استاپ موشن Stop‌ Motion چیست و چطور ساخته می‌شود؟


ممکن است تا به امروز حتی یک بار هم نام استاپ موشن را نشنیده باشید، اما بدون شک در کودکی، حداقل یک بار انیمیشن‌های ساخته شده با استفاده از این تکنیک را تماشا کرده‌اید. در…

ممکن است تا به امروز حتی یک بار هم نام استاپ موشن را نشنیده باشید، اما بدون شک در کودکی، حداقل یک بار انیمیشن‌های ساخته شده با استفاده از این تکنیک را تماشا کرده‌اید. در واقع استاپ موشن، یکی از تکنیک هایی است که در صنعت انیمیشن سازی، تبلیغات و به طور کلی ویدیو مارکتینگ کاربرد دارد. در ادامه به طور کامل با این موضوع آشنا خواهید شد و به شما خواهیم گفت که استاپ موشن چیست؛ پس با رشدانا همراه باشید.

استاپ موشن چیست؟

به طور کلی همه انیمیشن‌ها از قرار گرفتن چند تصویر به صورت پشت سر هم و پی در پی، ساخته می‌شوند. در انیمیشن‌های دو بعدی، تصاویر نقاشی شده با دست یا کامپیوتر، فریم به فریم نشان داده می‌شوند و در انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌های کامپیوتری به آهستگی حرکت کرده و با گرفتن عکس‌های پشت سر هم از آن‌ها، یک تصویر متحرک تشکیل می‌شود.

در ساخت انیمیشن به روش استاپ موشن یا Stop Motion، به جای استفاده از نقاشی، از عروسک‌ها و مدل‌های واقعی استفاده می‌شود. این کار به این صورت انجام می‌شود که عروسک را کمی حرکت می‌دهند، سپس از آن عکس گرفته می‌شود و آنقدر این عمل را تکرار می‌کنند تا حرکت تصویر را به بیننده القا کنند.

استاپ موشن چیست

 

قدمت استاپ موشن چقدر است؟

هنر استاپ موشن بسیار قدیمی بوده و حدودا قدمتی برابر با صنعت سینما دارد. در آن زمان کارگردانان فیلم‌های مختلف، به دنبال راهی برای حرکت بخشیدن به اجسام بودند و این گونه بود که ایده استفاده از این تکنیک به ذهنشان رسید. اولین بار این هنر در فیلم Humpty Dumpty Circus در سال 1897 استفاده شد. استاپ موشن‌ها، سال‌ها برای ساخت جلوه‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گرفت. شاید برای شما جالب باشد که بدانید فیلم‌های جذاب و به یاد ماندنی  Star Wars و The Terminator و Robocop نیز با استفاده از این تکنیک ساخته شده است.

نکته قابل توجهی در اینجا وجود دارد که اغلب مردم هنوز تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک را به درستی نمی دانند و گاهی این عبارات را به جای هم به کار می برند. موشن گرافیک معمولا با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و دیگر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت همراه است. در مقابل استاپ موشن به عنوان یک شکل هنری خاص از انیمیشن، بیشتر بر روی روش های سینمایی و تکنیک های داستان سرایی برای تدوین یک روایت تمرکز دارد.

با انواع استاپ موشن آشنا شوید

همان طور که گفته شد، برای ساخت این نوع انیمیشن‌ها، از اجسام و وسایل متنوعی استفاده می‌شود و همین امر سبب پدید آمدن انواع استاپ موشن شده است. در ادامه با اقسام مختلف این هنر آشنا خواهید شد:

 

حتما بخوانید: تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک

استاپ موشن عروسکی

برای ساخت این نوع استاپ موشن‌ها از عروسک‌هایی با مفصل متحرک استفاده می‌شود. بدین صورت به راحتی می‌توانند عروسک را حرکت دهند و از آن عکس‌های پی در پی بگیرند.

استاپ موشن خمیری

در این انیمیشن‌ها، عروسک‌های خمیری به کار می‌روند. دلیل استفاده از این متریال برای ساخت عروسک، این است که به راحتی تغییر شکل می‌دهند و می‌توانند حتی حالت صورت عروسک را نیز تغییر دهند.

استاپ موشن خمیری

استاپ موشن مدلی

استاپ موشن مدلی، در گذشته به عنوان جلوه‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه استاپ موشن‌ها جای خود را به جلوه‌های ویژه کامپیوتری داده‌اند. در گذشته انیمیشن‌های ساخته شده با استفاده از این روش، به بخشی از فیلم‌ها اضافه می‌شدند و صحنه‌های جذابی به وجود می‌آوردند.

استاپ موشن اشیا

در این نوع استاپ موشن‌ها همانطور که از اسم آن پیداست، به جای استفاده از عروسک‌ها، از اجسام و اشیا مختلف استفاده می‌شود.

کات اوت (Cutout)

در کات اوت‌ها، تکه‌های بریده شده کاغذ و پارچه، بازیگر هستند! این تکه‌ها بر روی پس زمینه‌ای مشخص قرار می‌گیرند و پس از حرکت، از آن‌ها عکسبرداری می‌شود.

موشن گرافیک کات اوت

پیکسلیشن  (Pixilation)

برای ساخت این مدل از استاپ موشن‌ها، که نسبت به انواع دیگر آن حرفه‌ای تر است، از انسان‌ها استفاده می‌شود. معمولا در فیلم‌های فانتزی و تخیلی که امکان تصویربرداری از بعضی صحنه‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد، این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک مقدماتی

مراحل ساخت یک استاپ موشن

حال به مراحل ساخت  یک استاپ موشن و برخی از پیش نیازهایی که به آن احتیاج دارید، می‌پردازیم. این مراحل عبارتند از:

شرایط عکس‌برداری

  • برای تهیه یک استاپ موشن حتما دوربین خود را در یک مکان ثابت و بدون لرزش قرار دهید. باید به این نکته توجه کنید که کوچکترین حرکتی در عکس‌برداری در نتیجه کار کاملا مشخص می‌باشد.
  • هنگام عکس‌برداری به وسیله دوربین یا گوشی از طریق کنترل از راه دور این کار را انجام دهید و یا تایمر عکسبرداری خود را فعال کنید.
  • به جای استفاده از نور خورشید از نور پروژکتور یا نور چراغ استفاده کنید؛ زیرا فرآیند ساخت استاپ موشن طولانی بوده و در طول روز نور خورشید جابجا شده و بر کار شما تاثیرات منفی می‌گذارد. اما یک منبع نور مصنوعی ساعت‌ها بدون حرکت در دسترس شماست.
  • در حین عکس‌برداری حواس‌تان به سایه‌های ایجاد شده در کار باشد. این سایه‌ها در زمان عکس‌برداری ممکن است نامرئی و یا کمرنگ به نظر بیایند اما حین تدوین در رنگ فریم‌ها تاثیرگذار هستند.
  • برای نتیجه بهتر در کار صحنه ثابتی در پشت کار خود داشته باشید. برای اینکار از یک کاغذ تک رنگ و یا پرده عکاسی استفاده نمایید.

تهیه عکس‌ها

بخش جذاب کار مربوط به قسمت عکاسی است. این قسمت ساده است اما طبیعتا به زمان نیاز دارد. برای عکاسی به روش استاپ موشن مراحل زیر را انجام دهید:

  1. صحنه عکاسی را آماده کنید
  2. عکس بگیرید
  3. تغییر کوچکی در صحنه ایجاد کنید
  4. عکس بگیرید
  5. تغییر کوچکی دیگری در صحنه ایجاد کنید
  6. عکس بگیرید
  7. این قدم‌ها را آنقدر تکرار کنید تا کارتان تمام شود

تعداد عکس‌های گرفته شده در فرآیند استاپ موشن باید با حداقل 10 فریم بر ثانیه تطابق داشته باشد. یعنی برای ساخت یک کلیپ 10 ثانیه‌ای حداقل به 100 عکس مناسب متوالی نیاز دارید در غیر این صورت ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشید.

 مراحل ساخت استاپ موشن

آشنایی با ابزارهای ساخت استاپ موشن

برای ساخت انیمیشن‌ها به روش استاپ موشن، از ابزارهای حرفه‌ای استفاده شده که در ادامه با سه مورد از این نرم افزارها آشنا خواهید شد.

نرم افزار Dragon Frame

این نرم افزار امکانات بسیار قدرتمندی در زمینه تصویربرداری و نورپردازی دارد. از ویژگی‌های مهم Dragon Frame، می‌توان به داشتن تایم لاین و امکان زمانبندی تصاویر به وسیله درگ کردن، اشاره کرد.

نرم افزار Stop Motion Pro Eclipse

یکی از رایج‌ترین برنامه‌ها برای ساخت استاپ موشن، نرم افزار Stop Motion Pro Eclipse است. به کمک این برنامه و اتصال آن به دوربین یا وبکم، می‌توانید مستقیما از اجسام موردنظر تصویربرداری کرده و در محیط نرم افزار آن‌ها را ویرایش نمایید.

نرم افزار iKITMovie

برنامه iKITMovie یکی از راحت‌ترین رابط کاربری‌ها را دربین تمام نرم افزارهای مربوط به این کار، دارا می‌باشد. این نرم افزار از پرده سبز پشتیبانی می‌کند و افکت‌های صوتی متنوعی دارد. iKITMovie در بخش آموزشی خود، به صورت کامل و گام به گام طرز استفاده را به شما آموزش می‌دهد.

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله بیان کردیم که استاپ موشن چیست و با استفاده از چه ابزارهایی می‌توان یک استاپ موشن حرفه‌ای ساخت. یکی از تکنیک‌های ساخت انیمیشن و ویدئوهای کوتاه، استاپ موشن است. شاید در بسیاری از انیمیشن‌ها این روش را دیده‌ باشید و از تماشای آن نیز لذت برده باشید. استاپ موشن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند که علاوه بر انیمیشن‌ها، در جلوه‌های ویژه بسیاری از فیلم‌های سینمایی قدیمی، استفاده شده است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. چند انیمیشن را می شناسید که در آن، تکنیک استاپ موشن به کار رفته باشد؟ نظرات جذاب خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. مرتضی

    سلام، ممنونم، بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin