برند کارفرمایی چیست؟ چطور برند کارفرمایی موفق بسازیم؟


اینکه برند کارفرمایی چیست و چرا طی سال‌های اخیر در ادبیات بازاریابی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوع مهمی است که در این مقاله از رشدانا به آن می‌پردازیم. بدون تردید، برای همه…

اینکه برند کارفرمایی چیست و چرا طی سال‌های اخیر در ادبیات بازاریابی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوع مهمی است که در این مقاله از رشدانا به آن می‌پردازیم. بدون تردید، برای همه ما بارها پیش آمده است که قبل از ثبت درخواست استخدام در یک شرکت، در مورد کارفرما و یا مدیر آن شرکت پرس و جو کرده‌ایم و یا رویای استخدام در کمپانی‌هایی را داریم که مدیران آن‏‎ها به شایستگی و توانمندی مشهورند. فکر می‎‌کنید دلیل این نحوه تفکر و رفتار ما چه چیزی است؟

در واقع، شرکت‌هایی که تجربه‌های کاری فوق العاده‌ای برای کارمندان خود به وجود می‌آورند، همیشه بیشترین متقاضی برای استخدام را داشته و در مقابل، شرکت‌هایی که اعتبار و برند خوبی در میان کارکنان خود ندارند؛ برای افراد کارجو به هیچ وجه جذاب نیستند.

طی پژوهش‌های انجام شده، چیزی حدود 86 درصد افراد، تمایلی به کار در شرکت‌های نامعتبر ندارند. منظور ما از شرکت نامعتبر، جایی است که پرسنل و کارمندان سابق آن، هیچ گونه رضایتی از کارفرمای خود نداشته و آنجا را محلی برای تجربه‌های کارمندی ارزشمند، مناسب نمی‌دانند. اینجا است که پای مفهوم با اهمیت “برند کارفرمایی” به میان می‌آید که در ادامه قصد داریم به زوایای مختلف آن بپردازیم. تا انتها همراه ما در رشدانا باشید.

برند کارفرمایی

برند کارفرمایی Employee Branding چیست؟

آیا شما هم تصور می‌کنید صرف تولید یک کالا یا خدمات با کیفیت که رقیبی در بازار ندارد‎ می‎تواند باعث ماندن کارمندان در آن شرکت یا سازمان شود؟ درست حدس زدید، تولید کالای با کیفیت، دلیل خوبی برای حفظ و نگهداری کارمندان نیست. چیزی که کارمند را پایبند به ماندن در محیط کاری‌اش می‌کند، ارتباط مثبتی است که میان او و کارفرما وجود دارد.

در واقع نوع ارتباط کارمندان با مدیر، تا حد زیادی بستگی به ارزش‌ها و فرهنگ آن سازمان دارد. تا جایی که اگر یک متقاضی کار از شما بپرسد، شرکت‏تان چطور جایی برای کار کردن است؛ شما از مدیریت خوب محل کارتان، فرهنگ سازمانی مناسب و ارزشی که برای پرسنل قائل‌اند، می‌گویید نه کیفیت و تعداد تولیدات روزانه شرکت!

با توجه به مطالب بالا، احتمالا متوجه شده‌اید که برند کارفرمایی چیست؟ “برند کارفرمایی، روایتی از کسب و کار است که نشان دهنده نحوه مدیریت کسب و کار از دید متقاضیان کار و کارمندان می‌باشد. در واقع آنچه باعث می‎شود سایر افراد علاقمند به همکاری با یک شرکت باشند، برند کارفرمایی قوی آن شرکت است.”

به یاد داشته باشید که میان برند کارفرمایی کسب و کارتان و تمایل به همکاری از سوی متخصصین جهت کار در شرکت، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. یعنی هرچقدر برند شما قوی‌تر باشد، متخصصان بیشتری علاقمند به کار کردن در شرکت شما هستند. از سوی دیگر، تعداد افراد بیشتری نیز، شرکت شما را به عنوان یک محیط مناسب برای رشد و پیشرفت، می‌شناسند.

 

تفاوت میان برند شرکت و برند کارفرمایی

عده زیادی از افراد، دو مفهوم برند شرکت و برند کارفرما را یک امر واحد می‌دانند. چرا که دلیل این نوع تفکر، ارتباط نزدیک این دو مفهوم است. به طور کلی، برند شرکت، شهرت و اعتبار کلی کسب و کارها را بیان می‎کند اما در برند کارفرمایی، اعتبار یک کسب و کار در حوزه استخدام نیروی انسانی، مورد توجه است.

اما نقطه اشتراک هر دوی آن‏ها این است که هر دو برند روی یکدیگر تأثیرگذارند. به این صورت که اگر برند شرکت یک کسب و کار، شناخته شده و موفق باشد؛ افراد زیادی متقاضی استخدام شدن در آن کسب و کار هستند. این در حالی است که اگر برند کارفرمای همان شرکت قوی نباشد، از میزان شهرت و اعتبار کلی شرکت نیز کاسته خواهد شد.

 

یک برند کارفرمایی قدرتمند چه مزایایی دارد؟

برای درک بهتر ارزش این نوع برند، ابتدا باید با مزایای آن آشنا باشید. این مزایا نیز عبارتند از:

 

تقاضای بالا برای استخدام در شرکت

همانطور که اشاره کردیم، خلق یک برند قدرتمند منجر به افزایش درخواست استخدام به ویژه از سمت متخصصین و افراد باتجربه می‎شود.

 

کوتاه بودن زمان و پروسه استخدام

از آنجایی که تعداد علاقمندان به کار در اینگونه شرکت‏‌ها زیاد می‌باشد، افراد پس از دریافت پیشنهاد کار به سرعت آن را قبول کرده و بدون فوت وقت در جایگاه شغلی خود حاضر می‎شوند. زیرا می‎دانند در این شرکت، اهمیت فوق العاده زیادی به کارمندان داده می‎شود و اصطلاحا خیالشان از میزان حقوق و مابقی مسائل کاری راحت است.

 

قدرت بالا در جذب متخصصان و افراد توانمند

کسب و کارهایی که در این حوزه نام موفق و شناخته شده‌ای دارند، در جذب افراد متخصص حوز‏های مختلف به خوبی عمل می‌کنند. در واقع اینگونه شرکت‌ها، محلی جذاب برای افراد توانمند و متخصص به شمار می‌آیند.

 

حتما بخوانید: گام به گام فرآیند جذب منابع انسانی

 

نگهداری و حفظ طولانی مدت نیروی انسانی

بدون تردید، همه ما دوست داریم در طولانی مدت با سازمانی همکاری کنیم که مدیرانش برای ارزش‌ها، فرهنگ سازمانی و رشد کارمندان، اهیمت ویژه‌ای قائلند.

employee branding

چگونه یک برند کارفرمایی قوی بسازیم؟

برای ساخت یک برند موفق در این موضوع، اولین گام، ترسیم جزئیات هویت برند و کسب و کار است. در واقع باید بتوانید به بهترین شکل ممکن هویت کسب و کارتان را برای کارجویان و سایر افرادی که علاقمند به کار کردن در شرکت‎تان هستند، معرفی کنید. پس به این پرسش‌ها پاسخ دهید که:

  • ارزش‌های سازمان شما چیست؟
  • قصد دارید چه باورهایی را به دیگران منتقل کنید؟
  • چه اهداف و چشم‎اندازهایی برای تقویت برند کارفرما دارید؟

پس از پاسخ به پرسش‌های بالا، نوبت به خلق هویت برندتان می‏رسد. پس باید دست به کار شوید و برنامه‌های خود را برای تحقق این موضوع, اجرا کنید. به عنوان مثال اگر رشد کارمندان و همراهی آنان در مسیرهای شغلی، شعاری است که دائم به آن اشاره می‌کنید، باید برنامه‌ای مدون و منجسم جهت تحقق این کار داشته باشید.

به عنوان مثال، می‎توانید ضمن روایتگری و خلق داستان راجع به موفقیت‌های کارمندان خود، چنین روایت‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با این کار برند خود را در میان کاربران فضای مجازی توسعه می‌دهید و گامی مثبت نیز برای تحقق بخشیدن به هویت برندتان برمی‌دارید.

ارتقا برند کارفرمایی چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از مسائلی که عدم ارتقا برند کارفرمایی به وجود می‌آورد، بروز مشکلاتی در زمان استخدام افراد با استعداد است. ارتقا برند کارفرما به سازمان کمک می‌کند تا مانند برندهای معروف دنیا، در ذهن کارمندان و افراد جویای کار ماندگار شود و متخصصین زیادی برای همکاری با مجموعه شما راغب شوند. در ادامه به شرح اصول اساسی که در ارتقا برند تاثیر دارند، می‌پردازیم.

بیانیه ارزش‌ها

عاملی که در هر سازمان می‌تواند قسمت‌های گوناگون را در کنار هم نگه دارد، ارزش‌های بنیادین هستند. این ارزش‌ها، انرژی لازم را برای موفقیت کارکنان به آن‌ها تزریق می‌کنند و عامل اصلی ارتقای برند کارفرمایی می‌باشند. دلیل مهم بودن این اصل این است که می‌تواند به داوطلبین اشتغال و کارمندان فعلی سازمان، نحوه برقراری ارتباط با مجموعه را آموزش دهد.

فرهنگ

مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و ماموریت‌هایی که در یک سازمان تعریف می‌شوند، فرهنگ سازمانی می‌باشند. فرهنگ موجود در هر سازمان، شامل نحوه برقراری ارتباط کارکنان با یکدیگر و چگونگی رسیدن به اهداف را شامل می‌شود. هرچند که ماموریت مجموعه، بیان‌کننده فرهنگ آن است؛ اما عامل تعیین کننده در این زمینه، میان رضایت کارمندان از شغلشان نیز می‌باشد. به عبارتی دیگر، فرهنگ موجود زمانی می‌تواند منجر به دستیابی به اهداف مجموعه شود که تک تک کارمندان از آن رضایت قلبی داشته باشند.

بیانیه تنوع

خوب است بدانید، کلماتی مانند عدالت، جامعیت و تنوع تنها یک‌سری کلمات تزئینی نیستند که در واحد منابع انسانی سازمان‌ها به کار می‌روند! در واقع این کلمات، برای سازمان‌هایی که قصد استخدام افراد توانمند را دارند، بسیار مهم و کاربردی می‌باشند. منظور از بیانیه تنوع، همان متن مکتوبی است که در آن، سازمان به داشتن عدالت تنوع و جامعیت درباره مشتری‌ها و کارکنان متعهد می‌شود. در این متن، میزان ارزشمندی جامعیت و سود آن برای دستیابی به اهداف نهایی نیز ذکر می‌شود.

اگر به دنبال ارتقا برند کارفرمایی خود هستید، چنین بیانیه‌ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعهد خود را نسبت به اصول تنوع و عدالت نشان دهید. به یاد داشته باشید، شرط اصلی ارتقا برند، صرفا نوشتن این متن نیست. بلکه به همراه آن باید احساسات و نیازهای افراد شاغل در مجموعه را نیز در نظر بگیرید.

بازاریابی استخدام!

برای جذب افراد توانمند، تنها خوب بودن کارفرما کافی نیست! در واقع عاملی که سبب رساندن سازمان به هدفش می‌شود، به‌کارگیری روش‌های مناسب بازاریابی استخدام است. منظور از بازاریابی استخدام، استفاده از روش‌هایی است که افراد را به کار کردن در یک شرکت مشتاق می‌کند. هدف از استفاده از چنین روش‌هایی، ساخت قیف استخدام می‌باشد. با انجام این کار، گزینه‌های بیشتری برای جذب نیرو در دسترس است و می‌توان از بین آن‌ها افراد مستعد و متخصص را جذب کرد.

 

حتما بخوانید: صفر تا صد فرآیند جذب منابع انسانی

 

محیط کار

یکی دیگر از اصولی که به ارتقا برند کارفرمایی کمک می‌کند، محیط کاری است که برای کارمندان خود ساخته‌اید. خوب است بدانید، دفتر کار شما نشان‌دهنده فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر مجموعه است. استفاده صحیح از نورپردازی، الگوها و رنگ‌های مناسب، طراحی فضا و… تعیین‌کننده میزان اهمیتی است که شما برای نیروی انسانی خود قائل هستید. با طراحی فضای داخلی مناسب و استاندارد، می‌توانید ارتباط بین کارمندان با یکدیگر را به بهترین شکل القا کنید.

منظور از استراتژی برند کارفرمایی چیست؟

به مجموعه راهکارهایی که قادر هستند استخدام از طریق شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی شبکه‌های آنلاین را به هم ارتباط دهند، استراتژی برند کارفرما یا همان Employer Branding Strategy می‌گویند. با به‌کارگیری چنین استراتژی‌هایی، کارمندان شما به سفیران آنلاین مجموعه‌تان تبدیل خواهند شد. البته داشتن استراتژی به این معنا نیست که نیروی انسانی خود را مجبور به گذاشتن لوگو شرکت به عنوان عکس پروفایل کنید، بلکه باید آن‌ها را به حدی از رضایت شغلی برسانید که خودشان افکار مثبت را درباره محیطی که در آن کار می‌کنند، به دیگران منتقل نمایند. به اشتراک‌گذاری تجربیات مثبت از محل کار، باعث شکل‌گیری بینش دقیق درمورد فرهنگ سازمانی شرکت خواهد شد.

استفاده از چنین استراتژی‌هایی، مناسب شرکت‌های کوچک و مثلا با 5 کارمند نیست! اما یک سازمان با 50 نفر نیروی انسانی باید تلاش کند تا در حد توان، استراتژی‌های برندینگ را به کار ببندد و تا حد امکان برند کارفرمایی خود را بهبود دهد. در ادامه به مراحل ساخت استراتژی برند کارفرما اشاره خواهیم کرد:

  1. هماهنگ کردن استراتژی‌های برند کارفرمایی با نیازهای مجموعه
  2. مشخص کردن اهداف عملی
  3. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
  4. توسعه یک برنامه برای سنجش عوامل موثر
  5. تصمیم‌گیری درمورد منابع مورداستفاده (داخلی یا خارجی)
  6. شخصیت‌پردازی به منظور معرفی هدف
  7. ایجاد ارزش پیشنهادی کارفرما
  8. بررسی فرآیند استخدام
  9. توجه به عوامل ماندگاری نیروهای فعلی
  10. مشخص کردن راه ارتباطی با مخاطبین
  11. ترکیب برند کارفرما با شخصیت ایده‌آل ساخته شده
  12. تهیه و تدوین تقویم محتوا
  13. در نظر گرفتن موانعی که در زمان پیاده‌سازی استراتژی ایجاد می‌شوند.
  14. کسب اطمینان از اینکه کارمندان به درک کاملی از استراتژی رسیده‌اند.
  15. تحلیل پیام‌های دریافت شده
  16. تغییر در مسیر استراتژی (در صورت لزوم)
  17. تکرار مراحل قبلی تا رسیدن به نتیجه دلخواه

و اما جمع بندی

در این مقاله از رشدانا، اشاره کردیم که برند کارفرمایی چیست و برای تقویت آن، باید از همین امروز دست به کار شوید چرا که فردا دیر است. باور کنید تمام هزینه‌هایی که در جهت معرفی و شناساندن برند کارفرمایی‌تان می‌کنید، نوعی سرمایه گذاری پر سود محسوب می‎شود که نتیجه آن را در طولانی مدت خواهید دید.

در هر صورت، توجه به کارمندان و فراهم کردن یک محیط کاری مطلوب برای آنان، مهم‎ترین و ابتدایی‌ترین کاری است که با هدف موفق شدن برندتان باید انجام دهید. به پرسنل خود در عمل نشان دهید که تا چه حد برایتان مهم و مفید هستند، فضایی صمیمانه طراحی کنید که کارمندان در آن احساس راحتی کنند؛ سپس این فضای کاری فعال، پویا و صمیمانه را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا دیگران ببینند که یک برند کارفرمایی موفق چه ویژگی‎هایی دارد!

به نظر شما، برندهای قدرتمند کارفرمایی چه ویژگی‌های دیگری دارند که در این مطلب به آن اشاره نکردیم؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و دوستان‏تان در رشدانا به اشتراک بگذارید. رشدانا در زمینه مشاوره حوزه منابع انسانی همراه شما باشد.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

خلق و مدیریت برند کارفرمایی

Employer Branding

ویژه کارفرمایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin