نقش توسعه منابع انسانی در موفقیت سازمان ها


توسعه منابع انسانی، HRD یا Human Resource Development بخشی از مباحث مدیریت منابع انسانی است که به طور خاص با آموزش و توسعه کارکنان سازمان سروکار دارد. این مبحث برای هر سازمانی که خواستار رشد…

توسعه منابع انسانی، HRD یا Human Resource Development بخشی از مباحث مدیریت منابع انسانی است که به طور خاص با آموزش و توسعه کارکنان سازمان سروکار دارد. این مبحث برای هر سازمانی که خواستار رشد و پیشرفت است، یا می خواهد در یک محیط قابل تغییر موفق شود، ضروری است. اکنون توسعه منابع انسانی به عنوان کلید افزایش بهره وری، روابط بهتر و سودآوری بیشتر برای هر سازمانی در نظر گرفته می شود. این سیستم مناسب، مزایای نامحدودی را برای سازمان ها فراهم می کند. همچنین این موضوع شامل آموزش بعد از استخدام شخص، فراهم آوردن فرصت هایی برای یادگیری مهارت های جدید، توزیع منابع مفید برای وظایف کارمند و سایر فعالیت های توسعه است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، تا انتهای مقاله همراه رشدانا باشید.

 

توسعه منابع انسانی را عمیق تر مطالعه کنید

سیستم HRD برای هر سازمانی که خواستار رشد  و پیشرفت باشد ضروری است. برخلاف منابع دیگر، منابع انسانی دارای توانایی بالقوه نسبتاً نامحدود هستند. از این پتانسیل فقط در جوی که بتواند به طور مداوم توانایی های افراد را شناسایی کرده، به سطح بیاورد، پرورش داده و مورد استفاده قرار دهد، می توان استفاده کرد. این سیستم با هدف تامین چنین شرایط جوی ایجاد می شود.

مطالعه توسعه منابع انسانی

نقش توسعه منابع انسانی در یک سازمان

HRD در بطن سازمان فرایندی است که به کمک آن به کارمندان یک سازمان، به روشی مداوم و برنامه ریزی شده، کمک می شود تا :

  • توانایی های لازم برای انجام عملکردهای مختلف مرتبط با نقش های فعلی یا آینده مورد انتظار را کسب کنند.
  • توانایی های عمومی افراد را توسعه داده و پتانسیل های درونی آن ها را برای اهداف توسعه شخصی و یا سازمانی كشف و بهره برداری كنند.
  • یک فرهنگ سازمانی ایجاد کنند که در آن روابط سرپرست و زیرمجموعه، کار تیمی و همکاری بین واحدهای فرعی قوی باشد و به رفاه حرفه ای، انگیزه و غرور کارکنان کمک کند.

این تعریف محدود به زمینه سازمانی است که در زمینه یک کشور متفاوت خواهد بود. چراکه توسعه نیروی انسانی یک فرایند است، نه فقط مجموعه ای از مکانیسم ها و تکنیک ها. مکانیسم ها و تکنیک هایی مانند ارزیابی عملکرد ، مشاوره ، آموزش و مداخلات توسعه سازمان برای شروع، تسهیل و ترویج این روند به روشی مستمر استفاده می شود. از آن جا که این فرآیند محدودیتی ندارد، ممکن است لازم باشد مکانیسم ها به طور دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود که باید روند کنونی را ترویج داد یا مانع آن شد.

 

حتما بخوانید: توسعه منابع انسانی چیست و چه تفاوتی با منابع انسانی دارد؟

 

توسعه منابع انسانی چگونه کار می کند؟

سازمان ها فرصت های زیادی برای توسعه نیروی انسانی دارند، چه در داخل و چه در خارج از محل کار. این می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد و به محض حضور کارمندان جدید، می تواند آغاز شود. یادگیری غیر رسمی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • مربی گری توسط مدیران
  • راهنمایی توسط کارمندان با تجربه تر
  • همکاری با همکاران آموزش دیده

توسعه رسمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش در کلاس
  • دوره های دانشکده
  • تغییر سازمانی برنامه ریزی شده
  • آموزش داخلی که توسط کارمندان یا یک مشاور یا مجری انجام می شود.

توسعه منابع انسانی چگونه کار می کند

سازمان های خوش بنیه قدرت توسعه منابع انسانی را درک می کنند و همه مبانی آن را پوشش می دهند. برای نشان دادن اینکه چگونه HRD می تواند کار کند، تصور کنید نماینده جدید فروش توسط شرکت شما استخدام شده است. آنها به صورت شبانه روزی، توسط کارمندان آموزش رسمی می بینند و با یادگیری مکرر توسط مربیان به طور منظم و غیررسمی آموزش می بینند.

همان طور که آن ها کار خود را با شما ادامه می دهند، فرصت های بیشتری برای آموزش داخلی رسمی ایجاد می شود، که پس از آن بر اساس یک برنامه منظم اجرا می شود. شاید شما به عنوان مربی برای این کارمندان جدید گماشته شده باشید که می تواند به آن ها کمک کند تا از هر مشکلی عبور کنند و حتی برای شناسایی نقاط قوت آن ها تلاش کنید، که این موضوع کارمند را قادر می سازد تا به سمت مسیر پیشرفت، متناسب با توانایی ها و خواسته های منحصر به فرد خود هدایت شود.

سرانجام، با به دست آوردن تجربه، دانش و آموزش بیشتر کارمند، ممکن است از آن برای یک نقش رهبری استفاده شود، که پس از آن می تواند آموزش مدیریت تخصصی تری داشته باشد. در طول این مدت، کارمند به لطف تمرکز سازمان بر Human Resource Development، اثربخشی و بهره وری سازمان را بهبود بخشیده و باعث افزایش موفقیت شرکت می شود.

 

پیشنهاد ویژه: پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

 

مزایای توسعه منابع انسانی

با استفاده موثر،Human Resource Development راهی عالی برای جذب و حفظ استعدادها در سازمان ها است. یادگیری مداوم یکی از فرصت هایی است که کارمندان وقتی کارفرمای خود را لایق می یابند، آن را طلب می کنند. فراهم آوردن توانایی های متعدد و تشویق کارکنان، به حفظ و ایجاد انگیزه در کارکنان کمک می کند. وقتی کارمندان احساس کنند آموزش و پشتیبانی مناسبی دریافت کرده اند، به احتمال زیاد به سازمان وفادار مانده و رضایت شغلی بالاتری را تجربه می کنند. HRD همچنین ابزارهایی را برای شناسایی و آماده سازی کارکنان برای پیشرفت فراهم می کند، به شرطی که رهبری شرکت شما باتجربه و آموزش دیده باشد.

انواع مدل های توسعه منابع انسانی

طبق پژوهش های صورت گرفته و تجربیات بدست آمده از حوزه منابع انسانی، مؤلفه هایی همچون مشارکت کارکنان، ایجاد تغییرات مثبت در ساختار سازمان، توجه به فرهنگ سازمانی و نظایر آن، نقش بسیار سازنده ای در افزایش بهره وری، اثر بخشی کارکنان و همینطور بهبود میزان تعهد و پایبندی به سازمان دارند. از این رو، پژوهشگران به منظور تحقق اهداف گفته شده، به بررسی و تحلیل مدل های مختلف توسعه منابع انسانی پرداخته اند که در ادامه چند نمونه از مدل های مورد مطالعه را بررسی خواهیم کرد.

 

مدل‌ طبیعی توسعه منابع انسانی

در این مدل از انواع مدل های توسعه منابع انسانی که به چارچوب هاروارد نیز مشهور است به بررسی و ارزیابی استراتژی سازمان پرداخته می‌شود. علاوه بر آن سایر عوامل منابع انسانی مانند فرهنگ، تکنولوژی و فناری، بازار کار و… که بر استراتژی سازمان نیز مؤثرند، پرداخته می‎‌شود. مثلا فرهنگ سازمانی یکی از عواملی است که بر استراتژی سازمان تأثیر می‎گذارد و در مدل طبیعی توسعه منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

حتما بخوانید: انطباق پذیری سازمانی و عوامل موثر بر ایجاد آن چیست؟

 

مدل عقلایی توسعه منابع انسانی(مدل سازگار)

مدل عقلایی یا سازگار، مفهومی است که در آن بر وجود هماهنگی و سازگاری میان سیستم منابع انسانی و استراتژی سازمانی تأکید می‌شود. صاحبنظران حوزه منابع انسانی معتقدند که یک رابطه خطی میان استراتژی کل (استراتژی کسب و کار)، استراتژی منابع انسانی و استراتژی توسعه منابع انسانی وجود دارد و باید از این رابطه خطی برای درک بهتر مدل عقلایی بهره برد.

 

مدل شایستگی

مدل شایستگی، مجموعه ای ساختارمند از شایستگی های یک نقش شغلی یا مجموعه ای از نقش های شغلی است که باعث می‎شود افراد شاغل در آن نقش ها موفق شده و الگوی رفتاری مناسبی برای سایر کارکنان باشند. علاوه بر آن، این مدل منجر به شکل گیری هویت حرفه ای در سایر نقش ها نیز خواهد شد.

فرایند و مکانیسم مدل شایستگی به این صورت است که ابتدا باید محدوده توسعه مدل ارزیابی تعیین شود؛ سپس با استفاده از منابعی همچون مصاحبه با افراد موفق، ویژگی ها و عوامل شایستگی های مورد نیاز سازمان، شناسایی شوند. در مرحله بعدی، شایستگی های بدست آمده باید در حوزه ها، واحد ها و سایر اجزاء رفتاری سازمان، دسته بندی شوند. در نهایت، صحت و درستی اجرای چنین مدلی نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 

مدل I-A توسعه منابع انسانی

مدل I-A، یکی از مدل های منعطف و همچنین پویا در معرفی و توضیح توسعه منابع انسانی هر سازمان است. در این مدل، توسعه منابع انسانی یک جزء یا یک حوزه فعالیتی در سازمان محسوب می‎شود و توجه سازمان به ابعاد درونی و ابعاد بیرونی خواهد بود.

بنابراین در این مدل، ما با 2 دسته از فعالیت های سازمان سروکار داریم، یعنی فعالیت های درونی و فعالیت های بیرونی. فعالیت های مبتنی بر هویت بخشی و هماهنگ سازی (I) فعالیت های درونی سازمان هستند و از سوی دیگر، موفقیت و انطباق (A) فعالیت هایی هستند که بر بیرون از سازمان (بعد بیرونی)، متمرکز می‎باشند.

ابعاد مدل I-A توسعه منابع انسانی شامل این موارد می‎شوند:

  • هویت بخشی
  • هماهنگ سازی
  • موفقیت
  • انطباق

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره توسعه منابع انسانی، مزایا و نقش آن در یک سازمان صحبت کرده و اشاره ای به این مورد داشتیم که این سیستم برای هر سازمانی که خواستار رشد  و پیشرفت باشد ضروری است. نکته آخر اینکه با توجه به این سیستم، یک نیروی کار بسیار آموزش دیده عملکرد بهتری دارد و هنگامی که کارمندان مهارت و برتری کافی داشته باشند، کسب و کار، عملکرد خوبی خواهد داشت. به همین ترتیب، HRD همچنین بهبود اثربخشی یک سازمان را برای دستیابی به اهداف خود تضمین می کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما تعریف و چارچوب توسعه منابع انسانی چیست و شما چه تحربه ای از پیاده سازی این سیستم دارید؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج مهارت های نرم ویژه مدیران

Empowerment Package for Managers

تمام آنچه که یک مدیر موفق باید بداند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin