5 اشتباه بزرگ در انتخاب شغل که باید از آن ها پرهیز کنید


همه ما تا کنون، با مجموعه ای از جملات کلیشه ای راجع به مسائل مختلف زندگی مان، روبرو شده ایم. از انتخاب رشته تحصیلی تا انتخاب مسیر شغلی و ازدواج! موافقید همین حالا چند نمونه…

همه ما تا کنون، با مجموعه ای از جملات کلیشه ای راجع به مسائل مختلف زندگی مان، روبرو شده ایم. از انتخاب رشته تحصیلی تا انتخاب مسیر شغلی و ازدواج! موافقید همین حالا چند نمونه از همان جملات همیشگی و بعضا خنده دار را درمورد انتخاب شغل، با هم مرور کنیم؟ ببین بازار کار الان چی میخواد! برو دنبال کاری که پول توش هست مثل پزشکی و وکالت؛ علاقه کیلویی چنده؟ اگر تو کارت موفق نیستی به این دلیله که تو تلاشت کمه، بی عرضه ای!

این جملات و ده ها جمله مخرب دیگر، همگی حاکی از عدم آگاهی راجع به چیزی است که بخش بزرگی از زندگی انسان های این قرن را تشکیل می‌دهد. بله، کار! شغل هر فرد بیش از یک سوم ساعات روزانه او را به خود اختصاص می‌دهد و یک اشتباه در انتخاب شغل خواه کوچک یا بزرگ، باعث ورود صدمات بسیار روانی و مالی به فرد می‌شود.

در همین راستا روش هایی را به شما معرفی می‎کنیم که با انتخاب آن ها، قطعا و بدون شک در مسیر شغلی خود شکست می‎خورید! برای دانستن این روش ها و پرهیز از انجام آن ها تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

 

مسیر شغلی چیست و چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟

مسیر شغلی یا کارراهه شغلی مفهومی است که بیان می‎کند برای رسیدن به هدف خود چه مشاغلی را باید پشت سر بگذارید. این تغییر مشاغل گاهی باعث می‌شود شما از یک زمینه کاری وارد یک حوزه تخصصی دیگر بشوید و گاهی هم در همان شغلی که وارد آن شده اید، تغییراتی را خواهید داشت. به عنوان مثال مسیر شغل مهندسی این گونه تعریف می‎شود: مهندس مبتدی، مهندس ارشد، مهندس مشاور.

برای اینکه در یک مسیر شغلی بهترین انتخاب را داشته باشید؛ نیازمند داشتن هدف، برنامه ریزی مسیر شغلی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، ارتقاء دو دانش مهارت های نرم و سخت، ریسک پذیری و یادگیری همیشگی هستید.

 

اشتباهات رایج در انتخاب مسیر شغلی

طبیعتا هیچکدام از ما نمی‎خواهد که روزانه حداقل 8 ساعت کار کند در حالی که هیچ احساس مثبتی نسبت به همکاران، مدیر و حتی خودش ندارد، روز به روز کسل تر و خسته تر و در انتظارآخر هفته،که برای یک روز هم شده از شغلش فرار کند و این چرخه معیوب را همچنان ادامه دهد. خوب است بدانید بسیاری از افراد با گیر افتادن در این چرخه دچار فرسودگی شغلی می شوند.

پس، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد! در ادامه لیست کوتاهی را آورده ایم که به شما می گوید کدام اشتباه یا اشتباهات در انتخاب شغل میان مردم رایج تر است. با شناخت روش های نادرست، می توانید مسیر شغلی درست را انتخاب کرده و رضایت قلبی حداکثری را در این مسیر تجربه کنید.

اشتباهات رایج در انتخاب مسیر شغلی

1- هنوز خودتان را کشف نکرده اید

بارزترین ویژگی افراد موفق تاریخ، این است که می‎دانند دقیقا مقصدشان کجا است، از چه راه هایی باید عبور کنند تا به مقصد برسند و خودشان را تا حد زیادی شناخته اند. یعنی کشف کرده اند که در چه زمینه هایی مستعد هستند، به کدام مشاغل علاقه مند نیستند، در چه جایگاهی می‎توانند یک فرد تأثیرگذار باشند و در کدام مسیر خلاق اند و مبتکر.

اگر همچنان نگران و مضطرب هستید، از روش نوشتن استفاده کنید. دکتر جیسون موزر از محققین دانشگاه میشیگان می‌گوید: نوشتن راهی است که باعث می‎شود ذهن کمتر درگیر تردیدها شود. تمام علائق و خواسته های خود را از شغل مناسبتان بر روی برگه بنویسید و از تست هایی مانند DISK،  MBTI و هالند با کمک یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

هنوز خودتان را کشف نکرده اید

2- الگوبرداری اشتباه و احمقانه

اینکه به زندگی افراد موفق رجوع می‎کنید و در دانستن رمز موفقیت های شغلی آنان کنجکاو هستید، بسیار هم عالی است. اما هنگامی در دام می‎افتید که با خود می‌گویید: من هم درست همین مسیر را می‎روم، چون انتهای این راه موفقیت است. شما هیچ وقت در شرایط آن خانم یا آقای موفق زندگی نکرده اید تا دقیقا مانند او گام بردارید و بی هیچ تفکری، همان راه را دنبال کنید.

 

پیشنهاد ویژه: پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

 

3-رزومه نویسی را یاد ندارید

داشتن یک رزومه خوب، یکی از مؤلفه های اساسی در مسیر انتخاب شغلی شما است. در دنیای امروز که همه چیز به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود، مدیران شرکت های بنام و مشهور در پی استخدام افراد توانمند در حوزه های شخصی و کاری هستند. تشخیص چنین ویژگی مهمی، با خواندن رزومه و مصاحبه حضوری امکان پذیر است. تا زمانی که نتوانید تجربیات، مهارت ها، ویژگی های شخصیتی، علائق و دستاوردهای خود را به طور خلاصه و گویا بنویسید، هیچ مدیر موفقی با تمام توانمندی های تان شما را استخدام نمی‎کند.

 

حتما بخوانید: مراحل و نکات نوشتن رزومه برای تازه کارها

 

4- چون کارم را با بازاریابی شروع کردم، پس باید یک بازاریاب بمیرم

این تصور غلط را از خود دور کنید که، چون یک کار را شروع کرده اید همان کار را علی رغم میل باطنی باید تا آخر عمرتان ادامه دهید. شما می‎توانید مسیر شغلی خود را با هر شغلی آغاز کنید و در ادامه راه متوجه شوید که این مسیر، شما را به هدف بلند مدت تان نمی‌رساند و تغییر مسیر دهید. انتخاب شغل اشتباه یا (Wrong Career Choice) مسئله بزرگی نیست اما پایبند بودن به آن اشتباه، خطرناک است.

انتخاب شغل اشتباه

5- صرفا به عناوین شغلی توجه می‎کنید

کم نیستند افرادی که به شغلی علاقه مند هستند، مهارت های بسیاری در آن کسب کرده اند و صرفا به خاطر عنوانی که آن شغل دارد، از آن صرف نظر می‎کنند. به عنوان مثال مهندسی را انتخاب می‎کنند در حالی که می‎توانند یک آشپز بی رقیب باشند! به یاد داشته باشید نام مشاغل، برچسب هایی هستند که می‎توانند مانع رسیدن به اهداف و رضایت شغلی شوند.

 

حتما بخوانید: اهمیت رضایت شغلی در کسب موفقیت

 

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله، مسیر شغلی را که توالی شغل های منتهی به هدف فرد است بررسی کردیم. گفتیم که مؤلفه هایی مانند ریسک پذیری، برنامه ریزی، افزایش مهارت های نرم و سخت باعث انتخاب مسیر شغلی درست خواهند شد. در انتها 5 اشتباه بزرگ در انتخاب شغل را خاطر نشان کردیم که با انجام آن ها، شکست در مسیر شغلی تان حتمی است.

شما می توانید پدر و مادر، خودتان یا جامعه را برای اشتباه در انتخاب شغلتان سرزنش کنید اما این نکته را همواره به خاطر بسپارید که شغل شما نتیجه اقدامات و طرز فکر شماست؛ می توانید همان جا بمانید یا با تغییر طرز فکرتان هر چه زودتر بقیه زندگیتان را از اشتباه در امان نگه دارید! امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما از طریق چه نشانه های دیگری می توانیم متوجه شویم که شغل مناسب خودمان را انتخاب نکرده ایم؟ نظرات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

 

برای داشتن طراحی و برنامه ریزی مسیر شغلی می‌توانید با مرکز مشاوره شغلی ما در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin