطلب با مزایا و معایب رعایت و یا عدم رعایت اصول کار تیمی آشنا شدید. حال زمان آن رسیده که بدانید منظور از اصول کار تیمی که تا این بخش از مقاله درمورد آن صحبت کردیم، چیست؟ یک سازمان برای آن که بتواند پیشرفت سریع و فزاینده‌ای داشته باشد، ملزم به تشکیل تیم‌های مختلف است. کار تیمی، اصول مشخصی دارد که به جهت رسیدن به اهداف و ارزش‌های سازمان باید اجرا شوند.

مزایای کار تیمی

انعطاف پذیری و سازگاری

یکی از اصول مهم انجام کارهای تیمی، تقویت روحیه انعطاف پذیری در افراد است. درواقع اعضای یک تیم باید به اندازه کافی با سایر افراد سازگاری داشته باشند و خودشان را با تیم و خواسته‌های تیم منطبق کنند.

همکاری و مشارکت بین اعضای تیم

برای اینکه یک تیم در انجام وظایف خود به اندازه کافی موفق باشد، اعضای آن باید به قدر مطلوب با یکدیگر همدلی داشته باشند. اعضای تیم باید مصلحت و منابع تیم را به اهداف خود ترجیح داده و همواره به فکر برنده شدن باشند.

ارتباطات بین اعضای تیم

اتحاد بین اعضای تیم عامل کلیدی موفقیت آن است. اما این اتحاد به وسیله ارتباط بین اعضا ایجاد می‌شود. در یک تیم باید با هرکس به زبان خودش ارتباط برقرار کرد. درواقع این اصل اشاره به این موضوع دارد که در انجام امور تیمی رک و راست باشید و اطلاعات لازم را در اختیار هم‌تیمی‌های خود قرار دهید.

ارتباط بین اعضای تیم

انضباط

یکی از مهم‌ترین اصول کار تیمی، برقراری نظم و انضباط در تیم است. درواقع اگر قرار باشد هریک از اعضا هرکاری که خواستند را در هر زمانی انجام دهند، این تیم به موفقیت نخواهد رسید و خیلی زود منحل می‌شود. درواقع انضباط در یک تیم حکم می‌کند که هرکاری در زمان مناسب و به شیوه صحیح انجام شود.

آگاهی از وظایف

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود یک تیم هرچه بیشتر به اهداف خود نزدیک و نزدیک‌تر شود، آگاهی کامل از وظایف است. به بیانی دیگر، هریک از اعضا باید به طور واضح از وظایف خود آگاه باشند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود بروز دهند.

 

حتما بخوانید: مسئولیت پذیری چیست و چگونه فردی مسئولیت پذیر باشیم؟ 

 

فداکاری و از خود گذشتگی

اعضای یک تیم باید مانند یک خانواده با یکدیگر رفتار کنند. درواقع آن‌ها باید نسبت به یکدیگر بخشنده بوده و سیاست بازی را کنار بگذارند. زمانی یک تیم می‌تواند به موفقیت برسد که اعضای آن نسبت به یکدیگر وفادار باشند و بیش از استقلال فردی، به اتحاد اهمیت دهند.

پیگیری

اعضای یک تیم سازمانی برای اینکه به هدف موردنظرشان برسند، باید به اندازه کافی بر روی انجام وظایف خود پایداری داشته باشند. به کار گرفتن همه توان، قدرت، پایداری و پیگیری در شرایط دشوار سبب می‌شود تا آن‌ها دست از کار و رسیدن به موفقیت نکشند.

جمع بندی

در حال حاضر مدیران سازمان‌ها دریافته‌اند، هنگامی که یک وظیفه در قالب کار تیمی انجام شود، موفقیت دوچندان حاصل می‌شود. یک تیم که برای رسیدن به یک هدف و ارزش مشترک تلاش می‌کند، قادر است با در نظر گرفتن تفاوت‌های اعضای تیم، آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه دارد. در یک سازمان یا یک شرکت، اگر قرار باشد که کار تیمی به نتیجه دلخواه برسد، نیاز است تا اعضای آن به اندازه کافی با اصول کار تیمی آشنا باشند. در این مقاله با مفهوم تیم آشنا شدید و دانستید که برای موفقیت کار تیمی رعایت چه اصولی ضروری است.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

تیم سازی و کار تیمی

Teamwork for Success

ایده های ناب، زمانی به وجود می‌آیند که افراد در یک گروه فعالیت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin