برترین استراتژی های هکران رشد


بازاریابی رشد و هک رشد، از موضوعات بسیار پرطرفدار این روزهای دنیای دیجیتال و عرصه وب است. موضوعاتی که اکثر افراد و صاحبان کسب و کارها، به دلیل عدم آشنایی، آن دو را یک مفهوم می‌دانند….

بازاریابی رشد و هک رشد، از موضوعات بسیار پرطرفدار این روزهای دنیای دیجیتال و عرصه وب است. موضوعاتی که اکثر افراد و صاحبان کسب و کارها، به دلیل عدم آشنایی، آن دو را یک مفهوم می‌دانند. در این مقاله با تکیه بر تجارب استارتاپ های موفق و هکران رشد بزرگ دنیا، قصد داریم برخی از بهترین نمونه های استراتژی هک رشد موجود در فضای وب و دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم، همراه رشدانا باشید.

 

هک رشد (growth hacking) چیست؟

هک رشد از جمله اصطلاحاتی است که اخیرا استفاده از آن بسیار باب شده است و از شما چه پنهان که استارتاپ ها با سرعت هر چه بیشتری، به جای استخدام بازاریابان به دنبال همکاری با هکران رشد هستند. اما هک رشد، به منظور رشد سریع و پربازده هر کسب و کار، با استفاده از استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی، با کمترین میزان هزینه، بهترین و بیشترین نتیجه را در اختیار شرکت ها می‌گذارد.

البته این تصور که هک رشد یا growth hacking فقط در استارتاپ ها به چشم می‎خورد، تصوری اشتباه است و در ادامه خواهیم گفت که بهره گیری از یک هکر رشد تا چه حد باعث موفقیت و رشد سایر کسب و کارها خواهد شد.

هک رشد چیست

هکر رشد دقیقا به چه کاری مشغول است؟

در مقدمه اشاره کردیم که اکثر افراد، هکر رشد را بازاریاب می‌دانند و یکسان دانستن این دو مفهوم، به دلیل عدم شناخت دقیق اهداف یک هکر رشد است. مهم ترین هدف این فرد، رشد کسب و کاری است که در آن مشغول به فعالیت است و از سویی دیگر، یک هکر رشد باید دارای مهارت ها و توانمندی های متعددی باشد که برای تحقق هدفش، سرعت و دقت کافی را در اختیار او قرار دهد.

هکر رشد بایستی T شکل باشد، یعنی دانشی عمیق در یک یا دو زمینه همچون بازاریابی و اجرای کمپین های تبلیغاتی داشته و در مقابل، اطلاعات پایه ای راجع به موضوعاتی مانند روانشناسی رفتاری، UX، UI، برنامه نویسی، سئو، بازاریابی محتوا و امثال آن را نیز باید داشته باشد.

 

حتما بخوانید: مهارت T شکل چیست؟

 

به طور کلی بهترین تعریف از کاری که هکران رشد می‌کنند این است که آن ها برای رساندن یک کسب و کار به رشد و توسعه، می‌بایست از تکنیک هایی خلاقانه و کم هزینه برای افزایش مشتری و همین طور حفظ مشتریان، استفاده کنند؛ به همین دلیل باید گستره دانش آن ها پهناور و در چند مورد خاص، عمیق باشد. جف بزوس، ایلان ماسک و ریچارد برنسون از بزرگترین و موفق ترین هکران رشد شناخته شده در دنیا هستند که موفقیت خود را در داشتن آنچه به آن اشاره کردیم، می‌دانند.

 

 انواع استراتژی هک رشد

تکنیک هایی که هکران رشد برای رسیدن به اهداف شان انتخاب می‎کنند در این سه زمینه قرار می‌گیرند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در این روش، هکران رشد با استفاده از تکنیک های زیر، محصول را بر سر زبان ها انداخته و به رشد سریع تر برندها کمک می‌کنند.

  • ایمیل مارکتینگ
  • تولید محتوای کاربر پسند در شبکه های اجتماعی
  • داستان سرایی یا story telling به منظور درگیر کردن احساسات کاربران در سوشال مدیا
  • توجه به سئو محتوا و وب سایت
  • بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ساخت و یا شرکت در وبینارها
  • استفاده از انواع روش های تولید محتوا مانند رپورتاژ نویسی

انواع استراتژی هک رشد

بازاریابی محصول (Product Marketing)

بازاریابی محصول، مجموعه ای از کارهایی است که برای شناخت مخاطبین و معرفی محصول به آن ها صورت می‌گیرد که در نهایت منجر به فروش بیشتر محصول خواهد شد. هکران رشد در این زمینه از تکنیک های زیر استفاده می‌کنند:

  • افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) یا سیستم همکاری در فروش
  • ایجاد حس ترس از دست دادن یا فومو (FoMo) که به ترس از قافله عقب ماندن، در کاربران منجر می‌شود
  • تشویق مشتریان به معرفی محصول به دیگران و دریافت تخفیف، جایزه و…
  • استفاده از روش هایی برای بهتر کردن تجربه کاربری مانند گیمفیکیشن یا بازی سازی با توجه به روانشناسی رفتاری کاربران.

 

 پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

تبلیغات

تبلیغات کلیکی و استفاده از سیستم های نوین تبلیغی مانند Pull یعنی ایجاد اشتیاق و رغبت در کاربر برای آشنایی با برند، در جهت حفظ مشتریان و کاهش هزینه های جذب، از جمله مهم ترین استراتژی های هکر رشد در زمینه تبلیغات است.

 

مشتریان بالقوه را جذب کنید

اگر یک کارآفرین هستید، قطعا درباره جذب مشتری و تاثیر قوی استراتژی هک رشد روی مارکتینگ شنیده‌اید. متاسفانه، بسیاری  از فعالان کسب و کار درک اشتباهی از مفهوم هک رشد دارند. هک رشد در مورد تبدیل کسب و کارها با استفاده از تجربه بازاریابی خلاقانه است. یک هکر رشد استراتژی‌های بازاریابی نا متعارف را ترکیب می‌کند که منجر به جذب مشتریان بیشتر، افزایش درآمد و قرار گرفتن در موقعیت رقابتی بهتری می‌شود.

بسیار مهم است که بدانید برای چه دسته از مخاطبان تولید محتوا می‌کنید. شما قطعا نمی‌خواهید ساعت‌ها صرف نوشتن مقاله‌ای کنید که هیچ کس علاقه‌ای به خواندن آن نشان نمی‌دهد. بهترین راه برای شناختن بهتر مخاطبانتان و نوشتن مقاله مناسب برای آن‌ها استفاده از نقشه همدلی است که به شما کمک می‌کند احساسات، افکار، درد ها و رفتارمخاطبانتان را کشف کنید. اینکه آنها به چه چیزی فکر می‌کنند؟ چه چیزهایی نگرانشان می‌کند؟چه چیزهایی روی آنها تاثیر می‌گذارد؟ آن‌ها در بین دوستانشان از چه چیزاهایی سخن می‌گویند؟ به محض اینکه مخاطبانتان را مشخص کردید، محتوای خود را از دید آن‌ها پیش نویسی کنید و نکاتی را که می‌خواهید آن‌ها هنگام خواندن وبلاگتان از مقاله بیرون بکشند، مشخص کنید.

 

حتما بخوانید: مدیریت ارتباط با مشتری یا بازاریابی تعامل با مشتری؟

 

فراموش نکنید! وبلاگ شما یا باید یک راه حل منحصر بفرد برای یکی از مشکلات آنها ارائه دهد و یا به آن‌ها کمک کند تصویر بزرگتری از آنچه که در طول زمان می‌توانند بدست آورند را ببینند.

شما می‌توانید از مزایای پست مهمان، که از گرفتن بازدید کنندگان بیشتر از هر موضوعی که پست مهمان می‌کنید تا ارتقای آگاهی برند است، استفاده کنید. هدف اصلی شما باید اضافه کردن ارزش با نوشتن محتوای حماسی باشد که این نیاز به ساعت‌ها تحقیق، نوشتن و اصلاح کردن دارد. بنابراین یک وبلاگ نویس مهمان که هفته ای ۳۰ مقاله می‌نویسد، هیچ ارزشی ارائه نمی‌دهد.

از تصاویر و اینفوگرافی استفاده کنید. این امر اجتناب ناپذیر است! اینفوگرافی هایی که بر اساس تکنیک های تصویرسازی طراحی شده اند بسیار جذاب تر از مقالات هستند. اگر یک عکس ارزش هزاران کلمه را داشته باشد، چرا از تصاویر برای جذب بیشتر مشتریان استفاده نکنیم.

یکی از برترین استراتژی های بازاریابی که منجر به جذب مشتری های آینده می‌شود بازاریابی در فروم ها است. خوشبختانه، تعداد زیادی فروم برای هر جایگاه وجود دارد. به سادگی به یکی از فروم های معتبر وارد شوید و برای خود شهرت بسازید. در ابتدا، به اندازه کافی در فروم ها وقت بگذرانید و تا جایی که می‌توانید به سوال‌های کاربران پاسخ دهید. هنگامی که برای خود شهرت به وجود آوردید، می‌توانید راه حل‌های خود را در کامنت ها، پاسخ ها و دیگر بخش‌های فروم بنویسید.

استراتژی هک رشد

بازدید کنندگان خود را متعهد کنید و آنها را به یک راهبر تبدیل کنید

باید بدانید که بازدید کنندگانی که برای اولین بار از سایت شما دیدن میکنند، لزوما آماده خرید از سایت نیستند.بنابراین، ضروری است که روی متعهد کردن آنها تمرکز کنید.در بین همه استراتژی های هک رشد،دستیابی به بازاریابی ایمیلی صحیح میتواند معجزه کند.ایمیل همچنان یکی از موثرترین راهها برای دستیابی به خوانندگانتان است، زیرا افراد به ندرت در طول زمان ایمیلشان را عوض میکنند.این فرصتی است که خوانندگان خود را آماده کنید تا به خریداران باالقوه تبدیل شوند.

ابتدا یک لیست ایمیلی تهیه کنید.اصلا سعی نکنید در پاپ آپ ها و صندوق های ایمیلی محصولات خود را بفروشید.در عوض به آنها راه حل های مفید،کد تخفیف و یا چیزی که برای آنها خوشایند باشد و آنها را به تبادل ایمیل های خود دعوت کند،ارائه کنید.

درحالی که لیست خود را میسازید،یک برنامه مستحکم ایمیلی اینجاد کنید و از آن برنامه استفاده کنید.راز موفقیت این است که در حالیکه میدانید مشترکانتان به اندازه کافی ایمیل از طرف شما دریافت میکنند که فراموشتان نکنند،آنها را با فرستادن تعداد زیادی ایمیل نیازارید.

 

مشتریان را جذب کنید و آنها را حفظ کنید

A/B TEST یکی از خارق العاده ترین تکنیک های هک رشد در این مرحله است.که درمورد انجام مجموعه ای از آزمایش ها برای بهینه سازی تبدیل صفحه هدف بر اساس پاسخ های کاربر است. این تست به عنوان تست جداکننده شناخته میشود. قطعا شما نمیتوانید تمام مخاطبانتان را راضی نگه دارید،اما میتوانید با ارائه چیزی که رضایت اکثر خریداران را جلب کند،به نتایج بهتری برسید. اگر مطمئن نیستید کدام صفحه هدف بینندگان سایتتان را به مشتری تبدیل میکند، این چهار گام در A/B Test را دنبال کنید

 

4 گام موثر در A/B Test 

۱- اطلاعات جمع کنید. صفحات هدف که دارای بیشترین میزان افت هستند را شناسایی کنید. حتی میتوانید فراتر روید و از ابزارهای آنالیتیکس مانند Hotjar استفاده کنید تا متوجه شوید بینندگانتان به چه بخش هایی علاقه نشان دادند و بیشترین کلیک را داشتند.

۲- اهداف و فرضیه ها را تعریف کنید. اگرچه هدف شما می‌تواند از نرخ ورود به سایت، کلیک کردن روی یک دکمه خاص و یا بالا بردن درآمد تغییر کند، شما باید اهداف و معیارهای تبدیل را تعریف کنید تا تعیین کنید که آیا تست جداکننده شما موفق بوده یا خیر

۳- تغییرات ایجاد کنید و آزمایش انجام دهید. بر اساس فرایضتان، هر دو نوع آ و ب را به وجود آورید. تفاوت بین دو مدل تست می‌تواند از داشتن یک صفحه هدف با یک رنگ متفاوت یا حرکت دادن موقعیت دکمه تغییر کند. هنگامی که آزمایش را انجام دادید، سایتتان باید بطور رندم صفحات مختلف را به بازدید کنندگان مختلف نشان دهد.

۴- براساس نتایج خود را تطبیق دهید. به محض اینکه آزمایش خود را انجام دادید نتیجه تست خود را تحلیل کنید. در صورتی که تفاوت‌های آماری چشمگیری بین نرخ تبدیل صفحات خود پیدا کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید از صفحه‌ای که بهتر عمل کرده است، استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: تست A/B چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

و اما جمع بندی

در مقاله استراتژی هک رشد، اشاره کردیم که هک رشد چیست و از چه جایگاهی در میان شرکت ها و کسب و کارهای مختلف، برخوردار است. 3 نفر از بزرگترین هکرهای رشد جهان مانند جف بزوس، ایلان ماسک و ریچارد برنسون را مثال زدیم تا درک عمیق تری از اهداف و استراتژی های هکران رشد داشته باشید و آن ها را صرفا یک بازاریاب نخوانید!

در انتهای مقاله به معرفی استراتژی های استفاده شده توسط بهترین هکران رشد دنیا پرداخته و گفتیم که آن ها در سه زمینه بازاریابی محتوا، بازاریابی محصول و تبلیغات، به منظور رشد کسب و کارها با کمترین هزینه ممکن؛ و ایجاد نوآوری و خلاقیت، فعالیت حرفه ای خود را با داشتن اطلاعات عمیق و پایه ای متعدد انجام می‎دهند.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما هکران رشد با استفاده از موارد گفته شده چگونه به رشد کسب و کارها کمک می کنند؟ نظرات عالی خودتان را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin