تکنیک FOMO چیست ؟ چه اهمیتی در فروش و بازاریابی دارد؟


آیا تا به حال شده است که به خاطر ترس از دست دادن چیزی، مضطرب و نگران شوید؟! FOMO یا همان ترس از دست دادن می‌تواند درمورد هر چیزی صدق کند. امروزه متخصصان بازاریابی از…

آیا تا به حال شده است که به خاطر ترس از دست دادن چیزی، مضطرب و نگران شوید؟! FOMO یا همان ترس از دست دادن می‌تواند درمورد هر چیزی صدق کند. امروزه متخصصان بازاریابی از این حسی که در بیشتر انسان‌ها وجود دارد، به نفع کسب و کارها استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به طور کامل درمورد استفاده از تکنیک FOMO در بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم. با رشدانا همراه باشید

fomo

منظور از تکنیک FOMO چیست؟

کلمه FOMO مخفف عبارت Fear of Missing out به معنای ترس از دادن است. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، این ترس می‌تواند در وجود هرکسی و درمورد هرچیزی ایجاد شود. این روزها ایجاد حس ترس از دست دادن برای مخاطب، در بازاریابی بسیار رایج شده است. در تکنیک FOMO پیامی مبنی بر از دست رفتن فرصت خرید کالایی خاص، به مخاطب ارسال می‌شود. این پیام می‌تواند به صورت ایمیل، پیامک، اطلاعاتی در وبسایت فروشگاه و یا از هر طریق دیگری ارسال شود. افرادی که ترس از دست دادن را درمورد چیزهای زیادی تجربه می‌کنند، بدون شک تحت تاثیر این روش بازاریابی قرار گرفته و قانع به خرید خواهند شد!

 

تاریخچه تکنیک FOMO

احساس ترس از دادن همواره و از ابتدای تاریخ بشریت در وجود انسان‌ها نهادینه شده است. بنابراین این حس، چیز جدیدی نیست که به تازگی ایجاد شده باشد! اما مطالعه موضوع فومو طی چند دهه اخیر، به صورت علمی انجام شده است. پروژه مطالعاتی این موضوع برای اولین بار در سال 1996 توسط یک استراتژیست بازاریابی به نام دکتر دان هرمان کلید خورد. استفاده از این تکنیک فروش، زمانی به صورت گسترده و آشکار رایج شد که رسانه‌های اجتماعی به روی کار آمدند.

 

حتما بخوانید: مدل AIDA و کاربرد آن در بازاریابی و فروش

 

چرا از تکنیک FOMO در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود؟

تحقیقاتی که در زمینه تاثیر استفاده از این تکنیک در فروش انجام شده، نشان می‌دهد که بازاریابان نتایج خوبی از استفاده از فومو به دست آورده‌اند. اما به راستی چه دلیلی باعث شده است که این تکنیک بتواند به فروش محصولات کمک کند؟! در ادامه چند مورد از آمارهای مربوط به فومو را بیان خواهیم کرد.

  • 69 درصد از انسان‌ها به صورت روزانه دچار ترس از دست دادن می‌شوند!
  • 60 درصد از مردم به دلیل احساس فومو محصولاتی که نیاز ندارند را خریداری می‌کنند!
  • 56 درصد از افراد به سندروم فومو شبکه‌های اجتماعی دچار هستند و این یعنی این بسترها برای استفاده از فومو بسیار ارزشمند هستند.

 

با انواع روش‌های بازاریابی فومو آشنا شوید

کسب و کارها و متخصصان بازاریابی با استفاده از روش‌های مختلف، جامعه هدف خود را تشویق به خرید محصولات و یا استفاده از خدماتشان می‌کنند. در ادامه چند مورد از کارآمدترین این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

ترس از دست دادن

 

نشان دهید که افراد زیادی در حال خرید هستند!

یکی از موثرترین روش‌های برانگیختن احساس فومو در مخاطب‌ها، این است که به آن‌ها نشان دهید عده کثیری درحال خرید هستند و اگر شتاب نکنند، ممکن است برای همیشه کالای موردنظرشان را از دست بدهند!

 

فرصت‌های از دست رفته را برجسته کنید!

منظور از برجسته کردن فرصت‌های از دست رفته این است که مثلا محصولاتی که به اتمام رسیده‌اند و یا تخفیفاتی که مهلت آنان تمام شده است را از سایت حذف نکنید، بلکه با رنگ و فونت قابل توجه، آن‌ها را به مخاطبین خود نشان دهید. با استفاده از این روش، حس حسرت را در کاربران سایت خود بیدار خواهید کرد. این امر باعث می‌شود که آن‌ها از ترس از دست دادن فرصت‌های موجود، خرید خود را زودتر انجام دهند.

 

ته انبار خود را نمایش دهید!

یکی از مولفه‌های اصلی بازاریابی فومو، کمبود است. درواقع شما باید به مخاطب خود این حس را القا کنید که محصول و یا خدمت موردنظرشان، رو به اتمام است و با کمبود روبرو شده است. بدین ترتیب قادر خواهید بود انگیزه زیادی در وجود مشتریانتان ایجاد کنید. روش‌های زیادی برای نشان دادن کمبود وجود دارد. یکی از مثال‌های بارز نمایش کمبود، سایت آمازون است. این سایت تعدادی از اجناس باقی مانده در انبار را نشان می‌دهد تا کاربر را تشویق به خرید کند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

بازدیدکنندگان را وادار به تماشای زمان کنید

یکی دیگر از فاکتورهایی که در تکنیک FOMO باید به آن توجه کنید، زمان و فوریت است. اگر این حس را در کاربران خود به وجود آورید که با از دست دادن زمان، فرصت داشتن محصول مورد علاقه شان از دست می‌رود، به احتمال زیاد اقدام به خرید می‌کنند!

 

روحیه رقابتی مخاطبینتان را تحریک کنید

به صورت کلی درصد زیادی از انسان‌ها نه تنها تمایلی به از دست دادن فرصت ندارند، بلکه از اینکه دیگران از آن‌ها سبقت بگیرند و فرصت آن‌ها را اشغال کنند، بیزار هستند! به همین دلیل است که کمپین‌های تبلیغاتی فومو با ایجاد حس رقابت، مخاطب را وادار به خرید می‌کنند.

 

ارسال رایگان را محدود کنید

جالب است بدانید انگیزه درصد زیادی از کاربران برای خرید، ارسال رایگان فروشگاه اینترنتی موردنظرشان است! یکی از دلایلی که کمپین‌های تبلیغاتی فومو، فرصت ارسال رایگان را با زمان محدود ایجاد می‌کنند نیز همین موضوع است. نمونه بارز این روش، سایت فروشگاهی دیجی کالا است. به احتمال زیاد شما هم حداقل یک بار در هنگام خرید از دیجی کالا، محصولات اضافی را خریده‌اید تا بتوانید از فرصت ارسال رایگان استفاده کنید. درواقع در این شرایط مردم این تصور را دارند که اگر کمتر خرید کنند، فرصت ارسال رایگان را از دست می‌دهند.

تکنیک FOMO و محدودیت در ارسال رایگان محصولات

درباره فومو صراحت داشته باشید

هیچ الزامی وجود ندارد که استفاده از تکنیک فروش فومو را پنهان کنید! شما می‌توانید در شرایط مناسب از این تکنیک استفاده کنید و حتی استفاده از آن را به اطلاع مشتریان خود نیز برسانید!

 

حتما بخوانید: فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود را چندین برابر کنید.

 

هشدار برای منقضی شدن محتوا

اکثر استراتژی‌های محتوا، مربوط به تولید محتواهایی است که در اطرافمان پایدار می‌ماند. از چنین محتواهایی می‌توانید برای ایجاد اقتدار، پیوندهای ورودی، بهبود رتبه سئو و جلب نظر مشتریان استفاده کرد. اما در این بین، روش دیگری برای جلب توجه کاربران وجود دارد که با استفاده از تکنیک فومو، برای محتوا تاریخ انقضا قائل می‌شود. محتواهای در حال انقضا فوریت، کمبود و انحصار را با یکدیگر ترکیب کرده تا بتواند احساس ترس از دادن را در بیزنس افزایش دهد.

 

کلام پایانی

در دنیای امروز روش‌های زیادی برای بازاریابی توسط متخصصان این حوزه ابداع شده است. اکثر این روش‌ها با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی، سعی در قانع کردن مخاطب برای خرید دارند. یکی از روش‌های بازاریابی که با توجه به احساس ترس از دست دادن انجام می‌شود، تکنیک FOMO نام دارد. در این تکنیک، با استفاده از روش‌های مختلف، ترس از دادن محصولات یا خدمات یک کسب و کار، در کاربران ایجاد شده و بدین ترتیب کاربران راضی به خرید می‌شوند.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin