مدل AIDA چیست و چه تاثیری بر بازاریابی و فروش دارد؟


روزانه چند پیامک و ایمیل تبلیغاتی دریافت می‎کنید؟ پیامک ها و ایمیل هایی که گاهی وسوسه انگیز هستند و بعضی مواقع، هنگام خواندن همان خط اول، شما را دلزده می‌کنند و آن را از اینباکس…

روزانه چند پیامک و ایمیل تبلیغاتی دریافت می‎کنید؟ پیامک ها و ایمیل هایی که گاهی وسوسه انگیز هستند و بعضی مواقع، هنگام خواندن همان خط اول، شما را دلزده می‌کنند و آن را از اینباکس گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خود پاک می‌کنید. این حجم از تبلیغات نشان دهنده این است که شما علی رغم میل باطنی خود در بمباران تبلیغاتی محصولات و برندها قرار گرفته اید. اگر می خواهید بدانید این بمباران تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه صورت می‌گیرد، باید به دنیای خرید آنلاین و تغییرات پیرامون آن توجه بیشتری داشته باشید.

استراتژی های مختلف بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها، دیگر منحصر به تیزرها و بیلبوردها نیستند. روش‌های جدید و پربازدهی همچون مدل AIDA این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. زیرا آیدا به کسب و کارها کمک می‌‎کند تا از اولین سرچ ها و جستجوهای کاربران تا لحظه خرید محصول توسط آن ها، به خوبی مطلع شوند و طبق خواسته‌ها و مسیر طی شده توسط کاربران، فعالیت حرفه‌ای خود را برای افزایش فروش و سایر اهداف بازاریابی، ارتقاء دهند. در این مقاله به تعریفی ساده و روان از مدل آیدا می‎پردازیم، سپس تأثیر این مدل بازاریابی را بر دو قسمت فروش و تولید محتوا بررسی می‎کنیم. تا انتها همراه رشدانا بمانید.

 

 پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

مدل AIDA مخفف چیست؟ 

مدل AIDA که به نام قیف بازاریابی آیدا هم شناخته می‎‌شود، یک مدل بازاریابی دیجیتال است که از لحظه شنیدن نام یک برند و محصول، تا زمان خرید محصول توسط مشتری را به شما نشان می‌‎دهد و در واقع با استفاده از آن می‎‌توانید فرآیند شناختی خرید مشتری را متوجه شوید.

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید

 

مدل بازاریابی آیدا یا AIDA Model در حقیقت، مجموعه‌ای از راهکارها، برای ترغیب و جذب کاربران است که در نهایت یک یوزر یا کاربر را تبدیل به مشتری محصول می‎‌کند و از این طریق منجر به افزایش فروش می‌شود. این مدل از 4 مرحله شناختی به وجود می‎‌آید و ترکیب حروف اول کلماتی است که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

مدل AIDA چیست

 مرحله اول جلب توجه کاربر یا Attention

اولین مرحله از مدل آیدا، جلب توجه کاربران به منظور شناخت و آگاهی از برند شما است و می‎توان آن را سخت ترین مرحله دانست. اگر بهترین و با کیفیت‌ترین محصول قرن را تولید ‌کنید، در حالی‌که مخاطبین، شناختی از محصول شما نداشته باشند، عملا با شکست مواجه می‌شوید.

روش هایی مانند اینفلوئنس مارکتینگ یا همان تبلیغ برند با استفاده از افراد معروف و تأثیرگذار، افزایش رتبه سایت و بهبود سئو آن و تعامل با کاربران از طریق سوشال مدیا، منجر به دیده شدن برند و افزایش آگاهی از محصول‌تان می‎‌شوند.

جلب توجه در روش آیدا

مرحله دوم علاقه مند کردن کاربر یا Interest

در این مرحله کاربرانی که با برند شما آشنا شده و هنوز پیگیر شما هستند را با ایجاد جذابیت های منحصر به فرد، به مرحله بعدی می‌کشانید. جذاب سازی از طریق کارهایی همچون بسته بندی های خاص، تولید محتوای داستانی و استفاده از تیترهای تحریک کننده، هدایا و تخفیف‌های ویژه به مخاطبین، ایجاد می‎‌شود.

علاقه مند کردن مخاطبان کسب و کار

مرحله سوم ترغیب کردن یا مشتاق کردن کاربر یا Desire

پس از طی یک مسیر پرچالش، توانسته اید مخاطبین خود را به سومین مرحله از مدل AIDA، که مشتاق کردن آن ها نسبت به محصول است، برسانید. در این قسمت از بازاریابی، شما با استفاده از روش هایی وسوسه انگیز باعث مشتاق شدن مخاطب نسبت به انجام فعالیت موردنظر خود می‎شوید. روش هایی مانند: مقایسه محصول با محصولات رقبا و یا نمایش کامنت های مثبت و مملو از رضایت مشتریان قبلی تان، تأثیر به سزایی در مشتاق کردن مشتریان بالقوه فعلی تان دارد.

ترغیب کردن

مرحله چهارم  کاربر را تشویق به انجام کار یا اقدام به عمل نمودن یا Action

تمام مشتریان بالقوه ای که در 3 مرحله قبل، برند شما را دنبال می‌کردند، در این مرحله و با استفاده از یک استراتژی قدرتمند به مشتریان بالفعل برندتان تبدیل خواهند شد. انجام یک کار یا اقدام به عمل از سوی مشتری بسته به نوع هدف کسب و کارها، می‎تواند خرید محصول، دانلود یک فایل، ثبت نام در دوره های آموزشی، شنیدن یک پادکست و امثال آن باشد.

فرآیند اقدام به عمل از سوی مشتری، با استفاده از دکمه های CTA یا Call To Action اتفاق می‎افتد. کال تو اکشن یک دکمه یا لینک است که در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پیامک‌ها و ایمیل‌ها تعبیه می‌شود تا کاربر با کلیک بر روی آن، اقدام به کارهایی مانند خرید، دانلود، ثبت نام و… نماید.

تشویق به انجام کار یا اقدام نمودن | رشدانا

تأثیر مدل AIDA در تولید محتوا

با گسترش اینترنت، کاربران برای گرفتن پاسخ خود راجع به یک موضوع، محصول و یا خدمات، بدون درنگ به موتور جستجوی گوگل مراجعه می‎‌کنند. هنگام سرچ و دیدن نتایج جست و جو، بر روی آن سایتی کلیک می‌‎کنند که حاوی کلمات کلیدی، عنوان جذاب و پاسخ گوی سؤال آن ها باشد تا بتوانند از طریق محتوای صفحه انتخابی شان، نیاز خود را مرتفع کنند. هر 4 مرحله مدل AIDA با استفاده از کلمات و محتواهایی انجام می‌شود که برای کاربران تولید می‎‌کنید. تولید محتوای ناب و چشمگیر، می‌تواند یک کاربر را به یک مشتری بالفعل و وفادار تبدیل کند.

 

حتما بخوانید: تولید محتوای الکترونیکی ضرورت رشد در دنیای دیجیتال

 

آنچه در مقاله مدل AIDA آموختیم

با تعریفی ساده و روان از مدل بازاریابی آیدا، هر 4 مرحله جلب توجه، علاقه مند کردن، اشتیاق و اقدام به عمل را توضیح دادیم. گفتیم که این مدل بازاریابی مفید، چگونه بر فروش و تولید محتوای کسب و کارها تأثیر گذاشته و منجر به افزایش آگاهی از برند و بالا رفتن فروش خواهد شد. آیا تا به حال از این روش در بازاریابی برای آگاهی دادن و ترغیب مشتریانتان به خرید استفاده کرده اید؟ نظرات ارزشمند خودتان را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin