مهم ترین مهارت های یک طراح موشن گرافیک


موشن گرافیک یکی از مهارت‌های خاص و شگفت‌انگیز در دنیای دیجیتالی امروز است که طرفداران زیادی دارد. در حقیقت، موشن گرافیک ترکیبی از گرافیک و تحرک است که در ادامه عناصری مانند صدا و متن…

موشن گرافیک یکی از مهارت‌های خاص و شگفت‌انگیز در دنیای دیجیتالی امروز است که طرفداران زیادی دارد. در حقیقت، موشن گرافیک ترکیبی از گرافیک و تحرک است که در ادامه عناصری مانند صدا و متن هم به آن افزوده می‌شود اما نحوه قرار دادن این ترکیب‌ها در کنار هم بسیار مهم است. یک طراح موشن گرافیک به راحتی می‌تواند این ترکیب را به نحوی زیبا و شایسته بیافریند تا توجه هر مخاطبی را به خود جلب کند. شاید دوست داشته باشید بدانید که مهارت های طراح موشن گرافیک چیست؟ برای رسیدن به چنین درجه‌ای از تخصص و مهارت باید به مباحث مختلفی مسلط شوید.برای ورود به دنیای گرافیک متحرک باید مهارت‌های مختلفی داشته باشید. شروع این مهارت‌آموزی با شرکت در یک دوره جامع و کامل می‌تواند ایده خیلی خوبی باشد و مسیر مشخصی در مقابل شما بگذارد.

در نهایت، بعد از اتمام دوره، انتظار می‌رود یک Motion Graphic Designer یا طراح گرافیک متحرک به چند مهارت اصلی مسلط باشد. اگر به دنیای دیجیتال آرت و موشن گرافیک علاقه مند هستید، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید تا متوجه مهم ترین مهارت های یک موشن گرافیک دیزاینر شوید.

مهارت های طراح موشن گرافیک

در این قسمت به بررسی 3 مهارت اصلی که هر طراح گرافیک متحرکی باید به آن‌ها مسلط باشد، می‌پردازیم. این 3 مهارت اصلی عبارتند از:

 

حتما بخوانید: موشن گرافیک چیست؟ همه‌چیز درمورد گرافیک متحرک

 

داستان سرایی بصری

بیان مباحث مختلف در طول محتوای یک موشن گرافیک ممکن است برای مخاطب چندان جذاب نباشد. برای افزایش اثرگذاری موشن گرافیک، طراح گرافیک متحرک باید از عناصر مختلف مانند داستان سرایی بصری استفاده کند تا ارتباط بهتری بین مخاطب و محتوای ارائه شده شکل بگیرد. به کمک این عنصر شما می‌توانید بیننده را با یک احساس یا فکر همراه کنید تا بیشتر در فضای محتوا قرار بگیرد.

صرفا ارائه اطلاعات در قالب‌های متفاوت مانند نمودار، جدول یا مباحث این چنینی برای جلب توجه کاربر کافی نیست و بیشتر باعث کمرنگ شدن ارتباط می‌شود. اگر به فضای فیلم‌ها دقت کرده باشید، هر چقدر سناریو و فیلم‌نامه جذاب‌تر باشد، موفقیت فیلم هم به نسبت بیشتر خواهد بود. درباره گرافیک متحرک هم چنین مساله‌ای صدق می‌کند. انتخاب رنگ و شخصیت‌ها براساس داستان و ریتم آن می‌تواند باعث افزایش اثرگذاری محتوا شود.

داستان سرایی بصری

اشراف به قوانین کار تیمی و همکاری

یک گرافیک متحرک خوب بخش‌های متفاوتی دارد که هر کدام توسط یک فرد متخصص انجام می‌شود. به طور کلی، بعد از مشخص شدن موضوع و هدف محتوا، نویسنده فرآیند طراحی سناریو و روند موشن گرافیک را آغاز می‌کند. سپس طراح براساس مسیری که نویسنده مشخص کرده است، به طراحی اشخاص و کاراکترهای گرافیک متحرک مشغول می‌شود. براساس شخصیت‌های طراحی شده و سناریوی مشخص، انیماتور عنصر حرکت را به این کارکترها اضافه می‌کند.

در صورت نیاز؛ آهنگساز، ملودی و ریتم ویژه‌ای برای پروژه طراحی کرده و به آن هویت مستقلی می‌بخشد. همانطور که می‌بینید، چندین و چند نفر برای طراحی یک موشن گرافیک خاص باید با هم کار کنند. بنابراین، یکی از مهارت های طراح موشن گرافیک تسلط بر کار تیمی و گروهی است. هرچقدر این مهارت در افراد تقویت شود، خروجی کارها باکیفیت‌تر و خاص‌تر خواهد بود؛ چون اعضا به خوبی می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

اگر بتوانید یک گروه منسجم با مهارت‌های مختلف در این زمینه تشکیل دهید، امکان گرفتن پروژه‌های بیشتر برای شما و گروهتان فراهم می‌شود. به این ترتیب، برون‌سپاری کار کاهش یافته و با مشورت یکدیگر می‌توانید کارها را بهتر مدیریت کنید و خودتان آن‌ها را به پایان برسانید.

اشراف به قوانین کار تیمی و همکاری

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک از صفر تا صد

خلاقیت از مهم ترین مهارت های طراح موشن گرافیک

برای طراحی موشن گرافیک متفاوت، باید به عنصری به نام خلاقیت مجهز باشید. هیچ دو محتوایی نباید یکسان باشد یا شباهت‌های فاحشی بین آن دو دیده شود. این مساله از ارزش کار شما می‌کاهد و دیگر جلوه خاص و ویژه‌ای نخواهد داشت. با استفاده از خلاقیت، می‌توانید مفاهیم مختلف را با بیانی خاص به مخاطب منتقل کنید و کاربر همواره به دنبال مفاهیم جدید و بیانی تازه است. به کمک عنصر خلاقیت قادر خواهید بود سبک و امضای خود را در انتهای هر کار هنری ثبت کنید؛ به این ترتیب، بعد از مدتی جایگاه خاصی در ذهن مخاطب پیدا خواهید کرد.

خلاقیت

حتما بخوانید: ۶ مورد از محبوب ترین انواع موشن گرافیک و کاربرد آن‌ها

 

مهارت‌های مربوط به نقاشی

داشتن مهارت و دانش در نقاشی به شما در طراحی موشن گرافیک کمک بسیاری زیادی می‌کند. به این صورت که در بسیاری از موارد شما احتیاج دارید تا طرح مورد نظر را با مداد بر روی کاغذ طراحی و پیاده کنید. در صورتی که مورد تایید خودتان و کارفرما بود آن را در نرم‌افزار پیاده سازی کنید.

مهارت نقاشی در صرفه‌جویی در زمان بسیار کمک کننده است. اگر به جای اینکه طرح‌ها و ایده‌های خود را مستقیما بر روی نرم افزار ایجاد کنید، بر روی کاغذ ترسیم کنید، به شما کمک می‌کند که اگر طرح مورد پسند نبود طرح دیگری را بر روی کاغذ ترسیم کنید که این عمل در زمان بسیار صرفه‌جویی می‌کند.

مهارت در استفاده از انیمیشن

مهارت داشتن در استفاده از طراحی موشن گرافیک بسیار لازم و ضروری است. یک طراح موشن گرافیک باید فهم درستی از طراحی‌های خود داشته باشد تا بتواند طرح‌های خود را به درستی اجرا کند. سعی کنید حداقل یک آشنایی با فضای کار انیمیشن را کسب کنید تا در شروع کار موشن گرافیک هرچه سریع‌تر به موفقیت برسید.

مهارت طراحی 3 بعدی

طراحی در موشن گرافیک از دو بخش طراحی 2 بعدی و طراحی 3 بعدی تقسیم شده است. یک طراح موشن گرافیک برای حرفه‌ای شدن در این بخش می‌بایست طراحی 3 بعدی را نیز یاد بگیرد. از طراحی سه بعدی بیشار در طراحی‌های لوگو و یا انیمیشن استفاده می‌کنند.

مهارت طراحی 3d

 

 

 

مهارت رنگ شناسی

قبل از هر اقدامی در گرافیک باید مطالعه‌ای در مورد رنگ‌ها داشته باشید. چون داشتن مهارت در رنگ شناسی کمک بسیاری در پیشرفت موشن گرافیک به شما می‌کند. استفاده درست از رنگ‌ها باعث تقویت ارتباط میان مخاطبین و عکس می‌شود.

ارتباط با افراد متخصص

ارتباط گرفتن با افراد متخصص در هر زمینه‌ای به شما در پیشرفت کردن در آن زمینه بسیار کمک می‌کند و به راحتی می‌توانید پله‌های ترقی را طی کنید. این ارتباطات قوی باعث می‌شود تا از پروژه‌ها و استخدامی‌ها زودتر از بقیه آگاه شوید. حتی در اکثر مواقع می‌بینید که شراکت‌های موفق در زمینه کاری مختلف توسط همین ارتباطات صورت می‌گیرد.

سعی کنید با تمامی افرادی که می‌توانند در زمینه موشن گرافیک به پیشرفت شما کمک کنند در ارتباط باشید و ارتباط‌های سازنده با آنان برقرار کنید. به عبارتی شبکه‌سازی درست را یاد بگیرید. لینکدین یک شبکه اجتماعی خوب و مفید در این زمینه می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی مهارت های طراح موشن گرافیک پرداختیم و 3 مورد از مهم‌ترین این مهارت‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. برای تقویت این 3 مهارت و دیگر شاخص‌های این حوزه باید ساعت تمرین مشخصی داشته باشید و اطلاعاتتان را همواره به‌روز نگه دارید. هر طراح موشن گرافیکی برای حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای ماندن نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات و مهارت‌های خود است؛ پس وقت و انرژی مناسبی را به این مسئله اختصاص دهید تا بتوانید کارهای خاص و شگفت‌انگیزتری ارائه کنید. به نظر شما چه مهارت های دیگری لازم است تا به یک موشن گرافیک دیزاینر حرفه ای تبدیل شوید؟ نظرات ارزشمند خود رابا ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin