کپی رایتینگ چیست؟ چگونه یک کپی رایتینگ خوب بنویسیم؟


با گسترش روش‌های گوناگون استراتژی‌های بازاریابی و رقابت سخت موجود در میان مشاغل، تولید محتوای جذاب و پولساز به یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کارها تبدیل شده است. افرادی که در مشاغل مختلف،…

با گسترش روش‌های گوناگون استراتژی‌های بازاریابی و رقابت سخت موجود در میان مشاغل، تولید محتوای جذاب و پولساز به یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کارها تبدیل شده است. افرادی که در مشاغل مختلف، با تلاش‌های بسیار، محصولی با کیفیت تولید می‌کنند اما به دلیل آشنا نبودن با اصول تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ، علی‌رغم صرف هزینه های بسیار برای کمپین‌های تبلیغاتی شان، فروش کمی دارند و هنوز هم برندشان ناآشنا است.

با مطالعه ادامه مقاله کپی رایتینگ چیست، با انواع کپی رایتینگ‌ها، ترفندهای این نوع تولید محتوا و نمونه‌های کاربردی آن آشنا خواهید شد. تا انتها با رشدانا همراه بمانید.

 

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ یا (copywriting) یکی از تکنیک‌های تولید محتوا است و به نوشتن متن به منظور تبلیغات و بازاریابی گفته می‌شود. دقت کنید که واژه Copyright به معنی حقوق معنوی و حق نشر یا تألیف، با اصطلاح کپی رایتینگ کاملا متفاوت بوده و جدای از هم می‌‎باشند.

به فردی که کپی رایتینگ می‎‌نویسد، کپی رایتر (Copywriter) گفته می‌شود. اما سؤال اینجا است که یک خانم یا آقای کپی رایتر دقیقا چه نوع محتوایی تولید می‌کند؟

در واقع این شخص با هنر و مهارتی که در انتخاب و چیدمان کلمات دارد، به خوبی قادر است که ذهن مخاطبین را درگیر کند و آن‌ها را متقاعد کند که یک محصول را بخرند، یک فایل را دانلود کنند، اقدام به ثبت نام دوره‌های آموزشی بکنند و یا اقداماتی مشابه این‌ها که به نوعی بازاریابی محتوا محسوب می‌شوند را انجام دهند.

کپی رایتینگ چیست

مهم‎ترین اصول کپی رایتینگ

پس از آشنایی با مفهوم تبلیغ نویسی و پیش از معرفی بهترین ترفندهای کپی رایتینگ، قصد داریم راجع به اصول مهم این حوزه با شما صحبت کنیم. هر چند ممکن است ابتدا تصور کنید که تبلیغ نویسی کاری بسیار ساده است و ضمن داشتن یک بازار کار عالی، در آن موفق خواهید شد اما واقعیت این است که کپی رایتینگ، یک مهارت است و برای موفقیت در آن بایستی، اصول، روش‌ها، ترفندها و انواع آن را همزمان با کسب تجربه، بیاموزید.

این موضوع صحت دارد که این روزها صاحبان کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خود نیاز فراوانی به کپی رایترهای ماهر دارند و حاضرند دستمزد بسیار خوبی نیز برای این کار پرداخت کنند اما فراموش نکنید، بدون توجه به اصول نوشتن یک تبلیغ جذاب، هیچگاه نمی‌توانید در این کار پیشرفت کنید. در همین راستا، ما در ادامه به معرفی و توضیح اصول مهم این حرفه می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: چگونه کپی رایتر شویم؟

 

بدست آوردن شناخت کافی از محصول

آیا می‌دانستید کپی رایترهای حرفه‌ای، روزها وقت خود را صرف شناخت محصول یا خدماتی می‌کنند که قصد دارند برای آن، یک تبلیغ عالی بنویسند؟ در واقع، برای تبلیغ یک محصول باید از خود محصول و ویژگی‌های منحصر به فرد آن کمک بگیرید.

هنگامی که تمام جزئیات محصول را بررسی کنید و بر زوایای مختلف آن اشراف داشته باشید؛ می‌توانید یک متن تأثیرگذار و جذاب خلق کنید. بیاد داشته باشید که بخشی از فرایند بروز خلاقیت در این حوزه بستگی به میزان آشنایی شما با محصول دارد. چرا که ایده‌های ناب از طریق شناخت کافی کالا یا خدماتی که باید برای آن تبلیغ نویسی می‌کنید، به ذهن‎تان خطور می‌کنند.

 

احاطه کامل بر ویژگی‌ها، علائق و نیازهای مخاطب

احتمالا با مفهوم پرسونای مخاطب در دیجیتال مارکتنیگ آشنایی دارید. این مفهوم به ما می‌گوید که برای تولید یک کالا، راه اندازی یک کسب و کار و حتی نوشتن یک تبلیغ نیز، باید به تمامی ویژگی‌های مخاطبین خود توجه کنید. از این رو در تبلیغ نویسی نیز بسیار مهم است که پیش از نوشتن، به ویژگی‌هایی همچون سن، جنسیت، شغل، مکان زندگی، علائق، نیازها و همینطور خواسته‌های مخاطبان توجه کنید.

به عبارت دیگر، ضروری است که پس از کسب شناخت کافی نسبت به محصول، تسلط خوبی بر مخاطب داشته باشید و متن مورد نظر خود را متناسب با این دو فاکتور مهم تنظیم کنید. البته، در شناخت مخاطبین باید به این موضوع نیز دقت کنید که از چه راه‌هایی قرار است به او نزدیک شوید. همچنین با هدف اقناع مخاطب، می‌خواهید چگونه احساساتش را تحت تأثیر قرار دهید.

 

حتما بخوانید: پرسونا چیست و چگونه پرسونای مشتری را تعیین کنیم؟

 

خلق عناوین جذاب

همانطور که می‌دانید بخش اعظم مخاطبان، پس از اینکه عنوان موردنظر خود را مشاهده کنند نسبت به مطالعه تمام محتوا اقدام می‌کنند. این امر که مخاطب ابتدا مجذوب عنوان می‌شود و از این طریق به دست به انتخاب یک محتوا می‌زند نیز برکسی پوشیده نیست.

با توجه به توضیحات گفته شده، هر عنوانی که می‎نویسید باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • ساده
  • شفاف
  • بدون ابهام یا اغراق

به این ترتیب، اگر بتوانید یک عنوان عالی بنویسید که مخاطب را نسبت به همراهی با محصول، مقاله، خدمات و… کنجکاو کنید، یکی از اصول اولیه و ضروری کپی رایتینگ را به درستی رعایت کرده‌اید.

 

از تخصصی نوشتن دوری کنید

از دیگر ویژگی‌های کپی رایترهای حرفه‌ای و کاربلد، ساده نویسی متن تبلیغی است. آن‌ها از این موضوع آگاهند که مخاطب پس از برخورد با متنی که سراسر آن (به ویژه عنوان) مملو از اصطلاحات تخصصی است؛ به سرعت خواندن متن را متوقف می‌کند و سراغ هزاران محتوای موجود خواهد رفت.

از این رو، برای تبلیغ نویسی باید از کلماتی ساده، تأثیرگذار و عامه پسند استفاده کنید. مادامی که از اصل ساده سازی استفاده می‌کنید به مخاطبان خود این امر را القاء می‌کنید که برای آن‌ها ارزش قائلید و تلاش فراوانی برای نوشتن یک متن تبلیغی ساده اما روان کرده اید و بدون تردید، مخاطب متوجه این امور خواهد شد.

 

ویرایش متن را بیاموزید

اگر با استفاده از اصول بالا توانسته اید یک متن تبلیغاتی بسیار خوب بنویسید، پیش از ارسال آن برای کارفرما باید بارها و بارها آن را بخوانید. در این فرایند متوجه نقص‌ها و نقاطی که نیاز به تغییر دارند خواهید شد. در این مسیر از بازخوردهای دیگران استفاده کنید و با مرور چندین باره متن، چیزی خلق کنید که مورد پسند مخاطبان و کارفرمای شما است.

بهترین ترفندهای کپی رایتینگ

تولید یک کپی رایتینگ ماندگار و جذاب، با استخدام یک کپی رایتر حرفه ای که به خوبی با ترفندها و اصول زیر آشنا است و با ظرافت خاص خود، آن‌ها را به کار می‌گیرد؛ میسر است.

  • نوشتن عنوان جذاب
  • تمرکز بر روی فواید محصول
  • خلق شخصیت برند
  • استفاده از علائمی مانند: * + /
  • طراحی دکمه CTA و ارائه دلیل برای کلیک بر روی دکمه اقدام به عمل
  • استفاده از قانون Goldilocks یعنی چیدن انتخاب‌های متعدد و نه زیاد مقابل چشم مخاطب
  • درگیر کردن احساسات مخاطبین
  • خلق ارزش کردن
  • تعریف نکردن از خود و محصول، خارق العاده بودن شما نیازهای مخاطب را مرتفع نمی‌کند.
  • بهره گیری از سبک نوشتن محاوره‌ای
  • نوشتن جملات و پاراگراف‌های کوتاهی که خواننده را خسته نکند.
  • ارائه دلایل قانع کننده
  • در جایگاه مشتری نشستن و بیان کردن جذابیت‌های محصول از نگاه او

بهترین ترفندهای کپی رایتینگ| رشدانا

انواع کپی رایتینگ

همان طورکه گفتیم، کپی رایتینگ هنر اقناع مشتریان است برای انجام یک کار، یا اقدام به عملی که منجر به افزایش فروش و سوددهی شود. کپی رایترهای حرفه ای به گونه‌ای می‌‎نویسند که در واقع شبیه هیچ تبلیغی نیست و پیام شان به مخاطبین سراسر حل مسئله و رفع نیاز آن‌ها است. مدیران موفق، با بهره گیری از کپی رایترهای توانمند و با تجربه و متناسب با اهداف کسب و کار خود، یکی از انواع کپی رایتینگ را انتخاب و اجرا می‌‎کنند.

1. کپی رایتینگ تبلیغات بنری در شبکه‌های اجتماعی

در این روش، کپی رایترها، با استفاده از فرمول PAS (مخفف کلمات Problem ،Agitate ،Solve است) اقدام به نوشتن می‎‌کنند. به این صورت که پیام و محتوای آن ها در قسمت Problem به معنی بیان مشکل به مخاطب، Agitate یعنی تحریک و ترغیب مخاطب و در نهایت Solve به راه حل‌هایی برای رفع مشکل مخاطب؛ اشاره دارد. البته روش PAS یکی از روش‌های کپی رایتینگ برای سوشال مدیا است که در مجموعه مقالات کپی رایتینگ چیست، به سایر فرمول‌های موجود هم خواهیم پرداخت.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش تکنیک های کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی حرفه ای

 

2. سئو کپی رایتینگ

نوعی از کپی رایتینگ است که کلمات کلیدی را در خود جای می‌دهد و گوگل را متقاعد می‌کند که آن محتوا، نسبت به کپی رایتینگ های رقبا برتر و بهتر است. به طور کلی سئو کپی رایتینگ، نوشتن با کیفیت است؛ یعنی در عین حال که کلمات کلیدی در متن وجود دارند، نباید خواندن نوشته برای کاربر سخت، تکراری و یا خسته کننده شود.

انواع کپی رایتینگ

3. کپی رایتینگ برند

در این روش، کپی رایترها به انتقال صدای برند و تصویر برند اقدام می‌کنند. البته ذکر نکته‌ای در اینجا لازم است که کپی رایترها باید مشتری و مخاطبشان را به خوبی بشناسند و متناسب با نیازها، چالش‌ها و دغدغه‌های آنان، محتوای تبلیغاتی برند خود را مطرح کنند.

 

حتما بخوانید: تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا در چیست؟

 

نمونه‌هایی از کپی رایتینگ‌های جذاب ایران

نمونه‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌‎کنیم، بخش کوچکی از هزاران کپی رایتینگ موفق برندهای ایرانی است که با استفاده از همان ترفندهای ذکر شده در مقاله، به خوشنامی و ماندگاری دست یافته‌اند.

برند میهن با آن گوساله دوست داشتنی که با گفتن: ” مامان بستنیش خوشمزه تره” بستنی را به شیر مادر ترجیح می‌دهد.

تپ سی با شعار منحصر به فرد “رسوندن لیلی به مجنون کار ماست.”

مایع ظرفشویی دورتو این چنین جذاب مخاطبین را اقناع می‎کند: “آب را با بوی نیمرو نخورید”

آبمیوه های سن ایچ با کپی رایتینگ “سن ایج و دیگر هیچ”

یخچال های امرسان با آن جمله ظریف ” زیبا، جادار، مطمئن”

تفاوت کپی رایتینگ با بازاریابی محتوا چیست؟

اگرچه نمی‌توان از اهمیت بازاریابی محتوا در کپی رایتینگ غافل شد اما در اینجا لازم است به تفاوت بین این دو مقوله اشاره کنیم. با اینکه بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ دو مفهوم مستقل هستند اما اکثر افراد، این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه می گیرند. حال می خواهیم به چند عامل اشاره کنیم که اگر آن‌ها را بدانید، می توانید متوجه شوید تفاوت کپی رایتینگ و بازاریابی محتوا چیست.

برخلاف کپی رایتینگ که مختصر و خواهان تاثیرگذاری سریع بر مخاطب است، بازاریابی محتوا با شیوه داستان سرایی، موجب درگیر کردن هر چه بیشتر خواننده می شود و در طول زمان با جلب اعتماد او، به معرفی برندی خاص می‌پردازد. همچنین این دو مقوله در اهداف خود نیز با یکدیگر متفاوتند. هدف از بازاریابی محتوا، مفید، ارزنده و کاربردی بودن آن است در حالی که کپی رایتینگ قصد دارد به تصمیم گیری مشتری سرعت ببخشد و او را به خرید کردن یا استفاده از خدمات راضی کند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش جامع بازاریابی محتوا (Content Marketing)

 

آنچه در مقاله کپی رایتینگ چیست، آموختیم

پس از اینکه تعریفی مختصر اما جامع از کپی رایتینگ چیست، ارائه دادیم؛ به بیان تفاوت این اصطلاح با اصطلاح کپی رایت به معنی حق تألیف و حق نشرو همچنین ترفندهایی که کپی رایترهای حرفه‌ای و توانمند در کار خود استفاده می‌کنند، پرداختیم. 3 نوع از روش‌های کپی رایتینگ مانند کپی رایتینگ در شبکه‌های اجتماعی، کپی رایتینگ برند و کپی رایتینگ سئو را ذکر کرده و در نهایت، مقاله را با مثال‌های ملموس و مخاطب پسند برندهای ایرانی، به پایان رساندیم.

به نظر شما از کپی رایتینگ در چه جاهای دیگری می توان استفاده کرد و چه نکات دیگری در نوشتن متن یک کپی رایتینگ خوب تاثیر دارند؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin