کلیدی‌ترین تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک


اگر به تازگی وارد دنیای جذاب طراحی و ساخت موشن گرافیک شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید؛ زیرا زمان آن رسیده است که تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک…

اگر به تازگی وارد دنیای جذاب طراحی و ساخت موشن گرافیک شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید؛ زیرا زمان آن رسیده است که تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک را بدانید و در آینده حرفه‌ای خود این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه نگیرید. پس با رشدانا همراه باشید.

 

استاپ موشن چیست؟

یکی از انواع تکنیک انیمیشن سازی، استاپ موشن یا Stop Motion است. بدون شک این تکنیک را در بسیاری از انیمیشن‌های مورد علاقه خود دیده‌ایم؛ بدون آنکه به چگونگی ساخت آن فکر کرده باشیم. به طور کلی در ساخت انیمیشن، تصاویر دو بعدی یا سه بعدی به صورت پی در پی و پشت سر هم به نمایش در می‌آیند تا انیمیشن شکل بگیرد.

استاپ موشن چیست

استاپ موشن از کجا آمد؟!

استاپ موشن و سینما تقریبا قدمتی برابر دارند. از همان ابتدای سینما، کارگردان‌ها برای آن که بتوانند بعضی از صحنه‌ها را فیلمبرداری کنند، نیاز به حرکت دادن اشیا داشتند و ایده ساخت استاپ موشن از همان زمان شکل گرفت. اولین استاپ موشن مربوط به فیلم  Humpty Dumpty Circus ساخته شده در سال 1897 بود. در قسمتی جادویی و جذاب از این فیلم، یک سیرک عروسکی به حرکت درآمد و تماشاگران را شگفت زده کرد.

 

استاپ موشن چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت استاپ موشن، به طور معمول از عروسک‌های خمیری و یا عروسک‌هایی که مفاصل متحرک دارند، استفاده می‌شود تا بتوان به راحتی حالت آن‌ها را تغییر داد. بعد از حرکت جزئی در اعضای بدن عروسک، از آن عکس برداری می‌کنند و این تغییر حالت و عکس‌برداری را آنقدر ادامه می‌دهند تا فریم‌های لازم برای ساخت یک انیمیشن آماده شود.

 

حتما بخوانید: استاپ موشن Stop‌ Motion چیست و چطور ساخته می‌شود؟

 

استاپ موشن چگونه ساخته می شود

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک مجموعه‌ای از گرافیک‌های متحرک است که به کمک آن می‌توان پیام تبلیغاتی، بهداشتی، هشدار و یا هر پیام خاصی را به مخاطب القا کرد. به عبارت دیگر هنرمندان این زمینه با استفاده از نرم افزارهای مربوطه، طرح‌های گرافیکی را زنده می‌کنند و به آن‌ها روح می‌بخشند. در موشن گرافیک های پیشرفته بر روی فایل های مربوطه، صوت هم گذاشته می شود تا جلوه بیشتری پیدا کند و مخاطب جذب آن شود. امروزه برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی از موشن گرافیک استفاده گسترده ای می شود.

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک از صفر تاصد

تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک در چیست؟

با اینکه امروزه انسان‌ها از راه‌های مختلف به اطلاعات کافی دسترسی دارند، اما هنوز هم در تعریف بسیاری از موارد اشتباه به وجود می‌آید. یکی از اشتباهات به وجود آمده این است که بسیاری از افراد، تصور می‌کنند موشن گرافیک و انواع تکنیک‌های ساخت انیمیشن از جمله استاپ موشن، شبیه به هم هستند. در صورتی که این باور، اشتباه است. همان طور که گفتیم استاپ موشن یکی از انواع روش‌های ساخت انیمیشن‌ است. در ادامه آن را با موشن گرافیک مقایسه خواهیم کرد و شما را به طور کامل با تفاوت این دو موضوع آشنا می‌کنیم.

 

تفاوت‌های فنی و ساختاری

موشن گرافیک، پیچیدگی‌های استاپ موشن را ندارد و بیشتر با مفاهیم انتزاعی، رنگ و حجم ساخته می‌شود. اما ساخت استاپ موشن به این چیزها ختم نمی‌شود و باید تمام کارهای مربوط به شخصیت پردازی، قصه، صحنه پردازی و… روی نظم انجام شود تا نتیجه خوبی حاصل شود.

در ساخت استاپ موشن و به طور کلی انواع انیمیشن، سازنده تمام تلاش خود را می‌کند تا جان‌بخشی به شخصیت‌ها صورت بگیرد؛ در صورتی که این کار در موشن گرافیک الزامی ندارد. حتی بسیاری از موشن گرافیک‌ها هستند که اصلا شخصیت در آن به کار نمی‌رود و تنها حرکت المان‌ها را می‌بینید.

انواع انیمیشن از جمله استاپ موشن‌ها، قابلیت ادامه دار بودن دارند. همچنین داستان آن‌ها حاصل تخیلات نویسنده است و از طرفی داستان، توسط شخصیت‌ها تعریف می‌شود؛ در صورتی‌که راوی موشن گرافیک سوم شخص است و سناریوی آن معمولا یک فرآیند علمی، اقتصادی و… بوده و غیر تخیلی است.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مهارت های یک طراح موشن گرافیک

 

تفاوت در هدف و محتوا

استاپ موشن معمولا قالب سینمایی دارد و بدون شک زمان طولانی‌تری می‌تواند مخاطب خود را سرگرم کند و مخاطب در طول تماشای آن به صورت مستقیم، پیام خاصی را دریافت نمی‌کند. در حالی که اصلی‌ترین کاربرد موشن گرافیک، انتقال پیامی مشخص و به صورت مستقیم است و خیلی کم دیده شده است که با هدف سرگرمی ساخته شود.

 

تفاوت در مخاطبین

انواع مختلف انیمیشن از جمله استاپ موشن، به دلیل جذابیت در داستان و کاراکتر، توجه طیف گسترده‌ای از افراد جامعه را به خود جلب می‌کند. برخلاف باور بسیاری‌از مردم که تصور می‌کنند، مخاطب انیمیشن‌ها تنها کودکان هستند، بزرگسالان نیز طرفدار پروپا قرص تماشای این دسته فیلم‌ها می‌باشند. این در حالی است که موشن گرافیک به دلیل ایده مشخصی که دارد، مخاطبین خاصی را نیز جذب کرده و برای قشر خاصی از جامعه ساخته می‌شود. البته موشن گرافیک به دلیل آمار محور بودن و دادن اطلاعاتی خاص، برای کودکان جذابیتی ندارد.

 

سخن پایانی

آنچه که باعث تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک می‌شود، در مرحله اول محتوای این دو است. سازندگان موشن گرافیک با استفاده از ابزارهای مربوطه؛ تصاویر، شکل‌های هندسی، آمار، ارقام و… را به حرکت درمی‌آورند‌؛ در صورتی که ساخت یک استاپ موشن نیازمند داستان نویسی، شخصیت پردازی، ساخت عروسک‌ها و… است که البته تمام این کارها زمان‌بر و نیازمند هزینه بیشتری می‌باشد. به طور کلی از انیمیشن‌ها برای بیان یک داستان با هدف سرگرمی استفاده می‌شود، در صورتی که موشن گرافیک، اطلاعات و آمار را با حرکت دادن طرح‌های گرافیکی به سمع و نظر مخاطب می‌رساند. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin