مشاوره شغلی چیست و چه فایده‌ای دارد؟


/

آیا می‌دانید منظور از مشاوره شغلی چیست و این نوع مشاوره چه کمکی به افراد می‌کند؟! شاید در بین اطرافیان شما هم افرادی باشند که مدام در حال عوض کردن شغل هستند و دقیقا نمی‌دانند…

آیا می‌دانید منظور از مشاوره شغلی چیست و این نوع مشاوره چه کمکی به افراد می‌کند؟! شاید در بین اطرافیان شما هم افرادی باشند که مدام در حال عوض کردن شغل هستند و دقیقا نمی‌دانند چه مسیر شغلی سبب رضایت آن‌ها می‌شود. این دسته از افراد معمولا با تعویض مکرر شغل خود به دنبال کسب رضایت و خشنودی از انجام وظایفشان می‌گردند. یافتن شغل مناسب یکی از چالش‌هایی است که هر فرد در برهه‌ای از زندگی خود با آن مواجه می‌شود. اما اینکه این جستجو تا سنین بالا هم ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث خستگی و ایجاد بی‌انگیزگی فرد شود.

مشاوره شغلی چیست؟

امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و جوامع بشری، شغل‌های متعدد و گوناگونی به وجود آمده‌اند. همین تنوع بالا، سبب ایجاد سردرگمی برای متقاضیان شغل شده است.

مشاوره شغلی، فرآیندی مانند تمامی جلسات مشاوره دارد با این تفاوت که در این فرآیند، فرد متخصص به شما کمک می‌کند تا بتوانید پتانسیل‌های درونی خود را بشناسید و با استفاده از شرایط و ضوابط موجود در بازار کار، شغل و کسب و کار مدنظرتان را بیابید. مشاوره شغلی، پایه و اساسی کاملا علمی دارد و افرادی که به عنوان مشاور در این حوزه فعالیت دارند، با استفاده از دانشی که به وسیله تحصیل در این رشته به دست آورده‌اند، به شما کمک می‌کنند تا به آنچه که می‌خواهید، برسید.

همین حالا اقدام کنید: دریافت مشاوره شغلی و ترسیم کارراهه شغلی

اگر تا به حال در جلسات مشاوره شرکت کرده باشید، می‌دانید که در این گفتگوها پارامترهای مشخصی مورد بررسی قرار می‌گیرند که به وسیله آن‌ها فرد می‌تواند بهترین شغل را برای خود برگزیند. از جمله مهم‌ترین این پارامترها عبارتند از:

  • مدارک تحصیلی
  • تخصص فرد
  • مهارت‌های فردی
  • اوضاع خانوادگی
  • استعدادها و پتانسیل‌های نهفته فرد
  • شخصیت شناسی
  • علایق فردی
  • شرایط زندگی

بر مبنای این پارامترها، می‌توان بهترین شغل را باتوجه به تمامی معیارها، پیشنهاد و انتخاب کرد. در نتیجه تمامی بررسی‌هایی که در جلسات مشاوره شغلی انجام می‌شود، بهترین شغل متناسب با شخصیت فرد معرفی شده و بدین ترتیب از بروز فرسودگی شغلی پیشگیری می‌شود. با شرکت در این جلسات مشاوره می‌توانید در انرژی و زمانتان صرفه جویی کرده و دیگر نیاز به اتلاف وقت برای آزمون و خطا شغل‌های مختلف نیست.

مشاوره شغلی

استفاده از رهنمودهای مشاوره شغلی چه فایده‌ای دارد؟

در بخش قبل، اندکی با فواید استفاده از راهنمایی‌های مشاورین شغلی آشنا شدید و در این قسمت قصد داریم با جزئیات بیشتری این موضوع را بررسی کنیم. از آنجایی که امروزه تنوع شغلی، بسیار بیشتر از گذشته است، انتخاب شغل دشوارتر می‌باشد. در واقع پدران ما زمانی که به سن انتخاب شغل می‌رسیدند، با انبوهی از مشاغل مختلف روبرو نبودند و هر یک از آن‌ها به سراغ همان کاری می‌رفتند که پدرانشان انجام می‌دادند!

از طرفی دیگر، توقعی که انسان‌های امروز از شغل خود دارند، بسیار بیشتر شده است. در واقع امروزه هر یک از ما با انتخاب شغل، انتظار داریم علاوه بر کسب درآمد، علایق و استعدادهایمان نیز شکوفا شده و انجام وظایف شغلی سبب ایجاد انگیزه در ما شود. در سال‌های گذشته صحبت درمورد استعدادیابی و علاقه سنجی موضوع مهمی نبوده، اما امروزه پرداختن به این مقوله موضوع بسیار مهمی است.

همه ما در مسیر انتخاب شغل، دچار سردرگمی و تردید می‌شویم و نمی‌دانیم که دقیقا از شغلمان چه چیزهایی را انتظار داریم. در چنین مواقعی نیاز است که یک مشاور خبره و کاربلد در کنارمان باشد تا بتوانیم بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیریم. فراموش نکنید که بخش مهمی از زندگی را شغل هر فرد تشکیل می‌دهد؛ بنابراین تصمیم گیری درست درمورد آن می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی داشته باشد.

فواید مشاوره شغلی

چه مواقعی باید به مشاور شغلی مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مشاوره شغلی تنها به درد کسانی می‌خورد که به تازگی قصد ورود به بازار کار را دارند. در صورتی که نه تنها تازه واردان، بلکه گاهی اوقات افراد باتجربه‌تر هم به این مشاوره‌ها نیاز دارند. در ادامه چند مورد از مواقعی که نیاز است به سراغ مشاورین شغلی برویم را بررسی می‌کنیم.

  • اگر شاغل هستید اما از شغلتان رضایت کافی ندارید، باید به مشاور مراجعه کنید.
  • زمانی که تصمیم به تغییر شغل دارید، اما از این تغییر مضطرب هستید باید از خدمات مشاوره استفاده کنید.
  • اگر در حال تحصیل هستید و به این نتیجه رسیده‌اید که به هر دلیلی حاضر به ادامه دادن نیستید، به سراغ مشاوره شغلی بروید.

این سه مورد، از مهم‌ترین دلایل مراجعه به مشاوره شغلی هستند و به غیر از آن‌ها دلایل زیاد دیگری هست که فرد نیاز دارد از راهنمایی‌های یک فرد متخصص و آگاه استفاده کند. فراموش نکنید که گاهی اوقات، مشورت کردن با افراد غیرمتخصص نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه سبب گمراه شدن نیز می‌شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای تصمیم گیری‌های مهم زندگیتان، نظیر انتخاب شغل، حتما از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

حتما بخوانید: نقش توسعه منابع انسانی در موفقیت کسب و کار ها

بررسی باورهای متفاوت درمورد رسیدن به شغل مناسب

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تا به این سن چقدر زمان برای چیزهایی که در امروزتان هیچ نقشی ندارند، گذاشته‌اید؟ مثلا چقدر وقت گذاشتید تا بتوانید مسائل انتگرال را حل کنید و یا چقدر طول کشید تا ترکیب اتم‌ها را متوجه شوید؟! حال به این فکر کنید که اگر همان زمانی که صرف این مسائل شده را صرف ساختن مسیر شغلی مناسب خودتان کرده بودید، امروز در جایگاه واقعی خود قرار داشتید.

به بیانی دیگر، اگر به جای رفتن به مسیری که همه افراد می‌روند، به سراغ علاقه و استعدادتان بروید، در مدت زمان کوتاه‌تری بهترین نتایج نصیبتان می‌شود. از تمام انسان‌های این کره خاکی، افراد بسیار کمی زمان کافی برای شناخت علایق، استعدادها و شغل موردنظرشان صرف می‌کنند. از این حرف‌ها گذشته، کسانی که در این مسیر گام می‌گذارند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دیدگاه دسته اول

گروه اول بر این باورند که برای هرکس تنها یک شغل ایده‌آل وجود دارد که باید کشف شود. به محض کشف کردن شغل ایده‌آل، کار تمام است! چنین افرادی از مشاور شغلی انتظار دارند که به وسیله تست‌های استعدادیابی، شخصیت شناسی و علاقه سنجی شغل ایده‌آل آن‌‌ها را مشخص کند.

دیدگاه دسته دوم

باور دیگری که درمورد رسیدن به شغل دلخواه وجود دارد، براساس تلاش فعالانه هر فرد برای ساختن شغل مناسب شکل گرفته است.

نقد و بررسی دو دیدگاه‌

در نقد دیدگاه اول می‌توان این‌طور گفت که تست‌های شخصیت شناسی اکثرا از دلایل و مدارک علمی بالایی برخوردار نیستند. همان‌طور که می‌دانید، اولین ویژگی علمی بودن یک مطلب، قابل تکرار بودن آن است. حال آن که اگر یک فرد این تست‌ها را در دو زمان مختلف انجام دهد، نتایج متفاوتی به دست می‌آید. بنابراین بر پایه یک منبع غیرعلمی، نمی‌توان نسخه دقیقی برای شغل آینده یک فرد صادر کرد. در نتیجه دیدگاه دسته اول تا حدودی اشتباه است! حال اگر از صحت و دقت چنین تست‌هایی بگذریم، به این سوال می‌رسیم که اگر من شغل مناسب خود را بیابم، چطور می‌توانم به آن برسم و از کجا باید شروع کنم؟!

افرادی که جزو دسته دوم هستند، از مشاور شغلی انتظار دارند که به مرور زمان و گام به گام در مسیر ساخت شغل مناسب، آن‌ها را همراهی کند و به آن‌ها بگوید که چطور به آنچه که می‌خواهند، برسند. در واقع هدف دسته دوم از کمک گرفتن از مشاور، تنها یافتن مسیر نیست، بلکه آن‌ها به دنبال چگونگی رسیدن به اهدافشان هستند!

 

حتما بخوانید: همه چیز درمورد تجزیه و تحلیل شغل

 

در جلسات  مشاوره شغلی باید درمورد چه چیزهایی صحبت کنیم؟

اگر با مطالعه این مطلب تصمیم به استفاده از راهنمایی‌های یک مشاور در جهت رسیدن به شغل دلخواهتان گرفته‌اید، بهتر است تا نکاتی را برای شرکت در این جلسات مشاوره بدانید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مسائلی که نیاز است در این جلسات در موردشان با متخصص صحبت کنید را بیان می‌کنیم:

  • چگونگی شناسایی علایق
  • آیا علاقمند شدن به یک موضوع، می‌تواند تنها دلیل ورود به آن حوزه باشد؟
  • برای مقابله با ترس تغییر شغل چه کاری انجام دهیم؟
  • برای ورود به حوزه کاری مورد علاقه‌مان‌، با مخالفت‌های خانواده چگونه برخورد کنیم؟
  • آیا ادامه تحصیل در مقاطع بالا کار منطقی است؟
  • چگونه از شغل کنونی در جهت رسیدن به اهداف بلند مدت استفاده کنیم؟
  • چگونه می‌توان در جهت رسیدن به اهدافمان مهارت کسب کنیم؟
  • چگونه یک رزومه موثر بنویسیم؟

تمامی این سوالات و هر آنچه که به ذهنتان می‌رسد و برایتان مهم است را یادداشت کنید تا بتوانید در جلسه مشاوره به پاسخ همه آن‌ها برسید. بدین ترتیب مشاوره شغلی می‌تواند یک جلسه پربار و مفید برایتان باشد. یادتان باشد که در این جلسه، مدیر پروژه طراحی مسیر شغلی، شما هستید و فردی که در مقابلتان قرار دارد، تنها یک مشاور خوب است. بنابراین کسی که قرار است در مورد زمینه فعالیت تصمیم بگیرد، خودتان هستید نه کسی دیگر!

جمع بندی

امروزه با گذر زمان و تغییرات نیاز جامعه، شغل‌های زیادی به روی کار آمده است. به دنبال به وجود آمدن مشاغل جدید، این مشکل برای اکثر افراد ایجاد شد که بهترین شغل برای آن‌ها کدام است و یا چرا با انجام وظایف شغلی، احساس خوبی ندارند؟! در این مواقع نیاز است تا فرد به یک متخصص رجوع کند و با استفاده از راهنمایی‌های او بتواند آینده درخشانی برای خود رقم بزند.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin