چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس موفق فکر کرد؟


برنامه نویسی، درست مانند سایر علوم، قابل یادگیری است و تمام برنامه نویسان موفق دنیا نیز به تدریج، با پشتکار و ضمن کسب تجربه، به درآمد و جایگاه شغلی فعلی خود دست یافته اند. به…

برنامه نویسی، درست مانند سایر علوم، قابل یادگیری است و تمام برنامه نویسان موفق دنیا نیز به تدریج، با پشتکار و ضمن کسب تجربه، به درآمد و جایگاه شغلی فعلی خود دست یافته اند. به این ترتیب، هر فردی با صرف زمان، هزینه و تمرین فراوان می‎‌تواند کدنویسی را به خوبی بیاموزد.

اما سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس فکر کرد؟ ضمن علاقه به برنامه نویسی چگونه می‎توان به راحتی وارد صنعت توسعه‌ نرم‌افزار شد؟ آیا صرفا یادگیری مهارت کدنویسی و برنامه نویسی کافی است و یا به مهارت‌های جانبی دیگری نیز برای موفقیت در این مسیر نیاز است؟

تفکر مثل یک برنامه نویس

ما در رشدانا و در ادامه این مطلب توضیح می‎‌دهیم که برنامه‌نویسان یا developer های موفق، چگونه ضمن یادگیری زبان برنامه نویسی محبوب‌شان و با استفاده از تکنیک‌های حل مسأله، سراغ چالش های دنیای کدنویسی رفته و در این زمینه به افرادی حرفه ای تبدیل می‎‌شوند.

به این ترتیب، ما در این مقاله به توضیح ویژگی ها و نشانه هایی می‌‎پردازیم که به شما در مسیر شغلی برنامه نویسی کمک می‎‌کنند. البته اگر به صورت کاملا جدی به این حرفه علاقمند هستید و اهداف بلند مدتی در این شغل برای خود ترسیم کرده اید. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

متداول‌ترین ویژگی‌های برنامه نویسان موفق

در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد برخی از مهم ترین ویژگی‌های دیولوپرهای موفق صحبت کنیم و توضیح دهیم که چگونه می‌‎توانید مانند یک برنامه نویس فکر کنید و به پیشرفت شغلی خود، سرعت دهید. درادامه 3 مورد از این ویژگی ها را معرفی می‎کنیم.

 

1- منعطف باشید و آماده چالش های برنامه نویسی باشید

همانطور که می‎‌دانید برنامه نویسی از آن دسته مهارت‌هایی است که در حال توسعه روز افزون است و شما با زبان های مختلفی در این حوزه سر و کار دارید. علاوه بر زبان‌های کدنویسی قدیمی تر، زبان های جدیدی روی کار می‌آیند که باعث می‌شود حتی باتجربه ترین برنامه نویسان نیز، دچار خطاهای متعددی در این شغل شوند. بنابراین، باید در مقابل اطلاعات جدید و ناشناخته این حوزه، منعطف و البته صبور باشید. در این راه نیاز به یادگیری روش های حل مسأله دارید تا بتوانید سخت ترین مسائل و خطاهای کدنویسی را با صبوری و تمرکز، حل کرده و از این تفکر دوری کنید که مسائل پیش رو، غیر قابل حل شدن هستند.

 

حتما بخوانید: مهارت حل مسئله چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

 

بله، همیشه راهی وجود دارد. هر زمان با سؤال و خطایی در این زمینه مواجه شدید، مستندات و توضیحات زبان‌های برنامه‌نویسی، لایبرری ها و فریم ورک های موجود، منابع خوبی برای پیدا کردن راه حل هستند. البته گوگل نیز اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد.

چگونه مثل یک برنامه نویس باشیم

2- بسیار کنجکاو و علاقمند به یادگیری باشید

دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات، بسیار گسترده اند. از این رو، علاقه، اشتیاق و کنجکاوی از جمله مهم ترین ضرورت های حرفه برنامه نویسی هستند. صادقانه به پرسش های زیر پاسخ دهید و اگر جواب سؤالات متفی باشد، بهتر است برنامه نویسی را رها کنید و به دنبال کشف علاقه واقعی خود باشید.

  • آیا کدنویسی باعث ایجاد اشتیاق در شما می‎‌شود؟
  • آیا برای مقابله باچالش‌های این حرفه، آمادگی لازم را دارید؟
  • آیا برای یادگیری مستمر در این زمینه، هیجان و شوق کافی دارید؟
  • ایا توانایی حل مسائل در کمترین زمان و همراه با یافتن آسان ترین روش را دارید؟

به علاوه شما می‌توانید از جلسات مشاوره شغلی رشدانا برای پیدا کردن مسیر شغلی مناسب خود استفاده کنید.

به مرور که کار خود را آغاز کنید و بتوانید بر روی پروژه های مختلف کار کنید باید بتوانید:

  • در دوره های پیشرفته کدنویسی شرکت کنید. علاوه بر آن، زمانی را به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی جدید اختصاص دهید و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.
  • به یاد داشته باشید که افراد حاضر در انجمن‌هایی مثل Stack Overflow یا Github، می‌‎توانند همراهان و مشاوران بسیار خوبی برای مشکلات و پرسش‌های تان باشند. از تجربه دیولوپرهای حرفه‌ای این انجمن‌ها استفاده کنید و شبکه ارتباطی خود را افزایش دهید.
  • همانطور که گفتیم حرفه برنامه نویسی، با شتاب بسیار زیادی در حال توسعه است. بنابراین، روزانه ساعاتی را به مطالعه کتاب‌ها و مقالات جدید در این حیطه اختصاص دهید.
  • پروژه‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید را در یک فایل جمع آوری کنید و هر ازگاهی به آن‌ها سر بزنید. با پیشرفت در کار، متوجه اشتباهات گذشته خود می‎‌شوید. این شیوه یادگیری بسیار پربازده است. البته یکی دیگر از مزایای نگهداری پروژه‌ها، ارائه آن‌ها به مشتریان جدید جهت بازدید نمونه کار است.
  • از مشتریان سابق خود بخواهید نظرات و بازخوردهای خود را با شما در میان بگذارند. این شیوه هم برای پی بردن به اشکالات کاری بسیار مفید است.

 

حتما بخوانید: 7 روش کاربردی برای افزایش مهارت یادگیری

 

3- منسجم و سازمان یافته کار کنید

برای موفقیت در برنامه نویسی، بایستی بتوانید کاملا منظم و سازمان یافته کار کنید، از سیستم های کارامد و قوی بهره ببرید و در نهایت ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنید. به این منظور، تکنیک های زیر را به یاد بسپارید.

think like a programmer

بهره گیری از ابزارهای برنامه ریزی و سازماندهی پروژه مانند ترلو

به دلیل تغییرات زیادی که ممکن است در حین کار برنامه نویسی ایجاد شود، بهتر است از ابزارهای برنامه ریزی همچون ترلو برای پیشبرد کارتان استفاده کنید. این ابزار با در اختیار قرار دادن چندین کارت، تسک ها و وظایف را به خوبی دسته بندی کرده و در انجام به موقع کارها و همینطور جلوگیری از تأخیر، به شما کمک فراوانی می‎کند.

 

برنامه کاری خود را متناسب با ویژگی های شخصیتی خود و انتظارات مشتری، ایجاد کنید

آیا ازاد کاری یا فریلنسر بودن را بیشتر دوست دارید یا استخدام شدن در یک شرکت و کار کردن در ساعات مشخصی از روز؟ در هر صورت باید بتوانید مطابق با خواسته های مدیر و یا مشتریان خود کارتان را پیش ببرید و مدل کاری ثابتی برای خودتان تعریف کنید.

 

حتما بخوانید: فریلنسری چیست؟ همه چیز درباره فریلنسینگ یا آزادکاری

 

برای ارتباط با مشتریان، یک پلتفرم یا شبکه اجتماعی در دسترس را انتخاب کنید

با توجه به پرسونای مخاطبین و راحتی خودتان، یکی از شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم های موجود را برای ارتباط و ارائه پروژه به مشتری انتخاب کنید. به تمام مشتریان خود یک پلتفرم ثابت مانند ایمیل را معرفی کرده و از آن ها بخواهید که برای ارتباط با شما در هر ساعتی از شبانه روز، صرفا توسط ایمیل با شما در ارتباط باشند. داشتن یک راه ارتباطی خاص باعث می‎شود، با تمرکز بر روی این راه، همیشه در دسترس مشتری باشید و اعتماد او را جلب کنید.

 

و اما جمع بندی

یادگیری برنامه نویسی چندان ساده و راحت نیست اما علاقه، اشتیاق به یادگیری و استمرار در این راه می‎‌تواند شما را به موفقیت برساند. در واقع این موضوع که چگونه می‎توان مانند یک برنامه نویس فکر کرد و به موفقیت رسید، در گرو تلاش، مطالعه و کسب تجربه فراوان است.

ما در این مقاله از رشدانا، به برجسته ترین ویژگی های برنامه نویسان موفق دنیا اشاره کرده و گفتیم که این افراد حتی برای ارتباط با مشتریان خود نیز، چطور برنامه ریزی می‎‌کنند. شما هم اگر تجربه برنامه نویسی دارید، آموخته های خود را با ما و سایر دوستان تان به اشتراک بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی

 

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin