3 راهکار موثر برای استفاده بهینه منابع انسانی در سازمان


حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که مهم‌ترین منبعی که هر شرکت یا سازمان در اختیار دارد، منابع انسانی است. کارکنان و کارمندان شرکت یا سازمان، با فعالیت و تلاش خود در جهت…

حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که مهم‌ترین منبعی که هر شرکت یا سازمان در اختیار دارد، منابع انسانی است. کارکنان و کارمندان شرکت یا سازمان، با فعالیت و تلاش خود در جهت تحقق اهداف کل مجموعه حرکت می‌کنند و کار یکی تکمیل کننده کار دیگری است. با این حال، شرکت‌ها همواره در تلاش هستند تا با استفاده بهینه منابع انسانی، تولید یا سود خود را چندین برابر کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راهکارهایی برای افزایش راندمان و فعالیت منابع انسانی بپردازیم. اگر می‌خواهید در این حوزه اطلاعات کامل‌تری کسب کنید، تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

روش‌های استفاده بهینه منابع انسانی

در این بخش، تعدادی از روش‌های اصلی و اساسی برای افزایش بهره‌وری صحیح و اصولی از منابع انسانی را با شما در میان می‌گذاریم. کارمندان و کارکنان یک شرکت، مانند همه انسان‌ها نیازمند چشم‌انداز و حمایت هستند. با به کارگیری راهکارهایی که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید این دو ویژگی را در کارمندان خود تقویت کنید.

رفتار مطلوب و کردار درست مدیران

اگر صاحب و مدیر یک مجموعه هستید، باید بدانید که مدیریت منابع انسانی چیست و همچنین آگاه باشید که رفتار شما روی کارمندان و کارکنان زیردستتان تاثیر به سزایی دارد. رعایت حقوق کارمندان باید در اولویت مدیران و صاحبین مشاغل باشد؛ چون یک مجموعه از چندین بخش خرد و کوچک تشکیل شده و هر یک مدیر ویژه‌ای دارد. اگر حقوق اصلی و فرعی یک کارمند توسط مدیر ارشد در نظر گرفته نشود، سایر مدیران و رهبران بخش‌های کوچک به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند؛ در نهایت هیچ کاری درست پیش نمی‌رود و این مسئله بر روحیه کاری کارمندان تاثیر بدی می‌گذارد.

پیشنهاد ویژه: منابع انسانی در شرکت های IT و استارتاپ ها

رفتار مطلوب و کردار درست مدیران

مشارکت کارکنان در امور مختلف مانند نظرسنجی

یکی دیگر از راهکارهای استفاده بهینه منابع انسانی یا (Optimal Use Of Human Resource)، آگاهی از نظر و دیدگاه‌های آن‌ها است. نظر کارمندان و کارکنان یک شرکت باید در امور مختلف دخالت داده شود و مدیر باید به نظر هر یک از کارمندان احترام بگذارد. پرسیدن دیدگاه‌های کارگران و کارمندان در امور مختلف می‌تواند فرآیند تولید و سودآوری را تسهیل کند. تا زمانی که کارمند حس نکند که نظر وی ارزشمند است، کارآیی او افزایش نخواهد یافت.

مشارکت کارکنان

 

کیفیت زندگی کاری

کیفیت شغلی و کار کارمند روی روحیه وی تاثیر زیادی دارد؛ این موضوع بسیار جدی و مهم است و باید مدیرعامل و صاحبین مشاغل درباره زوایای آن آگاهی مطلوبی داشته باشند. به طور کلی، کیفیت زندگی کاری افراد تعیین کننده کیفیت زندگی شخصی آن‌ها است. اگر یک کارمند واقعا از صمیم قلب نسبت به وظایف و مسئولیت‌های خود احساس خوب و مثبتی داشته باشد، خیلی کم پیش می‌آید که اشتباه و اختلال در کار وی مشاهده شود. پس برای استفاده بهینه منابع انسانی باید به کیفیت زندگی کاری آن‌ها توجه کرد.

از دیگر ویژگی‌های مهم در افزایش عملکرد منابع انسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت مبتنی بر عملکرد
  • گردش شغلی
  • افزایش رفاه
  • آموزش ضمن خدمت
  • تشکیل تیم‌های کاری

گردش شغلی

هرچند تمرکز بر یک شغل در طول سالیان متمادی، از نشانه های ثبات شغلی محسوب می‌شود اما در مقابل، همین تمرکز شغلی در صورت طولانی شدن منجر به تکراری شدن شغل و حتی ایجاد یکنواختی در شغل کارمند خواهد شد. از این رو، کارشناسان و مدیران منابع انسانی از گردش شغلی جهت مدیریت بر انگیزه و استعداد کارکنان بهره می‌برند.

به عبارت دیگر، گردش شغلی یکی از نیازهای ضروری در مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود چرا که کار کردن در یک جایگاه شغلی ثابت، آن هم در یک محیط ثابت، علیرغم ایجاد ملال در کارمندان، خلاقیت و نوآوری آن ها را نیز تحت الشعاع قرار می‎دهد.

گردش شغلی آثار مثبت فراوانی دارد که از جمله این آثار می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جلوگیری از فرسودگی شغلی
  • کاهش کسالت و خستگی کارمندان
  • پیشگیری از ایجاد بی هویتی شغلی
  • افزایش درک کارمندان از عملکرد خود و اهداف سازمان
  • ظهور استعداد و توانمندی های نهفته کارمندان در موقعیت شغلی جدید
  • افزایش سازگاری کارمند با سازمان
  • ایجاد چالش های جدید برای کارمندان که مانع از یکنواختی و کسالت در کارشان می‌شود

 

حتما بخوانید: اهمیت داشتن رضایت شغلی و موارد موثر آن برای موفقیت

 

پرداخت مبتنی بر عملکرد

بهتر است بدانید که پرداخت مبتنی بر عملکرد نام های دیگری همچون پرداخت مبتنی بر دانش، پرداخت مبتنی بر مهارت و پرداخت مبتنی بر صلاحیت دارد. در این مدل از پرداخت دستمزد یا حقوق، حقوق دریافتی کارمند، وابسته به مهارت های کارمندان می‎باشد.

بنابراین در پرداخت مبتنی بر عملکرد، کارمندان با یادگیری و اجرای مهارت های جدید در محیط کار، بهره وری بیشتری از خود بروز می‌‎دهند و اینگونه شایسته دریافت پاداش می‌شوند. به بیان بهتر، هر چقدر بر میزان مهارت های فرد افزوده شود، حقوق و یا دستمزد او نیز به همان اندازه افزایش می‌یابد.

از این رو، پرداخت مبنی بر عملکرد، ضمن افزایش مهارت و کارایی کارمندان، موجب بهبود عملکرد منابع انسانی سازمان نیز می‎شود. در این قسمت بهتر است توضیح کوتاهی راجع به پرداخت مبتنی بر شغل، ارائه نماییم تا این نوع از پرداخت دستمزد را مشابه پرداخت مبتنی بر عملکرد ندانید و وجه تمایز این دو را بیشتر بشناسید.

 

پرداخت مبتنی بر شغل

در این مدل از پرداخت حقوق، پرداخت مبتنی بر پایه شغلی فرد صورت می‌گیرد. به این شکل که هر یک از جایگاه های شغلی براساس وظایف و کارهایی که در آن انجام می‌شود، میزان مشخصی از دستمزد یا حقوق را دریافت می‎کنند. البته، میزان تجربه و تحصیلات کارمند نیز در میزان پرداخت مبتنی بر شغل مؤثر است.

از سوی دیگر، مدت زمان گذرانده شده در شغل، یکی از مهم ترین اصول پرداخت حقوق محسوب می‌شود و می‎‌توان گفت که هیچگونه دستمزدی به فرد داده نمی‎شود بلکه دستمزد، به شغل او پرداخته می‌شود.

پرداخت مبتنی بر شغل

 

آموزش ضمن خدمت (on the job training)

یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در بهینه سازی منابع انسانی، بهره گیری از راهکار مفیدی به نام آموزش ضمن خدمت می‌باشد که به آن OJT نیز می‌گویند. آموزش ضمن خدمت، به مجموعه ای از آموزش های سازمانی در جهت انجام یک کار مشخص گفته می‌شود که فرد پس از استخدام در سازمان بایستی آن ها را بگذراند. این آموزش ها با هدف اجرای بهتر وظایف شغلی، افزایش توانمندی و مهارت ها و همچنین بالابردن سطح تجربه و دانش کارمندان، صورت می‌پذیرد.

OJT  با توجه به اهداف مدیران سازمان از آموزش پرسنل، مدت زمان آموزش ها و همچنین ماهیت مباحث آموزشی، به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • آموزش های ضمن خدمت بر مبنای زمان شامل بلند مدت، کوتاه مدت و ترکیبی می‌شوند.
  • آموزش های ضمن خدمت بر اساس اهداف سازمان شامل آموزش های دانش افزا، جبرانی، توجیهی و بازآموزی می‌شوند.
  • آموزش های ضمن خدمتی که بر پایه ماهیت طراحی می‎شوند نیز شامل آموزش های ویژه و آموزش های تخصصی می‌شوند.

همانطور که اشاره کردیم، مدیران در سطوح مختلف سازمان، باید به آموزش های ضمن خدمت به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری و همچنین سازگاری نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان، توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا ایجاد نظام اداری مطلوب و شایسته، تا حد زیادی وابسته به آموزش هایی است که کارمندان در طول دوران کاری خود کسب می‌کنند و اینگونه باعث رشد و پویایی سازمان متبوع خود می‌شوند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله، درباره راهکارهای موثر بر استفاده بهینه منابع انسانی صحبت کردیم. راهکارها و موارد پیشنهادی بسیار زیاد هستند اما اگر می‌خواهید بیشتر به نیروها و کارمندان خود توجه کنید، نیاز نیست از ابزارها و شیوه‌های خاصی استفاده کنید؛ گاهی یک تشویق کوچک و قدردانی می‌تواند باعث ایجاد انگیزش در سازمان شده و اهرم بزرگی برای تقویت نیروی کار باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما چه روش ها و استراتژی های دیگری برای بالا بردن راندمان سازمان و استفاده بهینه از انرژی کارکنان موثر است؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin