اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چرا اهمیت بالایی دارد؟


با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها بسیاری از صنایع دستخوش تغییر شدند؛ یکی از این موارد صنعت بازاریابی و تبلیغات است. روش‌های تبلیغات و بازاریابی سنتی با چیزی که امروزه و در حال حاضر می‌بینیم،…

با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها بسیاری از صنایع دستخوش تغییر شدند؛ یکی از این موارد صنعت بازاریابی و تبلیغات است. روش‌های تبلیغات و بازاریابی سنتی با چیزی که امروزه و در حال حاضر می‌بینیم، تفاوت زیادی دارد. به واسطه همین تغییرات و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری، شاهد روش‌های جدیدی در عرصه بازاریابی دیجیتال هستیم. یکی از این روش‌ها اینفلوئنسر مارکتینگ است که تاثیر به سزایی در معرفی برند و کسب‌وکار دارد. اگر دوست دارید بدانید این شاخه نوظهور در دنیای دیجیتال مارکتینگ چیست، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار چیست؟

همان طور که از عنوان پیدا است اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود و اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این نوع بازاریابی، از اشخاص و افراد محبوب در شبکه‌های اجتماعی که به نوعی تاثیرگذار و جریان‌ساز هم هستند، استفاده می‌شود تا از مخاطبان برای انجام یک عمل دعوت کنند. نمونه‌های مشابه این اتفاق را خیلی دیده‌اید؛ مثلا برخی از اینفلوئنسرها یک محصول را مصرف می‌کنند و سپس از مخاطبان خود می‌خواهند آن‌ها هم به کمپین خرید یا مصرف آن محصول بپیوندند.

مهم‌ترین شرط اثرگذار بودن، داشتن مخاطب یا دنبال‌کننده با تعداد و رقم بالا است. اینفلوئنسرها این شرط را دارند و در حقیقت همین ویژگی است که باعث تمایز آن‌ها با افراد معمولی می‌شود. این افراد دنبال‌کنندگان زیادی دارند که به طور مرتب آن‌ها را فالو می‌کنند و پیگیر اخبار یا رویدادهایشان هستند. شاید از خود بپرسید دلیل محبوبیت تاثیرگذاران دنیای مجازی چیست؟

 

حتما بخوانید: اینفلوئنسر کیست؟ چگونه سبک زندگی تاثیرگذاری داشته باشیم؟

 

این مساله را باید از دید مخاطب بررسی کنید. بعضی از مخاطبین، به دلیل جذابیت سبک زندگی یک اینفلوئنسر او را دنبال می‌کنند. ورزشکاران، خواننده‌ها، هنرمندان و بسیاری از مشاغل دیگر هم هستند که در دسته تاثیرگذاران فضای مجازی قرار می‌گیرند و دنبال کنندگان زیادی دارند. برخی افراد به دلیل مهارت‌های خاص شخص تاثیرگذار او را فالو می‌کنند و این دلایل بسته به سلیقه مخاطب، متغیر است. احتمالا تا این قسمت به طور کامل با کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شده‌اید. در ادامه بخشی از آمارهای مربوط به این روش بازاریابی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چرا باید از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

استفاده از روش‌های جدید بازاریابی تاثیرگذار باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های تبلیغات شده و از طرف دیگر، میزان فروش و نرخ بازگشت سرمایه هم در اثر اجرای این شیوه‌ها بیشتر است؛ برای مثال، یک تبلیغ در خلال برنامه‌های محبوب تلویزیون با قریب به 10 میلیون تماشاگر، بین 800 تا 1200 میلیون هزینه دارد؛ همین تبلیغ در دنیای مجازی تا یک دهم کاهش می‌یابد. همچنین، کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر، در صورت مواجهه با یک تبلیغ مناسب تا 5 برابر تمایل بیشتری به خرید محصول دارند.

اخیرا تحقیقی در کشور آمریکا انجام شده که پیرامون همین موضوع است. بعد از بررسی نهایی، نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد که 40 درصد افراد بعد از مشاهده فیلم آنباکسینگ یا نحوه استفاده از یک محصول خاص توسط اینفلوئنسرها، آن محصول را فورا به شکل آنلاین سفارش داده و خریداری کرده‌اند.

 

حتما بخوانید: اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

 

چگونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ راه اندازی کنیم؟

حال این سوال پیش می‌آید که برای راه‌اندازی کمپین بازاریابی تاثیرگذار باید از کجا شروع کنیم و ابتدا چه کارهایی باید انجام شود؟ در این بخش به طور کامل به این سوال پاسخ می‌دهیم.

تعیین هدف و چشم انداز تبلیغات

در اولین مرحله از راه‌اندازی کمپین باید به این مساله فکر کنید که دقیقا هدف شما در استفاده از این روش چیست؟ بخشی از اهداف بعضی کسب‌وکارها در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • افزایش میزان فروش محصول یا خدمات و کسب درآمد بیشتر
  • افزایش آگاهی مخاطبان و کاربران نسبت به برند
  • افزایش سهم برند از بازار اقتصادی و تجاری
  • معرفی محصولات یا خدمات در دست تولید یا عرضه
  • کسب مخاطبان و مشتریان جدید به کمک راه‌اندازی کمپین
  • ورود به بازارهای بزرگ‌تر و جدیدتر
  • افزایش سود
  • و دیگر موارد

بعد از تعیین هدف باید برای پیدا کردن بهترین روش اقدام کنید.

چگونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ راه اندازی کنیم

 

پیشنهاد ویژه: آموزش اینستاگرام مارکتینگ و کسب درآمد از اینستاگرام 

 

پیدا کردن یک تعریف مناسب برای کمپین تبلیغاتی

براساس هر هدف، یک روش ویژه و منحصر به فرد وجود دارد که به کمپین تبلیغاتی مورد نظر تعریف خاصی می‌بخشد. تعدادی از روش‌های پرطرفدار عبارتند از:

  • افزایش مشارکت مخاطبان به کمک مسابقه در فضای شبکه‌های اجتماعی
  • افزایش فروش به کمک ارتقا امکانات سایت و لندینگ پیج
  • افزایش تعداد دنبال کنندگان

و بسیاری از روش‌های دیگر که می‌توانید در این مسیر از آن‌ها استفاده کنید. مراحل بعدی در مسیر راه‌اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ یا Influencer Marketing Campaign موارد زیر را شامل می‌شود:

  • انتخاب اینفلوئنسر مناسب جهت معرفی کمپین
  • ارتباط گرفتن با اینفلوئنسر مورد نظر
  • تعیین هزینه و موارد مرتبط با آن
  • تعیین وظایف و مسئولیت‌های اینفلوئنسر و عقد قرارداد

بررسی اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ

بر اساس آنچه که تا این قسمت از مطلب دریافتیم، بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد و پیشرفت کسب و کارها داشته باشد. این در حالی است که انجام اشتباهات نیز می‌تواند به روند پیشرفت کسب و کار صدمه وارد کرده و از اعتبار برند بکاهد. به همین دلیل، در این بخش قصد داریم رایج‌ترین اشتباهات را در این شیوه از بازاریابی معرفی و بررسی کنیم.

انتخاب اینفلوئنسر براساس تعداد فالوور

بدون شک تعداد بالای دنبال کنندگان یک پیج به معنای تاثیرگذاری و یا محبوبیت آن نیست! این قاعده برای پیج‌های اینفلوئنسرها نیز صدق می‌کند. چه بسا که تعداد بالای دنبال کنندگان در یک پیج، واقعی نباشد و عده کثیری از آن‌ها اکانت‌های فیک باشند! به همین دلیل زمانی که می‌خواهید یک فرد تاثیرگذار را برای بازاریابی انتخاب کنید، بهتر است به میزان تعامل او با فالوورهای خود توجه داشته باشید.

انتخاب اینفلوئنسر نامربوط به حوزه فعالیت

زمانی که قصد بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها را دارید، بهتر است کسی را برای این کار انتخاب کنید که به حوزه کاری شما مربوط شود. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک کتاب‌فروشی هستید و قصد جذب مشتری بیشتری دارید، بهتر است تبلیغات خود را به کسی که در رابطه با کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کند، بسپارید.

سفارش تبلیغات تنها یک‌بار به هر اینفلوئنسر

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که معمولا شما را از رسیدن به اهداف بازاریابی خود دور نگه می‌دارد این است که تنها یک‌بار سفارش تبلیغات به یک فرد محبوب می‌دهید. براساس اصول و استراتژی‌های بازاریابی، همکاری شما با یک اینفلوئنسر باید به صورت مداوم ادامه پیدا کند تا تاثیر لازم را بر روی مخاطبین داشته باشد. به یاد داشته باشید که برند شما تنها با یک‌بار تبلیغ به جایگاهی که شایسته آن است، نمی‌رسد و لازمه تحقق اهداف، مداومت در این کار است.

دیکته کردن شیوه تبلیغ به اینفلوئنسرها

یکی از ویژگی‌های بارز اینفلوئنسرهای موفق، خلاقیت آنان است. زمانی که تصمیم به راه‌اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گیرید، نباید او را در شیوه تبلیغات محدود کنید؛ چراکه آن‌ها به خوبی می‌دانند که هر کالا از چه طریقی و به چه صورتی باید معرفی شود.

هزینه راه‌اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به چه شکل است؟

بدون شک برای این نوع بازاریابی نمی‌توان یک هزینه مشخصی را تعیین کرد. در واقع محاسبه هزینه تبلیغات به واسطه سلبریتی‌ها و افراد مشهور، به فاکتورهای خاصی بستگی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

نوع تبلیغات

تعرفه تبلیغات متناسب با نوع تبلیغی که شما در نظر دارید و آنچه که سفارش می‌دهید، بستگی دارد. به عنوان مثال، تبلیغاتی که در قالب یک پست اینستاگرامی انجام می‌شود، هزینه بیشتری نسبت به تبلیغات استوری دارند.

میزان سود برند

یکی دیگر از عواملی که در تعیین تعرفه تبلیغات اینفلوئنسرها موثر است، میزان سود شما می‌باشد. تبلیغ کنندگان با در نظر گرفتن میزان رشد فروش شما پس از معرفی، هزینه تبلیغات را مشخص می‌کنند.

نوع اینفلوئنسر

افراد فعال در حوزه تبلیغات اینستاگرامی براساس تعداد دنبال کنندگانی که دارند، در 4 گروه جای می‌گیرند که عبارتند از:

  • نانو اینفلوئنسر با تعداد زیر ده هزار نفر دنبال کننده
  • میکرو اینفلوئنسر با تعداد ده هزار تا صد هزار دنبال کننده و فعالیت در یک زمینه خاص
  • ماکرو اینفلوئنسر با تعداد بیشتری فالوور و مطالب متنوع
  • مگا اینفلوئنسر با تعداد دنبال کنندگان بیش از یک میلیون نفر

اینکه شما برای تبلیغ برند خود به سراغ کدامیک از این افراد می‌روید، تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی و تاثیرگذاری کمپین بازاریابی شما خواهد داشت.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ

 

در پایان

در این مقاله درباره اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کردیم. بازاریابی تاثیرگذار می‌تواند تا مدت‌ها مخاطب و مشتری را با خود همراه نگه دارد و از نظر هزینه نسبت به بازاریابی و تبلیغات سنتی هزینه کمتری دارد. به یاد داشته باشید، با پیشرفت روزافزون دنیای اینترنت و تکنولوژی همه صنایع در حال تغییر و به‌روز شدن هستند؛ پس لازم است که کسب‌وکارها هم با این شرایط همراه شوند و سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. آیا شما هم از روش بازاریابی تاثیرگذار و نوظهور اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کرده اید یا هم چنان به روش های قدیمی پایبند هستید و از آن ها بهره می گیرید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin