فریلنسری چیست؟ همه چیز درباره فریلنسینگ یا آزادکاری


حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی از بعضی افراد درمورد شغل آن‌ها پرس و جو می‌کنید، خودشان را تحت عنوان فریلنسر معرفی می‌کنند. مثلا می‌گویند من یک فریلنسر برنامه نویس یا یک فریلنسر…

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی از بعضی افراد درمورد شغل آن‌ها پرس و جو می‌کنید، خودشان را تحت عنوان فریلنسر معرفی می‌کنند. مثلا می‌گویند من یک فریلنسر برنامه نویس یا یک فریلنسر موشن گرافیک هستم. اما فریلنسر دقیقا کیست؟ فریلنسینگ یعنی چه؟ آیا نوعی دورکاری محسوب می‌شود؟

در سری مقالات مربوط به فریلنسری قصد داریم به طور مفصل به شرح مفهوم این اصطلاح بپردازیم ، مزایا و معایب آن را بشناسیم و همچنین نکات طلایی را که شما را به یک فریلنسر موفق تبدیل میکند را باهم بررسی کنیم. در ادامه با رشدانا همراه باشید.

فریلنسری جیست

 

فریلنسری یا آزادکاری چیست؟

در ساده ترین تعریف، فریلنسری همان کاری است که در آن افراد شغل آزاد دارند و کارمند نیستند. درواقع فریلنسری کاری است که شما در آن با مدیر و رئیس و همکار (به صورت ثابت و همیشگی) سر و کار ندارید و کاملا آزادانه (Free) به فعالیت‌های خود می‌پردازید؛ شما به هیچ کارفرمای مشخصی در دراز مدت متعهد نمی‌شوید و به نوعی خودتان رئیس خودتان هستید. دقت کنید که این قضیه با مفهوم دورکاری کلا متفاوت است.

دورکاری یا کار ریموت به زبان ساده یعنی کار کردن از فاصله دور برای شخصی که قرار است از او پولی دریافت کنید و این شامل هر شکلی از به کارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات (استفاده از رایانه مثلا) از راه دور می‌شود. اما آزادکاری هم می‌تواند به صورت دورکاری و هم به صورت حضوری مستقیم انجام شود. بنابراین به مفهوم شغل آزاد، Freelancing و به کسی که شغل آزاد دارد و اصطلاحا آزادکار است، Freelancer گفته می‌شود.

 

فریلنسر یا آزادکار کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

تا اینجا متوجه شدیم که فریلنسینگ یا آزادکاری چیست و به چه کسی فریلنسر گفته می‌شود. اما حالا بیایید ببینیم فریلنسرها چگونه زندگی خود را می‌گذرانند و علت این که افراد به سمت مشاغل فریلنسینگ تمایل نشان می‌دهند چیست.

افراد آزادکار معمولا یا آنقدر شناخته شده هستند که به صورت خودکار به افراد مختلف معرفی می‌شوند و پروژه دریافت می‌کنند و یا این که از طریق یک سری سایت‌های پلتفرمی (سایت‌های فریلنسینگ ایرانی یا خارجی) پروژه را تقبل می‌کنند. گاهی هم به صورت موقت با یک شرکت یا آژانس تبلیغاتی قرارداد بسته و به صورت پروژه ای کار را جلو می‌برند.

اما چه چیزی باعث می‌شوند که افراد موقعیت طلایی و جایگاه امن خود را در شرکت ترک کرده و به مشاغل فریلنسری رو بیاورند؟ در اینجا تعدادی از جالب ترین دلایل این قضیه را باهم بررسی می‌کنیم.

 

حتما بخوانید: مزایا و معایب فریلنسینگ یا آزادکاری

 

خیلی از فریلنسرها می‌گویند که می‌خواهم با لباس راحتی کار کنم و محدودیت و سختی کار در شرکت را نداشته باشم. برخی دیگر می‌گویند نمی‌خواهم سر یک تایم مقرر (مثلا 8 صبح) بیدار شوم و تا یک زمان مشخص، موظف به انجام کار باشم چرا که با این شیوه تایم کافی برای انجام کارهای دلخواه و مهارت آموزی ندارم. علاوه بر این موارد، اکثر فریلنسرها هم معتقدند که حقوق حاصل از پروژه‌های فریلنسینگ چند برابر حقوق کارمندی است و همین باعث می‌شود که افراد فریلنسر بودن را بر کارمند بودن ترجیح دهند.

فریلنسر کیست

چگونه یک فریلنسر شویم؟

فریلنسرها می‌توانند به صورت آزادانه با توجه به مهارت و علایق و امکانات خود  در زمینه طراحی گرافیک، نویسندگی، برنامه نویسی، مشاوره، راهبری شبکه های اجتماعی ، روابط عمومی و هر آنچه که تخصصش را داشته باشند فعالیت کنند. بنابراین اولین قدم شما برای فریلنسر شدن این است که با در نظر گرفتن علایق و امکانات خود و بازار کار، شروع به مهارت آموزی کنید و در یک حوزه متخصص شوید.

بعد از انتخاب حوزه دلخواه خود و کسب مهارت‌های لازم، وقت آن می‌رسد که در شبکه های اجتماعی عضو شوید و خودتان را برند کنید. سعی کنید ارزش خدمات خود و درواقع آنچه که شما را از هم صنفی هایتان متمایز میکند را به سایر افراد نشان دهید. به همین منظور می‌توانید یک وب‌سایت شخصی برای خود ایجاد کنید و نمونه کار هایتان را از این طریق به اشتراک بگذارید.

 

حتما بخوانید: نکات طلایی که تنها فریلنسر های موفق از آن با خبرند

 

قدم بعدی، عضویت در شبکه های اجتماعی است که ما عضویت در شبکه اجتماعی لینکدین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لینکدین مانند یک رزومه آنلاین عمل کرده و برای فریلنسرها نقش مهمی را ایفا می‌کند چرا که خیلی از فریلنسرها پروژه‌های بزرگ و موقعیت های شغلی جذاب خود را از طریق لینکدین دریافت می‌کنند.

 

درآمد فریلنسرها به چه صورت است؟

مشاغل آزادکاری می‌تواند به صورت پاره وقت یا پروژه ای باشد و افراد می‌توانند از آن به عنوان شغل دوم نیز استفاده کنند. بسته به صنعتی که فریلنسینگ در آن شایع است، شیوه کار و مدل پرداخت متغیر است. درواقع درآمد افراد آزادکار با توجه به میزان تخصص، تجربه، موقعیت مکانی و نوع کاری که انجام می‌دهند، متفاوت است.

در پروژه های بزرگ و پیچیده قضیه ممکن است کمی فرق کند و قراردادی بین طرفین تنظیم شود و یا نسبت به پیشرفت کار در هر قسمت پرداختی صورت گیرد. به طور کلی، شکل پرداخت ممکن است نزولی، درصدی یا بعد از اتمام آن پروژه باشد. برخی ممکن است روز، ساعت، دقیقه و یا تعداد پروژه ها را ملاک حقوق خود در نظر بگیرند.

به طور مثال اگر شما یک فریلنسر گوینده باشید، می‌توانید بر اساس دقایقی که گویندگی می‌کنید، هزینه دریافت کنید. یا اگر شما یک فریلنسر تولید محتوا باشید، می‌توانید ملاک پرداخت را بر اساس تعداد کلمات محتوا (500 کلمه ، 1000 کلمه و… ) در نظر بگیرید.

درآمد فریلنسر

 

سایت های فریلنسری ایرانی

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود فریلنسرهای تازه کار نتوانند پروژه تقبل کنند، عدم شناخت است. درواقع این افراد نمی‌دانند که کدام شرکت ها به تخصص آن‌ها نیاز دارند و متقابلا شرکت ها نیز در شناسایی افراد شایسته و متخصص حوزه دلخواه خود چالش دارند. بنابراین در این باز داغ فریلنسینگ، یک سری سایت های قانونی به وجود آمدند که به عنوان پلتفرم، ارتباطی ساده بین کارفرما و افراد آزادکار ایجاد کنند.

درواقع این سایت‌ها با ایجاد یک فضای ساده و محیط پرداخت امن و دریافت کارمزد، افراد متخصص را به کارفرما‌ها (شرکت ها) متصل می‌کنند تا روند تقبل پروژه با سهولت بیشتری انجام شوند. در ادامه به چند مورد از بهترین سایت های فریلنسری ایرانی اشاره می‌کنیم:

  • پونیشا
  • انجام میدم
  • پارسکدرز
  • ورکفا
  • کارلنسر
  • کاریشه
  • تایپایران
  • سان تایپ
  • پل دیزاینر

پل دیزاینر

پل یکی از سایت‌های فریلنسینگ  ایرانی است که فقط در حوزه هنر و طراحی فعالیت می‌کند. پل رابط طراح و کارفرما می‌باشد. کارفرمایان برای ثبت سفارش طراحی گرافیک، معماری و دکوراسیون، نقاشی، هنر و مدل سازی می‌توانند به این سایت اعتماد کنند. همچنین فریلنسر‌ها نیز می‌توانند با عضویت در این سایت کسب درآمد کنند. این سایت تنها سایت فریلنسر ایرانی می‌باشد که به هر دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس کاربران می‌باشد.

مزیت اصلی پل نسبت به سایر رقبا، مشخص بودن تعرفه طراحی می‌باشد. کارفرمایان می‌توانند قبل از تعریف پروژه، پورتفولیو و تعرفه طراحان را مشاهده  و مقایسه کنند.

نکته پایانی از جنس تخصص و مهارت

در دنیایی که روز به روز پیچیده تر میشود، شکل و تنوع کار بسته به مهارت ها و نیازهای روز بالا می‌رود. افراد می‌توانند با شرایط مختلف ارزش های متفاوتی خلق کنند که این موضوع قطعا به نفع دو طرف بازار تمام می‌شود. لذا این شکل از کار روز به روز با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود. هر چند که این نوع از کار ،شخصیت متناسب با خود را نیز می‌طلبد.

تا به حال تجربه آزادکاری در سایت‌های فریلنسینگ داشته اید؟ تجربه‌های شما مثبت بوده اند یا چالش برانگیز؟ معمولا کدام سایت‌ها را برای دریافت پروژه انتخاب می‌کنید؟ امیدواریم این مقاله برای شما مفیده واقع شده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید. 🙂

 

5/5 - (17 امتیاز)

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج توانمندسازی اشتغال رشدانا

Empowerment package

با فراگرفتن این مجموعه آموزشی، چند گام از دیگر افراد جلوتر باشید

7 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. فرشید

    سلام منم علاقه مندم در این حوزه شروع به فعالیت کنم، میتونم از تجربه شما راهنمایی بخوام؟
    متشکرم

  2. امید

    امبدوارم فریلنسری جایگاه و ارزش خودشو در ایران افزایش بده و کارفرماها دید بهتری نسبت به این جربان داشته باشند .‌‌مطمینا این هدف فقط با تلاش و فرهنگ سازی سایت های فریلنسری محقق خواهد شد .

  3. Elham

    فریلنسری واقعا عالیه.‌من قبلا تو یه شرکت با حقوق قانون کار کار میکردم . بیمه و مزایا هم بهم تعلق داشت. خداروشکر که منو از کار کنار زدن و مجبور شدم برای پرداخت اقساطم به فریلنسری روی بیاورم و برام عالی شد و الان ماهانه بالای بیست میلیون از فریلنسری فعالیت دارم.‌

  4. سیما نادری

    بسیار عالی. مطالب ارزنده ای در اختتیارمون قرار دادین. همچنین سایت معرفی شده برای طراحی و هنر عالی بود .

  5. ساناز بایرامی

    با تشکر ویژه از شما. مطالب بسیار خوبی از فریلنسری منتشر کردید.‌بقیه مقاله هاتون نیز بسیار عالی هست و ارزش مطالعه دارد.‌

  6. نرگس آلمانلی

    بسیار خوب بود . توضیحات کافی از فریلنسری ارایه شده است .

  7. علی

    مطالب بسیار ارزنده و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin