گوگل ادز Google Ads چیست و چگونه کار می کند؟


شاید با دیدن عنوان این مقاله از خود بپرسید گوگل ادز چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در دنیای امروز و با وجود بازاریابی دیجیتال، رقابت در…

شاید با دیدن عنوان این مقاله از خود بپرسید گوگل ادز چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در دنیای امروز و با وجود بازاریابی دیجیتال، رقابت در بستر اینترنت کمی سخت به نظر می‌رسد؛ چون با وجود تعداد زیادی مخاطب و مشتری که همواره در حال جستجو و خرید هستند، ممکن است یک برند یا کسب‌وکار نتواند به خوبی خودش را ابراز کند. بنابراین، روش‌ها و شیوه‌های مختلفی برای جبران چنین مسائلی به وجود آمده‌اند. یکی از این روش‌ها استفاده از گوگل ادز است. اگر تا به حال این عبارت را نشنیده‌اید و هیچ شناختی از آن ندارید، از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مقاله با رشدانا همراه شوید.

گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد | رشدانا

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یا گوگل ادوردز (Google Ads) یک سیستم تبلیغاتی زیرمجموعه گوگل است که به وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا خود را به مشتری نشان دهند. معروف‌ترین بستر تبلیغات گوگل ادز، توسط موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. در این روش، تبلیغ کننده یا صاحب کسب‌وکار عبارت کلیدی مد نظر خود را طی مراحل مختلفی به گوگل اعلام می‌کند.

بعد از انجام بررسی‌های لازم توسط گوگل و پرداخت هزینه تبلیغ، کسب‌وکار تبلیغ دهنده به کاربران اینترنت و موتور جستجو نشان داده می‌شود. برای مثال، اگر شما به عنوان تبلیغ دهنده کلمه خرید لباس بچگانه را در گوگل ادز ثبت کنید، اگر کاربری این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کند، اولین لینک تبلیغاتی متعلق به وب‌سایت و کسب‌وکار شماست. جالب است بدانید، مبلغ پرداخت شده به ازای هر کلیک کاربران است؛ یعنی هر کاربری که روی لینک تبلیغاتی گوگل کلیک می‌کند، مبلغی از هزینه کل کم و به حساب گوگل منتقل می‌شود.

 

مزایای استفاده از گوگل ادز چیست؟

در هر ثانیه 3/2 میلیون جستجو توسط کاربران مختلف در گوگل انجام می‌شود. بسیاری از کشورهای دنیا به خدمات گوگل ادز دسترسی دارند و اغلب، کلمات کلیدی مهم با تبلیغ به مخاطب نمایش داده می‌شود. این میزان در زبان فارسی به نسبت زبان انگلیسی کمتر است. از مزایای استفاده از گوگل ادوردز می‌توان به این نکته اشاره کرد که چنین خدماتی به بهینه شدن ترافیک جستجوی کاربران جهت می‌دهند؛ مثلا، شما کلمه فروش سهام بورس را در اینترنت جستجو می‌کنید و قطعا به دنبال خواندن مفاهیم مختلف پیرامون این موضوع هستید. نشان دادن تبلیغ در چنین زمانی می‌تواند هوشمندانه باشد.

احتمالا حالا می‌دانید که چرا تبلیغ در گوگل تا این حد طرفدار دارد و مهم است. برای کسب جایگاه برتر در موتور جستجوی گوگل دو راه اصلی وجود دارد؛ یک، گذاشتن زمان کافی روی سئو سایت و دیگری استفاده از خدمات گوگل. بسیاری از کسب‌وکارهایی که بودجه کافی در اختیار دارند، راه دوم را در کنار راه اول به کار می‌گیرند و قطعا نتایج بهتری هم کسب می‌کنند.

گوگل ادز چیست

مفاهیم اصلی گوگل ادز چیست؟

در این قسمت تعدادی از مفاهیم مهم Google Ads را به اشتراک می‌گذاریم؛ به کمک این مفاهیم می‌توانید عملکرد یک کمپین تبلیغاتی را در گوگل به خوبی تحلیل و ارزیابی کنید.

  • کمپین تبلیغاتی: در این بخش، تعدادی آگهی به شکل گروهی تعریف می‌شوند و می‌توانید برای هر یک تاریخ شروع، پایان و هزینه روزانه تعیین کنید.
  • گروه آگهی: یا Ad Group شامل تعدادی آگهی و کلمات کلیدی است.
  • آگهی‌ها: یا Ads که ترکیبی از متن و لینک هستند و به عنوان تبلیغ در صفحه جستجو یا SERPs به کاربر نمایش داده می‌شوند. در کنار این لینک‌ها کلمه AD وجود دارد که نشان دهنده تمایز آن‌ها با سایر لینک‌ها است.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل ادز

 

تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟

برای آن که بتوانید گوگل ادز و سئو را با هم مقایسه کنید، لازم است بدانید که این دو مورد، رقیب یکدیگر نیستند، بلکه به عنوان دو ابزار قدرتمند به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کسب و کار خود را رشد دهید. زمانی که قصد دارید ترافیک سریع‌تری به سایت شما روانه شود، لازم است از گوگل ادز استفاده کنید. همچنین به منظور دستیابی به موفقیت‎های بیشتر سایت نیز می‎توانید از تکنیک‎های سئو و بهینه‌سازی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: سئو چیست؟ بهینه سازی اصولی وب‌سایت و روش های انجام آن

 

هزینه تبلیغات گوگل ادز چقدر است؟

تبلیغات گوگل ادز هزینه یکسانی ندارد و معمولا باتوجه به چندین مورد متفاوت تعیین می‎شود. بنابراین می‎توان گفت که این موضوع به کمپین موردنظر شما بستگی دارد. به عنوان مثال، رقابت بر روی کلمات کلیدی و یا همان میزان جستجوی آن‌ها، بر روی هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد. اگر کلمه مورد نظر شما (چادر مسافرتی) باشد، باتوجه به دیتایی که کیوردپلنر ارائه می‌‎دهد، مبلغی به میزان 5 سنت به ازای هر کلیک هزینه خواهد داشت. این در حالی است که اگر کلیدواژه مورد نظر شما (رزرو هتل) باشد، برای هر کلیک باید 9 سنت پرداخت شود. البته لازم به ذکر است که هزینه‌های گوگل ادز، باتوجه به تعداد جستجوهای صورت گرفته کلمات کلیدی، حضور رقبا، کیفیت یا نمره تبلیغات و چندین فاکتور دیگر تعیین می‌شود.

تبلیغات گوگل ادز قابلیت اجرا شدن با هزینه 1 سنت هم دارند! اما باتوجه به اینکه ممکن است رقم پیشنهادی شما به ازای هر کلیک مقدار کمی باشد، ممکن است که آگهی مورد نظرتان توسط گوگل نشان داده نشود. به همین دلیل برای آن که مطمئن شوید که این موتور جستجو آگهی شما را براساس کلمه کلیدی که انتخاب کرده‎اید نمایش می‌‎دهد، پیشنهاد می‌کنیم که حدود 1 یا 2 سنت هزینه بیشتری به ازای هر کلیک مشخص کنید.

مفاهیم اصلی گوگل ادز

با انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز آشنا شوید!

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین کمپین‎‌های گوگل ادز، کمپین سرچ است که تقریبا اکثر نتایج تبلیغاتی در ایران، به واسطه این کمپین اجرا می‌‎شود. منظور از کمپین سرچ همان آگهی‌های متنی هستند که با استفاده از کلمات کلیدی گوناگون در نتایج جستجو به چشم می‎‌خورند. به عنوان مثال، شما می‌‎توانید با مهم‎ترین کلمات کلیدی حوزه کاریتان، به بهترین نتایج در صفحات موتورهای جستجو برسید. انواع تبلیغات گوگل ادز با تگ Ad نشانه‎‌گذاری می‎‌شوند. علاوه بر کمپین سرچ، موارد دیگری نیز وجود دارند که در ادامه هر یک از آن‎ها را معرفی می‌‎کنیم.

کمپین دیسپلی

این کمپین، هر یک از صفحات سایت شما را در قالب یک بنر، در سایت‌های همکار به نمایش می‎‌گذارد. این آگهی‌‎ها به طور معمول در سایت‎‌های پربازدید نشان داده می‎‌شوند و به صورت CPC هستند.

کمپین شاپینگ

کمپین شاپینگ مربوط به فروش محصولات در صفحات گوگل است. اگر شما برای خرید، محصولی را در گوگل جستجو نمایید، با این دسته از آگهی‌‎ها روبرو خواهید شد. باتوجه به تحریم‌های گوگل، اجرای این کمپین در ایران امکان‌پذیر نیست و نمی‎توان با آی پی ایران از آن استفاده کرد.

کمپین ویدئویی

کمپین ویدئویی که به آن تبلیغات یوتیوبی نیز می‎‌گویند، ویدئو آپلود شده شما را با عنوان Ad به کاربرانی که از این شبکه استفاده می‌‎کنند، نمایش می‌‎دهند. این کمپین در چند نوع مختلف اجرا می‌شود که بعضی از آن‌ها قابلیت Skip دارند و برخی دیگر لازم است تا انتها نمایش داده شوند.

کمپین اپلیکیشن

یکی دیگر از کمپین‌های گوگل ادز، با نام اپلیکیشن شناخته می‌شود. این کمپین، تا حد زیادی نصب اپلیکیشن شما را افزایش می‎‌دهد. همچنین می‎‌تواند نرخ تعامل آن را بالا ببرد و برای سیستم عامل‌های اندورید و iOS در دسترس می‌باشد.

 

حتما بخوانید: مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی که باید بشناسید.

 

آیا باید کمپین‌های گوگل ادز خود را به آژانس‌های تبلیغاتی بسپاریم؟

برای اجرای کمپین تبلیغاتی در گوگل هم می‌توانید خودتان دست به کار شوید و هم این که آن را به آژانس‌های تبلیغاتی متخصص این حوزه بسپارید. اما سپردن این کار به آژانس‌های تبلیغاتی مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تجربه‌ی مدیریت کمپین‌های مشابه

آژانس‌های تبلیغاتی مشتریان بسیاری در حوزه‌ی کاری شرکت شما داشته‌اند. بنابراین با توجه به اطلاعات و تجربه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی اجراشده، دیگر نیاز به آزمون و خطا روی کمپین شما نخواهند داشت. استفاده از خدمات تبلیغات گوگل ادز، این مزیت را برای شما دارد که هیچ بودجه‌ای را هدر ندهید. آژانس‌ها کمپین را از همان ابتدا و با انتخاب ترکیب بهینه‌ی کلمات کلیدی، انتخاب کانال‌های نمایشی مناسب و یا مشاوره‌ی دقیق در راستای طراحی محتوای بصری در مسیری هدایت می‌کنند که بتوانید بهترین نتیجه‌ی ممکن را در کوتاه‌ترین زمان کسب کنید.

دانش تخصصی و مدیریت مؤثر

یکی از اصلی‌ترین مزایای تبلیغات اینترنتی قابلیت ارزیابی آن توسط داده‌هاست. برای ارزیابی دقیق میزان دستیابی کمپین تبلیغاتی به هدف مدنظر، نیاز به تعریف دقیق شاخص‌های اندازه‌گیری موفقیت و همچنین پیاده‌سازی ساز و کاری برای اندازه‌گیری این شاخص‌ها خواهید داشت. همچنین اجرای کمپین گوگل ادز دانش فنی خاص خود را می‌طلبد که البته این دانش و مهارت چندان پیچیده نیست، اما به هر حال برای دستیابی به آن نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری خواهید داشت. ممکن است در شرکت خود، تیم داخلی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، اما این که صرفاً برای یک یا چند کمپین تبلیغاتی در گوگل نیاز باشد کارمندان این بخش را ملزم به یادگیری اصول مدیریت کمپین‌های گوگل ادز کنید، چندان منطقی و به‌صرفه نیست.

 

حتما بخوانید: ۱۰ دلیل اجرای کمپین‌های تبلیغاتی با گوگل ادز

 

تضمین بسته نشدن حساب کاربری گوگل ادز

با توجه به تحریم‌های گوگل برای ایران، ممکن است حساب کاربری شما با یک تراکنش مشکوک از نظر گوگل و مواردی از این دست به طور کلی بسته شود و در این صورت شما دیگر دسترسی به موجودی حساب گوگل خود نخواهید داشت. آژانس‌ها به دلیل این که بیشتر در این حوزه فعالیت کرده‌اند به ندرت دچار این مشکل می‌شوند و حتی در صورت وقوع چنین مشکلی متعهد به اجرای تعهدات مالی خود نسبت به شما خواهند بود. در واقع شما می‌توانید ریسک این اتفاق را به آژانس تبلیغاتی منتقل کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره موضوع گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. امروزه کسب‌وکارها برای دیده شدن توسط مشتری باید روش‌های مختلفی را امتحان کنند. درست است که در بستر اینترنت، مخاطب و کاربر کم نیست اما ازدیاد مخاطب لزوما دلیلی برای موفقیت تمام برندها محسوب نمی‌شود. خدماتی مانند گوگل ادز (Google Ads) به صاحبان مشاغل مختلف کمک می‌کنند تا زودتر و بهینه‌تر در دید کاربر قرار بگیرند و احتمال دیده شدن آن‌ها بیشتر شود.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما گوگل ادز چگونه کار می کند و چه عامل یا عواملی در تعیین کیفیت و رتبه آگهی شما در گوگل مهم هستند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش گوگل ادز

Google Ads

در صدر باشید تا شناخته شوید

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. هادی عظیمی

    سلام ممنون که توضیح دادید

  2. علی

    مطالب خیلی خوبی به اشتراک گذاشتین. به نظرم گوگل ادز یه راه خیلی موثر برای تبلیغات هست. برای اینکه تبلیغات جذاب و گیرایی داشته باشیم نیاز هست بنر گیف طراحی بشه تا تبلیغات رو به خوبی نمایش بده و در نهایت کاربران رو به صفحه مورد نظر هدایت کنه. وبسایت aniltarh به شما کمک میکنه تا بنر گیف حرفه ای برای تبلیغات خودتون طراحی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin