روش OKR چیست و چگونه در سازمان ها اجرا می شود؟


در دوره‌های مختلف زمانی برای ایجاد نظم و نگرش درست در بین اعضا و گروه‌های متفاوت سازمان از روش‌های متعددی استفاده می‌شود. هدف نهایی سازمان تحقق چشم‌اندازهای پیش رو است و مسیرهای متنوعی برای این…

در دوره‌های مختلف زمانی برای ایجاد نظم و نگرش درست در بین اعضا و گروه‌های متفاوت سازمان از روش‌های متعددی استفاده می‌شود. هدف نهایی سازمان تحقق چشم‌اندازهای پیش رو است و مسیرهای متنوعی برای این منظور در دسترس هستند؛ اما به نظر شما زمان کافی برای آزمون و خطا یا امتحان تمام روش‌ها در اختیار مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان اصلی وجود دارد؟

احتمالا شما هم با این مسئله موافق هستید که منابع و زمان یک شرکت بسیار با ارزش است و نمی‌توان از هر شیوه‌ای برای مدت زمان کوتاهی استفاده کرد و سپس به سراغ مورد بعدی رفت؛ چنین کاری فقط اعضا و گروه‌های شرکت را به سمت بی‌نظمی و سردرگمی بیشتر هدایت می‌کند. برای جلوگیری از هدررفتن زمان و منابع سازمان، بهتر است از شیوه‌های مطمئنی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنید. یکی از این روش‌ها، روش OKR است. احتمالا از خودتان می‌پرسید که روش OKR چیست؟

اگر دوست دارید شرکت و اعضای گروه خود را به روشی مطمئن در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده سوق دهید، این مقاله ویژه شما و کارآفرینان یا صاحبان مشاغل و شرکت‌های آینده است؛ پس تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

روش OKR چیست؟

OKR در حقیقت مخفف عبارت Objective and Key Results به معنی اهداف و نتایج کلیدی است؛ OKR به عنوان روشی برای تعریف و پیگیری اهداف و نتایج مختلف در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازه‌های زمانی تعیین چشم‌اندازها به سبک OKR، سه ماهه یا فصلی است اما در بعضی موارد به شکل سالانه هم تعریف می‌شود.

روش OKR چیست

ویژگی های Objective در OKR چیست؟

برای استفاده از OKR ابتدا باید با ویژگی‌های عناصر مختلف آن آشنا شوید. ابتدا به بررسی ویژگی‌های Objective می‌پردازیم.

  • مجموعه اهدافی که سازمان سعی دارد به آن‌ها دست پیدا کند؛ به عبارت دیگر این مجموعه اهداف، محرک اعضای مختلف مجموعه هستند!
  • ساختار کیفی و ذهنی دارند و براساس چنین شاخص‌هایی سنجیده می‌شوند.
  • هر فرد باید برای خودش در طول یک فصل یا 3 ماه، بین 3 تا 5 هدف کوتاه مدت تعریف کند.
  • به خاطر داشته باشید که چشم‌اندازهایتان را با جاه‌طلبی کامل انتخاب کنید.

ویژگی های Objective در OKR چیست

ویژگی های Key Results در OKR چیست؟

Key Results هم مانند Objective ویژگی‌های خاص خود را دارند که در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • مشخص، واقعی و قابل اندازه‌گیری هستند.
  • مسیر رسیدن به Objective ها را مشخص می‌کنند.
  • به نوعی شاخص میزان دستیابی به Objective ها به شمار می‌روند.
  • کمی بوده و باید بتوانید به آن‌ها نمره بدهید.
  • هر Objective دارای 3 یا 4 Key Results است که در مسیر تحقق به آن‌ها نیاز دارد.

اولین بار، شرکت INTEL از این روش استفاده کرد و به نوعی، مبدع آن به شمار می‌رود. امروزه شرکت‌های معروفی در سرتاسر دنیا از جمله لینکدین، گوگل، توئیتر، اوراکل، زیگنا و غیره هم از این روش در سازمان خود استفاده می‌کنند. در ابتدا شرکت‌ها از KPI برای این منظور استفاده می‌کردند که شاخص عملکرد نام داشت؛ حالا شیوه OKR به نوعی جایگزین شیوه قبلی است و یک شاخص عمومی محسوب می‌شود.

 

حتما بخوانید: تعیین شاخص های عملکرد منابع انسانی در سازمان ها چگونه است؟

 

تعریف OKR چیست؟

شاید سوال پیش بیاید که تعریف دقیق روش OKR چیست؟ باید بگوییم که در OKR تک تک اعضا و افراد سازمان موظف هستند که ابتدا به برنامه و کار دیگر افراد دقت کنند؛ مثلا بدانند که همکار آن‌ها روی چه موضوعاتی کار می‌کند یا کارهای قبلی انجام شده در راستای همان موضوع به چه شکل بوده است؟ تدوین استراتژی‌های مرتبط با OKR فقط مختص اعضای میان و پایین رده نیست و تمام اعضا از بالاترین تا پایین‌ترین باید در آن شرکت کنند.

هر OKR و نتایجی که از این مدل توسط اعضای مختلف استخراج و تدوین می‌شود، به پروفایل آن‌ها یعنی آدرس ایمیل یا شماره تلفن متصل است. OKR های مربوط به تمام ادوار گذشته یک سازمان هم در صورتی که تدوین شده باشد، باید به صورت دقیق و عمیق بررسی شده و در دسترس قرار بگیرند؛ برای مثال گوگل 13 سال است که از این شیوه در شرکت خود استفاده می‌کند و نتایج مربوط به OKR های تمام این دوران در دسترس هستند.

پیشنهاد ویژه: آموزش راه اندازی و اجرای چابک کسب و کار آنلاین

مزایای استفاده از روش OKR چیست؟

مزایای روش OKR در سازمان‌های مختلف به عوامل متفاوتی بستگی دارد؛ اما به طور کلی، نقاط قوت استفاده از OKR در موارد زیر خلاصه می‌شود:

ایجاد نظم فکری در سازمان و تعیین اهداف اصلی 

به کمک این بخش، اهداف اصلی از فرعی متمایز می‌شوند تا سازمان برنامه‌ریزی دقیقی برای تحقق هر یک آن‌ها به کار بگیرد. پژوهش ها و مطالعات اخیر نیز نشان دهنده این موضوع اند که همزمان با اجرای این مدل، کارکنان آگاهی بیشتری نسبت به اهداف سازمان پیدا کرده و دید واضح تری نسبت به وظایف شغلی خود خواهند شد.

بنابراین عملکرد آنان بهبود یافته و کارایی بیشتری برای سازمان خواهند داشت، زیرا هنگامیکه یک کارمند بداند با انجام صحیح وظایف شغلی اش، سازمان را به اهداف اصلی اش نزدیکتر می‎کند، احساس تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت و قطعا مؤثرتر از قبل به فعالیت خود ادامه می‎دهد.

تبیین موارد مهم و ضروری برای تک تک اعضای مجموعه

به کمک این ویژگی، ارتباطات مفیدی در سطح سازمان بین گروه‌ها و مجموعه‌های مختلف برقرار می‌شود. همانطور که در پاراگراف قبلی هم اشاره کردیم، تبیین اهداف سازمان اثرات مثبت فراوانی بر عملکرد کارمندان خواهد داشت. یک نمونه از این آثار مثبت، ایجاد همکاری و همدلی میان پرسنل می‌باشد. آن ها با شناخت اهداف سازمان، به یکدیگر کمک می‎‌کنند تا سازمان را به اهدافش برسانند و خود نیز از این موضوع منتفع می‌شوند.

تعیین شاخص پیشرفت سازمان

میزان پیشرفت مجموعه در هر دوره به کمک این شاخص‌ها ارزیابی شده و برای مسافت باقیمانده تا تحقق اهداف بعدی طرح‌ریزی می‌شود. البته به کمک ابزار مدیریتی OKR اهداف چالشی انتخاب می‎‌شوند تا اعضاء یک تیم یا سازمان، ترغیب شوند با بهبود عملکرد خود، منجر به پیشرفت و توسعه سازمان شوند.

تعیین شاخص پیشرفت سازمان به وسیله okr

تمرکز روی تلاش‌های سازمان

ایجاد همبستگی و یکپارچگی در بین اعضا برای ایستادن در کنار یکدیگر در راستای تحقق چشم‌اندازهای تعیین شده، به کمک این ویژگی امکان‌پذیر است. در واقع تکنیک OKR، بر چگونگی مشارکت کارکنان در یک بازه زمانی مشخص تمرکز می‎‌کند و در شرایط مناسب، 60 درصد  OKR های تیم یا شرکت، توسط کارکنان تعییبن می‌شود تا انگیزه کافی در افزایش تلاش خود داشته باشند. آنچه مهم است، عدم دیکته کردن اهداف از سوی مدیران به کارمندان و تمرکز بر تلاش های کل سازمان می‎‌باشد.

انعطاف پذیری و امکان بازبینی

ابزار مدیریتی OKR از جمله سیستم‌های انعطاف پذیری محسوب می‌شود که متناسب با شرایط موجود، قابلیت تغییر نتایج کلیدی و اهداف کوتاه مدت را برای سازمان یا تیم ها ایجاد می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود تا همچون سایر روش های هدف گذاری غیر قابل انعطاف، منجر به شکست در مسیر هدف گذاری نشود.

از سوی دیگر در این روش، می‎توان پس از گذشت زمان مشخصی از مسیر طی شده (مثلا پس از طی یک چهارم مسیر) توقفی کوتاه ایجاد نموده و مسیر را بازبینی نمود. به این ترتیب، می‌توان از انجام صحیح اهداف و نتایج کلیدی اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود هر گونه خطا، اقدام به رفع آن نمود و سپس حرکت رو به جلو را آغاز کرد.

توجه به کمیت و کیفیت اهداف

یکی از تفاوت های عمده روش هدف گذاری OKR با سایر روش های هدف گذاری همچون SMART  در این است که علاوه بر توجه به اهداف، به نتایج کلیدی نیز توجه ویژه ای دارد و به دنبال این اصل مهم می‎باشد که یک سازمان یا تیم، چگونه می‎خواهد به اهدافش برسد؟

بنابراین، اگر مسیر هدف گذاری خود را به 4 قسمت تقسیم نمایید، با رسیدن به یک چهارم مسیر، بایستی نتایج کلیدی را مجددا تعریف نمایید تا در ادامه مسیر، اهداف سازمان واضح و دور از ابهام باشند. علیرغم اینکه، تعریف نتایج کلیدی در طول مسیر باعث می‎شود نیازها، فعالیت ها، ابزار و حتی ابتکارات لازم برای دستیابی به اهداف را کشف کرده و آن ها را برای ادامه مسیر، جمع آوری نمود.

مزایای استفاده از روش OKR چیست

مثال OKR  برای یک فرضی شرکت

برای درک بهتر روش OKR و اینکه چگونه این تکنیک، ابزاری برای تعیین یک هدف می دهد و سپس نحوه رسیدن به آن را تعریف می‌کند؛ لازم دانستیم تا آن را در قالب یک مثال ساده بیان کنیم.

هدف (o): افزایش درآمد در سال 1400

نتیجه کلیدی 1 (KR1): دستیابی به درآمد ماهیانه 500 میلیون تومان

نتیجه کلیدی 2 (KR2): افزایش 25 درصدی تعداد فروش های آنلاین تا پایان آذر ماه 1400

نتیجه کلیدی 3 (KR3): افتتاح یک شعبه جدید در پایان 6 ماه اول و دوم هر سال

جمع بندی پایانی

در این مقاله، درباره این موضوع که روش OKR چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کردیم. اگر نگاهی دقیق به پیرامون خود بیندازید، شرکت‌های بسیاری را می‌بینید که از نظم و هماهنگی مطلوبی برخوردار نیستند. از نظر شما مشکل دقیقا کجاست؟ شاید یکی از دلایل این مشکلات و عواقب بعدی آن‌ها، عدم آموزش کافی در حیطه‌های مدیریتی و رهبری گروه باشد.

در هر صورت، اجرای روش‌هایی مانند OKR می‌تواند تا حد زیادی به برقراری هماهنگی و پیوستگی بین بخش‌های مختلف یک سازمان کمک کند و روابط را بهبود ببخشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما از چنین روش‌هایی در ساماندهی مجموعه‌های خود استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما تفاوت OKR و KPI چیست و چه عواملی در OKR تاثیر گذار هستند؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

منابع انسانی در شرکت های IT و استارتاپ ها

Human Resources in Startup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin