الگوریتم Sandbox چیست و چه کاربردی دارد؟


/

بسیاری از کاربران اینترنت یک روز تصمیم می‌گیرند که یک وبسایت راه‌اندازی کنند و مانند بذری که تازه کاشته می‌شود، روزانه به محتوا و طراحی سایت رسیدگی کنند تا کم کم به ثمر برسد؛ اما…

بسیاری از کاربران اینترنت یک روز تصمیم می‌گیرند که یک وبسایت راه‌اندازی کنند و مانند بذری که تازه کاشته می‌شود، روزانه به محتوا و طراحی سایت رسیدگی کنند تا کم کم به ثمر برسد؛ اما همیشه این مسیر کوتاه یا لذت‌بخش نیست. به همین دلیل درصد زیادی از وبسایت‌های تازه تاسیس ممکن است بعد از چند مدت فعالیت به حال خود رها شوند و دیگر کسی سراغشان را نگیرد!

الگوریتم سند باکس یا Google Sandbox Algorithm یکی از الگوریتم‌های جالب شرکت گوگل است که سایت تازه متولد شده را در چند مدت ابتدایی فعالیت خود مورد بررسی قرار می‌دهد تا از ادامه فعالیت آن سایت مطمئن شود؛ به این ترتیب، میزان کیفیت محتوا و میزان رغبت صاحبان سایت برای ادامه مسیر هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و سئو و بهینه سازی سایت، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که الگوریتم سندباکس چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر شما هم اطلاعات زیادی درباره این الگوریتم جالب ندارید، تا انتهای این نوشته با رشدانا همراه شوید.

الگوریتم سندباکس Sandbox چیست؟

شاید جالب باشد قبل از پرداختن به تعریف الگوریتم سندباکس، این نکته را با شما به اشتراک بگذاریم که در هر دقیقه، 380 یا به عبارتی 400 وبسایت در حال راه‌اندازی و ورود به دنیای اینترنت هستند. البته هر روز این رکورد در حال جا به جایی است چون هر چقدر تکنولوژی در مسیر پیشرفت سرعت می‌گیرد، نشان می‌دهد که تا چه اندازه رقابلت بین وبسایت‌ها افزایش می‌یابد و لازم است معیارهای جدیدتری برای غربال شدن آن‌ها تعیین شود.

البته در دنیای رقابت بین وبسایت‌ها یک داور منحصر به فرد و متخصص حضور دارد که کاربران را در مرکز توجه خود قرار داده است و در هر شرایطی جانب کاربران را نگه می‌دارد. همه ما نام این دارو حرفه‌ای را می‌دانیم؛ گوگل عزیز! حالا تصور کنید که این تعداد از سایت که روزانه متولد می‌شوند و به تعداد سایت‌های قبلی می‌افزایند، چطور باید مدیریت کرد؟

تمام این مدیریت قرار نیست توسط خود گوگل انجام شود؛ بلکه مانند هر سازمان بزرگ دیگری تقسیم کار حرف اول را می‌زند. در همین راستا، گوگل دست به اختراع تعدادی الگوریتم بسیار شگفت‌انگیز کرده که گوگل سندباکس یکی از آن‌ها است. تمام این الگوریتم‌های گوگل مانند دستیاران باوفا و هدفمند عمل می‌کنند و در صدد یافتن بهترین نتیجه برای جلب رضایت کاربر و ساختن بهترین تجربه کاربری برای وی هستند.

الگوریتم Sandbox در معنای لغوی به معنی زمین بازی کودکان است؛ پس نشان‌دهنده وبسایت‌های نوپایی است که تازه پا به عرصه گوگل قرار داده‌اند و به قولی، چندان با راه و روش دنیای اینترنت آشنا نیستند. گوگل با سپردن این وبسایت‌های جوان به درست الگوریتم سندباکس خود، مدیریت کامل آن‌ها را برون‌سپاری می‌کند تا بتواند بخش اعظم تمرکز و توجه خود را روی سایت‌های بزرگ‌تر معطوف سازد. لازم به ذکر است که تمام این اتفاقات زیر نظر گوگل انجام می‌شود؛ پس وبسایت تازه متولد شده خود را به دست فرد مطئنی می‌سپارید!

 

کمی خودمانی تر درباره الگوریتم Sandbox

اگر شما همچنان با سازوکار این الگوریتم آشنا نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنم این بخش را بادقت مطالعه کنید. حتما در پیرامون خود کسی را دارید که به تازگی سایت خودش را راه‌اندازی کرده اما دقیقا نمی‌داند باید از کجا شروع کند! تمام متخصصین این حوزه به چنین افرادی یک توصیه واحد دارند و آن هم سئو کردن سایت نوپا است؛ پس این صاحب سایت تازه‌کار برنامه سئو کردن سایت خود را آغاز می‌کند اما با گذشت چند مدت متوجه می‌شود که هیچ تغییری در جایگاه سایتش و رتبه گوگل اتفاق نیفتاده! احتمالا ناامیدی در پس این ماجرا شکل می‌گیرد اما دقیقا همینجاست که اصلا نباید ناامید شود! چرا؟ چون همه چیز زیر سر الگوریتم Sandbox است!

google sandbox

 

سندباکس گوگل هنوز نتوانسته به سایت نوپا اعتماد کند و تحلیل‌های با همین مضمون برای گوگل می‌فرستند. به این ترتیب، اعتماد گوگل هم به سمت سایت تازه متولد شده زیاد نخواهد بود. به همین دلیل است که نباید ناامید شوید؛ پون همچنان در معرض ارزیابی سندباکس هستید و باید به فعالیت خود ادامه دهید تا این روند خاتمه یابد یا تحلیل‌های باارزش‌تری از سایت شما به دست گوگل برسد.

به عبارت دیگر، الگوریتم سندباکس از ماه اول تا چهارم، 24 ساعت 7 روز هفته در حال ارزیابی سایت شماست. کیفیت محتوا و سئوی سایت در این مرحله به شدت مهم است. شاید فکر کنید چرا باید محتوا تولید کنید وقتی هیچ کلمه ارزشمندی شما را نمی‌پذیرد و نمی‌توانید جایگاه خود را در گوگل بهبود ببخشید؟ اما در ادامه روند متفاوت خواهد بود. کمی صبور باشید.

اغلب کاربرانی که با الگوریتم Sandbox آشنایی دارند فکر می‌کنند این الگوریتم شما را جریمه می‌کند و به دلیل تخلفی که مرتکب شده‌اید، تلاش‌های سئوی سایتتان را نادیده می‌گیرد؛ اما این الگوریتم در حقیقت نوعی نجات‌بخش است و هیچ جریمه‌ای در کار نیست.

 

حتما بخوانید: پنالتی گوگل چیست؟ دلایل و راهکار های رفع آن ها

 

آیا سندباکس گوگل روی همه سایت ها فعال می شود؟

برای اینکه پاسخ به این سوال شفاف‌تر باشد، به بررسی سه حالت اتفاق افتادن الگوریتم سندباکس در سایت‌های مختلف می‌پردازیم:

  • ممکن است سندباکس اصلا برای سایت شما فعال نشود؛ چون حتما نیازی به این الگوریتم نبوده.
  • روند قرارگیری سایت در سندباکس به دلایل مختلف کند و آهسته باشد که وبمستر متوجه آن نشود.
  • به شکلی ناگهانی سایت را راه‌اندازی کنید و در سندباکس گوگل قرار بگیرد که روند خود را طبق توضیحات طی خواهد کرد.

از کجا بفهمیم که آیا در سندباکس گوگل قرار گرفته‌ایم یا خیر؟!

برای آن‌که از سندباکس شدن خود مطمئن شوید، لازم است به ابزار سرچ کنسول سایت خود نگاهی بیندازید و ترافیک ورودی کلمات کلیدی آن را بررسی کنید. اگر ورودی سایت شما عباراتی به جز کلیدواژه اصلی سایتتان بود، این می‌تواند علامتی باشد که گوگل، سایت شما را درون سندباکس قرار داده است. به طور معمول، هر میزان از زمان راه‌اندازی سایت شما بگذرد، وضعیت کسب جایگاه در کلمات هدف نیز بهبود پیدا می‌کند و شما یک روند صعودی با شیب کم را مشاهده خواهید کرد. خروج از این الگوریتم را می‌توان با یک جهش قابل توجه در آمار بازدید سایت و ارتقا رتبه آن در کلیدواژه‌های مهم شناسایی کرد.

چگونه می‌توان از جعبه شنی گوگل خارج شد؟!

اگر سایت شما با یک دامنه تازه، به ثبت رسیده، نباید به این زودی‌ها انتظار دیدن آن را در رتبه‌های اول جستجو داشته باشید! در بسیاری از موارد، حدود 6 ماه زمان می‌برد که گوگل سایت شما را معتبر بداند و از سندباکس خود، آزادتان کند. البته در این مدت زمان نیز شاهد رشد آهسته خود خواهید بود. با این حال، مدتی که تحت نظر گوگل هستید، می‌توانید کاری کنید تا این موتور جستجو سریع‌تر شما را به عنوان یک سایت ارزشمند و کاربلد شناسایی کند. انجام اقدامات زیر سبب می‌شود تا وبسایتتان اعتبار بیشتری کسب کند:

  • از سایت‌های مرتبط و معتبر مانند آپارات و یوتیوب، بک‌لینک‌های باارزش دریافت کنید.
  • محتوای مفید، جدید و کاربرپسند منتشر کنید.
  • از شبکه‌های اجتماعی، سیگنال‌های مثبت دریافت نمایید.
  • لینک‌سازی داخلی سایت خود را جدی بگیرید.
  • از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی پرهیز کنید.
  • به جای تمرکز بر روی کلیدواژه‌های کوتاه، از عبارات Long Tail Keyword استفاده کنید.
  • از استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه، مانند خرید بک‌لینک و… دوری کنید.
  • به صورت مداوم، محتوای جدید و مفید تولید کنید.

لازم به ذکر است که انجام هر یک از موارد گفته شده، به معنای بیرون آمدن صددرصدی سایت از سندباکس نیست! درواقع شما با انجام اموری که گوگل آن‌ها را مثبت می‌داند، باعث می‌شوید تا این موتور جستجو دید بهتری نسبت به سایتتان پیدا کند و به او ثابت می‌کنید که می‌توانید حضور ارزشمندی در دنیای وب داشته باشید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

سخن پایانی

در این مطلب از رشدانا، به بررسی الگوریتم Sandbox و کاربرد آن در دنیای اینترنت پرداختیم. همانطور که در بخش‌های قبلی نوشته اشاره کردیم، گوگل به کمک الگوریتم‌های خود تنها در پی قرار دادن اطلاعات و وبسایت‌های دسته اول در مقابل نگاه کاربران است تا کیفیت مطالب خود را حفظ کند. به این ترتیب، شناخت الگوریتم‌های گوگل در پیشرفت روند راه‌اندازی سایت و ادامه فرآیند فعالیت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin