تعیین شاخص های عملکرد منابع انسانی در سازمان ها چگونه است؟


تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان می‌تواند به موفقیت سازمان یا دپارتمان شما کمک کند. اگر مدیریت منابع انسانی تیمی بر عهده شماست، به احتمال زیاد در مورد شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی…

تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان می‌تواند به موفقیت سازمان یا دپارتمان شما کمک کند. اگر مدیریت منابع انسانی تیمی بر عهده شماست، به احتمال زیاد در مورد شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی یا (KPI) شنیده باشید. صرف نظر از اینکه با آن ها آشنایی دارید یا هنوز می پرسید، دقیقاً KPI چیست؟ بیایید در این مقاله از رشدانا نگاه کوتاهی به چند نمونه برای تعیین شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی داشته باشیم.

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی

هنگامی که سازمان شما شروع به ترسیم طرح می کند، باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد اصلی خود و چگونگی تأثیر آن ها بر کسب و کار توافق کند. حتی اگر هنوز به KPI خود فکر نکرده باشید اشکالی ندارد، ما لیستی از مثال ها را برای شما تهیه کرده ایم تا هنگام برنامه ریزی به آن‌ها مراجعه کنید. اما، قبل از اینکه مستقیماً به مثال ها بپردازیم، در اینجا یک توضیح سریع در مورد شاخص های کلیدی عملکرد و اینکه چرا آن ها یک بخش مهم از مدیریت برنامه شما به طور مداوم هستند، ارائه می‌دهیم.

 

حتما بخوانید: KPI چیست؟ شاخص های کلیدی عملکرد مشتریان را بشناسید

 

شاخص های کلیدی عملکرد یا (KPI) عناصر برنامه شما هستند، که بیانگر آنچه می خواهید تا زمان مقرر بدست آورید، است. اگر در مسیر رسیدن به اهداف خود باشید، از آن ها برای اندازه گیری استفاده خواهید کرد. آناتومی KPI ساختار یافته شامل موارد زیر است:

  • اندازه گیری: هر KPI باید یک اندازه گیری داشته باشد. بهترین KPI ها اقدامات رساتری دارند.
  • هدف: هر KPI باید هدفی داشته باشد که با اندازه گیری شما و مدت زمان هدف شما مطابقت داشته باشد. این ها به طور کلی یک مقدار عددی است که شما به دنبال دستیابی به آن هستید.
  • منبع داده: هر KPI باید یک منبع داده تعریف شده داشته باشد.
  • گزارش دهی: KPI های مختلف ممکن است نیازهای گزارش دهی متفاوتی داشته باشند، اما معمولا گزارش حداقل ماهانه یک مورد مناسب است.

اکنون که آناتومی اساسی KPI را بررسی کردیم، در ادامه چندین نمونه از منابع متداول KPI وجود دارد که می بینیم سازمان ها برای سنجش عملکرد برنامه های خود از آن‌ها استفاده می کنند.

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی 

هدف شاخص‌های منابع انسانی چیست؟

اصلی‌ترین هدف شاخص‌های منابع انسانی، مشخص کردن روشی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت در عملکرد سازمان می‌باشد. با تعیین شاخص‌های سنجش منابع انسانی، می‌توان علاوه بر روش‌های کیفی، به شیوه کمی نیز به ارزیابی میزان موفقیت واحد منابع انسانی پی برد. نتیجه این بررسی‌ها، افزایش شتاب‌دهی در دستیابی به اهداف کلی سازمان خواهد بود.

تعیین شاخص‌های عملکرد منابع انسانی چه مزایایی دارد؟

از مزیت‌های KPI می‌توان به مواردی اشاره کرد که سبب بهبود عملکرد سازمان، افزایش رضایت کارکنان و جلب حمایت مدیریت می‌شود. تعیین شاخص‌های منابع انسانی، سبب ایجاد حس امنیت شغلی، آرامش، شکوفایی، بهبود عملکرد کادر مجموعه، تسریع در دستیابی به اهداف سازمان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منابع کلی مجموعه می‌شود. از دیگر مزایای ارزیابی و تعیین شاخص‌های عملکردی سازمان، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به مدیران در تصمیم‌گیری و توسعه بهتر سیاست‌های سازمان
  • حفظ و در اختیار داشتن کارمندان وفادار و متعهد
  • اطمینان از پذیرفته شدن رفتار و فرهنگ سازمانی توسط پرسنل
  • بهبود مهارت آموزی کارکنان و یافتن نقاط ضعف آنان
  • ایجاد سیستم کاری منصفانه و عادلانه
  • رفع نواقص کلی سازمان
  • ایجاد انگیزه کافی در میان کارمندان و تشویق و پاداش

مزایای تعیین شاخص‌های عملکردی در سازمان‌هایی درک می‌شوند که به دنبال توسعه درون سازمانی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند. اگر سازمانی برای توسعه منابع انسانی خود به اندازه لازم انرژی صرف کند، می‌تواند با پایین‌ترین هزینه‌ها، به توسعه امور، رضایت پرسنل و مزایایی که در این بخش نام بردیم، دست پیدا کند.

اندازه گیری تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان

شاخص های کلیدی عملکرد، مجموعه ای از اندازه گیری عملکرد است که تعیین می‌کند یک سازمان چقدر به طور موثر، در مسیر دستیابی به اهداف کلیدی خود است. (KPI) نه تنها سازمان را با تمرکز برای بهبود استراتژیک و عملیاتی فراهم می کند، بلکه راهی برای مقایسه دستاوردها با سازمان های مشابه است. برای موثر بودن، (KPI) باید:

  • کاملاً مشخص و قابل اندازه گیری باشد.
  • ارتباط دهنده کل سازمان باشد.
  • عامل رسیدن شما به هدف باشد.
  • قابل استفاده برای خط مشاغل (LOB) یا دپارتمان شما باشد.

مشکل اینجاست که هزاران KPI برای انتخاب وجود دارد. پس چگونه باید به تعیین شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی در سازمان خود بپردازید؟ بهترین راه برای رسیدن به این هدف، کشف مهم ترین KPI ها است. به این ترتیب، شما درک بهتری از اینکه کدام یک از صنایع، مخصوص شما هستند و  کدام یک هیچ فایده ای برای صنایع شما نخواهند داشت، پیدا خواهید کرد. ما لیست KPI ها را به چهار دسته تقسیم کرده ایم : مالی، مشتری، فرآیند و افراد. مطمئن شوید که از هر دسته چند مورد را انتخاب کرده اید تا استراتژی شما در سازمان کاملا متعادل باشد.

 

حتما بخوانید: روش OKR چیست و چگونه در سازمان ها اجرا می شود؟

 

اندازه گیری تعیین شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان

معیارهای مالی

  • رشد در درآمد
  • مقدار سود خالص
  • مقدار سود ناخالص
  • جریان نقدی عملیاتی
  • حساب های جاری
  • گردش موجودی

معیارهای مشتری

  • ارزش طول عمر مشتری (CLV) : به حداقل رساندن هزینه، تنها یا بهترین راه برای بهینه سازی جذب مشتری شما نیست. CLV به شما کمک می کند ارزشی را که سازمان از رابطه طولانی مدت با مشتری می گیرد، بررسی کنید.
  • رضایت و حفظ مشتری (CSR): برای اندازه گیری CSR می توانید از چندین شاخص عملکرد استفاده کنید، از جمله امتیازات رضایت مشتری و درصد مشتریانی که خرید را تکرار می کنند.

معیارهای فرآیند

  • درصد نقص محصول : تعداد واحدهای معیوب را بردارید و آن را بر کل واحدهای تولید شده در بازه زمانی مورد بررسی تقسیم کنید. حاصل درصد محصولات ناقص است. واضح است که هرچه این عدد را پایین بیاورید، بهتر است.
  • اندازه گیری کارایی : کارایی را می توان در هر صنعت، متفاوت ارزیابی کرد. بیایید صنعت تولید را به عنوان مثال استفاده کنیم. شما می توانید با تحلیل اینکه چند واحد در هر ساعت تولید کرده اید به درصد زمان کارکرد نیروگاه، کارایی سازمان خود را بسنجید.

معیارهای افراد

  • نرخ گردش مالی کارمند (ETR):اگر ETR بالایی دارید، مدتی را به بررسی فرهنگ محل کار، بسته های شغلی و محیط کار خود اختصاص دهید.
  • رضایت مندی کارمندان : کارمندان خوشحال کار بیشتری انجام می دهند. تعیین رضایت مندی کارمندان از طریق نظرسنجی ها و سایر معیارها برای سلامت سازمان شما حیاتی است.

 

چگونه تعیین کنیم از کدام شاخص عملکرد استفاده کنیم؟

شاخص های عملکرد زیادی برای انتخاب وجود دارد و اگر شما می خواهید لیست را محدود کنید فقط KPI هایی را بررسی کنید که استراتژی سازمانی شما را به جلو می برد. KPI مناسب برای شما ممکن است برای سازمان دیگری مناسب نباشد. ترکیبی از KPI های پیشرو  و عقب افتاده، تصویری واضح  از عملکرد استراتژیک سازمان شما ترسیم می کند و شما را قادر می سازد تا تصمیمات چابکی برای تأثیرگذاری در موفقیت تیم خود بگیرید.

پیشنهاد ویژه: منابع انسانی در شرکت های IT و استارتاپ ها

شاخص کلیدی عملکرد منابع انسانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

KPIهای مربوط به هر سازمان با سایر مجموعه‌ها متفاوت است و بستگی به هدفی دارد که شرکت موردنظر آن را دنبال می‌کند. شاخص کلیدی عملکرد منابع انسانی لزوما باید منحصر به فرد باشد و ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

عدم پراکندگی

برای آن که بتوانید به درستی شاخص کلیدی منابع انسانی را تعیین و بررسی کنید، باید بر روی چند شاخص تمرکز داشته باشید. درواقع از میان تمام شاخص‌های موجود، بهتر است که موارد اساسی و مهم آن‌ها را برگزینید و بقیه را کنار بگذارید. قاعده کلی به این شکل است که هر چه تعداد شاخص‌های انتخابی کم‌تر باشد، نتیجه بررسی‌ها بهتر خواهد بود.

سادگی

کاربران باید درک خوبی از KPI داشته باشند. به همین دلیل اگر شاخص‌های برگزیده شده به اندازه کافی ساده و قابل فهم نباشند، برقراری ارتباط و تمرکز بر روی آن‌ها سخت خواهد شد.

عملی

شما باید بتوانید از میان تمام شاخص‌های موجود، همان‌هایی که بر روی نتایج نهایی تاثیرگذار هستند را برگزینید و مسائل فرعی را کنار بگذارید.

مسئولیت

باتوجه به آنچه که گفته شد، شاخص‌های کلیدی عملکرد منابع انسانی نیازمند یک مسئول هستند. اگر به هر دلیلی تعیین شاخص‌های عملکردی با موفقیت و به صورت موثر انجام نشود، مسئول مربوطه عهده‌دار باید پاسخگو باشد و در صورت موفقیت نیز به او پاداش تعلق می‌گیرد.

نتایج مرتبط

KPI باید با نتیجه نهایی در ارتباط باشد. درواقع زمانی که درباره اهداف تجاریتان صحبت می‌کنید، شاخص‌های منابع انسانی سازمان موردنظر شما باید با این نتایج مرتبط باشند. ویژگی‌هایی که در این بخش از مطلب معرفی کردیم، در سال 2010 با کلمه SMART مخفف‌سازی شد.

 

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله به موضوع شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی پرداختیم و نکاتی درباره چگونگی اندازه گیری و تعیین این شاخص ها را بیان کردیم. همچنین گفتیم KPI اشاره به سنجش عملکرد دارد. مفهومی که به طور مستقیم با اهداف شرکت یا سازمان در ارتباط است. شما از این طریق متوجه می‌شوید که واحد منابع انسانی توانسته به اهداف تعیین شده از سوی سازمان دست یابد یا خیر.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما به غیر از ویژگی های گفته شده، شاخص کلیدی عملکرد چه ویژگی های دیگری دارد؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin