13 راهکار مهم برای افزایش بهره وری در سازمان


/

امروزه یکی از اساسی‌ترین اهداف کسب و کارهای مختلف، افزایش بهره وری در سازمان است. البته این موضوع معمولا از جانب تیم منابع انسانی نادیده گرفته می‌شود! متخصصان منابع انسانی براین باورند که وظیفه آن‌ها…

امروزه یکی از اساسی‌ترین اهداف کسب و کارهای مختلف، افزایش بهره وری در سازمان است. البته این موضوع معمولا از جانب تیم منابع انسانی نادیده گرفته می‌شود! متخصصان منابع انسانی براین باورند که وظیفه آن‌ها ایجاد سیاست، رویه‌ها و مدیریت کارمندان یک مجموعه است. آن‌ها معمولا از برقراری ارتباط بین این عناصر و افزایش بهره وری کارمندان مجموعه غافل هستند. برای اینکه بدانید چگونه می‌توان بهره وری کارکنان را افزایش داد، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. در این مقاله از رشدانا به شما خواهیم گفت که  افزایش بهره وری در سازمان چگونه انجام می‌شود.

 

منظور از بهره وری چیست؟

بهره وری سازمانی یا (Organization Productivity) یک دیدگاه فکری است که سعی بر آن دارد که وضعیت موجود را به بهترین شکل ممکن بهبود ببخشد. باتوجه به دیدگاه‌های موجود درمورد این مفهوم، انسان‌ها می‌توانند با تلاش مضاعف، وظایفشان را بهتر از قبل انجام دهند. درواقع بهره وری، یک نگرش عقلایی نسبت به کار و زندگی است که با هدف هوشمندسازی فعالیت‌ها برای رسیدن به زندگی متعالی انجام می‌شود. در سازمان‌ها، منظور از افزایش بهره وری کارکنان این است که استفاده از منابع، نیروی انسانی و سایر موارد به حداکثر برسد. هدف از این کار، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت کارمندان، مدیران و مصرف کنندگان است.

علاوه بر مواردی که درمورد بهره وری کارکنان در سازمان‌ها گفته شد، یکی دیگر از دلایل اهمیت این موضوع، محدود بودن منابع کشورها است. به بیانی دیگر، باتوجه به محدودیت منابع موجود، سازمان‌ها باید تلاش کنند تا بیشترین بهره وری را از منابع انسانی خود داشته باشند. این کار باعث رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی خواهد شد.

بهره وری چیست

 

راهکارهای افزایش بهره وری در سازمان

حال که با مفهوم بهره وری و اهمیت افزایش آن در سازمان آشنا شدید، در ادامه لازم می‌دانیم که چند راهکار برای اینکه بتوانید این هدف را محقق سازید، معرفی کنیم.

 

مدیران و رهبران اثرگذار

در هر مجموعه‌ای یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها برعهده مدیر است. درواقع مهم‌ترین دلیل شکست و یا موفقیت یک سازمان را می‌توان مدیر و یا رهبر آن مجموعه دانست. وظیفه اصلی مدیران، هدف گذاری برای کارمندان و مشخص کردن خط مشی، اولویت‌ها و وظایف است. چنانچه مدیری بتواند در توسعه برنامه‌ها، استخدام کارکنان کارآمد، انگیزه دادن به مجموعه و هدایت آن توانمند باشد، بدون شک بهره وری کارمندان خود را نیز به بالاترین حد ممکن می‌رساند. بنابراین یکی از موثرترین راهکارها برای ارتقا بهره وری کارمندان، انتخاب یک مدیر شایسته است.

 

حتما بخوانید: ایجاد انگیزش در مدیریت رفتار سازمانی چه اهمیتی دارد ؟

 

استراتژی و برنامه‌های سازمان

زمانی می‌توان ادعا کرد که احتمال موفقیت سازمان رو به افزایش است که در آن استراتژی رقابتی و برنامه استراتژیک دقیق پایه ریزی شده باشد. چنانچه برنامه یک سازمان به اندازه کافی واضح باشد، نه تنها کارکنان انگیزه لازم برای انجام وظایفشان را به دست می‌آورند، بلکه این امر کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند بر روی اهداف تمرکز کنند. بهترین شرایط در یک سازمان زمانی حاکم است که ارزش‌های سازمانی قابل اندازه گیری باشند. بدین ترتیب رفتار کارکنان هم‌سو شده و تعهد در میان آن‌ها ایجاد می‌شود.

تعیین وظیفه

عاملی که سبب شفاف شدن نقش کارکنان و به دنبال آن، افزایش بهره وری در سازمان می‌شود، هدف مشخص است. هر بخش و هر تیمی باید بداند که چه نقشی در مجموعه قرار است ایفا کند. برای اینکه بتوانید مسئولیت پذیری کارکنان را افزایش دهید، باید آن‌ها را در مشخص کردن هدف مشارکت دهید. یک ماموریت نامشخص و گنگ، سبب از بین رفتن تمرکز و عدم برقراری ارتباط کارمندان با آن می‌شود.

تعیین اهداف گروهی و فردی

مشخص بودن اهداف عملیاتی به کارمندان کمک می‌کند تا دریابند که شرکت از آن‌ها چه انتظاراتی دارد. اگر این اهداف قابلیت اندازه گیری داشته باشند، اهمیت هر چیزی مشخص می‌شود. درنظر گرفتن اهداف سخت اما قابل دستیابی، راه حل درمان تنبلی نیروی انسانی است!

 

حتما بخوانید: روش OKR چیست و چگونه در سازمان ها اجرا می شود؟

 

تعیین اهداف فردی و گروهی

 

پاداش موثر

زمانی که پاداش مالی با عملکردهای هر هدف در ارتباط باشد، به این معنا است که برای بار دوم، برای کارمندمان تکرار می‌کنیم که انجام چه کاری برای سازمان اهمیت دارد. به بیانی دیگر ارائه پاداش‌های مالی و غیرمالی باعث انگیزه بخشی و رشد شده و انرژی مضاعفی برای افزایش بهره وری به نیروی کار تریق می‌کند.

پشتیبانی از اعضای گروه

پشتیبانی از اعضای تیم، عملکرد هر فرد را بهبود می‌بخشد. در دنیای امروز که عصر ارتباطات است، کمتر کاری به صورت فردی و بدون نیاز به حامی انجام می‌شود. یک مدیر شایسته باید بتواند کارمندان را به صورت مکمل در یک تیم قرار دهد و به پشتیبانی از آن‌ها بپردازد.

به اشتراک گذاری ایده‌ها

اگر قرار باشد هر کارمندی به واسطه آزمون و خطا، مطالب موردنیازش را آموزش ببیند، فرآیند کاری به کندی پیش خواهد رفت. زمانی می‌توان بهره وری یک سازمان را افزایش داد که افراد خارج از تیم، آزادانه با اعضای تیم معاشرت کرده و اطلاعات و ایده‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

بهبود و بازنگری در روش های انجام کار

باید قبول کنیم که هنوز قسمت عمده ای از سازمان های دولتی و سنتی کشور، با روش های بسیار قدیمی و بعضا غیر علمی اداره می‌شوند. از این رو، روش های انجام کار توسط کارکنان نیز در بسیاری از موارد، ناکارآمد می‎باشند و همین امر باعث بروز مشکلاتی مانند خستگی کارمندان، سردرگمی و کلافگی ارباب رجوع و در نهایت منجر به ورود آسیب های متعدد به سازمان ها شده و از بهره وری آن ها می‎کاهد.

استخدام نیروی انسانی متخصص و ماهر

به منظور افزایش سطح بهره وری در سازمان، بایستی در زمان گزینش کارکنان، افراد برخوردار از دانش و مهارت کافی که وظایف محوله را نیز به درستی انجام می‌دهند، انتخاب و استخدام شوند. یکی از مهم ترین وظایف مدیران منابع انسانی در زمان استخدام افراد، توجه به تخصص افراد است.

هرچند که جذب و استخدام افراد متخصص، نیازمند وجود نظام منابع انسانی مبتنی بر شایسته سالاری است و این امر محقق نمی‌شود مگر با وجود مدیرانی آگاه و لایق.

استخدام نیروی انسانی متخصص و ماهر

ایجاد سیستم ارزشیابی کارکنان

اگر سازمانی از سیستم ارزشیابی کارکنان بهره مند باشد می‎تواند دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه افزایش بهره وری خود داشته باشد. به عنوان مثال:

  • پی بردن به نقاط ضعف شغلی کارمندان و اصلاح آن با استفاده از برنامه های آموزشی مناسب
  • ایجاد علاقه و انگیزه کافی در کارکنان با بکارگیری نظام پاداش و تشویق صحیح
  • کاهش اعمال نظرهای شخصی و مغرضانه
  • ایجاد معیار و مؤلفه های منطقی جهت اعطاء امتیاز به کارمندان و واگذاری امور به آن ها

 

حتما بخوانید: شاخص‌های ارزیابی نیروی انسانی و طراحی فرم ارزیابی

 

تفویض اختیار

تفویض اختیار (Delegation of Authority) به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای موجود در افزایش مشارکت سازمانی محسوب می‌شود. از این رو، هنگامی که مدیران اختیارات خود را به سایر کارمندان تفویض می‌کنند، احساس مسئولیت کاری در وجود کارمندان به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد و این خود عامل مؤثری در افزایش انگیزه و همینطور افزایش بهره وری سازمانی است.

در اختیار گذاشتن امکانات فیزیکی مناسب

اگر به عنوان یک مدیر قصد دارید راندمان و بهره وری سازمان خود را افزایش دهید، بایستی امکانات و تجهیزات مناسبی نیز در اختیار کارکنان تان قرار دهید. به عنوان مثال میز حسابدار شرکت تان نیاز به اقلامی همچون کاغذ، خودکار، صندلی مناسب، ماشین حساب حرفه ای، کمد بایگانی، تلفن و یک خط مستقیم دارد.

علاوه بر این ها فراهم آوردن یک محیط آرام و به دور از سرو صدا، وجود نور کافی در اتاق کارمندان، دمای مناسب محیط و همچنین ایجاد حریم شخصی برای هریک از کارمندان، تأثیر بسزایی در حفظ آرامش و کاهش استرس های شغلی آنان داشته و به افزایش راندمان کاری سازمان کمک بسیار زیادی می‌کند.

وجود تعهد به وظایف شغلی

بهتر است بدانید که برای افزایش بهره وری سازمان، صرفا نیاز به کارمندانی ندارید که از علاقه بالایی نسبت به شغل خود دارند بلکه شما به عنوان یک مدیر، به کارمندانی متعهد و مسئولیت پذیر نیاز دارید. عده ای تصور می‎کنند اگر علاقه به شغل در وجود یک شخص وجود داشته باشد او فردی متعهد به شغلش خواهد بود در صورتیکه اینطور نیست.

در واقع اگر به کاری علاقمند باشید، هر زمان که حس و حالش را داشته باشید اقدام به آنجام آن کار می‎کنید در حالیکه اگر نسبت به انجام یک کار متعهد باشید، وظایف خود را در زمان مقرر و بدون نقص انجام می‎دهید. بنابراین در سازمان خود این فرهنگ را نهادینه کنید که کارمندان نتیجه محور باشند و وظایف شغلی خود را در زمان مقرر و به درستی به پایان برسانند.

کلام پایانی

یکی از مهم‌ترین اهدافی که هر سازمانی باید از آن پیروی کند، افزایش بهره وری کارکنان است. در این مقاله از مجموعه مقالات اصول مدیریت منابع انسانی بررسی کردیم که هدف از انجام این کار، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی مراجعین می‌باشد. برای اینکه بتوانید در یک مجموعه بهره وری نیروی انسانی را افزایش دهید، باید دستورالعمل‌های لازم را اجرا کنید که در این مطلب، به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. سهیل

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin