6 مورد از محبوب ترین انواع موشن گرافیک و کاربرد آن‌ها


موشن گرافیک یکی از جدیدترین مباحث در حوزه هنر دیجیتال است که به شما کمک می‌کند پیام خود را در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب برسانید. در دنیای واقعی، پیام‌ها به شیوه‌های مختلف منتقل می‌شوند و…

موشن گرافیک یکی از جدیدترین مباحث در حوزه هنر دیجیتال است که به شما کمک می‌کند پیام خود را در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب برسانید. در دنیای واقعی، پیام‌ها به شیوه‌های مختلف منتقل می‌شوند و ابزارهای متعددی برای این کار وجود دارد. در دنیای دیجیتالی و موشن گرافیک هم اینگونه است؛ یعنی شما می‌توانید از انواع موشن گرافیک یا Motion Graphic برای انتقال پیام استفاده کنید.

با توجه به مهم بودن گرافیک متحرک در دنیای دیجیتالی و تبلیغاتی امروز، در این مقاله می‌خواهیم انواع موشن گرافیک را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر دوست دارید با دنیای گرافیک پویا بیشتر آشنا شوید و اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید، حتما تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

 

موشن گرافیک چیست؟

قبل از معرفی انواع موشن گرافیک به سراغ یکی از سوالات مهم در بین فعالان حوزه دیجیتال می‌رویم. به نظر شما گرافیک پویا چیست؟ و چرا به آن گرافیک پویا می‌گویند؟ آیا گرافیک پویا همان انیمیشن است؟ یا این دو رشته کاملا مستقل هستند؟

ابتدا باید بگوییم، موشن گرافیک یعنی ترکیبی از عناصر گرافیکی به همراه حرکت و صدا که یک محتوای ویدیویی را به ما ارائه می‌دهند. این نوع محتوا می‌تواند اجزاء دیگری هم داشته باشد مانند متن که در هر مدل از گرافیک پویا بسته به نوع موضوع، می‌تواند استفاده شود.

گرافیک پویا و انیمیشن یکی نیستند. بسیاری از افراد، انیماتور و طراح موشن گرافیک را یکی می‌دانند و مفاهیم این دو رشته را به جای دیگری استفاده می‌کنند اما باید بدانید گرافیک پویا و انیمیشن کاملا مستقل هستند. درست است که هم‌پوشانی‌های زیادی دارند ولی در ذات یکی نیستند و تفاوت‌های چشمگیری بین آن‌ها دیده می‌شود. در بخش بعدی، به سراغ معرفی انواع موشن گرافیک می‌رویم با ما همراه باشید.

 

حتما بخوانید: موشن گرافیک چیست؟ همه‌چیز درمورد گرافیک متحرک

 

6 مورد از محبوب ترین انواع موشن گرافیک

در ادامه، 6 مورد از انواع گرافیک پویا را با هم بررسی می‌کنیم. این 6 مورد عبارتند از:

 

ویدیوهای آموزشی و اطلاع رسانی

در این نوع از محتوا، از موشن گرافیک برای تهیه ویدیوهای کوتاه آموزشی یا برای اطلاع‌رسانی در مورد یک وضعیت خاص استفاده می‌شود؛ مثلا درباره انواع بیماری‌ها، نحوه ابتلا به بیماری، نحوه درمان، داروهایی که باید مصرف کنید، غذاهایی که می‌توانید بخورید و غیره. به دلیل کوتاه و مختصر بودن این محتوا، مردم تمایل دارند آن را تا انتها تماشا کنند. استفاده به موقع از عناصری مانند آهنگ و متن می‌تواند تاثیر گرافیک متحرک آموزشی را دو چندان کند.

استفاده از رنگ‌های متنوع و شخصیت‌های جذاب، هر مخاطبی با هر رنج سنی را درگیر می‌کند. در گرافیک متحرک، تنوع خیلی اهمیت دارد. در هر سکانس باید چیز جدید و شگفت‌انگیزی باشد تا بیننده را با خود همراه کند. از این نوع گرافیک پویا برای هر هدفی می‌توانید استفاده کنید و محدودیتی ندارد. یکی از بهترین ویژگی‌های ارائه محتوا به سبک موشن گرافیک این است که فرآیند آموزش و انجام کارها برای کاربر راحت‌تر به نظر می‌رسد؛ مثلا فرآیند درمان یک بیماری، دیگر سخت و طاقت‌فرسا نیست و بیننده با دیدن چنین محتوایی، احساس بهتری پیدا می‌کند.

ویدیوهای آموزشی و اطلاع رسانی

محتوای ویژه بازاریابی محصول

موشن گرافیک براساس بازاریابی محصول، برای معرفی ویژگی‌ها و کارکرد انواع محصولات کاربرد دارد. نام محصول، مشخصات، نحوه خرید، دستورالعمل و طریقه استفاده، مراکز فروش، گارانتی و خیلی از جزئیات دیگر به راحتی در قالب یک محتوای گرافیک متحرک قابل ارائه است. موشن گرافیک در صنعت تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مهارت های یک طراح موشن گرافیک

 

 

محتوای ویژه بازاریابی محصول

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک 

ویدیو طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

به کمک این نوع محتوا، کاربر به راحتی با فضای داخل اپلیکیشن و نحوه تعامل با بخش‌های مختلف آشنا می‌شود. این نوع محتوا معمولا پیش از ورود یا ثبت نام کاربر در نرم‌افزار به وی نمایش داده می‌شود که می‌تواند روی افزایش مخاطبان و کاربران یک اپلیکیشن تاثیر شگرفی داشته باشد؛ چون از سردرگم شدن کاربر جلوگیری می‌کند.

 

آیکون ها و نشانه ها

همچنین برای افزودن جذابیت بیشتر به ظاهر اپ یا وب‌سایت می‌توانید از آیکون‌های ساخته شده به روش موشن گرافیک استفاده کنید. این آیکون‌ها باعث افزایش کیفیت تعامل کاربر با محیط اپ و وب‌سایت می‌شوند.

آیکون ها و نشانه ها

 

لوگو موشن ها یکی از انواع موشن گرافیک

لوگو موشن ها، فایل هایی هستند که به سبک گرافیک متحرک ساخته می‌شوند؛ به همین علت سریع‌تر در ذهن مخاطب می‌مانند و تا حدی هویت و ساختار برند شما را به وی نمایش می‌دهند. در واقع لوگو موشن تلفیقی از صدا و المان های گرافیکی است که برند و آرم تجاری شما را زیباتر به نمایش می گذارد. این ویژگی باعث تمایز کسب‌وکار شما می‌شود و مخاطبان بیشتری را به سمت برندتان هدایت می‌کند.

 

حتما بخوانید: لوگو موشن Logo Motion چیست و چه کاربردی دارد؟

 

فیلم کوتاه

با استفاده از یک داستان کوتاه و عناصر مختصر می‌توانید یک فیلم کوتاه بسازید. استفاده همزمان انیمیشن و موشن گرافیک به شما آزادی بیشتری می‌دهد و نحوه ارائه داستان جذاب‌تر می‌شود. انیمیشن و گرافیک متحرک در کنار هم تاثیر محتوا را روی مخاطب دو چندان می‌کنند.

فیلم کوتاه

تایپوگرافی

یکی دیگر از انواع موشن گرافیک، تایپوگرافی می‎باشد که در آن از فرآیند تایپ حروف و کاراکترها و یک سری المان‌‎های گرافیکی متحرک استفاده می‎‌شود. به عنوان مثال، یک سری المان گرافیکی متحرک دایره شکل را در نظر بگیرید که در اندازه‎‌های کوچک در کنار یکدیگر جا می‎‌گیرند و حرف انگلیسی o را تشکیل می‌دهند.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چیزی است که مرز بین دنیای مجازی و واقعی را برای کاربران از بین می‌برد. استفاده از عناصر گرافیکی متحرک و جذاب، صداگذاری‌های واقعی و نورپردازی‎‌های طبیعی سبب می‎شود تا کاربر خود را در دنیای واقعی تصور کند و این موضوع برای او جذاب و سرگرم کننده است. این نوع از موشن گرافیک‌ها جزو جدیدترین و پرکاربردترین انواع آن هستند.

پرزنتیشن

این نوع از موشن گرافیک در حوزه ارائه مقالات و سخنرانی در کنفرانس‌ها و همایش‌‎ها کاربرد زیادی دارد. با به کارگیری این تکنیک، می‎‌‌‌توانید تصاویر، متون، نمودارها و عناوین را به وسیله المان‌‎ها به حرکت درآورده و از این طریق مخاطبینتان را مجذوب ارائه خود کنید.

برودکستینگ

اگر به محتواهایی که به طور روزانه از رسانه‌های اطراف خود دریافت می‎کنید توجه داشته باشید، به این نتیجه می‌رسید که برودکستینگ یکی از محبوب‎ترین و پرکاربردترین انواع موشن گرافیک است. این نوع موشن گرافیک را بدون شک در ابتدای اخبار و یا رویدادهای ورزشی مشاهده کرده‎اید. در برودکستینگ تمام آنچه که قرار است در اخبار پیش رو شرح داده شود، به صورت متحرک درمی‌آید.

برودکستینگ

گیف

یکی از انواع مهم موشن گرافیک، گیف‌‎‌ها هستند که در شبکه‌‎‌های اجتماعی بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. در بین تصاویر متحرک، گیف‌‎ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند و خیلی زود توسط کاربران دست به دست می‌شوند. یکی از مزایای مهم گیف‌‎ها، طراحی آسان آن‌ها است؛ به همین دلیل در بین طراحان طرفداران زیادی دارند.

استاپ موشن

یکی از روش‎‌‌های تاثیرگذار ساخت موشن، استاپ موشن است. تصور کنید جسمی را لحظه به لحظه حرکت دهید و از تک تک حرکات آن عکس بگیرید. از قرار دادن تمامی این تصاویر در کنار هم می‌توانید یک فیلم بسازید. این فیلم همان استاپ موشنی است که تا به حال در جاهای مختلف نمونه آن را مشاهده کرده‌‎اید.

 

حتما بخوانید: استاپ موشن Stop‌ Motion چیست و چطور ساخته می‌شود؟

 

عنوان

یکی از پایه‎‌‌های شکل‌‎گیری موشن گرافیک، ساخت عنوان فیلم‌‎ها می‌‎باشد. بسیاری از عناوین فیلم‌‎‌ها و سریال‎‌‌هایی که تا به امروز دیده‌‎اید، توسط موشن گرافیک متحرک‎سازی شده‌‎اند.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره 6 مورد از انواع موشن گرافیک صحبت کردیم. هر کدام از این 6 مورد، کاربرد خاص خودشان را دارند. بعضی از آن‌ها در دنیای تبلیغات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در کل، نباید هدف اصلی موشن گرافیک را که انتقال پیام در زمانی کوتاه و اثربخش است نادیده بگیرید. در طراحی گرافیک پویا به مختصر اما مفید بودن محتوای خود دقت داشته باشید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات ارزنده خود را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin