آشنایی با چرخه عمر محتوا و کاربرد آن در استراتژی بازاریابی محتوا


تولید محتوا جریانی است که همچون رود، سیال و جاری می‎‌باشد. یعنی برای موفقیت در این حوزه، باید علیرغم منظم بودن در تولید و انتشار محتوا، استمرار داشته باشید و رو به جلو حرکت کنید….

تولید محتوا جریانی است که همچون رود، سیال و جاری می‎‌باشد. یعنی برای موفقیت در این حوزه، باید علیرغم منظم بودن در تولید و انتشار محتوا، استمرار داشته باشید و رو به جلو حرکت کنید. محتوای 5 سال قبل، یا حتی محتوای 2 ماه قبل که درمورد دستگیری باند مخوف سارقین طلا و جواهر تولید و منتشر شده، الان و امروز بازدیدی ندارد.

تولید محتوا در واقع، بستری است برای برقراری ارتباط و همینطور جذب مشتری. بنابراین باید به مفهوم چرخه عمر محتوا، چه در تقویم محتوایی، چه در استراتژی محتوایی، توجه کافی داشته باشید تا همواره مخاطبین تان محتوایی به روز و جدید را مشاهده کرده و با اشتیاق فراوان، دنبال کننده پر و پا قرص مطالب تان باشند. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا، قصد داریم به بررسی 6 مرحله از Content Lifecycle به طور کامل بپردازیم. تا انتهای این مطلب پرکاربرد همراه رشدانا باشید.

 

چرخه عمر محتوا یا Content Lifecycle چیست؟

در این دنیای فانی هر چیزی، تأکید می‎‌کنیم، هر چیزی از انسان گرفته تا محتوا، دارای عمری محدود است. زیرا هیچ معلوم نیست که محتوای 3 سال قبل وب سایت مان درمورد تأثیر کرم ضدآفتاب بر سلامتی پوست، همچنان از لحاظ علمی مورد قبول باشد.

چرخه عمر محتوا، فرآیندی است که از زمان برنامه ریزی و خلق ایده برای محتوا تا حذف محتوا را شامل می‌شود. این چرخه به استراتژیست های محتوا و سایر افرادی که به روش های مختلفی با کانتنت یا محتوا در ارتباط اند کمک می‎‌کند که به صورت مستمر محتوا را ارزیابی کنند، در زمان خود صرفه جویی کنند، کیفیت محتوا را افزایش دهند و در نهایت کاربران بیشتری را جذب نمایند.

چرخه عمر محتوا و کاربرد آن در استراتژی بازاریابی محتوایی | رشدانا

 

مراحل چرخه عمر محتوا

هر نوع محتوا اعم از متن، پادکست، ویدئو، تصویر، پست های صفحات مجازی، مطالب علمی و… به ناچار از تمام مراحل زیر عبور می‌کند و در نهایت به اخرین روز عمر خود می‌رسد.

 

مرحله پیش تولید محتوا

این اولین مرحله از چرخه عمر محتوا است که باید در آن استراتژی ها و اهداف محتوا را مشخص کنید. در واقع این مرحله ابتدا به تحقیقات و سپس به ایده پردازی محتوا اشاره می‎‌کند. برای رفتن به مرحله بعدی باید پرسونای مخاطبین تان را ترسیم کنید. کلمات و عبارات کلیدی کسب و کارتان را پیدا کنید و به این سؤالات پاسخ دهید که مخاطب چه محتوایی را با چه لحنی دوست دارد؟ چطور ایده های جذابی برای محتوا خلق کنیم؟ مخاطبین با خواندن این محتوا چه ارزشی را کسب می‌کنند؟

 

حتما بخوانید: استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

 

مرحله تولید محتوا

در این قسمت به جمع آوری اطلاعات و تهیه محتوای موردنظرتان می‌پردازید. محتوای با کیفیت را بایستی در زمان مقرر تولید کنید تا برای انتشار طبق آنچه در تقویم محتوایی برنامه ریزی کرده اید، آماده باشد. به یاد داشته باشید، محتوای جذاب و کاربر پسند به خوبی می‌‎تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد و وب سایت تان را به صدر نتایج گوگل برساند.

 

حتما بخوانید: مهم‌ترین نکات تولید محتوا متنی اصولی برای وب سایت

 

مرحله انتشار یا عرضه محتوا

هنگام انتشار یک محتوا بایستی دقت کنید که در ابتدا باید آن را برای عده محدودی از افراد نمایش دهید و یا آن را تبلیغ نکنید. دلیل این توصیه این است که بایستی نظرات و بازخوردهای مخاطبین را دریافت کنید تا نسبت به نشر حداکثری آن مطمئن شوید. به عنوان مثال، نویسندگان کتاب ها پس از چاپ کتاب خود چند نسخه از آن را در اختیار اهل فن قرار می‎‌دهند تا با دریافت نظرات آن ها، مانع از انتشار یک کتاب پر از نقص شوند.

 

مرحله ارتقاء و ترویج محتوا

گاهی محتوای شما بعد از گذشت زمانی طولانی، همچنان مفید و به روز است اما به مرور از بازدید آن کاسته شده است. در اینجا برای افزایش بازدید محتوا از برخی تکنیک های تبلیغاتی مانند رپورتاژ آگهی، ایمیل مارکتینگ، انتشار در شبکه های اجتماعی و… استفاده می‎‌شود.

مرحله به‌روزرسانی محتوا

در این مرحله که از مراحل پایانی عمر یک محتوا می‎‌باشد، محتوای شما همچنان مفید است اما برای حفظ آن نیاز به آپدیت کردن آن دارید. به عنوان مثال، محتوایی راجع به سئو سایت و الگوریتم های گوگل را در سال گذشته منتشر کرده اید. اما امسال، گوگل یک الگوریتم دیگر را معرفی کرده است. پس بهترین راه این است که در محتوای خود بر اساس الگوریتم جدید و کلمات کلیدی، تغییراتی را اعمال کرده و سپس آن را منتشر کنید.

 

مرحله حذف محتوا

با رعایت نکاتی که در 5 مرحله قبل گفته شد، اکثر محتواهای خود را می‎‌توانید بارها ویرایش کنید و پس از به روز رسانی، منتشر کنید تا از مرگ محتوا جلوگیری کنید. اما متأسفانه برخی از محتواهای آماری یا خبری، در نهایت باید از روی صفحه سایت یا صفحات مجازی تان حذف شوند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی محتوا کارساز ترین شیوه در بازاریابی دیجیتال

 

چگونه چرخه عمر یک محتوا را طولانی‌تر کنیم؟

برای افزایش عمر یک محتوا، نکاتی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آن‌ها در زمان تولید محتوا و به‌روز رسانی آن، چرخه طولانی‌تری برای یک مطلب خواهید داشت. برخی از این نکات را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

با کلمات کلیدی مشابه تولید محتوا نکنید!

همان‌طور که می‌دانید، کلمات کلیدی عبارات یا واژه‌هایی هستند که کاربران برای رسیدن به محتوای موردنظرشان در موتورهای جستجو از آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع این کلمات، همان عبارات یا اصطلاحاتی هستند که مخاطبین آن‌ها را برای دستیابی به مطالب موجود در سایت‌ها به کارمی‌گیرند. نکته مهمی که درمورد استفاده از آن‌ها وجود دارد این است که از هر کلیدواژه، نباید بیش از یک مقاله در سایت خود قرار دهید. چرا که اگر قرار باشد محتواهای خود را آپدیت یا حذف نکنید، از هر موضوع چندین مطلب در سایت خود خواهید داشت. در این شرایط، حتی اگر جایگاه بالایی هم در سئو داشته باشید، مجبور به رقابت با خودتان خواهید شد! این مسئله، ربات‌های گوگل را سردرگم می‌کند و رتبه سایتتان را کاهش می‌دهد.

تغییر و به‌روزرسانی کلمات کلیدی

در صورتی که یک محتوای خوب و باکیفیت در سایت خود قرار داده باشید و در آن علاوه بر کلیدواژه اصلی، از عبارت کلیدی کمکی هم استفاده کرده باشید، به منظور به‌روز رسانی آن می‌توانید از تکنیک تغییر کلمه کلیدی استفاده کنید. به این معنا که باتوجه به نیازهای روز جامعه، کلیدواژه آن مطلب را عوض کنید. برای انجام این کار، باید نکات مربوط به سئو را نیز در نظر بگیرید.

استفاده از بک‌لینک‌های داخلی و خارجی

یکی دیگر از راه‌های افزایش طول عمر محتوا و به‌روزرسانی آن، استفاده از بک‌لینک‌های داخلی و خارجی است. بدین منظور، می‌توانید بخش‌های کوچکی به مقالات خود اضافه کنید و از آن‌ها به محتواهای جدیدی که در سایت خود منتشر کرده‌اید، لینک داخلی بزنید. همچنین می‌توانید از این قسمت‌ها با محتواهای مربوطه که در سایت‌های دیگر هستند نیز ارتباط برقرار کنید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش بازاریابی محتوا

 

و اما جمع بندی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که یک کسب و کار اینترنتی دارید، به خوبی می‎‌دانید که برای معرفی محصول و جذب مشتری، نیازمند تولید محتوای با کیفیت هستید. اما، تمام محتواهای تولیدی شما تابع قانونی به نام چرخه عمر محتوا هستند. قانونی که دارای 6 مرحله است و در این مطلب به طور کامل آن را توضیح داده و به راه های افزایش عمر محتواهایی که تولید کرده اید نیز، اشاره نمودیم.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin