8 مهارت مدیر منابع انسانی موفق


مدیر منابع انسانی، یکی از حساس‌ترین جایگاه‌های شغلی در سازمان است که با مدیریت خوب خود می‌تواند عامل مهمی در پیشرفت کارمندان و همینطور سازمان باشد. اگر به دنبال استخدام در چنین جایگاه شغلی هستید…

مدیر منابع انسانی، یکی از حساس‌ترین جایگاه‌های شغلی در سازمان است که با مدیریت خوب خود می‌تواند عامل مهمی در پیشرفت کارمندان و همینطور سازمان باشد. اگر به دنبال استخدام در چنین جایگاه شغلی هستید و یا در روزهای آتی، یک مصاحبه شغلی برای کسب چنین جایگاهی دارید و جهت آشنایی بیشتر با مهارت های مدیر منابع انسانی، این مقاله از مجموعه مقالات منابع انسانی رشدانا را انتخاب کرده اید، به شما کمک می‎کنیم تا با کلیدی‌ترین مهارت های مورد نیاز این فرد آشنا شوید.

مهارت مدیر منابع انسانی

برترین مهارت های مورد نیاز مدیر منابع انسانی

همانطور که می‎‌دانید ضعف‌های مدیر منابع انسانی در رسیدگی به امور نیروهای انسانی، خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای سازمان به همراه دارد. از این رو، توجه به وظایف و همچنین مهارت‌های مدیر منابع انسانی، امری ضروری است.

به طوری‌که چنین فردی اگر دارای مهارت هایی که در ادامه به آن ها اشاره می‎‌کنیم باشد، می‌تواند با بکارگیری سیاست‌ها و اعمال صحیح مدیریتی، موجب کاهش غیبت کارمندان، افزایش رضایت شغلی، جلوگیری از استعفا و ترک کار، جذب و استخدام افراد مستعد و شایسته، پیشگیری از بروز حوادث ناشی از کار و افزایش چشمگیر سطح مهارت‌های نرم و سخت کارکنان شود. با ما در رشدانا همراه باشید تا ببینیم چه مهارت هایی برای کسب این جایگاه شغلی با درآمد بالا، نیاز است.

 

مهارت سازماندهی

مهارت در سازماندهی، اولین و یکی از مهم‌ترین مهارت های مدیر منابع انسانی است. اصولا، سازماندهی با توانایی در برنامه ریزی صحیح، رابطه تنگاتنگی دارد و هر دوی آن ها منجر به افزایش بهره وری در سازمان می‌شوند. بنابراین، اگر نتوانید وظایف شغلی و برنامه‌های هر کارمند را به خوبی سازماندهی کنید، با حجم انبوهی از نارضایتی مشتریان، کارکنان و مدیران بالا دستی مواجه می‌شوید.

 

مهارت کلامی

بسیار حائز اهمیت است که مهارت کلامی را با مهارت ارتباط مؤثر که در ادامه به آن می‌پردازیم، یکسان ندانید. دقت کنید که مهارت کلامی، به وضوح، شفافیت، قابل فهم و دور از ابهام بودن گفتار و کلام مدیر اطلاق می‌شود. بهتر است بدانید که طی تحقیقات صورت گرفته، مدیران چیزی حدود 9 درصد ساعات کاری خود را به خواندن، 16 درصد را به نوشتن، 30 درصد به گفتگو و 45 دیگر را نیز به گوش دادن، مشغول هستند.

به این ترتیب، پرورش مهارت کلامی و توجه کامل به پیام کارکنان، مدیران و بعضا مشتریان سازمان، دارای اهمیت بسیاری است، زیرا از ایجاد سوء تفاهم ها و ابهامات، تا حد قابل قبولی کاسته خواهد شد.

 

حتما بخوانید: شرح وضایف مدیر منابع انسانی چیست؟

 

مهارت توانایی برخورد با ابهامات

در این شغل، شما به دفعات زیاد، با موقعیتی به نام منطقه خاکستری که حاکی از وجود ابهامات شدید است، روبرو می‌شوید. به این صورت که در یک روز ممکن است چندین درخواست مرخصی ساعتی یا روزانه داشته باشید، این در حالی است که پروژه‌های ناتمام و مشتریان منتظر نیز، گوشه دیگر این ماجرا هستند. به همین دلیل می‌‎گوییم که اکثر تصمیم‌های مدیران منابع انسانی در منطقه خاکستری گرفته می‌‎شود و از این جهت باید بتوانید مهارت تصمیم گیری در ابهامات و موقعیت‌های پیچیده را در خود تقویت کنید.

 

مهارت ارتباط مؤثر

به چهارمین مهارت از مهارت های مدیر منابع انسانی سازمان، رسیدیم و ممکن است بسیار خوشبینانه در مورد چنین مهارتی فکر کنید. واقعیت این است که شما باید همزمان با گروه‌ها و افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید و پاسخگوی آن‌ها باشید. برقراری ارتباط سازنده با مدیران ارشد، کارمندان، مدیران میانی و برخی از اوقات مشتریان، کار چندان ساده ای نیست، اما غیر ممکن هم نیست!

برای داشتن چنین ویژگی، بایستی مهارت‌های دیگری همچون سخنرانی، نگارش و متقاعدسازی را نیز، در لیست آموزش‌های خود قرار دهید.

مهارت انجام کارهای اداری

قسمتی از وظایف شغلی یک مدیر منابع انسانی، مربوط به کارهایی همچون حضور و غیاب کارکنان، مدیریت اسناد سازمانی، انجام امور مربوط به استخدام، جایگزینی، اخراج، مرخصی و… می‎باشد. مجموع این امور، نیازمند تسلط بر مهارت های اداری است. البته لازمه انجام قسمت اعظم این امور نیز، آشنایی با امور حقوقی و قانونی نیز، می‌باشد.

 

مهارت آینده نگری

شناسایی مشکلات موجود در میان کارکنان و آینده نگر بودن نسبت به این گونه مسائل، از جمله مهارت‌های ضروری مدیران منابع انسانی شرکت‌ها است که مانع بروز بحران‌های بزرگی همچون اعتصاب کارکنان و یا افزایش انتظارات بیش از حد مدیران بالا دستی از کارکنان می‌‎شود.

 

مهارت‌های زبانی و فرهنگی

اگر قصد دارید به عنوان یک مدیر منابع انسانی، در شرکتی استخدام شوید که دارای تنوع زبانی و فرهنگی میان کارمندان است، بایستی، در سریع ترین زمان ممکن به تقویت چنین مهارت مهمی بپردازید. بهتر است بدانید که در هر شرکتی، تنوع زبان، فرهنگ و مذاهب وجود دارد اما در برخی شرکت های بزرگ، چنین امری بسیار مشهود است و در صورتی که نتوانید با تفاوت های این چنینی سازگار شوید، در کار خود شکست می‌خورید.

 

حتما بخوانید: مدیریت منابع انسانی چیست؟ و چه اهداف و اهمیتی دارد؟

 

مهارت کار تیمی

اگر در حال تلاش برای دستیابی به چنین موقعیت شغلی هستید، باید بدانید که کار تیمی جزء جدانشدنی کار شما است. شما موظفید که با بخش های مختلف سازمان و همچنین کلیه کارمندان، همکاری نزدیکی داشته باشید. از این رو، توانمندی و علاوه بر آن، علاقمندی به کار تیمی، از مهارت های مدیر منابع انسانی به شمار می‌رود.

 

و اما جمع بندی

در این مطلب از رشدانا، به مهارت های مدیر منابع انسانی پرداختیم و گفتیم که مدیر منابع انسانی جهت ایجاد اثربخشی و افزایش میزان بهره‌وری در سازمان فعالیت می‌کند. بدون تردید، برای دستیابی به چنین جایگاهی ضروری است که مدیر منابع انسانی آن سازمان، دارای برخی مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر بفرد باشد. چنین مهارت‌هایی باعث می‌شوند تا نیازهای نیروهای انسانی در سازمان، شناسایی و برطرف شود.

همچنین به این موضوع نیز اشاره کردیم که این مهارت‌ها، مهارت‌هایی اساسی است و بدون آن‌ها، مدیریت نیروهای یک سازمان، امری دشوار و حتی غیر ممکن خواهد بود. در انتها نیز توضیح دادیم که مدیران منابع انسانی موفق، دارای مهارت ها و توانمندی های بسیار زیادی از جمله مهارت کار تیمی، سازماندهی، تصمیم گیری در ابهامات و… هستند.

به نظر شما، برای رسیدن به این جایگاه شغلی پرطرفدار و دارای درآمد مناسب، چه مهارت‌های دیگری مورد نیاز است تا بتوان، به مدیری لایق و توانمند تبدیل شد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin