کال تو اکشن CTA چیست و چه اهمیتی دارد؟


/

امروزه تعامل کسب‌وکارها یا برندهای مختلف در دنیای آنلاین بیشتر از هر زمان دیگری است. اقدامات و فرآیندهای مختلف برند یا کسب‌وکار دائما از طرف مخاطب رصد می‌شود و جریانی از کنش و واکنش شکل…

امروزه تعامل کسب‌وکارها یا برندهای مختلف در دنیای آنلاین بیشتر از هر زمان دیگری است. اقدامات و فرآیندهای مختلف برند یا کسب‌وکار دائما از طرف مخاطب رصد می‌شود و جریانی از کنش و واکنش شکل می‌گیرد. در این بین کاربر درخواست‌های خود را مطرح می‌کند و انتظار دارد برند به آن‌ها توجه کافی داشته باشد؛ اما آیا چنین درخواست‌هایی صرفا از جانب مشتری یا مخاطب برند است؟

یعنی برند هیچ درخواستی از مخاطب ندارد؟ البته که این جریان دو سویه و دو طرفه است و مجموعه آن‌ها نوعی از تعامل و ارتباط بین طرف فروشنده یا تولید کننده و خریدار یا مخاطب را نشان می‌دهد. حالا به سوال دیگری بر می‌خوریم. تمام درخواست‌های برند از سمت مشتری انجام می‌شود؟ چه عواملی روی انجام شدن یا نشدن این درخواست‌ها تاثیر دارد؟

انجام شدن یا نشدن اقداماتی که برند از مخاطبین خود انتظار دارد به عوامل مختلفی وابسته است. یکی از این عوامل نحوه استفاده از کال تو اکشن یا دعوت به اقدام نام دارد. اگر نمی‌دانید کال تو اکشن چیست پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

CTA یا Call To Action چیست؟

همان طور که از عنوان پیداست، کال تو اکشن با عبارت Call To Action و مخفف CTA شناخته می‌شود. در یک معنای کلی، CTA یعنی تمام اقدامات برند که به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم برای دعوت به عمل کاربر انجام گیرد. شاید این تصویر بیش از اندازه کلی باشد و نتوانید به درستی با آن ارتباط برقرار کنید؛ پس کمی جزئی‌تر به این مفهوم نگاه می‌کنیم.

احتمالا از خود می‌پرسید مثال مرتبط با کال تو اکشن چیست؟ به این موارد توجه کنید:

  • دعوت از مخاطب به واسطه یک لینک یا ایمیل برای ثبت نام در یک رویداد
  • دعوت از مخاطب برای نوشتن دیدگاه یا نظر در انتهای پست شبکه‌های اجتماعی
  • دعوت از مخاطب برای به اشتراک گذاری یک پست یا مطلب
  • دعوت از مخاطب برای خرید یک محصول به واسطه کلیک کردن روی عکس آن محصول
  • و دعوت از مخاطب برای انجام کارهای دیگر که حتما شما هم با آن برخورد کرده‌اید.

کال تو اکشن چیست| رشدانا

برای اینکه با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، به صفحه محبوب خود در اینستاگرام سر بزنید. انتهای یکی از پست‌ها را با دقت ببینید؛ به احتمال زیاد با جمله لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید یا این پست را ذخیره کنید تا بعدا بتوانید مجددا آن را ببینید، برخورد خواهید کرد. این‌ها نمونه‌های دقیقی از CTA هستند. به طور کلی، دعوت به عمل کاربران اقدامات متنوعی را در بر می‌گیرد. به نظر شما انواع کال تو اکشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در ادامه منتظر پاسخ این سوال باشید.

انواع CTA

کال تو اکشن انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژه یک اقدام و عمل است. با استفاده بهینه از این CTA ها می‌توانید درخواست خود را درست و مستقیم بیان کنید تا مخاطب به راحتی پیام شما را متوجه شده و برای انجام آن اقدام کند. همچنین اگر ندانید تاثیر کال تو اکشن بر روی سئو چیست و نتوانید به درستی از این اقدام استفاده کنید، ممکن است کاربران سایت شما بدون اینکه اقدامی انجام دهند سایت شما را ببندند که در این صورت مشتری های احتمالی خود را از دست می دهید. در ادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو مقدماتی و بهینه سازی وبسایت

 

ثبت‌نام و پر کردن فرم

گاهی اوقات اقدامی که از کاربر می‌خواهید، ثبت‎نام یا پر کردن فرم مشخصی است که اطلاعات آن می‌تواند برای شما مفید باشد. نکته مهم درباره این اقدام این است که کاربر لازم است دو بار کاری که از او می‌خواهید را انجام دهد. یعنی یک بار باید تشویق به پر کردن فرم شود و در دفعه بعدی باید بر روی دکمه ارسال کلیک کند. بنابراین در این نوع از CTA، لازم است که دکمه ارسال را به گونه‌ای جذاب طراحی کنید که کاربر متوجه اهمیت انجام این کار شود و حاضر به همکاری باشد. از طرفی دیگر، به منظور پر کردن فرم موردنظرتان، می‌توانید هدیه‌ای مانند کتاب الکترونیکی برای مخاطبین خود در نظر بگیرید تا با تمایل بیشتری جذب انجام این کار شوند.

دکمه به اشتراک‌گذاری مطالب

یکی دیگر از مهم‎ترین فراخوانی‌هایی که می‏‌توانید در سایت خود انجام دهید، درخواست به اشتراک‌گذاری مطالبتان در شبکه‌های اجتماعی است. امروزه کاربران این‏گونه شبکه‌ها روز به روز در حال افزایش هستند و هرچه بیشتر بتوانید مطالب خود را نشر دهید، مخاطب بیشتری نیز جذب کسب و کارتان می‏شود. دکمه‌های به اشتراک‎گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی شاید نسبت به دیگر دکمه‌های CTA اندازه بزرگی نداشته باشند، اما تاثیر زیادی در سئو و دریافت بازخورد از کاربران دارند. بدین منظور، کافیست کاربر را ترغیب به کلیک بر روی دکمه موردنظر کرده تا محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

درخواست خرید

شاید مهم‌ترین اقدامی که مورد نظر هر کسب و کاری است، خرید محصولات و یا دریافت خدمات باشد. بنابراین کال تو اکشن تشویق به خرید آنلاین یا افزودن به سبد خرید، برای آنلاین شاپ‌ها بسیار مهم است. درمورد CTA خرید آنلاین، دو حالت وجود دارد که باید حواستان به این موضوع باشد. اول آن‏که ممکن است کاربر در سایت یا صفحه محصول شما نرفته باشد. بنابراین در ابتدا لازم است که او را به یک لندینگ پیج جذاب و دیدنی هدایت کنید. نکته مهم دیگر این است که این احتمال وجود دارد که به هر دلیلی، مانند کمبود موجودی، مشکلات فنی و… حتی پس از تصمیم‏گیری به خرید، اقدام کاربر به سرانجام نرسد. در این حالت می‌توانید با شیوه‌های گوناگونی مانند ارائه نسخه رایگان برای مدت محدود یا استفاده از کمپین‌های ریتارگتینگ، مشتری را حفظ کرده و یا مجددا مورد هدف قرار دهید.

انواع کال تو اکشن

تماس با پشتیبانی یا چت آنلاین

کاربران، قبل از خرید خود معمولا با هزاران سوال روبرو می‌شوند که شما به عنوان صاحب کسب و کار باید بتوانید به صورت کامل و با حوصله به آن‏ها پاسخ دهید. از طرفی دیگر، راهنمایی و مشاوره صادقانه کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم بهتری در زمان خرید بگیرند. ضمن این‎که برقراری ارتباط و تعامل، به میزان اعتماد خریداران و مخاطبان شما اضافه می‌کند. در نتیجه، می‎توانید با طراحی یک کال تو اکشن جذاب در صفحه اصلی سایت یا دیگر صفحات، به کاربرانتان پیشنهاد کنید که در صورت نیاز به راهنمایی، بر روی آیکون مربوطه کلیک کنند.

ثبت‌نام در رویدادها

معمولا بیشتر کسب و کارها در تاریخ‌های مختلف رویدادهای عمومی و تخصصی متعددی برگزار می‌کنند. شما می‎توانید با یک کال تو اکشن خوب، به بهترین شکل از جو برگزاری رویداد و حواشی آن به نفع خود بهره ببرید تا کاربران بیشتری به سایت شما مراجعه کنند. به عنوان مثال، برای نمایش الکامپ، یک مسابقه یا بازی طراحی کنید تا مخاطبین با ثبت‌نام در آن بتوانند از تخفیفات ویژه نمایشگاه استفاده کنند.

مشاهده محصولات و خدمات

در طول روز کاربران متعددی با هدف خرید محصول، استفاده از خدمات و یا دریافت محتوای مورد نظرشان به سایت شما مراجعه می‌کنند. اگر بتوانید یک CTA جذاب برای هر بخش از وبسایت خود تعریف کنید، شانس اینکه نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کند، بالا می‎رود. مثلا با کال تو اکشنی مانند (30درصد تخفیف برای خرید اول) یا (چرا این خدمت مناسب من است؟) و موارد مانند آن، می‎توانید مخاطب خود را ترغیب کنید.

نقش ادامه مطلب به عنوان کال تو اکشن چیست؟

تحریک کنجکاوی مخاطب در اغلب موارد نتیجه مثبتی به همراه دارد؛ یکی از مثال‌هایی که تقریبا همه ما دیده‌ایم، ادامه مطلب یا بیشتر بخوانیدها در وب‌سایت یا وبلاگ‌های مختلف است. مخاطب در چنین لحظاتی احساس می‌کند اگر ادامه مطلب را از دست بدهد، بخش مهمی را ندیده یا نخوانده؛ پس حتما به ادامه نوشته مراجعه می‌کند تا مطمئن شود چیزی را از دست نداده است.

محل قرارگیری دکمه CTA کجاست؟

یکی از نکات مهم درباره CTA، محل قرارگیری آن است. در واقع یکی از سوالاتی که معمولا طراحان با آن روبرو می‌شوند این است که دکمه را کجا قرار دهیم که بیشترین بازخورد را دریافت کنیم؟! واضح است که این آیکون باید در جایی قرار داده شود که راحت‎ترین دسترسی را داشته باشد و بهتر در معرض دید قرار بگیرد. تصمیم‌گیری درباره محل قرارگیری دکمه، گاهی اوقات می‎تواند به کمک تجربه انجام شود. اما برخی اوقات لازم است که به سراغ یک فرد متخصص بروید و گاهی هم با آزمون و خطا، مانند تست A/B، می‎توانید متوجه شوید که بهترین جا برای دریافت بازخورد بیشتر کجاست؟

به طور پیش فرض، معمولا بهترین جایی که برای قرارگیری دکمه فراخوانی در صفحه مناسب‌تر است، پایان متن می‌باشد که هم خوب دیده می‌شود و هم کاربر پس از مطالعه محتوا آماده کلیک کردن بر روی آن است. البته شما می‎توانید دکمه کال تو اکشن را در بالای صفحه یا چندین جا بین متن در نظر بگیرید تا هر زمان که کاربر تمایل داشت، بر روی آن کلیک کند. حواستان باشد که محل قرارگیری یا تکرار دکمه، نباید به گونه‌ای باشد که منجر به دریافت نتیجه منفی شود و یا برای کاربر مزاحمتی ایجاد کند و قید کلیک کردن را بزند! براساس تجربه و ازنظر متخصصان فنی این حوزه، بهترین مکان‌های قرارگیری CTA عبارتند از:

  • انتهای صفحه اصلی یا پست‌ها
  • سایدبار
  • پیام‌های پاپ‌آپ
  • صفحه محصول
  • بنرهای تبلیغاتی
  • اسلایدها
  • منوهای چسبان

نکات مهم درباره نوشتن کال تو اکشن

علاوه بر طراحی جذاب و خاص دکمه، لازم است به متنی که مخاطب را متقاعد می‌کند نیز توجه داشته باشید. بدین منظور، شاید لازم باشد بارها و بارها آزمون و خطا کنید. اما به طور کلی، با رعایت یک‌سری اصول که در ادامه معرفی می‌کنیم نیز می‌توانید بهترین متن را برای تشویق و ترغیب کاربران بنویسید.

ساده و روان و خودمانی

برای آن‌که مخاطب بیشتر با شما تعامل برقرار کند، از کلیشه‌ها فاصله بگیرید و سعی کنید جملات خودمانی و خلاقانه بنویسید. البته این موضوع به معنای ایجاد ابهام نیست. به یاد داشته باشید که پیام یک CTA باید شفاف و واضح باشد.

ایجاد محدودیت

همواره محدودیت و حس عقب ماندن از دیگران یا فرصت کافی نداشتن، یکی از روش‌های موثر در زمینه نوشتن کال تو اکشن بوده است. به عنوان مثال، می‎توانید از جملاتی مانند (تخفیف ویژه برای 5 نفر اول) و یا (تنها 2 بلیط دیگر باقی مانده) استفاده کنید و از این طریق ترس از دست دادن در مخاطبتان ایجاد نمایید. از دیگر نکات مهم در این زمینه، می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرم محتوایی را جدی بگیرید
  • کوتاه و جذاب بنویسید
  • دستور ندهید
  • ارزش آفرینی کنید

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره موضوع کال تو اکشن چیست و انواع CTA صحبت کردیم. برای دعوت از مخاطب باید به قوانین درخواست و نحوه انجام آن به خوبی آگاه باشید. لحن و کلمات شما در حین بیان درخواست بسیار مهم است. جالب است بدانید که تعریف این مفهوم در تعیین نرخ KPI یا شاخص عملکرد نقش دارد؛ یعنی هر چقدر CTA با حالت مناسب‌تر و دقیق‌تری مشخص شود، نرخ KPI دقیق‌تر خواهد بود.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما محل قرار گرفتن دکمه یا لینک دعوت به اقدام، رنگ و سایز آن تا چه اندازه بر نحوه برخورد مخاطبان تاثیر خواهد داشت؟ شما برای نوشتن یک متن جذاب برای کال تو اکشن و ترغیب مخاطبانتان چه مواردی را رعایت می کنید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin