گوگل ادز یا سئو؟ موفقیت کدام یک در سایت ما بیشتر است؟


/

در حقیقت پاسخ دادن به سوال گوگل ادز یا سئو، کار چندان آسانی نیست! عوامل مختلفی در انتخاب این دو گزینه به منظور ارتقا کسب و کار اینترنتی دخیل هستند. نکته‌ای که در این زمینه…

در حقیقت پاسخ دادن به سوال گوگل ادز یا سئو، کار چندان آسانی نیست! عوامل مختلفی در انتخاب این دو گزینه به منظور ارتقا کسب و کار اینترنتی دخیل هستند. نکته‌ای که در این زمینه قابل توجه است، این است که کسب و کارها با یکدیگر متفاوت اند و قرار نیست نسخه‌ای که برای یک سایت جواب داده، برای سایت دیگر هم کارآیی داشته باشد. در این مقاله همراه رشدانا باشید تا به صورت کامل با سئو و گوگل ادز آشنا ‌شوید و بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای سایت شما مناسب‌تر است.

گوگل ادز یا سئو

گوگل ادز Google Ads چیست؟

گوگل ادز یا گوگل ادوردز یک پلتفرم تبلیغاتی است که شرکت گوگل اداره آن را به عهده دارد. درواقع بازاریابان و کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند از این پلتفرم به منظور قرار دادن تبلیغات مورد نظر خود در صفحات جستجوی گوگل استفاده کنند. این دسته تبلیغات علاوه بر صفحات جستجو، می‌توانند در محصولات گوگل مانند: یوتیوب، جی میل و… نیز قرار داده شوند.

در این نوع تبلیغات، زمانی که کاربر بر روی لینک سایت شما را انتخاب کند، هزینه‌ای به ازای هر کلیک (PPC) از حساب صاحب تبلیغ کسر می‌شود. همچنین علاوه بر کلیک، به ازای هر ایمپرشن و نمایش به کاربر نیز ممکن است این هزینه دریافت گردد که به آن CPM می‌گویند. درواقع می‌توان سیستم ادوردز را به یک مناقصه بزرگ تشبیه کرد که در آن مبلغان برای دستیابی به جایگاه تبلیغاتی، با یکدیگر رقابت می‌کنند!

سئو Search Engine Optimization چیست؟

سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو، مجموعه اقداماتی است که به کمک آن‌ها می‌توان جایگاه سایت را در موتورهای جستجو ارتقا داد. قرار گرفتن در صدر جستجوی گوگل یکی از آرزوهای هر صاحب سایتی است.  وبسایتی که با رعایت اصول سئو مشخص شده، مورد پسند موتورهای جستجو باشد، به راحتی توسط کاربران یافته شده و مورد بازدید قرار می‌گیرید. هرچه بازدید سایتتان بیشتر باشد، رونق کسب و کارتان نیز بیشتر خواهد بود.

مهم‌ترین اصلی که در سئو و بهینه سازی سایت خود باید به آن توجه کنید، تولید محتوای ارزشمند و مفید است. بدین ترتیب علاوه بر رضایت موتورهای جستجو، رضایت کاربران را نیز به دست می‌آورید.

مقایسه سئو و گوگل ادز

سوالی که بسیاری از افراد در ابتدای مسیر راه اندازی کسب و کار آنلاین با آن مواجه هستند، این است که استفاده از تبلیغات گوگل تاثیرگذارتر است یا سئو سایت؟ برای اینکه بتوانید به سوال سئو یا گوگل ادز (SEO Or Google Ads) پاسخ داده و در این زمینه بهترین تصمیم گیری را داشته باشید، در این بخش از مقاله این دو موضوع را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه سئو و گوگل ادز

 

مدت زمان تاثیرگذاری

نکته‌ای که درمورد بهینه سازی سایت وجود دارد، این است که مدت زمان نسبتا زیادی لازم است تا نتایج سئو را در سایت خود مشاهده کنید. در صورتی که نتایج حاصل از تبلیغات گوگل، فوری و آنی هستند. البته در نظر داشته باشید که تاثیرات سئو طولانی مدت و مطلوب‌تر می‌باشد.

هزینه

زمانی که از گوگل ادز استفاده می‌کنید، به ازای هر کلیکی که بر روی لینک سایت انجام می‌شود، ملزم به پرداخت هزینه هستید. اما در سئو همچین مسئله‌ای مطرح نیست. هزینه‌ای که در سئو سایت باید پرداخته شود، مربوط به فرآیند بهینه سازی و حقوق سئوکار خواهد بود.

ضمانت تاثیرگذاری

می‌توان به جرات گفت که استفاده از ادوردز، صد در صد در بیشتر شناخته شدن برند و افزایش درآمد تاثیر دارد. درصورتی که هیچ متخصص سئو، به دلیل تغییر مداوم الگوریتم‌های گوگل، نمی‌تواند صد در صد ارتقا جایگاه سایت را تضمین کند.

محاسبه بازگشت سرمایه

به کمک گوگل ادز می‌توانید به راحتی بازگشت سرمایه را محاسبه نمایید؛ در صورتی که در فرآیند سئو به دلیل دخیل بودن فاکتورهای زیادی در این امر، نمی‌توان به سادگی این محاسبه را انجام داد.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

کلیدواژه

اگر برای رشد کسب و کار خود از تبلیغات گوگل استفاده کنید، می‌توانید کلیدواژه‌های بیشتری را، در یک زمان واحد، هدف قرار دهید. در حالی که در سئو سایت این امکان وجود ندارد و تنها می‌توانید از کلمات کلیدی معدود استفاده نمایید.

سئو یا گوگل ادز برای چه دسته از کسب و کارهایی مناسب هستند؟

باتوجه به آنچه که تا این قسمت از مطلب توضیح دادیم، احتمالا تا اینجا به نتایج مهمی برای انتخاب بین سئو یا گوگل ادز رسیده باشید. اما هنوز هم برای انتخاب بهترین گزینه زود است؛ چرا که شما باید تاثیر هر یک از آن‌ها بر روی حوزه فعالیتتان را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، تصور کنید که شما صاحب یک سایت پزشکی، استاد یا یک کاتالوگ آنلاین هستید. در این سایت به معرفی خود و مجموعه کاریتان می‌پردازید. در این شرایط شما نیازی به استفاده از ادز ندارید.

اما اگر قرار است در سایت شما محصولات یا خدمات خاصی به فروش برسد، پس از بهینه‌سازی ابتدایی و در نظر گرفتن میزان سودی که فروش هر کالا برایتان دارد، باید شروع به استفاده از گوگل ادز کنید. بدین ترتیب افراد بیشتری با برند شما آشنا خواهند شد. در واقع این ابزار جایگاه رقابتی شما برای برنده شدن در میدان رقابت را بهتر می‌کند. این بدان معنا است که به جای صرف وقت طولانی برای رسیدن به یک جایگاه خوب در صفحه نتایج، با پرداخت یک هزینه معقول می‌توانید خیلی راحت به آنچه که می‌خواهید، برسید.

تصور کنید که صاحب یک فروشگاه آنلاین لباس هستید. شما از الان تا عید چندین ماه فرصت دارید تا سایتتان را در نتایج برتر گوگل قرار دهید. بدون شک با استفاده از روش‌های اصولی سئو که نیاز به گذر زمان زیادی دارند، نمی‌توانید به رتبه خوبی دست پیدا کنید. در نتیجه عید امسال را از دست خواهید داد! اما ادوردز به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به صفحه اول گوگل بیایید و فروش خود را چندین برابر کنید.

در نتیجه در زمان انتخاب بین این دو مورد، یکی از عواملی که حتما باید به آن دقت داشته باشید، نوع فعالیت و حوزه کسب و کارتان است. برخی از مجموعه‌ها زمان کافی برای رسیدن به یک رتبه خوب با استفاده از ترافیک ارگانیک را دارند. اما برای برخی دیگر تلاش برای سئو سایت کاملا بیهوده است و زمان برای آن‌ها حرف اول را می‌زند.

بالاخره کدام یک را انتخاب کنیم؟

با بررسی تفاوت‌های سئو و تبلیغات گوگل، احتمالا دچار سردرگمی شده‌اید. همان طور که گفته شد، هرکدام از این دو موضوع ویژگی‌های خاص خود را دارند و امکان استفاده آن‌ها به جای یکدیگر وجود ندارد. به توصیه کارشناسان این حوزه، برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را در استفاده از این روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی کسب کنید، بهتر است تا حد امکان هر دو روش را در کنار هم پیش ببرید.

برخی از افراد به اشتباه این اعتقاد را دارند که در زمان کسب ترافیک از طریق سئو، نیاز به استفاده از گوگل ادز نیست. در صورتی که حتی اگر نتیجه خوبی از سئو سایتتان به دست آوردید، باز هم می‌توانید از ادوردز استفاده کرده و در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار بگیرید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

جمع بندی نهایی

نکته‌ای که در هنگام به کارگیری گوگل ادز یا سئو باید در نظر داشته باشید، این است که این دو موضوع رقیب یکدیگر نیستند! بلکه می‌توان در قالب دو ابزار که دارای یک هدف مشترک هستند، ازآن‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید در زمان جذب ترافیک آنی از گوگل ادز استفاده کنید. همچنین زمانی که مایل به کسب موفقیت‌های پایدار و طولانی مدت هستید، به بهینه سازی سایت خود فکر کنید. بدون شک هر کدام از این دو روش ویژگی‌های خاص خود را دارند و هیچگونه خللی در نتیجه یکدیگر ایجاد نمی‌کنند.

تصمیم به انتخاب یکی یا هردوی این رویکردهای بازاریابی به اهداف شما، داستان برندتان و مخاطبانی که می خواهید به مشتری تبدیل کنید بستگی دارد. به نظر شما چه فاکتورهای دیگری می توانند در این انتخاب تاثیرگذار باشند؟ نظرات عالی خودتان را با ما در میان بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin