گواهینامه‌‎های PHRi و SPHRi چیست؟ چگونه می‌توان آن را اخذ کرد؟


در این مقاله از رشدانا قصد داریم راجع به دو گواهینامه حرفه‌‎ای مدیریت منابع انسانی، به نام‌‏های SPHRi و PHRi صحبت کنیم. هر دو گواهینامه SPHRi و PHRi از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهانی…

در این مقاله از رشدانا قصد داریم راجع به دو گواهینامه حرفه‌‎ای مدیریت منابع انسانی، به نام‌‏های SPHRi و PHRi صحبت کنیم. هر دو گواهینامه SPHRi و PHRi از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهانی برخوردارند و با گذراندن چنین دوره‎‌هایی می‎توان بر اصول عملیاتی، انسانی و فنی حوزه منابع انسانی تسلط یافت.

ممکن است این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید برای اخذ چنین مدارکی تلاش کرد؟ به طور کلی چند دلیل مهم در این زمینه وجود دارد که عبارتند از:

  • بدست آوردن فرصت‏‌های شغلی بهتر بویژه در کمپانی‏‌ها و شرکت‏‌های بزرگ بین المللی
  • آپدیت کردن و توسعه دانش خود در حوزه منابع انسانی
  • بهبود رزومه شخصی
  • اشتیاق و تعهد فرد به یادگیری

در ادامه به نحوه دریافت و ویژگی‏‌های هر یک از این دو گواهینامه اشاره کرده و خواهیم گفت که چگونه این مدارک موجب افزایش اعتبار متخصصان و کارشناسان حوزه منابع انسانی در سراسر دنیا، خواهد شد. تا انتها همراه ما باشید.

گواهینامه SPHRi

گواهینامه SPHRi چیست؟ چه کاربردی دارد؟

SPHRi مخفف عبارت “Senior Professional in Human Resources International” و به معنی گواهینامه حرفه‌ای دانش و مهارت‌های منابع انسانی در سطح بین‌المللی است. اگر به حوزه رهبری استراتژیک منابع انسانی در سطح بین المللی علاقمند هستید، گرفتن مدرک SPHRi گزینه بسیار مناسبی برای شما است.

این مدرک توسط مؤسسه HRCI صادر می‎‌شود. بهتر است بدانید که HRCI معتبرترین و شناخته شده‌‎ترین مرجع صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای به منظور تأیید صلاحیت در زمینه حرفه منابع انسانی در تمام دنیا است. این گواهینامه برای افراد علاقمند به جایگاه SPHR طراحی شده و بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • تجزیه و تحلیل منابع انسانی
  • ارائه خدمات گسترده در حوزه HR
  • مدیریت و رهبری بر کسب و کارها
  • مدیریت و توسعه توانمندی‌ها و استعداد منابع انسانی

 

واجدین شرایط آزمون SPHRi چه کسانی هستند؟

برای شرکت در آزمون SPHRi باید یکی از شرایط زیر را دارا باشید:

  1. داشتن مدرک فوق لیسانس در منابع انسانی، به همراه 4 سال تجربه کاری در زمینه HR
  2. داشتن مدرک کارشناسی، به همراه 5 سال تجربه کاری در حوزه منابع انسانی
  3. داشتن مدرک دیپلم به همراه 7 سال تجربه کاری در زمینه HR

 

شرایط برگزاری آزمون SPHRi

هزینه آین آزمون 595 دلار می‎باشد و برای انجام آن بایستی بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. مدت زمان آن نیز ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است که در این مدت باید به 105 سؤال تستی و 25 سؤال پیش از ازمون پاسخ دهید.

 

گواهینامه PHRi چیست؟ چه کاربردی دارد؟

PHRi مخفف عبارت The Professional in Human Resources International”” می‌‎باشد و مناسب افرادی است که در دو سطح کارشناسی و سرپرستی منابع انسانی دارای سابقه کاری می‌‎باشند. به طور کلی آزمون PHRi از سوی مؤسسه HRCI و برای افرادی که در سراسر دنیا و البته خارج از آمریکا مشغول به کار هستند طراحی شده است. این در حالی است که برای افراد داخل کشور آمریکا و بر اساس قوانین این کشور، آزمون PHR تدوین شده است.

درمورد آزمون PHRi نیز باید بگوییم که این آزمون شامل یک منطقه جغرافیایی خاص نمی‎‌باشد و برای موفقیت در آن، بایستی بر ابعاد مختلف فنی و عملیاتی حوزه منابع انسانی، تسلط داشته باشید. اگر موفق به اخذ این مدرک شوید، هیچ تفاوتی با متخصص منابع انسانی (PHR) ندارید. این در حالی است که مدرک PHRi، اعتبار بیشتری به رزومه تحصیلی و کاری‎تان می‎افزاید. زیرا مدرک PHRi سطح بین‌الملل را شامل می‌شود و موارد تخصصی زیرا را به خوبی تأیید می‌‎کند:

  • صلاحیت مدیریت و رهبری منابع انسانی در سطح بالا
  • تسلط کافی بر اصول کلی منابع انسانی مانند استراتژی، سیاست گذاری و خدمات رسانی در سطح جهانی

این گواهینامه بیشتر برای افرادی که در جایگاه شغلی مدیریت ارشد منابع انسانی می‌باشند، مناسب است و مدت زمان اعتبار آن نیز، 3 سال است. پس از اتمام مدت اعتبار، دو راه برای دریافت مجدد مدرک دارید: مجددا در آزمون شرکت کنید و یا اینکه 60 امتیاز دیگر بدست آورید.

گواهینامه PHRi

دوره PHRI برای چه اشخاصی مناسب است؟

  1. افراد حرفه‌‏ای و باتجربه‌ای که قصد دارند یک مدرک معتبر بین المللی در حیطه منابع انسانی داشته باشند.
  2. کارشناسان و متخصصان منابع انسانی که قصد فعالیت در سطح بین المللی را دارند.
  3. کارشناسان منابع انسانی و همینطور مدیران میانی سازمان‏‌ها که به دنبال توسعه شغلی خود هستند.

 

حتما بخوانید: 8 مهارت مدیر منابع انسانی موفق

 

واجدین شرایط آزمون PHRi  چه کسانی هستند؟

به یاد داشته باشید که صرفا افراد تحصیل کرده و فعال در زمینه منابع انسانی، صلاحیت شرکت در این آزمون را ندارند، بلکه در صورت علاقه به این حوزه و در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر نیز می‏توانید برای شرکت در آزمون پی. اچ. آر. آی ثبت کنید.

  • داشتن حداقل یک سال فعالیت حرفه‌ای در حوزه منابع انسانی به همراه مدرک فوق لیسانس یا معادل جهانی آن.
  • داشتن حداقل 2 سال فعالیت حرفه‌ای در حوزه منابع انسانی، به همراه مدرک کارشناسی یا معادل جهانی آن.
  • داشتن حداقل 4 سال فعالیت حرفه‌ای در حوزه منابع انسانی، به همراه مدرک دیپلم یا معادل جهانی آن.

هزینه شرکت در این آزمون 495 دلار می‎‌باشد که با تسهیلات ایجاد شده توسط مؤسسه HRCI، افراد برخی از کشورهای دارای سطح اقتصادی پایین با هزینه‌ای حدود 200 تا 300 دلار می‌‏توانند در آزمون ثبت نام کنند. مدت زمان آزمون ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه است و تعداد سؤالات شامل 145 سؤال تستی و 25 سؤال پیش از آزمون می‎‌باشد.

 

و در پایان

در این مقاله توضیح دادیم که برای اخذ گواهینامه‏‌های SPHRi و PHRi چگونه عمل کنید و آیا این آزمون‎‌ها متناسب با اهداف شغلی شما هستند یا خیر؟

آیا شما هم تجربه شرکت در این آزمون‌ها را دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin