4 مورد از کاربردی ترین تکنیک های تبلیغ نویسی


به کاری گیری تکنیک های تبلیغ نویسی علیرغم ضرورت فراوان آن، یکی از سخت کارهایی است که می‌توان برای صاحبان کسب و کارها متصور بود. دلیل این سختی، پیچیدگی، نکات و جزئیات بی‌شماری است که…

به کاری گیری تکنیک های تبلیغ نویسی علیرغم ضرورت فراوان آن، یکی از سخت کارهایی است که می‌توان برای صاحبان کسب و کارها متصور بود. دلیل این سختی، پیچیدگی، نکات و جزئیات بی‌شماری است که در این موضوع مهم وجود دارد و بی توجهی به هر قسمت، آسیب های فراوانی برای آینده محصول بر جای می‌گذارد.

بر همین اساس، نمی‎توانید یک شیوه تبلیغ نویسی را هم برای وبلاگ و هم در پیج اینستاگرام کسب و کارتان استفاده کنید. زیرا تکنیک های تبلیغ نویسی با توجه به نوع محصول یا خدمات و همچنین، صفحه یا وب سایتی که تبلیغ بر روی آن منتشر می‌شود، باید به صورت هوشمندانه و کاملا با دقت انتخاب شوند. هرچند که یک تکنیک ممکن است برای یک برند کاملا جوابگو باشد و باعث جذب مخاطبین شود و در مقابل، برای یک برند دیگر کاملا برعکس عمل کرده و موجب آسیب به برند شود.

در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا، قصد داریم شما را با بهترین متد تبلیغ نویسی، آشنا کرده و علاوه بر آن، رازهایی از تبلیغاتی که به محض دیدن شان میخکوب می‌شوید را به شما بیاموزیم. با رشدانا همراه باشید.

 

تبلیغ نویسی و رازهای آن

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ یک مهارت یا بهتر بگوییم یک هنر است. هنری که با چیدن کلمات کنار یکدیگر و خلق چند جمله، می‌‎توان یک محصول کاملا معمولی را به محصولی جذاب تبدیل کرد که مشتری با دل و جان به سمت خرید آن برود.

هرچند که با کمک کپی رایتینگ می‌شود محصولات بد را خوب و حتی عالی جلوه داد. اما شدیدا توصیه می‎‌کنیم که از این کار بپرهیزید و صرفا برای محصولاتی وقت بگذارید که واقعا با کیفیت و خوب باشند. زیرا مشتریان پس از خرید و پی بردن به کیفیت پایین کالا، نه تنها مجددا به خرید آن محصول اقدام نمی‎‌کنند بلکه، اعتمادشان به محصول را از دست داده و سایر افراد را از خرید منصرف می‎‌کنند.

نکته کلیدی دیگری که باید درمورد کپی رایتینگ بدانید این است که، بیشتر از حقیقت باید به باور مشتری اهمیت بدهید و اگر او دارای باوری است که مانع از خرید محصول شما می‌‎شود، آن باور را اصلاح کرده و سپس به معرفی محصول بپردازید. (مثلا باور اینکه چون من استخوان بندی درشتی دارم، هیچ وقت لاغر نمی‌شوم، پس محصولات لاغری برای من مفید نیستند)

 

به طور کاملا ساده و خلاصه، کپی رایتینگ یعنی اینکه حرف نزن، نشان بده! به دو متن تبلیغی زیر که برای فروش یک کرم ضد آفتاب نوشته شده اند، توجه کنید. کدام یک را می‎توان تبلیغ نویسی دانست؟

  1. کرم ضدآفتاب رز حاوی عصاره گیاهان مختلفی مانند شیرین بیان، بیربری و آلوئه ورا می‌باشد که باعث تغذیه و شادابی پوست شما می‌شوند. این کرم بدون هر نوع فیلتر شیمیایی، موجب پیشگیری از روند پیری پوست می‌شود و شما را جوان تر می‌کند.
  2. همه میپرسن راز زیباییت چیه؟ بگو رز

 

کاربردی ترین تکنیک های تبلیغ نویسی

همانطور که اشاره کردیم، باید با ترکیبی از کلمات ساده، هوشمندی، خلاقیت و هنرمندی، کاری کنید که مخاطب تان، خودش را در حال استفاده از محصول یا خدمات تولیدی تان ببیند. چگونه؟ با استفاده از فرمول هایی که در ادامه به شما معرفی کرده ایم.

 

تکنیک قبل، بعد و ارتباط (Before, After, Bridge)

در این روش، ابتدا وضعیت فعلی مخاطب و مشکلاتش را بیان می‌کنید. سپس به وضعیت او در زمانی که مشکلش برطرف شده می‌پردازید و در انتها بین دو وضعیت قبل و بعد، با استفاده از برند و محصولی که برای حل مشکلات مخاطب تولید کرده اید، ارتباط ایجاد می‎‌کنید.

مثلا می‎‌گویید که اگر وضعیت سئوی سایت خوب نباشد، دیگر در رتبه های بالای گوگل نخواهید بود، سپس توضیح می‌‎دهید که بهبود سئوی سایت چطور به افزایش ترافیک وب سایت کمک می‎‌کند و در انتها به تیم سئوی خود اشاره می‎‌کنید که می‎‌توانند به بهترین شکل سئوی وب سایت مشتریان را ارتقاء دهند.

 

تکنیک ویژگی ها، مزایا، منافع (FAB)

نام این تکنیک از ابتدای کلمات Features (ویژگی ها) مزایا (Advantages) منافع (Benefits) تشکیل شده است.

ویژگی ها همان کاری است که محصول شما انجام می‎‌دهد (مثلا صابونی که جای لکه های جوش را از بین می‌برد).

مزایا به دلایل برتری محصول شما نسبت به سایر محصولات موجود در بازار اشاره می‎‌کند (صابون تولیدی شما برخلاف سایر صابون های دیگر، موجب نرمی پوست نیز می‌شود).

منافع هم سودی است که از محصول تان عائد مشتری می‌‎شود (با پوستی بدون لکه های عمیق، جوانتر می‎‌شوید).

تکنیک PAS

کلمه PAS مخفف Problem, Agitate, Solve است و فرمول PAS، یکی از جذابترین و کارآمدترین تکنیک های تبلیغ نویسی است که طرفداران بسیاری نیز، دارد.

  • Problem: مشکل مخاطب را شناسایی کرده و درمورد آن می‎‌نویسم. (کمبود وقت برای درست کردن غذا در روزهای دورکاری)
  • Agitate: تشدید کردن و پر و بال دادن به مشکل. (عقب ماندن از کار، ترافیک سنگین و نداشتن اتومبیل برای رفتن به رستوران باعث وخیم تر شدن اوضاع یک فرد دورکار می‌شود.)
  • Solve: راه حل اپلیکیشن سفارش غذای خانگی مثلا آشپزباشی است که هر نوع غذای خوش طعم خانگی را در اسرع وقت به شما می‌رساند.

 

تکنیک پاسخ به 5 مسأله ذهنی مخاطب

پیش از آنکه هرکدام از تکنیک های تبلیغ نویسی که برای محصول تان مناسب می‌دانید را انتخاب کنید، بایستی بتوانید به 5 مشکل اساسی و باور مخاطب پاسخ بدهید. اگر توانستید به این 5 مورد پاسخ بدهید و مخاطب را قانع کنید، فرآیند خرید از سمت او انجام می‌شود در غیر این صورت، او هیچ توجهی به متن تبلیغی و حتی کالای شما نخواهد کرد.

  1. من پول کافی ندارم.
  2. من وقت کافی ندارم.
  3. من محصول و برند شما را باور ندارم.
  4. محصول یا خدمات شما اصلا به درد من نمی‎خورد.
  5. من به این محصول، هیچ نیازی ندارم.

تکنیک AIDA

همان‌طور که احتمالا بارها شنیده‌اید، تبلیغات مانند شمشیر دو لبه هستند که هم می‌توانند فروش محصولات را افزایش دهند و هم باعث سقوط کسب و کار می‌شوند! درواقع همه چیز بستگی به روش تبلیغ‌نویسی دارد. یکی از تکنیک‌های کلاسیک که در این کار بسیار موثر واقع می‌شود، AIDA است که دارای چهار مرحله کلی می‌باشد. این مراحل به شرح زیر هستند:

آگاهی بخشی (Awareness)

بخش بزرگی از پیام‌های تبلیغاتی، توانایی آن در آگاهی دادن به مخاطب است. این آگاهی می‌تواند از طریق تیتر هم القا شود تا توجه مخاطب را به خود جلب کند.

علاقمندی (Interest)

در این مرحله باید بتوانید مخاطب را جذب پیام تبلیغاتی خود کنید. در واقع اگر جامعه هدف خود را به درستی بشناسید، می‌توانید بر روی نکاتی تاکید داشته باشید که برای مخاطب‌های شما جذاب هستند. به این ترتیب، علاقمند کردن کاربر به راحتی و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

اشتیاق به عمل (Desire)

فردی که به این مرحله رسیده، به احتمال قوی میل به خرید و اقدام دارد.

اقدام عملی (Action)

در این مرحله است که تکنیک تبلیغاتی شما به موفقیت می‌رسد و مخاطب با انگیزه بالا اقدام به خرید محصول و یا هر کار دیگری که موردنظر کسب و کار شماست، می‌کند.

 

حتما بخوانید: مدل AIDA و کاربرد آن در بازاریابی و فروش

 

تکنیک تیپس (TIPS)

یکی دیگر از روش‌های کارآمد در حوزه تبلیغ‌نویسی TIPS است که هر حرف آن، نشان‌دهنده گامی از مراحل این شیوه تبلیغ می‌باشد.

T (Temp): وسوسه کردن

کاربران معمولا بدون هیچ توجهی از کنار تبلیغات رد می‌شوند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند. بنابراین مهم‌ترین وظیفه یک تبلیغ‌نویس کاربلد این است که متن را با واژه‌ها و عبارات وسوسه‌انگیزی شروع کند تا خواننده کنجکاو شود و مطالعه خودی را ادامه دهد. نوشتن یک مطلب تبلیغاتی وسوسه‌کننده، چیزی نیست که در کلاس‌های درس آموزش داده شود، بلکه نیاز به خلاقیت، نوآوری، خوب دیدن، خوب شنیدن و آگاهی از بازار و محصولات دارد.

 

حتما بخوانید: کپی رایتینگ چیست؟ چگونه یک کپی رایتینگ خوب بنویسیم؟

 

I (Influence): تحت تاثیر قرار دادن

پس از عبور از مرحله نخست، وقت آن می‌رسد که ذهن مخاطب خود را تحت نفوذ درآوریم. در این بخش، باید وعده‌هایی به خواننده مطلب بدهیم که قابل باور و انجام‌پذیر باشد. در غیر این صورت، نه تنها جذب نمی‌شود، بلکه نسبت به برند ما نیز بی‌اعتماد خواهد شد.

P (Persuade): متقاعد کردن

در این بخش باید داستان یا روایتی را برای مخاطب تعریف کنیم. قصه‌ای که راه‌حل مشکل کاربر در دل آن نهفته است. در بخش متقاعد کردن می‌توانیم خیلی راحت کسب و کار خود را معرفی کنیم، از مزایای آن صحبت کنیم و در ذهن مخاطب ارزش‌آفرینی کنیم. در این مرحله باید بتوانیم دلایل قانع کننده بیاوریم که کالا یا خدمتی که در حال تبلیغ آن هستیم، واقعیت دارد و صرفا تعریف و تمجیدهای بیهوده نیست! همچنین زمان آن رسیده که مستقیما به ذهن مخاطب وارد شویم و برای او تصویری از کالا یا خدماتمان ارائه دهیم. در واقع خواننده متن باید بتواند لذت استفاده از محصول را پیش از خرید احساس کند.

S (Sell): فروش

اگر مراحل پیشین را به درستی طی کرده باشید، وقتش رسیده تا با قرار دادن یک راه تماس آسان و مطمئن، مشتری را به سمت خرید هدایت کنید. بهتر است در این بخش، راحت‌ترین راه تماس ممکن در اختیار او قرار داده شود تا به دلیل سختی و پیچیدگی، از خرید منصرف نشود!

و اما جمع بندی

در این مطلب اشاره کردیم که تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ، نوشتن درمورد محتوایی تبلیغاتی است که در واقع هم یک هنر است و هم یک مهارت. بنابراین باید فرمول ها و رازهای نگفته این مهارت را آموخت تا بتوان با ایجاد خوراک تبلیغاتی، محصولات تولید شده را به مخاطبین معرفی و سپس فروخت.

تمام کمپین های تبلیغاتی که در نقاط مختلفی مانند ایمیل ها، بروشور، صفحات مجازی، صفحات فروش محصول در وب سایت، نسخه های آزمایشی محصول یا دمو و… اجرا می‎‌شوند؛ نیازمند استفاده از تبلیغ نویسی هستند. بنابراین در این مطلب، توضیح دادیم که اصلا کپی رایتینگ چطور محتوایی نیست.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin