نحوه مدیریت تغییر در سازمان و دلایل مقاومت در برابر تغییر


ایجاد تغییرات سازنده و مؤثر در کسب و کار و یا سازمان، یکی از بدیهی‌ترین رموز موفقیت آن‌ها است؛ از این رو رهبران و مدیران باید توجه ویژه ای به موضوع مدیریت تغییر در سازمان…

ایجاد تغییرات سازنده و مؤثر در کسب و کار و یا سازمان، یکی از بدیهی‌ترین رموز موفقیت آن‌ها است؛ از این رو رهبران و مدیران باید توجه ویژه ای به موضوع مدیریت تغییر در سازمان (Organizational Change Management) داشته باشند. هرچند طبق تحقیقات منتشر شده بر روی وب سایت آمازون، ۷۰ درصد از پروژه هایی که بر روی تغییر سازمان متمرکز هستند، در نهایت با شکست مواجه می‌شوند.

اگر مدیریت یک سازمان با بخشی از آن را برعهده دارید، ما در این مقاله از رشدانا به شما نشان می‎‌دهیم که چگونه رهبران تغییر در دنیا، با اعتماد به نفس، شناسایی مقصد، آینده نگری و صبوری در آموزش و رشد مستمر کارکنان، در زمره 30 درصد از مدیرانی قرار می‌گیرند که پروژه‌های مدیریت تغییر در سازمان شان، سرانجامی موفقیت آمیز دارد. پس تا انتها همراه ما باشید با مطالعه ضرورت تغییرات سازمانی، عوامل مؤثر بر آن و موضوعاتی که موجب شکل گیری مقاومت مدیران در برابر تغییر می‎‌شوند.

مدیریت تغییر

تغییر سازمانی چیست؟

متخصصین حوزه های مختلف کسب و کار، تغییر سازمانی را به این معنی می‌‎دانند که یک شرکت یا سازمان برای دستیابی به موفقیت، روش کار و اهداف خود را تغییر می‌دهد تا از این طریق، به نتیجه مطلوب خود دست یابد. به عنوان مثال، یک کسب و کار سنتی همچون بقالی، به دنبال شیوع بیماری کرونا و عدم مراجعه حضوری مشتریان برای خریدهای روزانه، وب سایت خود را راه اندازی می‎‌کند، نرم افزاری برای ارائه محصولات ابداع می‏‎‌کند و یا صفحه ای در اینستاگرام راه اندازی کرده و از این طریق اقدام به فروش آنلاین می‌کند.

با توجه به آنچه گفتیم، مدیریت تغییر در سازمان، امری اجنتاب ناپذیر است، زیرا امروزه رقابت در میان کسب و کارها به شدت رو به افزایش است و عدم توجه به رقبا و همچنین، مقاومت در برابر تغییر منجر به شکست حتمی سازمان ها می‌شود.

انواع تغییر سازمانی

هر سازمانی می‌‎تواند به شیوه‌های مختلف، تغییراتی را در خود ایجاد کند. تغییر در فناوری، ساختار، کارکنان، شرکا و… در ادامه، چند نمونه از رایج ترین انواع تغییرات سازمانی را به ذکر مثال توضیح می‌دهیم.

 

حتما بخوانید: مدیریت منابع انسانی چیست؟ چه اهمیت و اهدافی دارد؟

 

۱. تغییر در ساختار سازمانی

مانند ادغام دو کسب و کار در یکدیگر یا جدا شدن یک تیم از کسب و کار و تأسیس یک کسب و کار نو

۲. تغییر در فرایندها

همچون تغییر در فرایند تحویل محصول به مشتریان و یا تغییر در فرایند تولید یک کالا

۳. پرسنل و کارکنان

شامل هر نوع تغییر در نیروی کار همچون تعدیل نیرو، اخراج کارکنان، آموزش به کارمندان و تغییر در شرح وظایف و جایگاه شغلی آن ها است.

۴. تغییر در سیاست های سازمان

این نوع مدیریت تغییر در سازمان، برخی از اوقات منجر به ایجاد توافقات جدید حقوقی و قانونی می‌شود که برای کل سازمان و یا کارکنان مطلوب است.

۵. تغییر در فرهنگ سازمان

همانطور که در مقالات گذشته رشدانا راجع به فرهنگ سازمانی، اشاره کردیم فرهنگ سازمانی شامل ارزش ها، باورها و نگرش های سازمان است و تأثیر بسیار عمیقی بر سایر جنبه های سازمان دارد. تا حدی که عدم پایبندی به فرهنگ سازمانی موجب شکست تدریجی سازمان خواهد شد و اینجا است که مدیران باهوش، اقدام به ایجاد تغییراتی سازنده در باورها و هنجارهای سازمان شان می‌‎کنند.

۶. تغییر در فناوری

امروزه فناوری، بخش جدایی ناپذیر کسب و کارها است و تمامی سازمان ها کم و بیش با ابزار و سیستم های مختلف دارای فناوری های پیچیده سروکار دارند. بنابراین، ممکن است یک شرکت یا استارتاپ برای دستیابی به موفقیت، نیازمند ایجاد تغییر در برخی اتوماسیون‌ها، نرم افزارها و ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی باشد. به عنوان مثال، در حال حاضر برندسازی با استفاده از فناوری‌های موجود همچون صفحات مجازی و وب سایت ها انجام می‌شود و از حالت سنتی خود خارج شده است.

 

مدل های مدیریت تغییر در سازمان

مدل‌های تغییر در واقع فرایندهایی هستند که یک سازمان را از نقطه آغاز تغییر به نقطه هدف، عبور می‎‌دهند، اما حقیقت این است که در این مسیر برخی از عناصر غیرقابل پیش بینی ممکن است کلیه حساب و کتاب ها و برنامه ریزی های چندین ماهه تان را بر باد دهد. شما در ادامه 7 مدل از نمونه های موفق مدیریت تغییر در سازمان را مطالعه خواهید کرد که در مقالات بعدی رشدانا به طور مفصل راجع به آن ها خواهیم گفت.

  1. مدل ادکار (ADKAR)
  2. مدل مدیریت تغییر لوین
  3. مدل مک کینزی 7 اِس (Mckinsey 7s)
  4. چرخه دمینگ
  5. مدل گذار بریجز
  6. مدل تلنگر Nudge
  7. مدل منحنی کوبلر- راس (Kubler-Ross)

مدیر تغییرات

 مقاومت در برابر تغییر

ساده ترین تعریفی که از مفهوم مقاومت در برابر تغییر وجود دارد، بیان کننده عدم تمایل اشخاص به ایجاد یا حمایت از تغییرات است. البته، به این نکته نیز توجه داشته باشید که بعضی از مواقع، مقاومت در برابر تغییر در سازمان نه تنها مضر نیست بلکه نوعی دفاع در مقابل عوامل خطرناک و تهدیدآمیز برای ادامه حیات سازمان و کارمندان، محسوب می‌شود.

 در واقع، سخت ترین قسمت مدیریت تغییر در سازمان، از میان برداشتن مقاومت های موجود (در کارکنان و مدیران) است و این امر دارای دلایل مختلفی استکه در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را نام می‎بریم.

  • ترس از عوامل ناشناخته
  • احساس کافی بودن و عدم نیاز به ایجاد تغییر
  • به خطر افتادن منافع شخصی مدیر و یا کارمند
  • عادت به شیوه انجام کارها
  • ترس از به هم ریختگی و آشفتگی های ناشی از تغییر

و اما جمع بندی

آیا ایجاد تغییر در سازمان یا کسب و کارتان ضروری است؟ آیا مدیریت تغییر در سازمان، امری ساده است و نیازمند هیچ گونه استراتژی خاصی نیست؟ ما در این مقاله از رشدانا، تلاش کردیم تا با تعریف جامعی از مدیریت تغییر در سازمان و بررسی انواع آن، پاسخ مناسبی به پرسش های مطرح شده بالا بدهیم.

هرچند که مقاومت در برابر تغییر نیز، یکی از مباحث بسیار مهمی است که ما با ذکر ریشه ها و دلایل آن، به شما نشان دادیم که می‌‎توانید با پی بردن به ترس ها و دلایل، بر مقاومت در برابر انواع تغییر سازمانی، پیروز شوید. در انتها به 7 مدل از مدل های تغییر سازمانی اشاره کردیم و از شما می‌خواهیم با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات خود در رابطه با این موضوع، به ما و سایر دوستان تان برای ایجاد تغییرات مثبت سازمانی، کمک کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

منابع انسانی در شرکت های IT و استارتاپ ها

Human Resources in Startup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin