مهارت های T شکل


همه ما در مدرسه از بین هر چند عدد درس یا کتابی که داشتیم، در یک مورد بیشتر از بقیه عمیق می‌شدیم. درست یا غلط، برای کسب نمره قبولی در امتحانات پایان ترم و همراه…

همه ما در مدرسه از بین هر چند عدد درس یا کتابی که داشتیم، در یک مورد بیشتر از بقیه عمیق می‌شدیم. درست یا غلط، برای کسب نمره قبولی در امتحانات پایان ترم و همراه شدن با روند کلاس، باید همه کتاب‌ها را به شکل موازی می‌خواندیم اما همیشه یک یا دو کتاب بیشتر از بقیه مورد توجه ما بود. این مثال، شاید یکی از ملموس‌ترین مثال‌های مهارت های T شکل باشد.

احتمالا شما هم یکی از صدها نفری هستید که نام این دسته از مهارت‌ها تا امروز به گوشتان نخورده است؛ اگر هم شنیده‌اید، دقیقا نمی‌دانید مفهوم آن چیست؟ در این مقاله از رشدانا می‌خواهیم به بررسی انسان از زاویه مهارت‌دوستی و مهارت‌آموزی بپردازیم. شاید شما هم گاهی بین مهارت‌های مختلف دچار سردرگمی می‌شوید و دوست دارید همه آن‌ها را یاد بگیرید. برای دریافت یکی از رازهای مهم موفقیت و یادگیری، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

مهارت های T شکل چیست؟

انسان براساس موقعیت اجتماعی و وضعیت زندگی خویش همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با موضوعات مختلف است؛ مثلا، در صحنه زندگی فردی و اجتماعی، هر فرد باید مهارت‌های گوناگونی را اعم از مهارت های نرم یا سخت به شکل‌های متفاوت بیاموزد یا بشناسد. احتمالا شما هم با این مسئله موافق هستید که ما انسان‌ها همواره بین علاقه مندی‌های خود در حال انتخاب هستیم و نمی‌توانیم تنها به یک موضوع رضایت دهیم.در نهایت، به تعریف مهارت‌های T شکل یا (T-shaped Skills) می‌رسیم. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، با این نمونه همراه شوید.

مهارتهای T شکل چیست

ذکر یک مثال از مهارت های T شکل

آقای X را در نظر بگیرید که در طی سال‌های زندگی خود به مهارت‌های مختلف مانند یادگیری زبان فرانسه، زبان برنامه‌نویسی پایتون، ادبیات زبان فارسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی تجربه کاربری، رشته طراحی صنعتی در دانشگاه و کتاب‌های این حوزه فعالیت داشته اما یک موضوع که همواره او را در ذهن مردم پررنگ نگه داشته، فن سخنوری و صدای مطلوب آقای X است.

تقریبا همه ما و بسیاری از اطرافیانمان یا حتی همه مردم دنیا! مسیر مشابهی داریم. زندگی ما از هر جایی که آغاز شود، علاقه مندی و کنجکاوی فطری بشر، ما را به سمت مسائل مختلف هدایت می‌کند. افراد موفقی مانند انیشتین هم از این قاعده مستثنی نیستند و این افراد هم در دوره‌های زندگی خود به کارهای متفاوتی نسبت به استعداد ذاتی خود می‌پرداختند.

یک مثال بارز در این مورد، هنری دیوید تورو است. همه مردم او را با نوشته‌های خاص و بینظیرش مانند والدن که جستاری در باب طبیعت است یا نافرمانی مدنی که درباره سیاست بوده، می‌شناسند. هنری علاوه بر نویسندگی، به فعالیت‌هایی مانند تاریخ، زیست‌شناسی، شعر، گیاه‌شناسی، مسافرت و نقشه‌برداری از زمین می‌پرداخت. مشغول بودن به فعالیت‌های مختلف به نوعی شاید مشوق این فرد برای ادامه نویسندگی و عمیق‌تر شدن در این فن بوده؛ چون می‌توانست مطالعات و تحقیقات خود را به رشته تحریر درآورد.

جالب است بدانید نام اصلی چنین پدیده‌ای، مهارت های T شکل است. یکی از قدرتمندترین مفاهیمی که می‌توان به کمک آن افرادی را که چندین مهارت را دنبال می‌کنند اما در یک مورد بسیار عمیق شده و به تخصص می‌رسند، تعریف کرد. در ادامه می‌خواهیم بیشتر با این مفهوم آشنا شویم. به کمک شما هم نیاز داریم. خودتان را برای شناخت بیشتر توانمندی و علاقه مندی‌هایتان آماده کنید.

چرا مهارت های T شکل؟ چرا F نه؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشید که حالا چرا حرف T؟ چرا F نه؟ یا هر حرف دیگری از الفبای لاتین! مسئله اصلی، حرف T نیست، فرآیندی است که در دل این مفهوم قرار دارد. در حقیقت نماد یا شکل حرف T مورد توجه ماست که خود از دو بخش دیگر تشکیل شده؛ حالا با نگاهی متفاوت به این شکل نگاه کنید و دو بخش مورد نظر را از هم تشخیص دهید.

یک بخش عمودی که مانند حرف i انگلیسی است و دیگری خط فاصله یعنی Dash یاکه روی حرف i قرار گرفته. در بخش افقی یا خط فاصله کلیه مهارت‌های یک فرد قرار دارد؛ مثلا هنر نقاشی کشیدن، خوانندگی، آشپزی و مواردی از این دست. بخش عمودی اما نشان می‌دهد که فرد در یکی از این توانمندی‌ها مانند آشپزی عمیق شده و بخش‌های بیشتری از استعداد خود را کشف کرده است.

پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

نکته مهم مهارت های T شکل

یک نکته بسیار مهم درباره چنین مهارت‌هایی وجود دارد و آن هم الزام قرار گرفتن هر دو شکل خط فاصله و i در کنار یکدیگر است. به بیان دیگر، اگر فردی در تمام زندگی خود در حال یادگیری باشد تنها در حال طی کردن مسیر افقی است و هیچ یک از مهارت‌های او تخصصی نیستند. این موضوع درباره مهارت‌های i هم صدق می‌کند؛ یعنی اگر یک فرد در تمام زندگی فقط روی یک توانمندی کار کند و از بقیه باز بماند، مانند یک خط عمودی در حال رشد دادن یک استعداد است که چندان کاربردی به نظر نمی‌‌رسد. این درس اصلی مفهوم T شکل است؛ همه ما باید به سمت چنین مفهومی حرکت کنیم.

نکته مهم مهارت های T شکل

مزایای یادگیری مهارت های T شکل

مزایای یادگیری چنین مهارت‌هایی عبارتند از:

  • همکاری بهتر با دیگران: شما می‌توانید از زاویه دید افراد دیگر به موضوعات مختلف نگاه کنید و تک بعدی نیستید.
  • هم جنرالیست هستید و هم متخصص: داشتن توانمندی‌های عمومی و تخصصی در کنار هم، یک مزیت است.
  • علاقه مندی زیاد به یادگیری و رشد: افراد این چنینی به رشد و یادگیری مستمر علاقه زیادی دارند.
  • تجربه یادگیری عمیق: از بین تمام موضوعات مورد علاقه خود در یک مورد بیشتر از بقیه عمیق می‌شوید و این حس خوبی از یادگیری را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • تقویت خلاقیت: نگاه خلاقانه و متمایزی نسبت به امور پیدا خواهید کرد؛ چون همزمان از زاویه دید علوم و فنون مختلف به موضوع نگاه می‌کنید.
  • محبوب کارفرماها: اغلب کارفرماها به دنبال افراد همه فن حریف یا به اصطلاح خودمانی آچار فرانسه هستند تا سرعت پیشرفت گروه بیشتر شود.

جمع بندی نهایی

در این مقاله، درباره مهارت های T شکل صحبت کردیم. همه ما برای اینکه جهان اطراف خود را بشناسیم ابتدا باید به شناختی مطلوب از خودمان برسیم. مفاهیمی مانند مهارت‌های T شکل، این انگیزه و شناخت را در درون ما بیدار کرده و زنده نگاه می‌دارند. از این پس، اگر احساس سردرگمی بین مهارت‌های مختلف را تجربه کردید، این مفهوم را به یاد آورید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما برای اینکه T شکل شویم یادگیری چه مهارت هایی لازم است؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. فاطمه

    مقاله مفیدی بود.مهارت های و آموزش فضای دیجیتال یکی از مهارت های نرم هست.در کنارش مهارت های زندگی.دوست یابی.ارتباط.فروش و بازاریابی و…

  2. zahra rahnmanya

    مطلب بسیار مفید و قابل درک بیان شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin