الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیرات آن بر سئو محلی


داستان الگوریتم‌های گوگل یا باغ وحش این سازمان عظیم اینترنتی، آنقدرها هم که بعضی از کاربران تصور می‌کنند، سخت و پیچیده نیست. یکی از الگوریتم‌هایی که در دنیای دیجیتال و بستر اینترنت بسیار کاربردی است،…

داستان الگوریتم‌های گوگل یا باغ وحش این سازمان عظیم اینترنتی، آنقدرها هم که بعضی از کاربران تصور می‌کنند، سخت و پیچیده نیست. یکی از الگوریتم‌هایی که در دنیای دیجیتال و بستر اینترنت بسیار کاربردی است، الگوریتم کبوتر نام دارد. شاید شما هم مانند اغلب مخاطبان نام این الگوریتم را نشنیده باشید و یا ندانید که دقیقا چه مسئولیتی برعهده دارد.

در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و سئو و بهینه سازی سایت، قصد داریم درباره این الگوریتم جالب و کاربرد آن در فضای جستجوگر گوگل صحبت کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات کاملی درباره فضای این الگوریتم بدست آورید، تا انتهای نوشته با رشدانا همراه باشید. همچنین از شما دعوت می‌کنیم جهت بهبود مقالات وبلاگ رشدانا، نظر و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

الگوریتم های گوگل یا باغ وحش گوگل

الگوریتم‌های گوگل نام‌های جالبی دارند؛ در کنار الگوریتم کبوتر، چندین الگوریتم دیگر با نام‌های جالبی مانند مرغ مرگس‌خوار، پاندا، پنگوئن و غیره قرار دارد که همگی با وظیفه الگوریتم مرتبط هستند. شاید از دور مانند یک باغ وحش به نظر برسد اما مثلا الگوریتم مرغ مگس‌خوار دقیقا همانند نامش عمل می‌کند و وبسایت‌های متخلف را از بین نتایج جستجو کنار می‌گذارد. در این میان، نام الگوریتم کبوتر گوگل یا Google Pigeon Algorithm هم به چشم می‌خورد که در بخش بعدی می‌خواهیم به کاربرد آن بپردازیم.

 

الگوریتم کبوتر گوگل Google Pigeon Algorithm چیست؟

اگر بخواهیم در یک تعریف خیلی ساده و مختصر کاربرد این الگوریتم را تعریف کنیم، این تعریف مناسب است؛ الگوریتمی از گوگل که وقتی شما کلمه کلیدی یا اسم خاصی را جستجو می‌کنید، آن عبارت را بررسی می‌کند تا اگر به موقعیت مکانی یا اسم مکان خاصی یا کسب‌وکار محلی اشاره شده بود بهترین پیشنهادات و نتایج همان منطقه را در دسترستان قرار دهد. شاید شما هم یک کسب‌وکار محلی داشته باشید و بخواهید از چنین قابلیتی استفاده کنید.

اهمیت موقعیت مکانی برای گوگل

یکی از معیارهای جدید گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها و محتواهای آن‌ها براساس موقعیت مکانی است. به عبارت دیگر، گوگل از تمام انواع محتواها یعنی متن، تصویر، صدا و ویدیو پشتیبانی می‌کند. پس نوع محتوا چندان در این بحث یعنی رتبه سایت دخالت ندارد. عوامل موثر در انتخاب یک محتوا، زیاد هستند اما موثرترین عامل مرتبط بودن محتوا با کلیدواژه کاربر است.

اگر بخواهیم با یک مثال توضیحاتمان را تکمیل کنیم، باید از شما هم کمک بگیریم. حتما یادتان هست که تا چند وقت پیش وقتی درباره یک کلیدواژه مانند خرید کفش تهران در گوگل جستجو می‌کردید، خدمات فروش کفش از مکان‌های غیرمرتبط هم در صفحه جستجو و SERPs ظاهر می‌شدند. این از نظر کاربر اصلا خوشایند نیست؛ چون باعث اتلاف وقت می‌شود.

 

حتما بخوانید: سئو محلی چیست؟ روش های بهبود سئو محلی Local Seo

 

امروزه اما وقتی درباره نزدیکترین رستوران به ولیعصر یا رزرو هتل آنلاین در تهران جستجو می‌کنید، مرتبط‌ترین پیشنهادات همراه با نقشه و مسافت در اختیارتان قرار می‌گیرد. تمام این تغییرات در راستای بهبود شرایط کاربر و ایجاد حس ارزشمندی در وی است. وقتی نتایج جستجو به نیاز کاربر نزدیک باشد، احساس بهتری در وی شکل می‌گیرد.

همان زمانی که الگوریتم کبوتر نبود و معیاری براساس موقعیت مکانی تعریف نشده بود، گوگل نتایج مختلف را مورد بررسی قرار داد و تصمیم گرفت تا الگوریتم جدیدی به نام کبوتر راه‌اندازی کند. همانطور که تا این بخش متوجه شدید، الگوریتم Pigeon گوگل در واقع سئوی محلی را هدف قرار می‌دهد؛ اما این تاثیر دقیقا چقدر است؟ یا تعریف سئوی محلی چیست؟ همه این موارد را در قسمت بعدی با جزئیات کامل بخوانید.

لوکال سئو و الگوریتم کبوتر

 

آیا الگوریتم کبوتر روی سئو تاثیر دارد؟

قطعا پاسخ این سوال مثبت است اما قبل از بررسی موارد بیشتر، ابتدا باید به تعریف سئو محلی یا Local SEO بپردازیم. در سئوی محلی، اطلاعات مختلف کسب‌وکارها، مکان‌های خاص و غیره براساس موقعیت مکانی جمع‌آوری شده و براساس همان می‌توانید در نتایج جستجو رتبه بهتری پیدا کنید. الگوریتم کبوتر گوگل سبب می‌شود رتبه شما در سئوی محلی بهتر شده و مشتریان بیشتری جذب کنید.

بنابراین، معرفی بهتر و دقیق‌تری از کسب‌وکار شما در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد؛ مثلا اگر مشتری به دنبال آرایشگاه مردانه در نزدیک منزل خود باشد، با وارد کردن نام محل مورد نظر به راحتی نام و آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری و میزان مسافت تا مکان آرایشگاه را پیدا می‌کند؛ تمام این جزئیات تنها با چند کلیک ساده! قطعا جستجو در گوگل با الگوریتم‌های خفنی چون کبوتر، بسیار راحت‌تر از همیشه شده.

شاید از خود بپرسید دیگر چه اطلاعاتی توسط این الگوریتم قابل تشخص است؟ به طور کلی هر محتوایی که مربوط به فضای کسب‌وکار باشد، مانند عکس‌های محیط داخلی رستوران، عکس غذاها، ویدیو مشتریان، نظرات کاربران مختلف، میزان امتیازدهی آن‌ها و مواردی از این قبیل به راحتی در سئوی محلی قابل ردیابی خواهد بود و روی فروش یا شناخته‌تر شدن شما تاثیر بسزایی دارد.

چه وبسایت‌هایی سود بیشتری از الگوریتم کبوتر گوگل می‌برند؟

به طور کلی، اکثر سایت‌هایی که به شکل فیزیکی وجود ندارند و یا اگر مکانی هم دارند در سایت خود معرفی نکرده‌اند، پس از به‌روی کار آمدن کبوتر، تغییر چندانی در وضعیت سایت خود مشاهده نکردند. ازجمله سایت‌هایی که پس از ایجاد این الگوریتم، برای برخی از کلمات کلیدی، رتبه خوبی به دست آوردند، می‌توان به سایت‌های دایرکتوری محلی اشاره کرد.

پس از آن‌که کبوتر آپدیت شد و ویژگی‌های بیشتری به آن اضافه شد، در برخی از صنف‌ها اعمال نتایج جستجوی محلی کاملا به وجود آمد و رشد قابل توجهی در گوگل داشتند. این صنف‌ها عبارتند از:

  • خدمات هتلینگ (رشد حدود 28 درصدی در نتایج جستجوی محلی گوگل)
  • خدمات تغذیه (رشد 19 درصدی در نتایج جستجوی محلی)
  • خدمات آموزشی (رشد حدود 13 درصدی در نتایج جستجوی محلی)

همچنین راه‌اندازی این الگوریتم در کسب و کارهای زیر، رشد بسیار کوچکی ایجاد کرده است:

  • استخرها و فروشگاه‌ها (رشد حدود 5 درصدی)
  • دفاتر وکالت (رشد 4 درصدی)
  • خدمات پزشکی (رشد 2 درصدی)
  • خدمات حمل‌و‌نقل (رشد 1.5 درصدی)

 

حتما بخوانید: آشنایی با الگوریتم پنگوئن گوگل – چه سایت هایی را پنالتی می کند؟

 

چگونه بر روی الگوریتم کبوتر تاثیر بگذاریم؟

برای آن‌که بتوانید از طریق الگوریتم کبوتر، سایت خود را ارتقا دهید و از مزایای آن استفاده کنید، لازم است نکاتی که موردنظر آن است را بشناسید و آن‌ها را در سایت خود اجرا نمایید. در ادامه، چند مورد از راه‌های تاثیرگذار بر روی کبوتر گوگل را معرفی خواهیم کرد.

سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید

برای انجام این کار، لازم است به نقشه گوگل یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات شرکت یا همان مجموعه خود را با دقت و درست وارد کنید. چرا که اگر کبوتر تشخیص دهد که اطلاعات وارد شده اصالت ندارند، ممکن است مشکلاتی برای سایتتان ایجاد کند.

اطلاعات تماس را در تمامی صفحات سایت درج کنید

این دسته از اطلاعات، باید با آنچه که بر روی نقشه گوگل ثبت کرده‌اید، یکسان باشد. بدین منظور، بهتر است موارد مربوط به تماس را در فوتر قرار دهید تا در تمامی صفحات نمایش داده شوند و کرولرهای موتور جستجو بتوانند آن را در همه جای سایتتان مشاهده کنند.

اطلاعات کسب و کارتان را در سایت‌های دایرکتوری محلی به ثبت برسانید

همان‌طور که می‌دانید، پس از ایجاد الگوریتم کبوتر، سایت‌های دایرکتوری با افزایش مخاطب روبرو شدند. به همین دلیل، با ثبت سایت خود در چنین جاهایی، مجموعه شما بیشتر در معرض دید مخاطبینتان قرار می‌گیرد.

مخاطبتان را تشویق به نظردهی کنید

در گوگل مپ امکان نظردهی و کامنت مخاطبین وجود دارد. هرچه میزان نظرات به ثبت رسیده کاربران برای شما بیشتر باشد، اعتبار بیشتری نصیب کسب و کارتان نیز خواهد شد. به همین دلیل لازم است تا با استفاده از روش‌های مختلف، مانند ارائه کد تخفیف و…، مخاطبینتان را تشویق به شرکت در نظردهی کنید.

بر سیگنال‌های سنتی و ارگانیک سئو تمرکز داشته باشید

منظور از این مورد، این است که اقداماتی را برای سئو سایت انجام دهید که مناسب و کارآمد است. به عنوان مثال، بک‌لینک گرفتن، لینک‌سازی داخلی، تولید محتوای ارزشمند و یونیک و اموری مانند آن، به سئو ارگانیک سایت شما کمک خواهند کرد.

روی اصول سئو محلی و محتوای محلی کار کنید

تلاش کنید محتواها، تصاویر و ویدئوهایی را در سایت خود نشر دهید که شما را به یک مکان خاص ربط دهد. این یک سیگنال سئو محلی است و الگوریتم کبوتر اولویت بالایی برای شما به عنوان یک منبع اطلاعاتی در آن منطقه قائل می‌شود. همچنین اصول پایه لوکال سئو را نیز رعایت کنید تا زودتر به آنچه که می‌خواهید، برسید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

سخن پایانی

در این مطلب، درباره الگوریتم کبوتر گوگل صحبت کردیم. مانند دیگر الگوریتم‌های گوگل، نوع کبوتر هم در راستای بهبود تجربه کاربری و ارائه بهترین نتایج خلق شده است. به طور کلی، گوگل سازمانی کاربر محور بوده و دوست دارد همواره خدماتی باکیفیت به مخاطبان خود ارائه دهد. اگر شما هم دوست دارید که در این بازار رقابتی کسب‌وکارها و وبسایت‌های مختلف جایگاه خوبی در قلب گوگل پیدا کرده و بین رتبه‌های برتر قرار بگیرید، بهتر است رابطه خوبی با باغ وحش و الگوریتم‌های گوگل برقرار کنید. حالا نوبت شماست. نظر و دیدگاهتان را درباره مطلبی که خواندید با ما و دیگر مخاطبان رشدانا به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin