تجربه کارکنان چیست و چرا مدیران باید به آن توجه داشته باشند؟


تجربه کارکنان، از آن دست موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به یکی از محورهای اصلی و مورد توجه کارشناسان حوزه منابع انسانی، تبدیل شده است. احتمالا تا به حال این اصطلاح به گوش‌تان نخورده…

تجربه کارکنان، از آن دست موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به یکی از محورهای اصلی و مورد توجه کارشناسان حوزه منابع انسانی، تبدیل شده است. احتمالا تا به حال این اصطلاح به گوش‌تان نخورده و این سؤال برایتان پیش آمده که تجربه کارکنان چیست؟

به طور کلی، تجربه کارمندان به این دلیل حائز اهمیت است که منجر به شکل گیری تجربه مشتری می‌شود. به عبارت دیگر، تجربه کارمندی، قبل از ورود به یک تیم، سازمان یا شرکت آغاز می‎شود و اگر این تجربه در سطح خوبی باشد، بهبود تجربه مشتری و همینطور افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این مطلب از رشدانا بیشتر به این موضوع می‏پردازیم که چگونه تعامل مدیر با کارمندان و ارتباط سازنده کارمندان با یکدیگر، گامی مثبت در برندینگ و آشنایی بیشتر کارکنان با ارزش‏‌ها و اهداف سازمان محسوب می‎شود. تا انتها همراه ما باشید.

تحربه کارکنان

تجربه کارکنان (Employee Experience) چیست؟

تجربه کارکنان یک رویکرد جدید در منابع انسانی می‌باشد و به طور کلی، درکی است که یک کارمند از سازمان خود دارد. برخی از کارشناسان منابع انسانی، مدت زمانی که هر کارمند در محیط کاری خود مشغول به کار است را به چیزی شبیه به یک سفر تعبیر کرده‌اند. از این رو، هر کارمند در طول سفر خود با مسائل فراوانی مواجه است، رویدادهای بسیاری را مشاهده کرده و احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند.

به عبارت دیگر، تجربه کارمند همان احساسی است که در مدت سفر خود تجربه می‌کند. نقطه آغاز این سفر نیز، جایی است که فرد آگهی استخدامی مورد نظرش را مشاهده و یا پیشنهاد کاری مناسب خود را دریافت می‌کند. از همان لحظه تا زمانی که سازمان توسط کارمند به هر دلیلی ترک شود، هر آنچه ببیند، بشنود و احساس کند؛ تجربه کارمندی او را تشکیل می‌دهد.

 

توصیه‌ای برای مدیران

اگر در جایگاه یک مدیر به تقویت مدیریت تجربه کارکنان خود می‌اندیشید؛ بهتر است بدانید که برای بهبود مدیریت در این حوزه، نیاز به انجام کارهایی سخت و پیچیده ندارید. کافی است کمی با چرخه عمر کارمندان آشنا باشید. تلاش کنید تا گوشی شنوا برای صحبت‌های ناگفته آنان باشید، مسائل مهم کارمندان خود را کشف کنید و تجربه‎ای خوب از دوران کارمندی برای آن‏ها رقم بزنید.

در این صورت، کارمندان با اشتیاق بیشتر، انگیزه‏ای قوی تر و در راستای اهداف سازمان گام برمی‎دارند.

 

حتما بخوانید: رضایت شغلی کارمندان و 7 عامل تاثیرگذار آن

 

اهمیت برنامه ریزی برای بهبود تجربه کارکنان

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره کردیم، تلاش برای کمک به بهبود تجربه کارمندی، در واقع تلاش برای رشد، پیشرفت و توسعه سازمان محسوب می‏شود. به عبارت دیگر، بهبود تجربه کارکنان، نوعی سرمایه گذاری پربازده است که متأسفانه کمتر مدیری به سوددهی بالای آن اهمیت می‌دهد.

سازمان‌هایی که برای تحقق این موضوع سرمایه گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند، نسبت به به بقیه سازمان‌ها به مراتب جایی بهتر برای کار کردن هستند. اینگونه سازمان‌ها تجربه موفق خود را مدیون به‌کارگیری سیستم‌های نرم افزاری کاربر پسند و ارتقاء سطح مدیریت عملکرد کارکنان، می‌دانند. هنگامی‌که تجربه کارمند در طول سفر کارمندی‎اش مثبت باشد، شاهد اتفاقات خوشایندی همچون موارد زیر هستیم:

  • کاهش میزان تأخیر، غیبت، درخواست مرخصی
  • افزایش و بهبود تجربه مشتری
  • تولید محصولاتی با کیفیت
  • افزایش نرخ مشارکت کارکنان
  • بالا رفتن میزان سودآوری سازمان
  • افزایش احساس رضایت شغلی
  • پیشگیری از فرسودگی شغلی

ترسیم برنامه تجربه کارمندان

مراحل اجرای برنامه بهبود تجربه کارکنان

آنچه در برنامه‌های بهبود تجربه کارکنان مهم است سرعت در جمع آوری اطلاعات، تحلیل داده‌ها و در نهایت اقدام سریع برای انجام اصلاحات است. در نتیجه، در هر یک از گام‌های گفته شده، سرعت عمل و استفاده از ابزارهای مناسب، بسیار حائز اهمیت است.

ممکن است شما در مقام مدیر یک شرکت به این نتیجه برسید که از طریق یک اپلیکیشن، ارتباط سریع‏تر و راحت‏تری با کارکنان خواهید داشت اما یک مدیر دیگر، راه اندازی سایت را برای تحقق این امر بهتر بداند. در هر صورت، دستیابی به اطلاعات مورد نیاز و ارتباط با کارمندان، تا حد زیادی به فرهنگ سازمانی شرکت‎تان بستگی دارد. ما در ادامه مراحل اجرایی کردن برنامه بهبود تجربه کارمندان را به صورت مختصر و در 4 گام بررسی می‎کنیم. همچنان همراه ما باشید.

 

مرحله اول: مشخص کردن اولویت‌های سازمان

در اولین گام، باید به دنبال کشف این موضوع بود که چه مواردی در تجربه کارمندان از اهمیت بالاتری برخوردار است. تعیین اولویت‌ها بایستی بر اساس فرهنگ سازمانی انجام شود، به عنوان مثال، اگر در حال حاضر برای پیشرفت شرکت خود نیازمند جذب کارکنان جدید هستید، باید در مرحله جذب و استخدام کارمندان دقت نظر بیشتری داشته و به این فرآیند، اهیمت بیشتری دهید.

 

 مرحله دوم: جمع آوری اطلاعات

ابزارهای مختلفی به منظور دستیابی به اطلاعات و جمع آوری داده‌ها در دسترس مدیران قرار دارند. این ابزارها عبارتند از مصاحبه با کارمندان، پر کردن پرسشنامه توسط پرسنل، درخواست نوشتن و ثبت اتفاقات خاص از سوی کارکنان، طراحی اپلیکیشن و… دقت کنید که در جمع آوری اطلاعات، منظور و هدف خود را به درستی به کارمندان منتقل نمایید تا داده‏‌های نهایی با نتایج مورد نظرتان، تناسب و همخوانی بیشتری داشته باشند.

 

مرحله سوم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

در این مرحله نیز باید بتوانید با استفاده از ابزارهای آماری موجود، اطلاعات جمع آوری شده را به بهترین شکل در راستایی که بتوانید از آن ها استفاده کنید، تحلیل کنید. استفاده درست از این دیتا‌ها بسیار در شناسایی و پیش بینی مشکلات و ایجاد راه حل‌های کاربردی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

مرحله چهارم: ترسیم برنامه بهبود تجربه کارمندان و اجرای آن

در آخرین مرحله، باید بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده‌‏ها، برنامه‏‌هایی مدون و منسجم طراحی کنید. این برنامه‌‏ها همچنان باید در راستای فرهنگ و اهداف سازمان باشند و به نحوی اجرا شوند که منجر به بهبود تجربه کارکنان شوند. بهتر است در ترسیم این برنامه از یک مدیر منابع انسانی با تجربه و حرفه‌ای یا سازمانی که چنین خدماتی را ارائه می‌دهد، کمک بگیرید. چرا که جزئیات این موضوع فراتر از چهار مورد ذکر شده است و رعایت آن ها بسیار اهمیت دارد. رشدانا در راستای ترسیم برنامه بهبود تجربه کارکنان می‌تواند شما و سازمان‌تان را یاری دهد.

 

و اما جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم ضمن ارائه اطلاعات راجع به این موضوع که تجربه کارکنان چیست؛ به اهیمت بالای آن نیز اشاره کنیم. در واقع، تجربه مثبت کارکنان باعث رشد و حرکت رو به جلوی سازمان‎ها می‎شود در حالیکه بسیاری از مدیران چنین امر مهمی را جدی نمی‏گیرند.

به طور کلی باید بگوییم که ایجاد تجربیات مثبت در کارمندان، نوعی سرمایه گذاری بسیار پر سود محسوب می‎شود و غافل شدن از آن می‎تواند آسیب‏هایی جبران ناپذیری برای ادامه حیات سازمان، به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، وجود یک برنامه منسجم برای مدیریت تجربه کارکنان، به طور مستقیم بر بهبود تجربه مشتریان نیز اثرگذار خواهد بود. بنابراین، تحقق این امر، یک دستاورد بزرگ برای شما و سازمان‏تان به شمار می‎آید.

آیا شما هم در این زمینه تجربه‏ای دارید؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما در رشدانا به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin