موشن گرافیک چیست؟ همه‌چیز درمورد گرافیک متحرک


Motion Graphic از دو کلمه Motion یا موشن و Graphic یا گرافیک تشکیل شده است. این رشته را با نام‌هایی مانند گرافیک پویا یا تصاویر متحرک هم می‌شناسند. گرافیک پویا به وکتور وابسته است؛ وکتورها…

Motion Graphic از دو کلمه Motion یا موشن و Graphic یا گرافیک تشکیل شده است. این رشته را با نام‌هایی مانند گرافیک پویا یا تصاویر متحرک هم می‌شناسند. گرافیک پویا به وکتور وابسته است؛ وکتورها توسط تصویرسازان طراحی می‌شوند و سپس توسط انیماتورها به شکل پویا و متحرک به بیننده ارائه می‌شود.

گرافیک پویا غالبا با موسیقی و افکت‌های جذاب همراه است؛ به همین دلیل از گرافیک متحرک در صنعت تبلیغات و فیلم‌سازی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که Motion Graphic یعنی دانش ترکیب حرکت و صدا در دنیای رسانه و دیجیتال که تعریف کاملی است. از مزایای تبلیغات به کمک موشن گرافیک، می‌توان به کم‌هزینه و ارزان‌تر بودن آن نسبت به سایر تیزرهای ویدیویی اشاره کرد.

همان‌طور که متوجه شدید، می‌خواهیم در این مطلب درباره گرافیک پویا با شما صحبت کنیم. این مهارت و رشته شگفت‌انگیز را از تمام جوانب بسنجیم و به چند سوال اساسی در مورد آن پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر از علاقه‌مندان دنیای گرافیک و خلاقیت هستید، تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه باشید.

 

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز برای اکثر تازه‌کارهای رشته گرافیک متحرک، تفکیک دو مهارت انیمیشن و گرافیک پویا است. این دو رشته خیلی به هم شباهت دارند اما چند تفاوت بزرگ بین آن‌ها هست که در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم.

ابتدا تعریف کوتاهی از انیمیشن ارائه می‌دهیم؛ انیمیشن یا Animation نمایشی تند و پیوسته از یک اثر هنری دو بعدی است که به دلیل ترسیم اشکال در موقعیت و ابعاد مختلف، توهم حرکت برای بیننده به وجود می‌آید.

این اولین تفاوت بین موشن گرافیک و انیمیشن است. در گرافیک پویا، حرکت عناصر جزئی از ذات این رشته است ولی در انیمیشن، تنها یک توهم است که برای بیننده به شکلی واقعی بروز می‌کند. دومین تفاوت، این است که دنیای گرافیک متحرک وابسته به وکتورها و المان‌ها است اما در انیمیشن، کاراکترها عنصر اصلی هستند.

دیگر تفاوت‌های بین این دو رشته عبارتند از:

  • انیمیشن غالبا داستان بلند است و به صورت فیلم به مخاطب عرضه می‌شود اما موشن کوتاه و مختصر است.
  • اهداف محتوایی انیمیشن و گرافیک متحرک کاملا متفاوت است. از گرافیک پویا در مواردی مانند تبلیغات به طور گسترده‌تری نسبت به انیمیشن استفاده می‌شود.
  • محل اکران انیمیشن و موشن کاملا متفاوت است.
  • جامعه هدف و متقاضیان موشن و انیمیشن متفاوت هستند.

تا این بخش از نوشته، به تعریف موشن، انیمیشن و تفاوت این دو رشته پرداختیم. اگر می خواهید درباره تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک بیشتر بدانید، می توانید این مقاله را بخوانید. در ادامه بیشتر به بحث گرافیک متحرک و ابعاد مختلف آن می‌پردازیم. همچنان با ما همراه باشید.

 

انواع موشن گرافیک و ابزارهای آن

گرافیک متحرک شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های متعددی را در بر می‌گیرد؛ بعضی از آن‌ها عبارتند از:

ویدیوهای آموزشی- توضیحی

تماشای ویدیو از دیدن عکس و خواندن متن برای مردم جذاب‌تر است؛ از این ویژگی مخاطب، برای ساختن موشن‌های جذاب استفاده می‌شود و بازخورد خیلی خوبی دارد.شما می توانید با استفاده از این ویدیوها، مطالب آموزشی را به خوبی انتقال دهید.

ویدیوهای آموزشی- توضیحی

بازاریابی محصول یا خدمات

موشن یکی از شاخه های مهم ویدیو مارکتینگ است؛ بیان یک داستان و انتقال آن به مخاطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند تاثیر بی‌نظیری روی ذهنیت مخاطب از برند شما داشته باشد.

بازاریابی محصول یا خدمات

 

معرفی کوتاه از محیط کاربری یا UI

کاربر یا مخاطب تازه‌وارد، به کمک این گرافیک متحرک با محیط کاربری اپلیکیشن جدید به راحتی آشنا می‌شود و تجربه بهتری پیدا می‌کند. دریافت اطلاعات وقتی به کمک روش های بصری و جذاب انجام گیرد، بسیار راحت تر از زمانی است که به صورت کلمات یکنواخت ارائه شود.

آیکون

امروزه به کمک فایل‌های SVG و CSS، گرافیک‌های متحرک دوست‌داشتنی و جذابی برای سایت‌ها طراحی می‌شود؛ بدون این که در سرعت لود شدن صفحه اختلالی به وجود بیاید. چون این فایل ها، اطلاعات را به صورت چکیده ارائه می کنند، در نتیجه درک آن ها برای مخاطب ساده تر و تاثیرگذاری اش بیشتر می شود.

آیکون

 

لوگو

استفاده از گرافیک متحرک در این حوزه باعث ماندگارتر شدن برند در ذهن مخاطب می‌شود و شکل دوستانه‌تری از برند را به مخاطب نشان می‌دهد. بنابراین ترکیب لوگو با موشن گرافیک می تواند یکی از مطمئن ترین راه های معرفی برند شما باشد.

از موارد دیگر می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • فیلم کوتاه
  • عنوان فیلم
  • ارائه یا Presentation
  • اینفوگرافیک
  • Broadcasting
  • Gifs
  • VR یا واقعیت مجازی

 

حتما بخوانید: لوگو موشن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ابزارهای پرطرفدار در موشن گرافیک

این ابزارها به ترتیب از پرکاربردترین‌های دنیای ساخت گرافیک متحرک هستند.

  1. Adobe After Effects
  2. Adobe Premier
  3. Autodesk Combustion
  4. Autodesk Maya or 3DS Max
  5. Apple Motion 3
  6. Final Cut pro
  7. Avid Xpress

پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به اصول اولیه این رشته مسلط شوید و سپس یکی از این ابزارها را برای شروع کار، یاد بگیرید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک 

 

نقش موشن گرافیک در تبلیغات

‌گرافیک متحرک به علت خلاقیت بصری و جذابیت داستان‌سرایی، توجه بیننده را به خود جلب می‌کند و این مساله در تبلیغات بسیار حائز اهمیت است. از طرفی، هزینه و منابع مورد نیاز برای ساخت گرافیک متحرک نسبت به دیگر انواع تبلیغات مانند تبلیغات سنتی تلویزیونی، ساخت بروشور و کتابچه و غیره بسیار کمتر است.

مهم ترین ویژگی‌های یک موشن گرافیک دیزاینر

هر طراحی باید چند ویژگی اساسی و بنیادین داشته باشد که برای موشن دیزاینر عبارتند از:

  • اعتماد به نفس: هر کار هنری که انجام می‌دهید، چند نقطه قوت و ضعف دارد. باید بتوانید این مساله را بپذیرید و تحمل نقد را داشته باشید تا پیشرفت کنید.
  • خلاقیت: در ادامه مسیر به شما کمک می‌کند تا هرگز ایده برای خلق کردن کم نیاورید.
  • توانایی کار گروهی: باید بتوانید با دیگر اعضای گروه ارتباط موثری داشته باشید و هم‌پوشانی خوبی بین خودتان برقرار کنید.
  • پرانرژی بودن: کار شما پر از ایده، خلاقیت، رنگ و تحرک است! باید پرانرژی باشید تا بتوانید کارهای بی‌نظیری خلق کنید.
  • صبور بودن: اوایل کار ممکن است آنچنان که باید از کارهای شما استقبال نشود؛ صبور باشید تا سبک خودتان را پیدا کنید.

 

حتما بخوانید: مهم‌ترین مهارت های یک طراح موشن گرافیک

مهم ترین ویژگی های یک موشن گرافیک دیزاینر

بازار کار و درآمد موشن گرافیک

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، این رشته بسیار پرطرفدار است اما کسب‌وکارهای زیادی هستند که نیاز به یک موشن دیزاینر دارند. ویدیوهای خلاقانه و شگفت‌انگیز، در حال حاضر بهترین راه تبلیغات و انتقال اطلاعات به مخاطبان هستند.

 

طبق تحقیقات اخیر، هر کاربر در فضای اینترنت به طور متوسط 19 ساعت در ماه ویدیو می‌بیند. این رقم واقعا جالب است و می‌توانید سرمایه‌گذاری مناسبی روی آن انجام دهید. میانگین درآمد یک طراح گرافیک متحرک در سال 49320 دلار است که مبلغ مناسبی است.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره موشن گرافیک صحبت کردیم و این رشته پرطرفدار را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادیم. قبل از شروع هر مسیری ابتدا باید اصول اولیه آن را یاد بگیرید و سپس وارد بازارکار شوید. یاد گرفتن ابزار از شما موشن دیزاینر نخواهد ساخت؛ باید هر روز تمرین کنید و کارهای جدید ببینید. خلاقیت خود را تقویت کنید. لطفا تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin