پایگاه داده MySQL چیست؟ کاربرد های آن را بشناسید


اگر در زمینه برنامه نویسی فعالیت داشته باشید، احتمالا کلمه mysql به گوشتان خورده است! اگر به این موضوع علاقه مندید که بدانید mysql چیست و چه استفاده‌ای از آن می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای…

اگر در زمینه برنامه نویسی فعالیت داشته باشید، احتمالا کلمه mysql به گوشتان خورده است! اگر به این موضوع علاقه مندید که بدانید mysql چیست و چه استفاده‌ای از آن می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید؛ چرا که قصد داریم به طور کامل پایگاه داده  mysql را معرفی کنیم.

mysql چیست؟

به طور کلی mysql یک سیستم مدیریت پایگاه داده متن باز است. امروزه وبمسترهای زیادی به دنبال این هستند که به طور دقیق متوجه شوند منظور از mysql چیست؟ این سیستم مدیریت پایگاه داده برای اولین بار در سال 1995 راه اندازی شد. استفاده از  mysql بسیار آسان‌تر ار سایر نرم افزارهایی مانند Oracle و… است. این نرم افزار مدیریتی بر روی سیستم عامل‌های مختلفی مانند Linux ،Unix ،Windows و سایر سیستم‌ها قابل اجرا است.

دقت داشته باشید که mysql و sql با یکدیگر یکسان نیستند. در واقع sql مخفف عبارت Structured Query Language است. این عبارت معرف یک زبان استاندارد برای تعامل با بانک اطلاعات است ولی mysql یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای می‌باشد که به دستکاری پایگاه داده ذخیره شده در جداول مختلف در رایانه می‌پردازد.

mysqlچیست

بانک اطلاعاتی چیست و چه کاربردی در mysql دارد؟

بانک اطلاعاتی یکی از مواردی است که تقریبا در هر جایگاهی که باشیم با آن سر و کار خواهیم داشت. به عنوان مثال ارائه دهنده برق در یک منطقه برای مدیریت خدمات مرتبط، مانند مدیریت صورتحساب، شکایات مشتری، ایجاد اتصال جدید، برداشت اتصال و… به یک پایگاه داده نیازمند است. علاوه بر این، مثال‌های زیاد دیگری نیز در زندگی واقعی ما وجود دارد که تقریبا هر روزه با آن‌ها سروکار داریم. منظور از پایگاه داده همان مجموعه‌ای سازمان یافته از داده‌ها است که به آسانی قابلیت به روز رسانی، ویرایش، مدیریت و دسترسی دارد.

معمولا داده‌ها در قالب جدول ذخیره شده و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر می‌شود. به طور کلی با تعریفی که از پایگاه داده ارائه کردیم، mysql نیز ساختاری شبیه به این موضوع دارد و به راحتی به کمک آن می‌توان اطلاعات را دسته بندی و مدیریت کرد.

ویژگی‌های mysql چیست؟

تا به امروز mysql توانسته است مزایای زیادی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. به منظور معرفی بهتر این نرم افزار مدیریتی، در ادامه چند مورد از ویژگی‌های آن را بیان می‌کنیم.

  • سهولت مدیریت: دانلود و به کارگیری از این نرم افزار بسیار آسان است.
  • کارآیی بالا: این ابزار مدیریتی سرعت بالایی در بارگذاری دارد که این قابلیت را با کش فراهم می‌سازد.
  • مقیاس پذیر: با استفاده از mysql می‌توانید در هر زمان مقیاس بندی را انجام دهید و انبارهای داده را ایجاد کنید.
  • سازگاری: mysql با تمامی سیستم عامل‌های جدید مانند ویندوز، لینوکس و یونیکس سازگار است.
  • عملکرد: عملکرد mysql به گونه‌ای است که بدون از دست دادن قابلیت‌های اساسی، نتایج را به کاربر ارائه می‌دهد.
  • امنیت کامل داده‌ها: فقط کاربران مشخص شده می‌توانند به این پایگاه دسترسی داشته باشند.
  • هزینه پایین: استفاده از این سیستم مدیریت داده رایگان می‌باشد.
  • راندمان حافظه: با استفاده از mysql با کمبود حافظه روبرو نخواهید شد.

استفاده از mysql چگونه است؟

کارکرد این سیستم مدیریت اطلاعات به این صورت است که یک یا چند دستگاه به عنوان مشتری از طریق شبکه‌ای خاص به یک سرور متصل می‌شوند. هر مشتری این امکان را دارد که از طریق رابط کاربری گرافیکی، درخواستی از طریق صفحه نمایش خود ارسال کند. به دنبال این درخواست، سرور خروجی مورد نظر تولید می‌شود و منتظر می‌ماند که هر دو هدف دستورالعمل را درک کنند. با استفاده از تکنیکی که چندان فنی هم نیست، فرآیندهای اصلی که در محیط mysql ایجاد می‌شوند، یکسان هستند که این فرآیندها عبارتند از:

  • Mysql یک پایگاه داده برای ذخیره و دستکاری داده‌ها و تعیین رابطه هر جدول است.
  • کاربران با تایپ جمله‌های sql خاص، می‌توانند درخواست‌های خود را مطرح کنند.
  • برنامه سرور با اطلاعاتی که در اختیار دارد، پاسخ می‌دهد و این پاسخ‌ها در سمت کاربر ظاهر می‌شوند.

دلایل محبوبیت mysql چیست؟

لازم است بدانید که mysql تنها BDMS موجود در بازار نیست، اما به جرات می‌توان گفت این نرم افزار مدیریتی یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مدیریت اطلاعات است. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت mysql مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط غول‌های اصلی فناوری است. این امر سبب تقویت موقعیت شایسته این سیستم مدیریتی شده است. در ادامه به شما خواهیم گفت که دلایل محبوبیت mysql چیست؟

دلایل محبوبیت mysql چیست

قابل انعطاف و استفاده آسان

شما می‌توانید به منظور برآورده کردن نیازهای خود، به راحتی کد منبع را تغییر دهید و نیازی به پرداخت هزینه به منظور استفاده از این سطح آزادی عمل، نیست. همچنین مراحل نصب آن، نسبتا ساده است و بیشتر از 30 دقیقه زمان نمی‌برد!

عملکرد بالا

طیف گسترده‌ای از سرورهای کلاستر از پایگاه ذخیره سازی mysql پشتیبانی می‌کنند. تفاوتی نمی‌کند که کاربر قصد ذخیره انبوهی از داده‌های تجارت الکترونیکی را دارد و یا فعالیت‌های سنگین هوش اطلاعاتی را انجام می‌دهد، در هر صورت نرم افزار mysql قادر است با سرعت بهینه، در این زمینه به شما کمک کند.

یک استاندارد صنعتی

صنایع زیادی وجود دارند که سال‌هاست از mysql استفاده می‌کنند. این موضوع نشان دهنده اعتبار بالای این سیستم است.

امنیت بالا

هنگامی که به دنبال یافتن نرم افزار مناسب RDBMS هستید، یکی از دغدغه‌‌های اصلی شما، امنیت داده‌ها و اطلاعات مهمتان خواهد بود. Mysql که دارای سیستم دسترسی و مدیریت حساب کاربری است، می‌تواند امنیت اطلاعات شما را تضمین کند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش برنامه نویسی بک اندBack End

 

کاربران سرشناس mysql را بشناسید!

همان طور که اشاره کردیم شرکت‌های معتبری برای ذخیره سازی دیتاهای خود به سراغ استفاده از این پایگاه اطلاعاتی می‌روند که این امر سبب افزایش محبوبیت mysql شده است. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین این مجموعه‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • ویکی پدیا
  • فیس بوک
  • لینکداین
  • نوکیا
  • دیگ
  • فلیکر

بررسی رقبای اصلی پایگاه داده mysql و شباهت‌ آنان

برای نرم افزار مدیریت اطلاعات mysql سه رقیب اصلی مطرح شده است که این رقبا عبارتند از:

  • PostgreSQL
  • SQL Server
  • Oracle

از مهم‌ترین شباهت‌های mysql و SQL Server می‌توان به یکسان بودن دیتابیس آنان اشاره کرد. علاوه بر آن از دیگر شباهت‌های این دو نرم افزارذخیره سازی اطلاعات، امکانات و ویژگی‌های سطح بالا، امنیت و ابزارهای آنان است.

mysql چیست

مقایسه SQL Server و MySQL

SQL Server یکی از محصولات شرکت مایکروسافت است که در سال 1989 به بازار عرضه کرده است. قبل از آن نرم‌افزار Access نیز یکی از محصولات مایکروسافت بوده که محدودیت‌های بسیاری برای کاربران داشته و برای کارهای تجاری مناسب نبوده است و فقط در موارد کوچک می‌توانستند از آن استفاده کنند.

MySQL و SQl Server دو نرم‌افزار جدا از هم بوده و شرکت‌های سازنده آن‌ها رقیب یکدیگر هستند. زمانی که این دو نرم‌افزار را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که:

  1. SQL Server امکانات و توانمندی‌های بالایی از خود نشان می‌دهد و در پروژه‌های بزرگ گزینه مناسب‌تری است؛ اما چون قیمت بالایی دارد در پروژه‌های متوسط از MySQL استفاده می‌شود.
  2. توانایی این دو نرم‌افزار بسیار بالاست و هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. SQL Server یک نسخه رایگان از برنامه خود را ارائه نموده است اما امکانات نسخه پولی آن را ندارد.
  3. نرم افزار MySQL با زبان بزنامه‌نویسی PHP ارتباط خوبی دارد اما SQL Server با زبان ویژوال استودیو همخوانی بیشتری دارند. این هم‌خوانی‌ها می‌تواند از عواملی باشد که می‌خواهید پایگاه داده خود را انتخاب نمایید.
  4. برای استفاده بهتر از این نرم‌افزارها بهتر است از منابع سخت‌افزاری استفاده نمود تا عملکرد بهتری را داشته و در پردازش مدیریت پایگاه داده دچار اختلال نشود. این اختلال ممکن است باعث آسیب و استهلاک بالای دیتابیس شود. در مقایسه این دو پایگاه داده MySQL نیاز چندانی به استفاده از منابع ندارد در نتیجه هزینه کمتری نسبت به SQL Server دارد.
  5. سیستم حفاظت از اطلاعات در SQL Server بسیار پیشرفته تر از MySQL بوده به این صورت که در SQL Server برای شناسایی کاربران با استفاده از سیستم عامل ویندوز و اتصال به Active Directory است اما در MySQL تنها با وارد نمودن نام کاربری و یک رمز عبور این امر صورت می‌گیرد.

 

تفاوت SQL و MySQL در چیست؟

SQL و MySQL کاملا دو چیز متفاوت از یکدیگر هستند MySQL یک نوع سیستم مدیریت پایگاه داده و یکی از محبوب‌ترین برندها در پایگاه اطلاعات داده است.

فعالیت این نرم افزار به صورت کلاینت سرور است و ارتباط میان کلاینت و سرور زبان SQL می‌باشد. SQL مخفف Structured Query Language است. هر پایگاه داده دیگری دیدید که در اسم آن از کلمه SQL استفاده شده بود به معنی این است که برای ارتباط بین کلاینت و سرور اصلی از زبان SQL استفاده می‌شود. ممکن است این پایگاه‌های داده به زبان‌های دیگری نوشته شوند اما باز هم زبان ارتباطی آن‌ها SQL است.

کدام گزینه بهتری است؟

اگر با برنامه‌هایی مانند لینوکس، PHP ،python و جاوا سر و کار دارید از MySQL استفاده کنید. این مدیریت پایگاه داده را می‌توانید بر روی ویندوز نیز نصب کنید اما در برنامه لینوکس از قابلیت‌های آن بهتر می‌توانید استفاده کنید. اما اگر با زبان برنامه نویسی دات‌نت راحت‌تر در انجام کارها هستید، SQL Server گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

جمع بندی پایانی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل توضیح دهیم mysql چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. به طور خلاصه منظور از mysql یک پایگاه ذخیره سازی اطلاعات است. کار با این نرم افزار همواره آسان بوده است و یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن نیز همین موضوع می‌باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما mysql چه کاربردهایی دارد و چگونه می تواند به ما کمک کند؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. روح الله افغان

    خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin