سندرم صندلی گهواره ای عامل فروپاشی سازمان ها


شما هم با افرادی که هر چقدر تلاش می‌کنند اما هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند، برخورد داشته‌اید؟ در علم مدیریت و ادبیات منابع انسانی، به این حالت، سندرم صندلی گهواره ای می‌‎گویند. در واقع این سندرم، کنایه‌ای…

شما هم با افرادی که هر چقدر تلاش می‌کنند اما هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند، برخورد داشته‌اید؟ در علم مدیریت و ادبیات منابع انسانی، به این حالت، سندرم صندلی گهواره ای می‌‎گویند. در واقع این سندرم، کنایه‌ای است به تلاش‌های ظاهری افراد یک سازمان که در نهایت هیچ نوع خروجی مثبتی برای سازمان ندارند. درست مثل یک صندلی گهواره ای که مدام در حال تکان خوردن است اما از جای خود هیچ حرکتی نمی‌کند.

هرچند این سندرم در زندگی روزمره و فردی همه ما نیز قابل وقوع است و علی‌رغم تلاش‌های فراوانی که برای بهتر شدن اوضاع می‌کنیم، نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیریم بلکه در حال اتلاف انرژی، وقت و دیگر سرمایه‌های زندگی هستیم. به دلیل اهمیت بالای این موضوع و آثار منفی آن بر سازمان، در این مقاله از رشدانا قصد داریم ابعاد مختلف سندرم صندلی گهواره ای، دلایل ایجاد آن و روش های جلوگیری از ابتلا به این سندرم در سازمان را معرفی کرده و تا حد امکان به توضیح این پدیده بپردازیم.

سندرم صندلی گهواره ای

سندرم صندلی گهواره ای (Rocking Chair Syndrome) چیست؟

کارکنان و حتی مدیران شرکت‌ها و سازمان‌هایی که گرفتار سندرم Rocking Chair هستند، در ظاهر در حال فعالیت و تحرک‌اند اما در واقع کار کردن فقط در ظاهر امر وجود دارد و در انتها هیچ نتیجه مثبت و سازنده‌ای نصیب شرکت نمی‌شود.

به بیان ساده‌تر، کارمندان به کار و فعالیت مشغول‌اند، انرژی زیادی هم صرف می‌‎کنند اما هیچ کار اثربخشی انجام نمی‌‎شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است از مثال دویدن روی تردمیل استفاده کنیم. هنگامی که بر روی تردمیل در حال دویدن هستید، حجم زیادی انرژی صرف می‌کنید و کالری فراوانی هم می‌سوزانید اما در واقع شما به جایی می‌رسید؟

متأسفانه بسیاری از افراد در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف گرفتار همین وضعیت هستند. آن‌ها چه به صورت عمدی چه به طرز غیر آگاهانه، برای پیشرفت خودشان و سازمان در حال دویدن هستند، اما دویدنی که هیچ اثر و نتیجه‌ای برای آن‌ها نداشته و ممکن است کارکنان را دچار فرسودگی شغلی کند.

 

حتما بخوانید: فرسودگی شغلی چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

چرا و چگونه سندرم گهواره ای به وجود می‌آید؟

پرداختن به این موضوع که چنین پدیده‌ای در سازمان‌ها به چه دلایلی شکل می‌گیرد، دارای اهمیت بسزایی است. زیرا با شناخت علت‌ها و ریشه‌های شکل گیری هر پدیده، می‎توان در جهت بهبود اوضاع و رفع مشکلات پیش آمده، گام برداشت.

کارشناسان منابع انسانی، در برخی از مواقع مدیران را علت اصلی سندرم صندلی گهواره‌ای می‌‎دانند اما واقعیت این است که کارمندان هم در ایجاد چنین حالتی سهیم و دخیل‌اند. ممکن است روش کار یک کارمند از همان ابتدا اشتباه بوده و این خاصیت سندرم مذکور است که مانند اپیدمی از یک کارمند به دیگر کارمندان سرایت کرده، سپس کل سازمان را مختل می‌کند.

با این حال، مدیرانی که از هوش و درایت کمی برخوردارند، ضمن عدم ارائه آموزش‌های مناسب، یک کارمند را سال‌ها در یک مقطع نگه می‌دارند. این مدیران مانع پیشرفت و همچنین به چالش کشیدن کارکنان شده و به این ترتیب، کارمندان دچار روزمرگی می‌شوند و هیچ گونه خلاقیتی برای پیشرفت نخواهند داشت.

 

تکنیک‌های جلوگیری از ابتلا به سندرم صندلی گهواره‌ای در سازمان

هنگامی‌که کارکنان، گرفتار سندرم صندلی گهواره ای می‌شوند؛ توان و انگیزه خروج از سازمان و ترک شغل را ندارند. آن‌ها می‌پذیرند که هیچ تقصیری ندارند و این مدیران نالایق آن ها هستند که با بی‌توجهی به کارمندان باعث از بین رفتن انگیزه کارکنان شده اند.

این کارمندان، ریسک مسئولیت های جدید را نمی‌پذیرند، دائم غر می‌‎زنند، هیچ فعالیتی در جهت بهبود اوضاع نمی‌‎کنند و فقط روی صندلی گهواره ای، خود را بی هدف تکان می‌دهند و به همگان نشان می‌‎دهند که در حال کار کردن مداوم هستند! در هر صورت برای جلوگیری از این سندرم و بهبود اوضاع سازمان، در ادامه چند تکنیک کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

حتما بخوانید: فرهنگ سازمانی و نقش آن در افزایش بهره‌وری منابع انسانی

 

به ایده های خود بها دهید

ایده داشتن به مراتب بهتر از بی ایده بودن است و همه ما موظفیم که برای پیشرفت خود و محیطی که در آن مشغول به کار هستیم، خلاقیت به خرج دهیم. درست است که داشتن ایده به تنهایی موجب پیشرفت نمی‌شود و کافی نیست؛ اما با فکر کردن به این موضوع که چطور از وضعیت نامطلوبی که در آن گرفتار شده‌ایم، می‌توانیم بیرون بیاییم، اولین گام را برای بهبود اوضاع و خلاصی از سندرم صندلی گهواره ای برمی‌داریم.

بها دادن به ایده ها

 

پیشرفت، نتیجه عملی کردن ایده ها است

حال که با استفاده از مهارت‌هایی مانند تفکر خلاقانه و همینطور تفکر انتقادی، ایده‌ها و راهکارهای مفیدی برای حل مسأله یافتید نوبت به عمل نمودن به آن‌ها است. کافی است که برای عملی کردن ایده های تان، اولین قدم را بردارید، هرچند کوچک!

به محض انجام قسمتی از کار، انگیزه می‌‎گیرید و در ادامه راه متوجه نواقص و نقاط قوت ایده‌ها و کارهای خود می‌شوید. برای رهایی از این سندرم، ممکن است به سال‌ها تلاش و تمرکز نیاز داشته باشید و برخی از افرادی که دچار این حالت شده‌اند، شما را از ادامه راه بازدارند. فراموش نکنید که حسرت فرصت‌های از دست رفته ممکن است آینده تان را نابود کند، پس به تغییرات مثبت، بله بگویید.

 

به استقبال تغییر بروید

نه از تغییر در جهت مثبتش بترسید و نه از حرف های افرادی که مدام سعی می‌کنند با جملاتی شبیه جملات زیر شما را از عملی کردن ایده های تان بترسانند:

“همین حقوق برات بسه”

“بیشتر از بیمه و بازنشستگی دیگه چی می‎خوای که داری خودتو به آب و آتیش می‎زنی؟”

“فقط دیوانه‌ها دست به همچین کاری می‎زنن”

ممکن است بسیاری از اطرافیان تان، افرادی محافظه کار باشند که دائم در حال غر زدن بر روی صندلی گهواره ای‌شان هستند. به آن‌ها توجهی نکنید، با تلاش و باور به موفقیت حرکت کنید حتی اگر تنها بمانید.

 

حتما بخوانید: نحوه مدیریت تغییر در سازمان و دلایل مقاومت در برابر تغییر

 

و اما جمع بندی

سندرم صندلی گهواره ای (Rocking Chair Syndrome) از پدیده هایی است که اخیرا در علم مدیریت و مباحث منابع انسانی، مطرح شده است و متأسفانه سازمان‌های زیادی را نیز درگیر خود کرده است. در این سندرم، کارکنان یک شرکت کار می‌‎کنند، تحرک دارند اما کارشان همچون تکان خوردن بر روی صندلی‌های گهواره‌ای، فقط درجا زدن و کاملا بیهوده است.

به دلیل اهمیت این موضوع، ما در این مقاله از رشدانا، به جوانب مختلف این سندرم و راه های پیشگیری از آن پرداختیم. آیا شما هم تجربه این سندرم را در سازمان خود داشته‌اید؟ توانستید بر این حالت آسیب زا پیروز شوید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و سایر دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin