لینک جویس (Link Juice) چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟


سرزمین پهناور سئو پر است از عبارات و اصطلاحات مختلفی که با یادگیری آن‌ها می‌توانید علاوه بر جذب ترافیک بیشتر برای سایت، رتبه بالاتری نیز در موتورهای جستجو به دست آورید. یکی از همین اصطلاحات…

سرزمین پهناور سئو پر است از عبارات و اصطلاحات مختلفی که با یادگیری آن‌ها می‌توانید علاوه بر جذب ترافیک بیشتر برای سایت، رتبه بالاتری نیز در موتورهای جستجو به دست آورید. یکی از همین اصطلاحات که اتفاقاً کاربرد فراوانی در بهبود وضعیت سئو وب‌سایت‌ها دارد، لینک جویس است. این سؤال که لینک جویس چیست و چگونه بر رتبه سایت تأثیر مثبت می‌گذارد، موضوعی است که در این مقاله از مجموعه مقالات سئو رشدانا به آن می‌پردازیم. پس برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتها همراه ما باشید.

لینک جویس

لینک جویس (Link Juice) چیست؟

لینک جویس که به آن عصاره لینک یا Link Equity نیز گفته می‌شود، راهی است برای انتقال اعتبار یک صفحه از سایت به صفحه‌ای دیگر. حال ممکن است این انتقال اعتبار صفحه (Page Authority) یا توسط لینک‌سازی داخلی صورت بگیرد یا به‌وسیله لینک‌سازی خارجی. درواقع برای گرفتن بک‌لینک راه‌های زیادی وجود دارد؛ اما در این میان باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید. اینکه برای دریافت بک‌لینک، سایت‌های معتبر را انتخاب کنید. چراکه در این صورت لینک جویس دریافتی از بک‌لینک موردنظرتان می‌تواند اعتبار و قدرت بیشتری را به وب‌سایتان منتقل کند.

 

لینک جویس چگونه عمل می‌کند؟

اکنون که تا حدودی می‌دانید لینک جویس چیست، قصد داریم درمورد نحوه عملکرد آن توضیحات بیشتری ارائه کنیم. برای درک بهتر این موضوع، از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. ۲ صفحه از صفحات سایت خود را در نظر بگیرید. صفحه اول با کلمه کلیدی ساعت مچی زنانه و صفحه دوم با کلمه کلیدی ساعت مچی مردانه، هر دو از لحاظ اعتبار صفحه در یک رده قرار دارند.

حالا تصور کنید که صفحه مربوط به ساعت مچی زنانه یک بک‌لینک دارد و صفحه ساعت مچی مردانه دارای هیچ بک‌لینکی نیست. اتفاقی که در این حالت می‌افتد این است که عصاره یا ارزش دریافت شده صفحه ساعت مچی زنانه نسبت به صفحه دیگر بیشتر است؛ پس جایگاه بهتری هم در نتایج گوگل به دست می‌آورد. دلیل برتری جایگاه صفحه ساعت مچی زنانه نسبت به صفحه دیگر این است که از یک سایت معتبر لینک جویس گرفته و از این‌رو دارای ارزش بیشتری خواهد بود.

در مثال بالا، ما نحوه عملکرد لینک جویس را در لینک‌دهی داخلی توضیح دادیم. درمورد لینک‌دهی خارجی نیز عملکرد لینک جویس مشابه لینک‌دهی داخلی است. یعنی اگر دو سایت دارای اعتبار یکسان را در نظر بگیریم که سایت اول از ۵ سایت معتبر بک‌لینک دریافت کرده؛ اما سایت دوم هنوز هیچ بک‌لینکی ندارد. سایت اول رتبه بهتری در گوگل خواهد داشت. زیرا تعداد بک‌لینک‌های دریافتی سایت اول زیادتر از سایت دوم است درنتیجه لینک جویس بیشتری نیز دریافت کرده است.

 

عوامل تأثیرگذار بر لینک جویس یا Link Equity چیست؟

به یاد داشته باشید هنگامی می‌توانیم دو صفحه یا سایت را از نظر لینک جویس مقایسه کنیم که صفحه یا سایت لینک دهنده به هر دوی آن‌ها از اعتباری یکسان و بدون اختلاف برخوردار باشند. پس یک عامل اثرگذار بر عصاره لینک همین موردی است که عنوان کردیم.

عامل بعدی این است که Link Juice باید دوطرفه اعمال شود. یعنی چه؟ دو سایت الف و ب را در نظر بگیرید که هر دو از ۵ سایت معتبر لینک دریافت کرده‌اند. این در حالی است که سایت‌های لینک دهنده به سایت الف، فقط به این سایت لینک داده‌اند؛ اما سایت‌های لینک دهنده به سایت ب، علاوه بر سایت ب به ۶ سایت دیگر نیز لینک داده‌اند.

می‌توانید حدس بزنید کدام سایت عصاره لینک بیشتری دریافت می‌کند؟ بله. سایت الف، لینک جویس بیشتری دارد؛ چون برخلاف سایت ب تنها سایتی است که از چند وب‌سایت معتبر لینک دریافت کرده است. درواقع اگر شما از سایتی لینک دریافت کنید که علاوه بر شما به ۵ سایت دیگر هم لینک می‌دهد، لینک جویس یا همان ارزش، میان ۶ سایت در حال پخش شدن است.

به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهید عصاره لینک بیشتری به دست آورید باید حسابی حواستان را جمع کنید که از چه سایت‌های لینک می‌گیرید و آیا آن سایت‌های معتبر فقط به شما لینک می‌دهند یا علاوه بر شما به چندین وب‌سایت دیگر نیز لینک داده و از میزان ارزش سایتتان کاسته‌اند؟

link juice

چند راهکار ساده برای افزایش عصاره لینک

اگر می‌خواهید رتبه سایت یا صفحات سایتتان را از طریق لینک جویس افزایش دهید باید با تکنیک‌های آن آشنا باشید. البته راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم چندان سخت و پیچیده نیستند. پس همچنان همراه رشدانا باشید.

 

دریافت بک‌لینک به‌صورت طبیعی  

همین ابتدا بهتر است بگوییم که خرید و تبادل بک‌لینک روش مناسبی برای افزایش عصاره لینک نیستند. البته به این معنی نیست که اصلا سراغ این روش نرویم ام بهتر است تلاش کنید تا محتوای صفحات سایتتان کاملاً جذاب و کاربردی باشد تا بتوانید از سایت‌های ارزشمند و معتبر بک‌لینک دریافت کنید.

 

حتما بخوانید: لینک بیلدینگ چیست؟ چه تاثیری بر رتبه های سایت دارد؟

 

لینک‌سازی داخلی

راهکار بعدی استفاده از لینک‌سازی داخلی است که اتفاقاً بسیار هم آسان است اما نیاز به‌دقت بالایی دارد. یک‌بار دیگر تمام محتواهای سایتتان را از ابتدا مرور کنید تا بتوانید صفحات مناسب برای لینک‌سازی داخلی را پیدا کنید. با یافتن صفحاتی که تاکنون از آن‌ها غافل بودید و لینک‌سازی اصولی میان آن‌ها می‌توانید عصاره لینک‌ها را در میان صفحات منتشر کرده و رتبه صفحه را نیز بالا ببرید.

 

بازیابی لینک‌ها

آیا از وجود نداشتن خطای ۴۰۴ روی صفحات سایتتان مطمئن هستید؟ یکی از مواردی که باعث می‌شود نتوانید از تأثیرات مثبت عصاره لینک به‌خوبی بهره ببرید همین خطاهای ۴۰۴ و لینک‌های معیوبی هستند که از دید شما دور مانده‌اند. پس باید دراسرع‌وقت لینک‌های دچار ایراد را با ابزاری مثل Ahrefs و گوگل سرچ کنسول شناسایی و سپس بازسازی کنید.

 

Link Juice قوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای تشخیص قوی یا ضعیف بودن عصاره لینک، از موارد زیر کمک بگیرید:

  • لینک دهنده دارای جایگاه خوبی در نتایج جستجوی گوگل است.
  • محتوای سایت لینک دهنده با سایت شما کاملاً مرتبط است.
  • سایت موردنظر به چندین سایت مختلف لینک نداده و اصطلاحاً خروجی بالایی ندارد.
  • در محتوا می‌توانید لینک را با انکر تکست مشاهده کنید.

 

و اما جمع‌بندی

لینک جویس چیست؟ چطور از آن استفاده کنیم؟ اصلاً لینک جویس قرار است چگونه باعث بهبود سئوی سایتمان شود؟ پرسش‌هایی که پاسخ آن‌ها را در قالب این بلاگ پست آورده و گفتیم که عصاره لینک، راهی است برای انتقال اعتبار یک صفحه از سایت به صفحه دیگر. این انتقال هم می‌تواند توسط لینک‌سازی داخلی انجام شود و هم توسط لینک‌سازی خارجی.

البته Link Juice هنگامی می‌تواند سایتتان را به رتبه‌های بالای گوگل برساند که عوامل اثرگذار بر آن مثل دوطرفه بودن لینک جویس را به‌خوبی در نظر بگیرید. نکته مهم دیگری این است که حتماً مراقب لینک‌های سایت باشید و در صورت معیوب بودن، آن‌ها را بازسازی کنید.

آیا شما تجربه کار بر روی عصاره لینک را دارید؟ تجربه‌ها و نظرات ارزشمند خود را در رابطه‌ با این موضوع با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin