تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟


یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در دنیای دیجیتال آرت، تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است. معمولا افراد این دو مفهوم را یکی می‌دانند و آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند؛ مثلا به طراح موشن…

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در دنیای دیجیتال آرت، تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است. معمولا افراد این دو مفهوم را یکی می‌دانند و آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند؛ مثلا به طراح موشن گرافیک می‌گویند انیماتور در حالی که این طور نیست و هر کدام از این موضوعات، مباحث مختلفی را در بر می‌گیرند و این افراد یکی نیستند.

در این مقاله ضمن تعریف هر کدام از این مفاهیم، تصمیم داریم مواردی از تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را هم با شما به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره این دو مبحث به دست آورید، تا انتهای این نوشته با رشدانا همراه باشید.

 

انیمیشن چیست؟

قبل از بررسی تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن، ابتدا هر کدام از این مفاهیم را به طور مختصر تعریف می‌کنیم.

انیمیشن یا Animation، به تکنیک ایجاد تصاویر متمایز از یکدیگر گفته می‌شود که به شکل پیوسته در می‌آیند. شاید این اولین تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است. در این فرآیند، انیماتورها شخصیت‌های مختلف را طراحی کرده و به کمک یک داستان یا سناریو، به حرکت در می‌آورند. جالب است بدانید، انیمه مانند یک فیلم کامل، متن و نورپردازی دارد. طراحی کاراکترها به کمک کامپیوتر و نرم‌افزارهای خاص صورت می‌گیرد. طولانی بودن انیمیشن مانند یک فیلم، از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن می‌شود.

به طور کلی، انیمیشن با در کنار هم قرار گرفتن فریم‌ها و تصاویر متعدد به وجود می‌آید و توهمی از حرکت در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. با پیشرفت‌های روزافزون دنیای دیجیتال و تکنولوژی‌های مرتبط، انیمه‌ها روزبه روز به دنیای واقعی شباهت بیشتری پیدا می‌کنند.

با این که انیمیشن‌ها زاده تخیل و تصور سازندگان خود هستند اما به بهترین شکل می‌توانند با بیننده ارتباط برقرار کنند. اغلب مخاطبان این نوع از رسانه را کودکان و خردسالان تشکیل می‌دهند.

انیمه‌ها در استودیوهای مجهز ساخته می‌شوند و داستان کاملی دارند. مجموعه‌ای از افراد و اشیاء واقعی و غیرواقعی در کنار هم جمع شده و یک انیمه را می‌سازند. از هر کاراکتر در هر لحظه چندین عکس می‌گیرند و بعد این عکس‌ها را با سرعت مشخصی در کنار هم قرار می‌دهند. به این ترتیب، انیمیشن شکل می‌گیرد.

انیمیشن چیست

موشن گرافیک چیست؟

به تصاویری که به کمک کامپیوتر تولید می‌شوند، گرافیک متحرک یا موشن گرافیک می‌گویند. گرافیک متحرک با عناصر مختلف مانند متن، صدا و غیره ترکیب شده و یک گرافیک پویا را به وجود می‌آورد. یک تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن این است که در موشن گرافیک حرکت جزوی از ذات کار است؛ مانند انیمیشن تنها یک توهم نیست. عناصری مانند متن و صدا هم این مساله را بیشتر نمایان می‌کنند.

موشن گرافیک با عنوان داده‌نگاری متحرک هم شناخته می‌شود. دو بخش مهم در گرافیک متحرک وجود دارد که عبارتند از:

  • طراحی گرافیک
  • اطلاعات

در مرحله اول، گرافیک ثابت یا استاتیک طراحی می‌شود و در مراحل بعدی به آن حرکت اضافه می‌کنند؛ به این ترتیب داستان شکل می‌گیرد. متن و صدا برای اضافه کردن جزئیات بیشتر به گرافیک متحرک می‌پیوندند. جالب است بدانید که کاربرد گرافیک متحرک خیلی زیاد است اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. این ویژگی در بیان داده‌ها، اطلاعات و آمار کاربردهای زیادی دارد.

 

حتما بخوایند: موشن گرافیک چیست؟ همه‌چیز درمورد گرافیک متحرک

 

موشن گرافیک

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک مقدماتی

شباهت موشن گرافیک و انیمیشن

برای این که بهتر تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را درک کنیم، ابتدا به سراغ وجه اشتراک آن دو می‌رویم که عبارتند از:

  • انیماتورها و طراحان موشن گرافیک به دلیل استفاده از ابزارهای مشابه مانند Adobe After Effects، Maya، Photoshop و غیره با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
  • هر دو رشته، برای جان بخشیدن به اشیاء به کار می‌روند.
  • فرم‌های هنری بین این دو رشته یکسان است.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

مهم‌ترین تفاوت این دو، در نحوه بیان داستان است. انیمیشن برای بیان یک داستان کامل که ممکن است بیشتر از دو ساعت زمان ببرد، ایده‌آل به نظر می‌رسد اما درباره موشن گرافیک اینطور نیست؛ اگر گرافیک متحرک بیشتر از چند دقیقه زمان ببرد، خاصیت اصلی خود را که انتقال اطلاعات در کمترین زمان ممکن بود، از دست می‌دهد.

باید بدانید گرافیک متحرک برای انتقال مفاهیمی مانند توضیحات محصول، محتواهای اطلاع‌رسانی و موارد مشابه مناسب است. از طرفی طولانی بودن انیمه‌ها باعث می‌شود مخاطب خاص خود را داشته باشند. هر دو رشته، یعنی انیمیشن و موشن گرافیک یک داستان را روایت می‌کنند اما نوع و جنس داستان‌ها متفاوت است.

 

حتما بخوانید: مراحل ساخت موشن گرافیک و اجزاء آن

 

تفاوت در حوزه کاری

از دیگر تفاوت‌های موشن گرافیک و انیمیشن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که موشن گرافیک بیشتر به کار طراحان گرافیک مرتبط است، در حالی که انیمیشن بیشتر مربوط به حوزه کاری تصویرسازی می‌شود. طراحان گرافیک به کمک مهارت و ابزارهایی که در دسترس دارند، تلاش می‌کنند تا یک مفهوم را از طریق تصاویر منتقل کنند. کار موشن گرافیست‌ها نیز دقیقا همین است با این تفاوت که با تصاویر گرافیکی انجام می‌شود. تصویرگرها یک داستان بصری را ایجاد می‌کنند و انیماتورها به آن روح می‌دهند.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت در هزینه تولید

هزینه تولید انیمیشن و موشن گرافیک به شدت با یکدیگر متفاوت است! به طور معمول برای ساخت یک فیلم یا سریال انیمیشنی میلیون‌ها تومان هزینه شده و ماه‌ها زمان صرف انجام آن می‌شود. اما طراحی یک موشن گرافیک که کار با تصاویر دوبعدی است، خیلی راحت‎تر بوده و هزینه کم‌تری نیز می‌طلبد. درواقع استفاده از تصاویر کارتونی آماده که فقط حرکاتی در فضای دوبعدی دارند، خیلی راحت‌تر و ارزان‌تر از طراحی و متحرک سازی شخصیت‌های سه بعدی است.

تفاوت در محل اکران و عرضه

از آنجایی که انیمیشن‌ها معمولا توسط سینماسازان درخواست داده می‌شوند، محل اکران و نمایش آن‌ها نیز معمولا در سینما و تلویزیون است. اما کسانی که سفارش ساخت یک موشن گرافیک را می‌دهند، در دایره گسترده‌ای قرار می‎گیرند. به همین دلیل مکان نمایش یک پروژه موشن گرافیک می‌تواند در هر جا و هر رسانه‌ای باشد.

تفاوت در جلوه‌‎های بصری

جلوه‌های بصری که در انیمیشن‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است خیلی کودکانه باشند. در حالی که باتوجه به کاربرد گسترده موشن گرافیک، جلوه‌هایی که در آن استفاده می‌شود تنوع بیشتری دارند و می‌توانند جمع کثیری از مخاطبین را با خود همراه کنند. درواقع موشن گرافیک این مزیت را دارد که با همان سبک زیبا و سرگرم کننده، در موضوعات رسمی‌تر نیز استفاده شود. در به کارگیری موشن گرافیک مهم نیست که شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، به هر حال نمای گرافیکی متحرک پیام شما را جذاب‌تر به مخاطب منتقل می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن صحبت کردیم. در ادامه نوشته‌های بالا باید بگوییم، شاید در وهله اول هیچ تفاوت آشکاری بین این دو موضوع احساس نشود اما رفته رفته این ویژگی‌های متمایزکننده را راحت‌تر تشخیص می‌دهید. جالب است بدانید که یک محتوا می‌تواند ترکیبی از انیمیشن و موشن گرافیک باشد و این مساله هیچ مشکلی ندارد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما از بین موشن گرافیک و انیمیشن کدام یک را بیشتر می پسندید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه اکبری

سرپرست تیم تولید محتوای رشدانا هستم و حدودا دو سالی میشه که در حوزه سئو و محتوا فعالیت دارم. تمام تلاشم اینه که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، یه تجربه خوب از بازدید سایت رو براتون رقم بزنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin