تفاوت های اساسی کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا


پرداختن به تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا شاید نیاز به کمی عقب‌گرد و بررسی میزان پیشرفت فضای مجاز داشته باشد. از این رو، بهتر است ابتدا به این مساله بپردازیم که دنیای اینترنت…

پرداختن به تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا شاید نیاز به کمی عقب‌گرد و بررسی میزان پیشرفت فضای مجاز داشته باشد. از این رو، بهتر است ابتدا به این مساله بپردازیم که دنیای اینترنت در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته؛ به همین دلیل، بخش‌های متنوعی به آن اضافه شدند که هر یک نیازمند افراد متخصص و ماهری در همان زمینه هستند.

بحث بازاریابی در دنیای آنلاین بسیار جدی و مهم است؛ چون مخاطب و کاربر فعال زیاد بوده و از طرفی، رقابت تنگاتنگی بین کسب‌وکارهای مختلف جریان دارد. بنابراین، دو حوزه شغلی مختلف اما ضروری به وجود آمد که کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا نام دارند. در این مطلب از رشدانا می‌خواهیم به تفاوت این دو حوزه تخصصی و شغلی بپردازیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که تفاوت این دو مفهوم را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه شوید.

 

تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا

اصولا برای پرداختن به تفاوت دو مساله یا مبحث، ابتدا باید به تعریف اصولی و دقیق هر یک از مفاهیم و موضوعات مورد بحث بپردازیم؛ بنابراین، بررسی تفاوت و گوناگونی کپی رایتر و کارشناس تولید محتوا را با ارائه تعریفی جامع از هر عنوان شروع می‌کنیم. به نظر شما کپی رایتر کیست؟ یا کارشناس تولید محتوا چه وظایفی دارد؟ بعد از کمی تامل روی این دو سوال، در بخش بعدی به ما ملحق شوید.

 

کپی رایتر کیست؟

شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر، وقتی برای اولین بار کلمه کپی رایتر یا Copywriter را شنیدید یاد کلمه Copyright یا کپی رایت به معنی قانون تکثیر مجاز محصولات افتادید؛ در حالیکه این دو مضمون کاملا متفاوتی دارند. این اشتباه به دلیل فارسی‌نویسی هر دو کلمه و نبود معادل فارسی است. اگر بخواهیم در خلاصه‌ترین حالت ممکن کپی رایتر را تعریف کنیم، باید بگوییم کپی رایتر کسی است که مهارت‌های نویسندگی بالایی دارد و از طرفی به قوانین و علوم بازاریابی مسلط است؛ پس با ترکیب این دو می‌تواند برای افراد، شرکت‌ها، برندها و یا هر مجموعه‌ای که محصول یا خدمتی برای ارائه و فروش دارد، مطلب بنویسد.

 

حتما بخوانید: چگونه کپی رایتر شویم؟

 

بنابراین کپی رایتر در حقیقت با خلق کپی رایتینگ های جذاب، باعث افزایش فروش و بازدهی برند می‌نویسد و یکی از اعضای تیم بازاریابی محسوب می‌شود. محتواهای تولید شده توسط کپی رایترها اغلب کوتاه و مفید هستند. همین مساله، یک تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا محسوب می‌شود. از جمله وظایف کپی رایتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین وظیفه کپی رایتر، افزایش تاثیرگذاری برند روی مخاطب است: پس باید هم محصول، هم برند و در نهایت مخاطب یا مشتری را به خوبی بشناسد و بر این اساس مطلب بنویسد.
  • تمام نکاتی که می‌تواند در جذب مشتری موثر باشد، بداند و برای افزایش آگاهی از برند شخصا دست به کار شود.
  • بخش عظیمی از فعالیت‌های کپی رایتر در طراحی متون تبلیغاتی برای رادیو، تلویزیون، بازاریابی اینترنتی، بروشور و رسانه‌های مختلف جهت فروش محصول یا خدمت خلاصه می‌شود؛ پس باید مخاطب هر کدام از این رسانه‌ها را به خوبی بشناسد.
  • بایدها و نبایدهای شغل کپی رایتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شناسایی این موارد از اصلی‌ترین وظایف یک کپی رایتر است.
  • خلق تیترها و سرفصل‌های جذاب برای محصولات و خدمات مختلف
  • استفاده از کلمات ساده اما شفاف در شعارسازی برای ارائه مفهوم اصلی به مخاطب
  • ایجاد تعامل مثبت بین مخاطب و برند با استفاده از کلمات خاص و مرتبط با برند
  • پرهیز از اغراق در بیان شعارها و جلوگیری از بزرگنمایی بیهوده
  • استفاده از کلمات تاثیرگذار و برقراری حس اعتماد بین مخاطب و برند
  • اصطلاحات عامیانه و ضرب‌المثل‌ها در درک بهتر مفاهیم و شعارها بسیار موثر هستند و بهتر است کپی رایتر از این موضوع غافل نشود.
  • دعوت از مشتری برای انجام اقدام مورد نظر برند با لحن و صدایی ترغیب‌کننده
  • تبدیل مخاطب به مشتری شاید اصلی‌ترین وظیفه کپی رایتر است.

 

کارشناس تولید محتوا کیست؟

تا این بخش از مقاله تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتواف به بررسی تعریف و وظایف کپی رایتر پرداختیم. در این قسمت باید با تعریف بازاریابی محتوا و وظایف کارشناس محتوا آشنا شویم تا قطعات این پازل به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند. در وهله اول باید بدانید که محتوا انواع مختلفی دارد؛ مانند وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو و انواعی از این دست که همگی در زیرمجموعه محتوا خلاصه می‌شوند اما منظور ما از کارشناس تولید محتوا، به طور ویژه کارشناس تولید محتوای متنی است.

 

حتما بخوانید: چگونه تولید کننده محتوا شوم؟

 

همه نوع محتوا از اینفوگرافیک تا ویدیو، پیش از قرارگیری در قالب مورد نظر ابتدا به شکل متن و در قالب کلمات قرار می‌گیرند؛ پس تمام انواع محتوا، ابتدا به شکل متن هستند و بعدا به اشکال مختلف در می‌آیند. مثلا برای تولید محتوا در قالب ویدیو ابتدا به یک سناریوی متنی نیاز داریم. کارشناس تولید محتوا یا تولیدکننده محتوا از یک زاویه دید مکمل کار کپی رایتر است؛ یعنی باید بتواند به بهترین شکل ممکن مفهوم مورد نظر درباره یک محصول یا خدمت را به مخاطب یا مشتری انتقال دهد و توجه مخاطب را جلب کند تا هیچ ابهامی برای مشتری باقی نماند.

 

اندازه محتوای تولیدشده توسط کارشناس تولید محتوا بسیار مهم است. مقدار هر محتوا براساس موضوع آن متغیر بوده و قانون معینی ندارد اما مهم است که مقدار آن نه خیلی زیاد و نه خیلی کم، متناسب با سلیقه مخاطب برند باشد. از جمله وظایف کارشناس تولید محتوا عبارت است از:

  • داشتن اطلاعات عمومی بالا
  • تسلط بر فنون روزنامه‌نگاری و نویسندگی
  • آشنا بودن به اصول سئو
  • تولید محتوای با ارزش با هدف آگاه سازی
  • تمرکز بر روی کمک به مخاطب

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

سخن پایانی

در این مطلب، به بررسی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا پرداختیم. این دو شغل هر دو با دنیای کلمات و محتواهای متنی در ارتباط هستند اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. البته شغل کارشناس محتوا همانطور که در متن هم اشاره کردیم به نوعی مکمل شغل کپی رایتری است. به نظر شما چه تفاوت های دیگری بین یک کارشناس تولید محتوا و کپی رایتر وجود دارد؟ لطفا نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی حرفه ای

Blogging & Copywriting

یک کپی رایتر حرفه ای توسط کسب و کار ها شکار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin