نشانه های یک شغل خوب چیست؟


آیا نشانه های شغل خوب را می‎شناسید؟ آیا از شغل فعلی خود رضایت دارید و آن را منبعی برای حال خوب خود در نظر می‎گیرید؟ خوشبختانه، در مشاغل مختلف نیز مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر،…

آیا نشانه های شغل خوب را می‎شناسید؟

آیا از شغل فعلی خود رضایت دارید و آن را منبعی برای حال خوب خود در نظر می‎گیرید؟

خوشبختانه، در مشاغل مختلف نیز مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر، نشانه‌هایی مبنی بر مناسب بودن یا نبودن شغل برای فرد وجود دارد. این علائم به همه ما کمک می‌کنند تا بدانیم شغل مناسب خود را انتخاب کرده‌ایم یا نه؟ همانطور که می‎دانید تأثیر شغل بر سایر ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بسیار زیاد است تا آنجا که انتخاب یک شغل نامناسب، خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری بر سلامت جسم و روان خواهد داشت.

ممکن است اولین نشانه یک شغل خوب را در علاقمندی به آن حرفه بدانید. این موضوع صحت دارد اما بهتر است بدانید که علاقه و توانمندی فرد در انجام امور شغلی، دو بال یک پرنده هستند. به بیان دیگر، علاقه بدون مهارت، ما را به موفقیت شغلی و همچنین لذت بردن از کار نخواهد رساند.

از این رو در این مقاله از رشدانا قصد داریم راجع به نشانه‌ها و علائم یک کار خوب صحبت کنیم. از اهمیت انتخاب یک شغل خوب بگوییم و به شما کمک کنیم تا در انتخاب کار و مسیر شغلی خود، آگاهانه‌تر عمل نموده و مصمم‌تر گام بردارید. تا انتها همراه ما باشید.

نشانه شغل خوب

چرا انتخاب یک شغل خوب، پراهمیت و ضروری است؟

خیلی مختصر و ساده می‎گوییم: برای خوشحال بودن در زندگی، باید شغلی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید. یعنی اگر در انتخاب خود دقت کافی نداشته باشید و وارد حرفه‏ای شوید که با علائق و توانمندی‏‌هایتان همخوانی نداشته باشد، به زودی دچار فرسودگی شغلی، خستگی مفرط، نارضایتی از زندگی و امثال این موارد خواهید شد.

انتخاب شغل یکی از مهم‏ترین و کلیدی‌ترین انتخاب‏‌های زندگی هر فرد به شمار می‎رود. از این رو، میزان موفقیت و خوشحالی شما ارتباط مستقیمی با کارتان دارد.

یافتن یک شغل مناسب، کار چندان دشواری نیست. کافی است نگاهی به خواسته‏‌ها، آرزوها، مهارت‌‏ها و توانایی‌‏های فردی‌تان بیندازید و از تست‌های شخصیت شناسی و همینطور راهنمایی‌های یک مشاور شغلی باتجربه، بهره بگیرید.

از آنجایی که تأثیر شغل محدود به زندگی فرد نشده و آثار اجتماعی فراوانی نیز به دنبال دارد، بهتر است پیش از آغاز یک کار، تمام جوانب را بررسی کرده و از خود بپرسید که کار من مؤلفه‌ها و نشانه‌های یک شغل خوب را دارد یا نه؟ در ادامه خواهیم گفت که برای تشخیص اینکه انتخاب شغلی درستی داشته‌اید؛ چه مواردی را باید برررسی کنید.

 

نشانه‌های شغل خوب چیست؟

لطفا یک شغل مناسب را محدود به درآمد بالا و مزایای کاری فوق العاده ندانید هر چند این دو مورد از ملاک‌های تشخیص شغل مناسب به شمار می‌آیند اما پس از مدتی کار کردن پی می‎برید که دستمزد بالا، همه چیز نیست و موفقیت شغلی، تحت تأثیر عوامل بسیار زیادی قرار دارد.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از 70 درصد افراد به سرعت پیشنهادات کاری با درآمد خوب را قبول می‌کنند بدون اینکه کمی فکر کنند آیا در طولانی مدت نیز بهره وری کافی خواهند داشت؟ آیا این شغل، باعث پیشرفت‎شان می‎شود؟ آیا تنش‌های روحی و خستگی‌های مفرط این شغل را در طول زمان تاب خواهند آورد یا نه؟

بر همین اساس، در ادامه چند علامت مهم را برای شما ذکر کرده‌ایم که با بررسی آن‏ها متوجه شوید انتخاب شغلی درستی داشته‌اید یا زمان آن فرا رسیده که به دنبال تغییر شغل باشید.

great job sign

علاقه

اگر می‏خواهید پس از مدتی فعالیت شغلی، دچار فرسودگی ذهنی و جسمی نشوید؛ به دنبال شغلی بروید که به آن علاقه دارید. ممکن است پیش از ورود به یک عرصه، میزان درآمد حرف اول را برای شما بزند اما چیزی نمی‏گذرد که می‎فهمید، بی علاقه بودن به شغل، باعث دل‌زدگی و کلافگی خواهد شد.

بنابراین، یکی از نشانه‌های شغل خوب این است که با علاقه درونی فراوان به کار خود ادامه می‏‌دهید و نشاط درونی بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می‌‎کنید.

 

حتما بخوانید: تست شغلی چیست و چگونه باعث انتخاب مناسب ترین شغل می‌شود؟

 

مدام بهانه بیمار بودن را نمی‌آورید

بیماری‌های متعدد جسمی و روانی منشأهای فراوانی دارند که یکی از مهمترین علل آن، کار کردن در شغل یا محیطی است که به هیچ وجه مناسب شما نباشد. از این رو بسیاری از افراد حاضرند روزها هر جایی باشند جز سر کار.

اگر جزء این دسته افراد هستید که بیش از حد بیمارید و به دلیل خستگی شغلی بیش از اندازه، بهانه بیماری را می‌آورید و از رفتن به محل کار امتناع می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد به تغییر شغل و یا یک مرخصی چند روزه نیاز دارید.

پس، اگر با وجود بیماری‏ باز هم در کار خود حاضر می‌شوید، به شما تبریک می‌گوییم. شما شغل خود را دوست دارید و آگاهانه آن را انتخاب کرده‌اید.

 

وجود آرامش درونی و بیرونی

شغل مناسب، شغلی است که علی‌رغم دردسرها، استرس‌‏ها، فشار کاری و چیزهایی از این دست باز هم برای شما آرامش به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر، وجود آرامش در محیط کار و البته، داشتن آرامش درونی علی‌رغم فشارهای کاری روزانه یکی از علائم شغل خوب به شمار می‌آید.

 

هیچ بخشی از کار خود را نادیده نمی‎گیرید

برایتان پیش آمده که به راحتی قسمت‌‏هایی از فعالیت کاری روزانه خود را نادیده بگیرید؟ هر چند ساده و بی اهمیت؟

بهتر است بدانید که همه ما با بخش‌هایی از شغل‌مان در حال کلنجار رفتن هستیم و آن قسمت‌ها خوشایندمان نیستند. اما این به این معنی نیست که باید تمام شغل خود را زیر سؤال ببریم و بگوییم این شغل مناسب من نیست. افراد متعهد و علاقمند به کار، حتی اگر بخشی از شغل خود را دوست نداشته باشند (که این امری طبیعی است) باز هم با دقت و حوصله فراوان آن کار را به اتمام می‏رسانند و اصطلاحا کارهای ناتمام متعدد ندارند.

بنابراین، هر چند ماه یک بار بررسی کنید آن بخش از وظایف شغلی که مورد پسند شما نیستند با ارزش‌های درونی‏تان سازگارند یا نه؟ اگر سازگار بودند و آن‏ها را علیرغم لذت نبردن باز هم به درستی انجام می‌دهید یعنی انتخاب شغلی خوبی داشته‌اید.

 

حتما بخوانید: ۵ اشتباه بزرگ در انتخاب شغل که باید از آن ها پرهیز کنید.

 

داشتن تخصص و مهارت در شغل

کار کردن در شغلی که در راستای تخصص و مهارت‌های فرد نباشد، به تدریج باعث می‎شود شخص به بن بست برسد. در واقع، درصد بالایی از بازدهی هر شغل مربوط به میزان توانمندی و تخصص فرد است. از این رو، اگر در کنار سایر نشانه‌های بالا در حرفه خود توانمند هستید، باز هم به شما تبریک می‏گوییم.

 

و اما جمع بندی

در این مقاله از رشدانا تلاش کردیم تا به بیانی ساده، نشانه‌های شغل خوب را بیان کرده و از اهمیت یک انتخاب شغلی صحیح بگوییم. در این راستا، 5 علامت کلیدی که نشان دهنده رضایت از شغل می‌باشد را معرفی کرده و گفتیم که هیچ گاه انتخاب شغل را محدود به درآمد بالا نکنید. چرا که در طول زمان، دچار فرسودگی شغلی خواهید شد.

آیا شما هم نشانه‌هایی از یک شغل خوب سراغ دارید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin