چگونه طراح گرافیک دیجیتال شویم؟

Digital Graphic Designer

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان تولید شرکت ها است

همان‌طور که می‌دانید، امروزه یکی از مشاغل پرکاربرد و پرتقاضا در ایران و دنیا، طراحی گرافیک می‌باشد. در واقع هیچ شرکت یا سازمانی وجود ندارد که برای به سرانجام رساندن پروژه‌های تبلیغاتی و هنری خود به گرافیست نیاز نداشته باشد. اگر شما هم جزو علاقمندان شغل طراحی گرافیک هستید، اما نمی‌دانید چگونه باید شروع به فعالیت در این حوزه کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به سوال (چگونه طراح گرافیک شوم؟) پاسخ دهیم!

چگونه طراخ گرافیک شویم

گرافیک چیست؟

به زبانی ساده گرافیک، زبان مصور است و یک طراح حرفه‌ای به وسیله ترکیب خط، رنگ، خلاقیت، اصول و مهارت‌های فنی می‌تواند آثار ارزشمندی را تولید کند. فارغ‌التحصیلان رشته گرافیک در بازار کار با درخواست‌های متنوعی روبرو می‌شوند. به عنوان مثال، کسب و کارهایی که به دنبال طراح رابط کاربری برای سایت خود هستند یا گروه تئاتری که برای تبلیغات احتیاج به پوستر دارند، همواره به یک طراح گرافیک حرفه‌ای نیاز خواهند داشت.

 

حتما بخوانید: طراحی گرافیک چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

گرافیست به چه کسی گفته می‌شود؟

طراح گرافیک یا گرافیک دیزاینرها از روش‌های گوناگونی برای ایجاد رابطه بین کلمات، نمادها و تصاویر استفاده می‌کنند. بدین وسیله می‌توانند ایده یا پیام مورد نظرشان را به مخاطبین منتقل کنند. یک گرافیست با به‌کارگیری مهارت‌ها و ابزارها و ترکیب تایپوگرافی، هنرهای بصری و تکنیک‌های صفحه‌آرایی، یک طرح جذاب را برای بیان پیام‌هایش پدید می‌آورد. طرح‌های گرافیکی معمولا ارتباط بین فرآیند ایجاد طرح و نوع محصول ایجاد شده را مشخص می‌کنند.

وظایف یک طراح گرافیک چیست؟

افرادی که در حوزه طراحی گرافیک فعالیت می‌کنند، یک سری وظایف به عهده دارند که عبارتند از:

  • توانایی در چاپ و نشر
  • تبلیغات
  • روابط عمومی قوی
  • قرار دادن عناصر بصری در یک رسانه

شغل طراحی گرافیک در هر کشوری، قوانین خاص خود را دارد و هر طراحی می‌تواند در آینده شغلی خود مدیریت هنری، مدیریت خلاقیت، انیماتور و هنرمند تولید داخلی بشود. از دیگر وظایفی که می‌توان برای یک گرافیست بیان کرد، رهبری تیم طراحی، تصویرسازی و عکاسی در زمینه‌های مختلف نیز می‌باشد.

با حوزه‌های فعالیت طراحان گرافیک آشنا شوید

همان‌طور که گفته شد، گرافیک در زمره هنرهای تجسمی قرار دارد و کاربردهای متنوع و گسترده‌ای را شامل می‌شود. در دهه 1970 که رشته گرافیک رشد کرد، روز به روز بر اهمیت آن اضافه شد و در نهایت مشاغل گرافیک به بخش مهمی از دنیای پول و تجارت تبدیل شدند. امروزه تمامی سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و حتی کسب و کارهای نوپا برای طراحی هویت بصری خود نیاز به یک گرافیست دارند. به همین دلیل این روزها شاهد بازار کار فوق‌العاده‌ای برای طراحان گرافیک هستیم. به مرور زمان حوزه‌های مختلفی در طراحی گرافیک پدید آمد که در ادامه به شرح هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

طراحی تبلیغاتی

اهمیت تبلیغات در کسب و کارها بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و نیست! سازمان‌ها، شرکت‌های مختلف و برندها از هیچ هزینه‌ای برای جلب توجه مشتری بیشتر به وسیله تبلیغات، دریغ نمی‌کنند. همین موضوع نشان دهنده نقش موثر طراحان گرافیک در معرفی برندها و شرکت‌های مختلف است. طراحی پوستر، تراکت‌های تبلیغاتی، کارت ویزیت، بنرهای استندی و… نمونه‎هایی از طراحی‌های تبلیغاتی هستند که توسط گرافیست‌ها انجام می‌شوند.

طراحی نشان یا Logo

لوگو به معنای چهره و نمای ظاهری یک برند است که در صورت طراحی استاندارد و اصولی، قادر است ارزش‌ها و اعتبارات یک نام تجاری را نمایش دهد. دقت داشته باشید که در طراحی لوگو علاوه بر دانش کافی و تجربه، نیاز بیشتری به خلاقیت و تلاش، نسبت به طراحی سایر موارد وجود دارد.

طراحی قالب سایت و رابط کاربری

طراحی پوسته ظاهری سایت یا قالب معمولا توسط یک طراح گرافیک، ایده‌پردازی و اجرا می‌گردد. در این حوزه، علاوه بر اینکه نیاز است اصول و قوانین طراحی رعایت شود، آگاهی از ترندهای طراحی سایت نیز برای یک طراح گرافیک مهم است. طراحی قالب سایت یکی دیگر از مشاغل پردرآمد حوزه طراحی گرافیک است که به تخصص و مهارت کافی در این زمینه نیاز دارد.

 

حتما بخوانید: UI چیست و اصول و مراحل طراحی آن به چه صورت است؟

 

طراحی سایت و برنامه نویسی

برای ورود به عرصه طراحی سایت، لازم است علاوه بر آشنایی با اصول طراحی قالب، مهارت استفاده از زبان‌های برنامه نویسی را نیز فرابگیرید. مهارت برنامه نویسی باعث چندین برابر شدن قدرت یک گرافیست می‌شود و بدین وسیله فرد می‌تواند قالبی که خودش طراحی کرده را کدنویسی کند.

طراحی حروف و تایپوگرافی

منظور از طراحی حروف این است که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در انواع حالات را داشته باشد. تایپوگرافی نیز یکی از هنرهای گرافیکی است که تشکیل‌دهنده بدنه اصلی آن، حروف هستند. گرافیست با ایجاد تغییرات در حروف، قادر است جلوه‌های بصری متفاوتی را کشف و به نمایش بگذارد.

طراحی جلد

جلد یک کتاب علاوه بر خاصیت محافظت کننده و زیبایی که دارد، وظیفه انتقال اطلاعات کتاب و جلب توجه مخاطب را نیز بر عهده دارد. یک گرافیست حرفه‌ای قادر است با استفاده از تصاویر، رنگ‌ها و المان‌های مناسب، طراحی جلدهای کتاب و نشریات مختلف را انجام دهد.

برندینگ یا برندسازی

برندسازی برای یک کسب و کار نوپا به اندازه تبلیغات حائز اهمیت است. در واقع برندسازی (برندینگ) و تبلیغات با یکدیگر هم‌پوشانی داشته و سبب موفقیت یک کسب و کار می‌شوند. شرکت‌های مختلف برای اینکه به بهترین حالت ممکن شناخته شوند، نیاز به یک طراح گرافیک دارند تا به خلق هویت بصری آنان کمک کند.

طراحی اپلیکیشن‌های موبایل

امروزه شاهد افزایش روز افزون تعداد اپلیکیشن‌های موبایل هستیم. برای طراحی هر اپلیکیشن، نیاز به حضور یک گرافیست حرفه‌ای است. تعداد گرافیست‌هایی که در این حوزه به صورت اختصاصی فعالیت می‌کنند، نسبت به سایر حوزه‌ها کمتر است. بنابراین با اندکی مهارت می‌توان به درآمد قابل توجهی در زمینه طراحی اپلیکیشن‌ دست یافت.

طراحی بسته‌بندی محصولات

اگر دقت داشته باشید تنوع بسته‌بندی محصولات یک فروشگاه بسیار زیاد است. از همین موضوع می‌توان به حساسیت، گستردگی و پردرآمد بودن این حوزه کاری برای طراحان گرافیک پی برد. واضح است که بسته‌بندی و ظاهر هر کالا تاثیر بسیاری در جذب مخاطب دارد و به هر اندازه که تولیدات و صنایع پیشرفت کنند، فرصت‌های شغلی طراحان گرافیک در این عرصه نیز بیشتر خواهد شد.

تصویرسازی نشریات و مطبوعات

تصویرسازی کتاب‌ها، نشریات و مطبوعات از حوزه‌های مهم طراحی گرافیک است. هر چند که فعالیت در این حوزه در سال‌های اخیر اندکی راکد شده، اما همچنان نیاز به یک گرافیست در این عرصه نیز وجود دارد.

طراحی برچسب و گیف در فضای مجازی

این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تمامی اقشار جامعه به وفور دیده می‌شود. همه ما به هر حال حداقل یک بار در هنگام چت در چنین فضاهایی از استیکرها استفاده کرده‌ایم. استیکرها و گیف‌هایی که امروزه به راحتی در شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس هستند، حاصل زحمات یک گرافیست خلاق می‌باشد.

طراحی فیلم، ویدئو و انیمیشن

اگر قصد دارید در پردرآمدترین حوزه کاری طراحی گرافیک کار کنید، فعالیت در زمینه فیلم و انیمیشن مناسب شماست! در این شغل، اگر با چگونگی استفاده از نرم افزارهای انیمیشن‌ساز یا فیلم‌ساز آشنا باشید، عرصه کاری شما تا حد زیادی گسترش پیدا می‌کند.

گرافیک دیزاینر

چگونه طراح گرافیک شوم؟

طراحی گرافیک رشته بسیار جذابی است. معمولا افراد خلاق و بااستعداد به این شغل علاقمندند و جذب این رشته می‌شوند. گستردگی مباحث طراحی گرافیک احتمالا در وهله اول کمی گیج‌کننده است. در ادامه مقاله به سوال چگونه طراح گرافیک شوم؟ پاسخ خواهیم داد.

آیا واقعا به طراحی گرافیک علاقمندید؟

هر چند که این سوال تبدیل به یک جمله کلیشه‌ای شده، اما این یک موضوع غیرقابل انکار است که برای موفقیت در هر کار، به ویژه حوزه هنر، باید به آن شغل علاقمند باشید. آیا زمان بیکاری، نقاشی‌های کوچک کنار دفتر خود می‌کشید و یا به کشیدن کاریکاتور از دوستان خود، بازی با رنگ‌ها و ادیت عکس علاقمند هستید؟ با پاسخ به چنین سوالاتی می‌توانید دریابید که آیا به راستی به گرافیست شدن علاقمندید یا تنها به دلیل بازار کار قصد ورود به این حوزه را دارید.

نرم افزارهای طراحی گرافیک را بیاموزید

هر چند که استعداد، خلاقیت و علاقه از ضروریت‌های طراحی گرافیک است، اما برای حرفه‌ای شدن در این زمینه نیاز است تا چگونگی استفاده از ابزارهای آن را بیاموزید. دقت داشته باشید که نیازی به یادگیری همه نرم افزارها به صورت همزمان نیست و یادگیری چند ابزار اصلی کافی است.

نرم افزار فتوشاپ را یاد بگیرید

محال است که یک نفر بخواهد گرافیست شود و به سراغ فتوشاپ نرود! یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای گرافیکی، برنامه فتوشاپ می‌باشد. این برنامه که محصول شرکت Adobe است، به دلیل امکانات وسیعی که دارد یک ابزار دقیق و مناسب برای علاقمندان به طراحی گرافیک به حساب می‌آید.

 

پیشنهاد ویژه:‌ آموزش فتوشاپ مقدماتی

 

در ایلاستریتور به تسلط برسید

این برنامه که محصول شرکت Adobe است، یک نرم افزار برداری می‌باشد. ایلاستریتور به دلیل قابلیتی که در بهینه سازی تصاویر دارد، بسیار موردتوجه طراحان قرار گرفته است. از دیگر نرم افزارهای مطرح در این حوزه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کورل دراو
  • این دیزاین
  • تری دی مکس
  • مایا
  • افترافکت
  • لایت روم
  • گیمپ
  • اینک اسکیپ و…

 

حتما بخوانید: آموزش طراحی با نرم افزار ایلاستریتور

 

از حرفه‌ای‌های رشته طراحی گرافیک الهام بگیرید

هر گرافیست موفق به صورت روزانه حداقل 10 الی 15 دقیقه را به مطالعه نمونه کارهای طراحان خبره اختصاص می‌دهد. برای اینکه بتوانید به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوید، تلاش کنید در گام‌های نخست آرشیوی دسته‌بندی شده و الهام بخش تهیه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحات اینترنتی و دنیای وب مانند اینستاگرام، پینترست، بیهنس، دریبل، نیچل و… تصاویری که با سبک کاری شما هماهنگ هستند را بیابید.

آثار طراحان گرافیک مورد علاقه خود را کپی کنید!

یکی از موثرترین روش‌های آموزش گرافیک، کپی کردن کار هنرمندان مورد علاقه‌تان است. این کار باعث می‌شود بتوانید با سبک‌ها و تکنیک‌های هنرمندان گرافیست آشنا شده و تسلط شما به برنامه‌های طراحی نیز افزایش می‌یابد. پس از آن که احساس کردید قادر هستید به خوبی یک اثر را کپی کنید، می‌توانید به این اطمینان برسید که به یک طراح خوب تبدیل شده‌اید. شما می‌توانید طرح هنرمندان مورد علاقه خود را به منظور تمرین، کپی کنید و از آن‌ها برای طراحی‌های خود ایده بگیرید. برای انجام این کار، پیشنهاد می‌شود از کتاب (مثل یک هنرمند بدزد) اثر آستین کلئون استفاده نمایید.

نظر دیگران را درباره طرح‌های خود بپرسید

طراحی و هنر یک امر کاملا سلیقه‌ای و شخصی است. به عبارتی دیگر، طرحی که از نظر شما زیبا و بی‌عیب و نقص است، ممکن است از نظر سایر افراد جذاب نباشد. از ویژگی‌های هر طراح موفق، استفاده از نظرات و انتقادات اطرافیان است. در مراحل ابتدایی کار سعی نکنید که در مقابل انتقادات، کار خود را توجیه کنید، بلکه برای بهبود آثار خود نیاز است تا از این انتقادات بهره بگیرید. فراموش نکنید که یکی از خصوصیات هر طراح موفق، انتقاد پذیری و نحوه برخورد با نقد است.

با کاربلدها و هنرمندان گرافیست آشنا شوید

پس از آن که توانستید مهارت‌های لازم برای طراحی گرافیک را به دست آورید، تلاش کنید تا در نمایشگاه‌ها، ورکشاپ‌ها و کلاس‌های طراحان مطرح کشور به صورت حضوری یا مجازی، شرکت کنید و با اساتید موفق در ارتباط باشید. بدین وسیله می‌توانید به بهترین شکل ممکن خود را معرفی کنید، نمونه کارهایتان را عرضه کنید و تلاش کنید بازخورد طراحان معتبر را در مورد کارهایتان دریافت کنید. ایجاد ارتباط موثر با افراد خبره، فرصت خوبی برای پیدا کردن کار و آموختن از تجارب آن‌ها ایجاد می‌کند.

بازار کار شغل طراحی گرافیک

همان‌طور که اشاره کردیم، اغلب سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک به هر حال به یک طراح گرافیک نیازمندند. بنابراین فرصت شغلی بسیاری برای گرافیست‌ها موجود است و افراد زیادی به دنبال استخدام طراح گرافیک خبره هستند. همچنین باتوجه به تنوع کاری بالایی که طراحی گرافیک دارد، می‌توانید با کسب مهارت در این زمینه، به هر گرایشی که علاقمند هستید وارد شوید.

فردی که در شغل طراحی گرافیک مشغول به کار است باتوجه به محل کارش، میزان درآمد متفاوتی کسب می‌کند. توانایی افراد نیز در این شغل متفاوت است. به گونه‌ای که ممکن است یک نفر دفتر تبلیغاتی خود را تاسیس کند و یا همواره به صورت فریلنسر پروژه‌ای مشغول به کار باشد. براساس تحقیقاتی که در سال 95 انجام شده میزان درآمد قابل توجهی برای گرافیست‌ها برآورد شده است که البته این مقادیر براساس تخصص و تجربه فرد متغیر می‌باشد. به هر حال یک گرافیست می‌تواند با ارتقا مهارت‌هایش، درآمد خود را افزایش دهد. عاملی که در ارتقا مهارت بسیار تاثیرگذار است، یادگیری نرم افزارهای مختلف می‌باشد. از دیگر عواملی که در درآمد گرافیست‌ها تاثیرگذار است، میزان خلاقیت می‌باشد که با تمرین و کپی از افراد حرفه‌ای می‌توان آن را بهبود داد. در شغل طراحی گرافیک به هر میزان که ایده‌های جدیدتری داشته باشید، قادر خواهید بود کارهای خلاقانه‌تری را تولید کنید و به درآمد بیشتری نیز برسید.

جمع بندی

طراحی گرافیک یک هنر است و همین امر سبب ایجاد خلاقیت و نوآوری در انسان‌ می‌شود. از آنجایی که در عصر امروز خلاقیت حرف اول را می‌زند، توصیه می‌کنیم در زمینه طراحی گرافیک مهارت‌های لازم را به دست آورید. برای فعالیت در این حوزه باید ابزارهای لازم مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و… را بیاموزید. در این مقاله به سوال (چگونه طراح گرافیک شوم؟) پاسخ دادیم. شما می‌توانید باتوجه به علاقه خود گرایش موردنظرتان را انتخاب کرده و در این عرصه به کسب درآمد بپردازید.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش طراحی رابط کاربری UI

UI Design

یک طراح رابط کاربری حرفه ای شوید و پروژه های یو آی انجام دهید


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۴۰ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin