همدلی سازمانی و تاثیر آن در بهبود مدیریت سازمان


همه افراد شاغل به خوبی می‎دانند که روزانه حداقل 8 ساعت حضور در محیط کار، تا چه حد باعث خستگی روحی و جسمی آن ها می‌شود. در این بین، اگر فرد در حال دست و…

همه افراد شاغل به خوبی می‎دانند که روزانه حداقل 8 ساعت حضور در محیط کار، تا چه حد باعث خستگی روحی و جسمی آن ها می‌شود. در این بین، اگر فرد در حال دست و پنجه نرم کردن با برخی مشکلات شخصی هم باشد، از میزان تمرکز و اثربخشی او نیز به شدت کاسته خواهد شد. از همین رو، برخی از مفاهیم در میان مدیران و کارکنان هر سازمان وجود دارد که باعث افزایش رضایت شغلی و همچنین، بالا رفتن انگیزه کارکنان می‌شود. همدلی سازمانی، یکی از همان مفاهیم با ارزشی است که در دسته بندی علم مدیریت منابع انسانی جای دارد و در ادامه مقاله، راجع به آن به طور مفصل خواهیم گفت. همراه رشدانا باشید.

 

همدلی سازمانی چیست؟

همدلی از موضوعات پیچیده ای است که تحقیقات گسترده ای هم راجع به آن انجام شده است. به طور کلی همدلی، نقشی اساسی در بهبود ارتباطات میان انسان ها داشته و دارای ماهیتی مثبت و سازنده است. در همین راستا، همدلی باعث شکل گیری همکاری و اتحاد درون سازمان می‌شود و مانع ایجاد تعارضات و انزوای کارکنان خواهد شد.

همدلی یاEmpathy، توانایی درک هیجانات و احساسات افراد است. هرچند این درک کردن بایستی همراه با توجه کردن نسبت به احساسات طرف مقابل باشد و بتوانید موضوعات را از همان زاویه ای که دیگری به آن می‌نگرد، نگاه کنید. در مباحث سازمانی، بیشتر به همدلی از سوی مدیران اشاره می‌شود. در حالی که همدلی سازمانی، بایستی هم در میان کارکنان و هم در رابطه میان مدیر و کارمند وجود داشته باشد. در نتیجه، نباید پایبندی به آن را محدود به مدیران دانست.

همدلی سازمانی چیست

چرا همدلی سازمانی مهم است؟

اگر در قالب مصاحبه یا یک پرسش‌نامه از کارمندان یک مجموعه درمورد همدلی سازمانی بپرسید، بدون شک با توسعه این موضوع در سازمانشان موافق هستند و ترجیح می‌دهند سازمانی را که بر این اساس استوار نیست، ترک کنند. برای آشنایی با دلایل نشان دهنده اهمیت بالای همدلی سازمانی، در ادامه همراهمان باشید.

با همدلی سازمانی کارکنان یا همکارانتان را بهتر درک خواهید کرد

همدلی سازمانی مهارتی است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید خود را به جای دیگران فرض کنید. این کار به مرور، از ما یک رهبر یا یک مدیر خبره می‌سازد. اگر برای شناخت و درک دیگران و کشف رفتارها زمان بگذارید، بهتر می‌توانید اطرافیانتان را مدیریت و کنترل کنید و اگر نقش مدیریت مجموعه را ندارید، بدون شک یک کارمند حرفه‌ای تر خواهید بود.

با همدلی سازمانی مشتریان خود را بهتر درک خواهید کرد

اگر همدلی در سازمان شما تبدیل به یک اساس شود، می‌توانید با مشتریان خود نیز این قاعده را پیاده‌سازی کنید. ایده اصلی یک کسب و کار موفق این است که سوالات و مشکلات مشتریانش را برطرف کند. ارائه خدمات برتر به مشتریان، به این معنی است که دقیقا بدانیم که نیاز آن‌ها چیست و مایحتاج آن‌ها را با بالاترین کیفیت به آن‌ها ارائه دهیم. همدلی با مشتریان سبب می‌شود تا:

  • بهتر خود را در جایگاه مشتری فرض کنیم.
  • کیفیت محصولاتمان را بهبود دهیم.
  • طرح‌های نوینی برای برطرف کردن نیازهای مشتری به کار بگیریم.

بهره‌وری بهتر

تیم‌هایی که اساس آن‌ها بر همدلی استوار است، معمولا مولدتر می‌باشند. اگر قرار باشد در یک تیم وظایف به بهترین شکل ممکن و موثرتر انجام شود، نیازی نیست که تک تک اعضای گروه هوش سرشاری داشته باشند، بلکه آن‌ها باید به خوبی به مهارت اجتماعی مسلط باشند و بتوانند با اطرافیان خود ارتباط موثر برقرار کنند. محققان این حوزه، مهارت‌های اجتماعی را با آزمون (توانایی تشخیص احساسات در دیگران) بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این موضوع بسیار شبیه به همدلی سازمانی است و تفاوتی با آن ندارد. بنابراین اگر شما به عنوان یک رهبر قصد استخدام کارمندان جدید دارید، باید به دنبال کسانی که به مهارت برقراری ارتباط و همدلی سازمانی مسلط هستند، باشید و نه صرفا کارمندان باهوش!

 

حتما بخوانید: ۷ راهکار مهم برای افزایش بهره وری در سازمان

 

کار تیمی بهتر با همدلی سازمانی

یکی از عناصر کلیدی کار تیمی، همدلی است. مذاکره و اختلاف نظر با افرادی که درباره راه حل مشکلات، ایده‌های متفاوتی دارند، از بخش‌های اجتناب ناپذیر است. اگر واقعا بتوانید دیگران را درک کنید و با آن‌ها همدلی داشته باشید، این درگیری‌ها و اختلاف نظرها خیلی راحت‌تر قابل حل خواهند بود.

کار تیمی بهتر با همدلی سازمانی

تأثیر همدلی در بهبود مدیریت سازمان

مدیران موفق، می‎ دانند که برای رسیدن به اهداف سازمانی شان، باید توجهی ویژه به بهبود ارتباطات درون سازمانی و مهارت های مدیریتی خود داشته باشند. اما آنچه باعث می‌شود این دو مورد محقق شود، توانایی درک کارمندان و همدلی با آن ها است.

مدیرانی که از این مؤلفه بهره می‎ برند، سازمانی پویا و در حال توسعه خواهند داشت. زیرا کارمندان، با داشتن مدیری که به احساسات، هیجانات و مشکلاتشان اهمیت می‎ دهد؛ در امور و اهداف سازمان مشارکت بالاتری داشته و مدیر را فردی بی اعتماد، بی توجه و همچنین بی تفاوت نمی‌دانند.

از دیگر فواید ایجاد فضای مبتنی بر همدلی این است که، مدیران توانایی جذب و کشف استعدادهای جدید و همین طور استعدادهای نهفته در میان کارمندان خود را خواهند داشت. از سوی دیگر، با ایجاد همدلی در سازمان و نهادینه کردن این امر، کارمندان نیز نسبت به نیازهای ارباب رجوع و مشتریان، دقت بیشتری داشته و ارتباطی مثبت با آن ها برقرار می‌کنند.

 

پیشنهاد ویژه: پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

 

چگونه همدلی را در سازمان تقویت کنیم؟

در سمت مدیر باشید یا کارمند یک سازمان، این نکات به شما در تقویت مهارت همدلی کمک می‌کند:

رو در رو صحبت کنید

هرچند که حضور فناوری در حال حاضر توانسته ارتباطات سازمانی را بسیار راحت‌تر کند، اما ایجاد همدلی سازمانی با استفاده از ایمیل و از راه دور دشوار است. برای آن که بتوانید احساسات دیگران را درک کنید، نشانه‌های زیادی در رفتار آن‌ها وجود دارد که هیچ شکلک و استیکری نمی‌تواند جایگزین آن شود! بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که عادت به ارسال ایمیل به همکارانی که در نزدیکتان هستند نیز دارید، بهتر است این عادت را ترک کرده و تا حد ممکن رو در رو صحبت کنید.

انعطاف‌پذیری و احترام

در مطالعه‌ای که در سال 2008 صورت گرفت، بیش از 90 درصد کارکنان بر این باورند که رفتارهای زیر در همدلی سازمانی مهم هستند:

  • زمانی را برای هر کارمند، به صورت جداگانه، برای گفتگو درباره مسائل کاری در نظر بگیرید.
  • نیاز کارمندان به انعطاف‌پذیری در کار برای رسیدگی به مسائل شخصی، خانوادگی و پزشکی را درک کنید.

از یکدیگر قدردانی کنید

هرچند مفهوم قدردانی بیشتر درمورد مدیران سطوح بالای سازمان‌ها صدق می‌کند. اما اگر شما یک کارمند ساده هم باشید، لازم است به منظور تقویت همدلی سازمانی، در قبال کوچک‌ترین کارهایی که از جانب همکارانتان انجام می‌شود، تشکر و قدردانی کنید. قدردانی کردن نشانه رشد شخصیتی شماست و احترام به فرد مقابلتان را می‌رساند.

تقویت همدلی سازمانی

علاوه بر موارد بالا نکات زیر هم به تقویت همدلی سازمانی کمک می‌کند:

  • زبان بدن و قانون 93 درصد را هیچ گاه از یاد نبرید. (هنگام انتقال یک حس، پیام یا هیجان، طرف مقابلتان فقط 7 درصد آن را از طریق گفتار و کلام دریافت می‎کند و 93 درصد آن را از طریق زبان بدنتان درک می ‎کند. بنابراین با زبان بدنتان آشنا شوید و آن را بهبود ببخشید.)
  • جلساتی برگزار کنید که در آن سخنی از کار و مسائل سازمان نباشد. به تبادل تجربیات و گفتگو درمورد موضوعات مفید اما غیر کاری بپردازید.
  • به سبک شخصی افراد در کار کردن احترام بگذارید. ( اگر همکارتان درونگرا است، به اجبار او را به ارتباطات و جلسات غیر ضروری سازمانی نکشانید.)
  • هنر خوب گوش کردن را بیاموزید.
  • در برابر بروز رفتارهای غیر منطقی همکاران همچون خشم ناگهانی، صبور باشید و به سرعت آن ها را قضاوت نکنید. ممکن است در بخشی از زندگی خود دچار مشکل باشند و شما از آن مطلع نباشید.

 

حتما بخوانید: ایجاد انگیزش در مدیریت رفتار سازمانی چه اهمیتی دارد ؟

 

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله از مجموعه مقالات مدیریت منابع انسانی به بخش هایی از مفهوم همدلی سازمانی و تأثیر آن بر پیشرفت و توسعه سازمان اشاره کردیم. علاوه بر این، گفتیم که این مؤلفه موجب ارتقاء کار تیمی، بهره وری بیشتر، درک مشتری یا ارباب رجوع و افزایش اعتماد نسبت به مدیران می‌شود. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما اهمیت استفاده از مهارت همدلی سازمانی چیست و از چه راه های دیگری می توان این مهارت را در سازمان توسعه بخشید؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin