پریمیر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


همه ما روزانه یا هرچند روز یک بار انواع مختلفی از فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و ویدئوهای سوشال مدیا را مشاهده می‌کنیم. برخی از آن‌ها چنان خوب و حرفه‌ای تدوین شده‌اند که اکثر بینندگان را شگفت‌زده…

همه ما روزانه یا هرچند روز یک بار انواع مختلفی از فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی و ویدئوهای سوشال مدیا را مشاهده می‌کنیم. برخی از آن‌ها چنان خوب و حرفه‌ای تدوین شده‌اند که اکثر بینندگان را شگفت‌زده می‌سازند. البته، ماجرا فقط به مهارت و هنر تدوین‌گران ختم نمی‌شود؛ بلکه یک نرم ‌افزار تدوین بسیار حرفه‌ای همچون پریمر، کمک بسزایی به تدوین‌گران می‌کند. احتمالا می‌رسید ”پریمیر چیست؟” و چگونه باید با آن کار کرد؟

بهتر است بدانید نرم ‌افزار ادوبی پریمر (Adobe Premiere) یک اپلیکیشن بسیار کاربردی و دقیق برای تدوین انواع فیلم‌ها است. در واقع در فیلم‌های مختلف، بازیگران در طی روز چندین سکانس مختلف را ضبط می‌کنند. سپس، تدوین‌گران همین سکانس‌ها و فیلم‌های قطعه قطعه را با استفاده از نرم‌ افزار پریمر، به صورت کاملا هنرمندانه به یکدیگر متصل نموده و خروجی قابل قبولی از کار بگیرند.

اگر به حوزه تدوین و یا کار با نرم‌افزار معروف پریمر علاقمند هستید، تا انتهای این مطلب از رشدانا همراه ما باشید. در این نوشته قصد داریم راجع به کاربردها، ویژگی‌ها، پیش نیازها و همچنین نحوه ترکیب پریمر با دو نرم افزار فتوشاپ و افتر افکت صحبت کنیم.

 

نرم افزار پریمیر چیست؟

اگر اهل دیدن فیلم‌های سینمای و تلویزیونی و همچنین از طرفداران کلیپ‌های ویدئویی باشید؛ به خوبی می‌دانید که کار نهایی قابل مشاهده برای بینندگان، حاصل کنار هم گذاشتن قطعات مختلف فیلم است. قطعه‌هایی همچون موسیقی، زیرنویس، صداگذاری، پیام‌های تبلیغاتی، لوگوی شرکت سازنده فیلم و چندین المان دیگر که همگی توسط نرم افزار پریمر ایجاد شده‌اند.

Adobe Premiere pro یک نرم‌افزار ویرایش یا تدوین ویدئو است که توسط متخصصین شرکت ادوبی ساخته شد. پریمر به عنوان قسمتی از برنامه Adobe Creative Cloud و برای اولین بار در سال 1991 به بازار عرضه شد. نسخه ابتدایی آن برای سیستم عامل مک مناسب بود. سپس با ایجاد اصلاحات جدید در سال 2003 وارد بازار شد. تاکنون چندین نسخه از نسخه‌های به‌روز شده این برنامه به وسیله شرکت ادوبی ارائه شده و تمام تمرکز این نرم‌افزار بر ویرایش ویدئو قرار گرفته است.

به عبارت دیگر، پریمر پرو نسخه بازسازی شده از ادوبی پریمر است که در سال 2003 و پس از تأیید اهالی صنعت فیلم، انتشار پیدا کرد. بسیاری از فیلم‌های با کیفیت و حرفه‌ای که امروزه مشاهده می‌کنید توسط همین اپلیکیشن و با پیشرفته‌ترین امکانات ویرایشی، تدوین شده‌اند.

بهتر است بدانید که دو برنامه افتر افکت (After Effects) و فتوشاپ (Photoshop) در اغلب موارد، همراهان همیشگی برنامه پریمر هستند. به بیان دیگر، افتر افکت، فتوشاپ، ایلاستریتور و سایر برنامه‌هایی از این دست، توسط همین برنامه پریمر توسعه یافته‌اند. به صورتیکه امروز شاهد تدوین فیلم‌های بسیار هنرمندانه و ماندگار همچون فیلم‌های هالیوود به وسیله این ابزار هستیم.

 

حتما بخوانید: ایلاستریتور چیست؟ 8 کاربرد اصلی ایلاستریتور

 

پریمیر چیست

 

ویژگی های نرم افزار پریمیر

ویژگی های پریمر، در چند مورد محدود خلاصه نمی‌شود. اما در ادامه چند ویژگی شناخته شده و بسیار بارز پریمر را برای آشنایی بیشتر با این نرم ‌افزار بیان می‌کنیم. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • پشتیبانی از فرمت‌های متنوع فایل‌های صوتی و ویدئویی در هر دو سیستم عامل ویندوز و مک
  • توانایی ویرایش فیلم با رزولوشن بسیار بالا و استفاده از رنگ‌های 32 بیتی RGB و YUV
  • پشتیبانی از ترکیب صدای فراگیر پنج و یک کاناله (منظور از 5.1 استفاده از 5کانال با پهنای باند کامل و یک کانال از اثرات فرکانس پایین می‌باشد)
  • پشتیبانی از برنامه صوتی VST و ویرایش صدا به صورت حرفه‌ای
  • قابلیت مشاهده فیلم‌های 3 بعدی در مانیتورهای دوگانه به وسیله پلاگین ساینفورم
  • تفکیک تنظیمات ویدئویی برای چشم راست و چپ به صورت جداگانه
  • ترکیب و ادغام جلوه‌های ویژه صوتی و تصویری با یکدیگر
  • امکان ویرایش بسیار دقیق ویدئوها و تصاویر 3 بعدی
  • افزودن آثار و موارد دلخواه به فیلم
  • امکان دریافت صداها، ویدئو و حتی گرافیک را در فرمت‌های مختلف

 

حتما بخوانید: طراحی گرافیک چیست‌؟ مهارت های طراح گرافیک

 

مهم‌ترین کاربرد های پریمیر چیست؟

همچون ویژگی‌های متنوع این برنامه، کاربردهای پریمر نیز بسیار گسترده است. از جمله‌ی مهم‌ترین کاربردهای این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سازگار بودن با برنامه‌های گرافیکی پرکاربرد مانند فتوشاپ و افترافکت
  • قابلیت هماهنگی با برنامه‌های ویرایش صدا
  • افزایش سرعت ویرایش فیلم‌ها
  • خلق ایده‌های صوتی و تصویری
  • قابلیت حذف قسمت‌های اضافی فیلم
  • طراحی گرافیک
  • سازگاری با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری مختلف
  • تدوین ویدئوهای 3بعدی و HD
  • مونتاژ ویدئو
  • اضافه کردن متن زیرنویس و یا حذف آن
  • اضافه کردن تبلیغات، لوگو و طرح‌های دلخواه گرافیکی
  • دارای رابط کاربری قوی و حرفه‌ای
  • تدوین جداگانه و همینطور ترکیب انواع فایل‌های صوتی و تصویری
  • متحرک سازی تصاویر
  • طراحی تیزرهای تبلیغاتی و کلیپ‌های اینستاگرام

کاربردهای پریمیر

نرم افزار پریمیر به چه پیش نیازهایی احتیاج دارد؟

حال که به خوبی دانستید پریمر چیست و چه کاربردهایی دارد، بهتر است راجع به سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز برای کار با این برنامه اشاره کنیم. در این رابطه شرکت ادوبی تمام تلاش خود را برای سازگاری این برنامه با حداقلی‌ترین امکانات کاربران انجام داده است. از این رو نسخه اخیر پریمر با سیستم عامل‌های ویندوز و مک‌اواس به راحتی اجرا می‌شود.

در ادامه به پیش نیازهای سخت افزاری برای اجرای پریمر می‌پردازیم. با این حال دقت کنید که همه سخت افزارهای زیر الزاما برای کار با پریمر ضروری نیستند. چرا که بین دو سیستم عامل مک و ویندوز قطعا تفاوت‌هایی وجود دارد و از سوی دیگر، سیستم‌های ضعیف‌تر نیز قابلیت اجرای پریمر را دارند؛ منتها با سرعت پردازش به مراتب آهسته‌تر!

سیستم مناسب جهت اجرای برنامه پریمر دارای ویژگی‌های زیر می‌باشد:

  1. پردازنده یا CPU ← Intel Core i5 9400f
  2. حافظه یا RAM ← ۱۶GB DDR4 Bus 2400
  3. مادربرد یا Motherboard ← ASUS H310M-K
  4. هارد سرعت بالا یا SSD ← SSD 128GB
  5. هارد یا Storage   ←  ۱TB WD
  6. کارت گرافیک یا VGA ←  ASUS GTX 1050Ti 4G Total 8GB
  7. منبع تغذیه یا Power ←  Power Green Eco 450w
  8. قاب کیس یا  CASE ←   Green Aria

 

پیشنهاد ویژه: دوره پریمیر صفرتاصد

 

چگونه پریمر را با نرم افزار Photoshop ترکیب کنیم؟

آیا می‌دانستید که به راحتی می‌توانید از طریق برنامه پریمر، فایل‌های فتوشاپ خود را اجرا کرده و تغییرات دلخواهتان را روی آن‌ها اعمال کنید؟ یکی از بهترین و کارآمدترین ویژگی‌های پریمر این است که به خوبی با سایر نرم افزارهای تولید شده از سوی شرکت ادوبی قابلیت سازگاری دارد.

به طور کلی در پریمر نیز فایل‌هایpsd   فتوشاپ قابل باز شدن هستند. از سوی دیگر، امکان مشاهده لایه‌های هر تصویر در پریمر نیز وجود دارد. به نحویکه به آسانی می‌توانید تغییرات و طرح‌های مورد علاقه خود را اعمال کنید.

 

چگونه پریمیر را با نرم افزار after effects ترکیب کنیم؟

اگر قصد دارید در کنار استفاده از پریمر، از نرم افزاری همچون افتر افکت نیز بهره ببرید؛ به هیچ عنوان تردید یا نگرانی نداشته باشید. به منظور برقراری ارتباط میان این دو برنامه، باید از گزینه جابجایی فایل استفاده کنید و یا به وسیله منوهای نرم افزار، فایل ها را انتقال دهید.

در واقع امکان کپی فیلم‌ها میان هر دو برنامه پریمر و افتر افکت وجود دارد و بدون ایجاد مشکل، می‌توان عمل انتقال و یا import فایل‌ها به داخل برنامه دیگر را انجام داد.

 

و اما جمع‌بندی

این مطلب از رشدانا را به معرفی یک نرم افزار بسیار پرطرفدار و قدرتمند در میان تدوین‌گران فیلم‌ها اختصاص دادیم. نام این برنامه، پریمر است و از ساخته‌های بی‌نظیر شرکت ادوبی می‌باشد. همانطور که اشاره کردیم، تدوین‌گران حرفه‌ای بدون استثناء برای انجام پروژه‌های خود از پریمر بهره می‌برند. البته ویژگی بارز دیگر این برنامه، سازگاری آن با سایر برنامه‌های تولید شده توسط شرکت ادوبی، نظیر فتوشاپ و افتر افکت، می‌باشد.

علیرغم بیان ویژگی‌ها و موارد استفاده از پریمر، به مشخصات سیستمی که برای اجرای پریمر نیاز دارید نیز اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

در صورت تمایل برای ارتقاء سطح کیفی این مطلب نظرات ارزنده خود را با ما درمیان بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش صفرتاصد فتوشاپ

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش ادوبی پریمیر

Adobe Premiere Pro

هر فیلمی که در ذهنتان مجسم کردید را تولید کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin