افیلیت مارکتینگ چیست؟ چگونه اجرا می شود؟


افیلیت مارکتینگ یکی از جذاب‌ترین روش‌های کسب درآمد اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر است. این صنعت از سال 2015 هر ساله به طور متوسط 10 درصد رشد کرده است. یکی از استراتژهای مهم…

افیلیت مارکتینگ یکی از جذاب‌ترین روش‌های کسب درآمد اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر است. این صنعت از سال 2015 هر ساله به طور متوسط 10 درصد رشد کرده است. یکی از استراتژهای مهم در دیجیتال مارکتینگ استفاده از بازاریابی افیلیتی است. در این نوشتار به بررسی چیستی و کاربردهای این حوزه بازاریابی به طور کامل و جامع می‌پردازیم. تا انتها همراه رشدانا باشید.

 

افیلیت مارکتینگ چیست؟

همکاری در فروش یا affiliate marketing یکی از حوزه‌های بازاریابی دیجیتال است که به شدت پرطرفدار و جذاب است و در سال‌های اخیر استفاده از آن بسیار رواج یافته است. همکاری در فروش تاثیر کاملا مستقیم بر روی میزان فروش دارد. این نوع بازاریابی به بازاریابی پورسانتی نیز شهرت دارد و توسط افراد خارج از کسب و کار انجام می‌شود.

در واقع ناشران تبلیغات، انواع تبلیغات محصول و خدمات شرکت‌ها را بر روی سایت‌های خود به صورت بنر، متن و… قرار می‌دهند. میزان مشتری جذب شده از جانب این تبلیغات باعث می‌شود، ناشران تبلیغات پول دریافت کنند.

در برنامه‌های مختلف افیلیتی، شاخص‌ها و اهداف متفاوتی وجود دارد که میزان سنجش اثر بخشی تبلیغات را می‌سنجد. این شاخص‌ها می‌تواند خریداری محصول، وارد کردن اطلاعات تماس و ایمیل، کلیک بر روی تبلیغات و… باشد. آنگاه با توجه به نتیجه بخش بودن تبلیغات در حوزه فروش و سایر موارد، صاحبان سایت می‌توانند مبلغ مورد نظر خود را دریافت کنند. صنعت افیلیت مارکتینگ شامل سه گروه عمده می شود.

افیلیت مارکتینگ چیست

ناشران افیلیت مارکتینگ

افرادی که صاحب انواع وبسایت‌های مختلف هستند با انتشار تبلیغات گوناگون در حوزه محصول و خدمات بر روی وبسایت، سعی می‌کنند مخاطبان بیشتری را به این تبلیغات جذب و کسب درآمد نمایند.

کاربران

 افرادی هستند که بر روی تبلیغات و لینک‌های افیلیتی در سایت‌های متعلق به ناشران تبلیغات، کلیک کرده و محصول یا خدمت را خریداری می‌کنند.

Merchant یا فروشندگان محصولات

این اشخاص، صاحبان کسب و کارها و شرکت‌ها هستند که محصول و خدمتی برای ارائه و فروش دارند. آنها قصد دارند با ارتباط گرفتن با ناشران تبلیغات، میزان فروش خود را افزایش دهند.

 

حتما بخوانید: جذب و تکثیر مخاطب بیشتر با بازاریابی ویروسی چگونه است؟

 

تنوع برنامه های افیلیت مارکتینگ

برنامه‌های متنوعی در حوزه تبلیغات افیلیتی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد و بازخورد‌های مختلفی را نیز به شرکت ها می‌دهد.

پرداخت به ازای هر میزان فروش

یکی از محبوب‌ترین روش‌های این نوع بازاریابی، پرداخت به ازای هر فروش است. پایه و اساس این حوزه از تبلیغات بر روی این اصل بنا شده است. در این نوع تبلیغ، پرداخت بعد از کامل شدن فرآیند خرید مشتری انجام می‌گردد. در واقع آخرین مرحله یعنی، کلیک بر روی ثبت دکمه نهایی یا پرداخت، معیار برای پرداخت به ناشر تبلیغات است.

هر کسب و کاری با توجه به میزان بودجه خود می‌تواند سایت مورد نظرش را برای تبلیغات اتنخاب کند. تبلیغ دهندگان بسیار متفاوت هستند. اگر تبلیغ دهنده بزرگ باشد، میزان پرداخت کمی در حدود 4 درصد را به ناشران افیلیتی پرداخت می‌کند و اگر کوچک باشد، این میزان تا 10 درصد نیز افزایش می‌یابد. این نوع از پرداخت یکی از کم ریسک‌ترین انواع پرداخت در حوزه تبلیغات است.

 

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL)

اگر هدف شما به دست آوردن پایگاه اطلاعات و داده از مشتری‌های مختلف است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. در این بخش؛ معیار، وارد کردن اطلاعات ایمیل، تماس و… است. در صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو، پرداخت به ازای هر فروش ممکن نیست زیرا احتمال دارد مشتریان زمان زیادی را به سنجش و ارزیابی محصول اختصاص دهند و بعد به خرید اقدام کنند.

 

پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM)

CPM یا CPT یا Cost Per Thousand، یکی از انواع مدل های قیمت گذاری در تبلیغات مختلف محسوب می‌گردد. استفاده از این عبارت بیشتر در شبکه‌های مختلف اجتماعی دیده می‌شود. این اصطلاح به این معنی است که به ازای میزان نمایش آگهی، پرداخت صورت می‌گیرد. در این بخش علی رغم بازدیدهای بسیار، گاهی میزان کلیک کم می‌باشد و این خیلی عجیب و دور از ذهن نیست.

 

پرداخت به ازای کلیک (CPC)

CPC یا PPC یا Pay Per Click یکی دیگر از روش‌های قیمت گذاری در تبلیغات است. در این مدل، ناشر تبلیغات و یا بازاریاب زمانی پول دریافت می‌کند که بازدیدکنندگان بر روی وبسایت یا فروشگاه کلیک کنند. در واقع میزان کلیک بر روی تبلیغ توسط بازدید کننده باعث پرداخت به بازاریاب می‌شود و به طور خلاصه پرداخت در ازای کلیک انجام می گیرد.

پرداخت به ازای کلیک

پرداخت با تعرفه ثابت

استفاده از این روش به این سبک است که ناشران تبلیغات با گذاشتن صرف تبلیغ بر روی سایت، میزان ثابت پرداختی را دریافت می کنند. در واقع در این بخش تنها کافی است که تبلیغ بر روی سایت درج شود تا تبلیغ دهنده موظف به پرداخت شود. بهتر است کسب و کارهایی که به این حوزه علاقه دارند، این روش را به صورت ترکیبی با سایر روش‌های تبلیغ استفاده کنند تا بازدهی بیشتری حاصل شود.

 

کانال‌های همکاری در فروش کدامند؟

تا این قسمت از مطلب با مفهوم افیلیت مارکتینگ آشنا شدید. حال ممکن است بپرسید که از چه کانال‌هایی می‌توانید در این زمینه فعالیت کنید؟! در این بخش قصد داریم چند مورد از کارآمدترین آن‌ها را معرفی کنیم.

لیست‌های ایمیل

یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارکتینگ و افزایش مشتریان از طریق ایمیل است. زمانی که کاربران سایت، عضو خبرنامه یا سایت شوند، ایمیل خود را در اختیار ما قرار می‌دهند و از این طریق می‌توانیم به لیست ایمیل جامعه هدف دسترسی داشته باشیم. این روش بازاریابی، به دلیل نرخ تبدیل بالا و تبدیل خریداران به مشتریان وفادار، بسیار کارآمد و موثر است.

یکی از کانال‌های افیلیت مارکتینگ، تهیه لیست ایمیل و فروش آن به کسب و کارهایی است که قصد بازاریابی ایمیلی دارند. همچنین ایجاد خبرنامه‌های محتوامحور نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از راه‌های شراکت در فروش باشد. در این خبرنامه‌ها می‌توانید لینک محصولات را قرار دهید و از صاحب کسب و کار موردنظر کمیسیون دریافت کنید.

اینفلوئنسرها

حتما برای شما هم پیش آمده که به پیشنهاد اینفلوئنسر محبوبتان اقدام به خرید از یک کسب و کار آنلاین کنید. به عبارتی دیگر اینفلوئنسرها، همان بازاریاب‌های افیلیت هستند که با قدرت تاثیرگذاری خود بر مخاطبین‌شان، قادر به افزایش فروش کسب و کارهای مختلف می‌باشند. زمانی که مخاطبین این افراد از کسب و کار معرفی شده خرید کنند، درصدی از سود به عنوان دستمزد به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

وبسایت‌های بزرگ رسانه‌ای

یکی دیگر از کانال‌های افیلیت مارکتینگ، وبسایت‌های بزرگ با میلیون‌ها نفر مخاطب هستند که می‌توانند تاثیر بسزایی در افزایش فروش کسب و کارها داشته باشند. در چنین کانال‌هایی، محصولات ازطریق پیوندهای وابسته متنی یا بنرها، به کاربران سایت معرفی می‌شوند. این روش، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی فروش کسب و کار تبلیغ شده دارد و نرخ تبدیل را افزایش می‌‌دهد.

وبلاگ‌نویسی

کار اصلی وبلاگ‌نویسان این است که محصول یا خدمت خاصی را امتحان می‌کنند و با بررسی تمام جوانب، تجربه خود را با مخاطبینشان به اشتراک می‌گذارند. از دیگر مهارت‌های این افراد، رتبه‌بندی ارگانیک سایت در موتورهای جستجو و کمک به رشد و افزایش فروش از این طریق است.

میکروسایت‌های متمرکز بر جستجوی پولی

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از طریق افیلیت، تولید ریزسایت‌ها است. منظور از ریزسایت یا میکروسایت، خوشه منفرد از صفحات یا یک صفحه وب منفرد است که عملکرد مستقل دارد. در چنین سایت‌هایی ازطریق تولید محتوای مفید، هدف قرار دادن مخاطب و سایر اقدامات بازاریابی، مشتریان کسب و کار موردنظر افزایش می‌یابند. این سایت‌ها می‌توانند دامنه یا زیردامنه اختصاصی خود را داشته باشند، اما به معرفی سایر کسب و کارها نیز بپردازند.

 

از کدام روش تبلیغات افیلیتی استفاده کنیم؟

هیچ کسی در دنیا نمی‌تواند برای کسب و کارشما به اندازه خود شما تاثیر گذار باشد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از کدام روش در توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. هر شرکتی باید اولویت‌های خود را در حوزه تجارت بشناسد و باتوجه به این اولویت‌ها استراتژهای لازم برای ارائه محصولات و خدمات خود را  اتخاذ کند و نهایتا تصمیم بگیرد که کدام روش برای رسیدن به هدف بهتر جواب می‌دهد و مسیر را کوتاه تر می‌کند.

 

حتما بخوانید: مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی که باید بشناسید.

 

بازاریابی افیلیتی برای تبلیغ دهندگان چه مزیتی دارد؟

گاها کسب و کارهای کوچک این روش تبلیغ را مناسب نمی‌دانند و از امتحان کردن آن نیز هراس دارند. این حوزه بازاریابی یکی از بهینه‌ترین روش‌های رسیدن به اهداف سازمانی است و زمان را در دستیابی به بیشترین اطلاعات از مشتریان، به شدت کاهش می‌دهد. این نوع تبلیغ، به بازاریابی بدون ریسک هم مشهور است؛ زیرا با توجه به میزان پرداختی که انجام می‌دهید، بازخورد و نتیجه مورد نظر را به حد کمال می‌گیرید.

 

مزیت این نوع بازاریابی برای ناشران تبلیغات چیست؟

ناشران تبلیغات می‌توانند از این فرصت ویژه درآمد زایی با صرف حداقل هزینه استفاده کنند. در واقع ناشران؛ هزینه تولید، انبارداری، پرسنل و… را ندارند و می‌توانند با حداقل هزینه بیشترین درآمد را از وبسایت خود داشته باشند.

مزایای افیلیت مارکتینگ

نکات مهم برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ

یک وب سایت بسازید

برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ، ابتدا باید هدف و سپس حوزه ای که در آن علاقمند به کار هستید را مشخص کنید. حال که تصمیم جدی مبنی بر راه اندازی وب سایت دارید، از ابزارهایی مانند WordPress که رایگان هستند و هزینه بالایی برایتان ندارند، استفاده کنید.

پس از طراحی و راه اندازی وب سایت، برای بخش وبلاگ سایت، اهمیت ویژه ای قائل باشید زیرا در افیلیت مارکتینگ، وبلاگ یک سایت، مهم‌ترین قسمت سایت به شمار می‎رود. این در حالی است که شما باید سایر بخش‌های سایت را به انداره کافی مورد توجه قرار دهید. این قسمت‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

 

پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی و راه اندازی سایت صفر تا صد

 

About Us یا درباره ما

بهتر است در این بخش، اطلاعات کافی و جامعی راجع به خودتان و زمینه فعالیت‌تان قرار دهید تا مخاطبان بهتر و بیشتر با شما آشنا شوند. در نتیجه می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کرده و با خود همراه کنید.

 

Contact یا تماس با ما

این بخش شامل تمام اطلاعاتی است که به مخاطب اجازه برقراری تماس با شما را می‌دهد. از شماره تلفن گرفته تا آدرس ایمیل و لینک عضویت در صفحات مجازی خود را در این بخش قرار دهید تا مخاطبین، صاحبان کسب و کارها، تبلیغ کننده‌ها و همه همکاران احتمالی‌تان، برای دسترسی به شما دچار دردسر نشوند.

 

Disclaimer یا رفع مسئولیت

در اینجا به ریسک‌ها و خطرات احتمالی افیلیت مارکتینگ اشاره کنید و به مخاطبان خود هشدار دهید که به هیچ وجه مسئول پیگیری خریدها نبوده و تنها یک واسطه در این کار محسوب می‌شوید.

 

Privacy Policy قوانین و مقررات

هر نوع اطلاعاتی که مربوط به مشتریان باشد و نسبت به جمع آموری آن اقدام کرده‌اید را حتما در این بخش بازگو کنید.

 

Advertise تبلیغات

شما باید یک صفحه مجزا برای قوانین مرتبط با تبلیغات طراحی کنید و در آن به تمام قوانین و مقررات مربوطه نیز اشاره کنید. اگر مقررات را شفاف و کاملا واضح بیان کنید؛ راه شکایت و بهانه جویی‌های مشتریان را مسدود می‌‎کنید.

 

مخاطب خود را به خوبی بشناسید

توصیه ما در رشدانا در این باره این است که همان ابتدای امر، نیازها و علائق مشتریان خود را شناسایی کرده و براساس آن، محصولات مورد نظر را در سایت‌تان قرار دهید. متأسفانه افراد تازه وارد در حوزه افیلیت مارکتینگ، با دیدن هر نوع محصول پرفروش، به سرعت همان محصول را در وب سایت خود قرار می‌دهند.

بزرگترین ایراد چنین کاری این است که شما محصول را مطابق با موضوع سایت و نیازهای مخاطبین انتخاب نکرده‌اید و اینگونه موجب کاهش ترافیک وب سایت و حتی کاهش بازدهی افیلیت مارکتینگ نیز خواهید شد. بنابراین، بهتر است محصولاتی که مرتبط با موضوع وب سایت‌تان است را تبلیغ کنید و از تبلیغ سایر موارد بی ارتباط، جدا خودداری کنید.

 

محتوای بسیار باکیفیت و مرتبط در سایت خود منتشر کنید

آیا می‌‏‎دانید موفقیت در صنعت افیلیت مارکتینگ مشروط به افزایش ترافیک وب سایت‌تان است؟ از این رو، باید نسبت به تولید محتوای با کیفیت و کاربرپسند، اقدام کنید. تولید محتوایی که مرتبط با موضوع وب سایت باشد و علاوه بر آن، ویژگی‌های فوق و همچنین اصول سئو نیز در آن رعایت شده باشد، می‌تواند موجب افزایش ترافیک وب سایت‌تان شده و مخاطبین جدیدی را نیز به سمت‌تان بیاورد.

 

لینک‌های افیلیت را در پست‌های محبوب قرار دهید

تولید کنندگان محتوا به خوبی با این موضوع آشنا هستند که محبوبیت پست‌های مختلف یک وب سایت، هیچ‌گاه یکسان نبوده و به دلایل مختلف، برخی از پست‌ها بازدید و اشتراک گذاری بیشتری نسبت به سایر پست‌ها خواهند داشت. بنابراین، اگر محصول پیشنهادی شما با پست محبوب وب‌سایت‌تان در یک راستا باشد، لینک انتقال به سایت فروشنده را میان محتوا و یا انتهای آن قرار دهید.

اما چنانچه محصول موجود در وب سایت، با محتوای پرطرفدار وب سایت همخوانی ندارد، با استفاده از همان پست پرطرفدار، مخاطبان خود را به پست‌هایی که در آن لینک افیلیت قرار دارد؛ ارجاع دهید.

 

صادقانه عمل کردن رمز ماندگاری است

اگر نسبت به کیفیت و مرغوب بودن یک محصول اطمینان دارید، آن را به مخاطبین خود معرفی کنید؛ در غیر این صورت با صحبت های مبالغه آمیز و دور از واقعیت، مخاطبان را فریب ندهید. انجام چنین عملی در همان مراتب اولیه، باعث ریزش شدید مخاطبان و در نتیجه کاهش ترافیک وب سایت تان خواهد شد.

 

ویدئویی در مورد محصول منتشر کنید

واقعیت این است که در معرفی محصول، محتوای بصری بسیار بهتر از محتوای متنی عمل می‌‎کند و از این رو، افراد تمایل زیادی به دیدن تصاویر و ویدئوهای یک محصول دارند تا بهتر چنین محصولی را بشناسند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی به روش ویدیو مارکتینگ چیست و چه مزیتی هایی دارد؟

 

علاوه بر آن، اگر از محتواهای متنی بلند برای توضیح یک محصول استفاده کنید، مطمئن باشید که مخاطب، اغلب قسمت‌های مقاله را نمی‌‎خواند و در انتها دچار تردید در تصمیم‌گیری نیز می‌شود. بنابراین، تهیه ویدئو با کیفیت از محصول و قرار دادن یک جمله کوتاه و جذاب برای فراخوانی عمل یا CTA در انتهای ویدئو منجر به افزایش بازدید ویدئو و همینطور بالا رفتن کلیک بر روی لینک افلیت خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه:دوره دیجیتال مارکتینگ

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره افیلیت مارکتینگ و مزایای آن صحبت کردیم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این نوع بازاریابی باید به آن توجه کرد، شناخت مخاطبین و جامعه هدف است. افرادی که به تازگی وارد این حوزه می‌شوند، هر نوع محصول و خدمت محبوبی را در سایت خود قرار می‌دهند. عدم توجه به محتوای سایت و رعایت صداقت باعث می‌شود مشتریان و مخاطبین خود را خیلی زود از دست بدهید.

افیلیت مارکتینگ، روش پر طرفداری است که منجر به افزایش فروش کسب و کارها و همچنین افزایش درآمد بازاریاب ها می شود. به نظر شما برای به دست آوردن سود بیشتر از این سیستم، چه مراحلی را باید طی کنیم و از کدام پلتفرم ها می توانیم برای این کار کمک بگیریم؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه اکبری

سرپرست تیم تولید محتوای رشدانا هستم و حدودا دو سالی میشه که در حوزه سئو و محتوا فعالیت دارم. تمام تلاشم اینه که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، یه تجربه خوب از بازدید سایت رو براتون رقم بزنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin